تیم مورد علاقه خود را با استفاده از توکن و رمز ارز حمایت کنید!

رمز ارزها و توکن‌های دیجیتال در طی چند سال گذشته به یکی از ابزار قدرتمند در صنایع مختلف تبدیل شده و ورزش نیز یکی از همین صنعت‌هاست. طرفداران ورزش با اشتیاق فراوان و به شکل‌های مختلف از تیم مورد علاقه‌ خود حمایت می‌کنند، از خرید بلیط بازی‌ها گرفته تا جمع‌آوری پوستر بازیکنان محبوبشان. حالا صنعت کریپتو و توکن‌ها دریچه تازه‌ای را برای این صنعت و هواداران آن باز کرده‌اند و مردم می‌توانند محصولات تیم‎های مورد علاقه خود را با رمز ارز و توکن خریداری کرده و همچنین در ازای فعالیت به عنوان یک هوادار و حمایت از تیمشان توکن دریافت کنند.

0 82

حمایت از تیم مورد علاقه با توکن و رمز ارز

هر چه استفاده از امکانات آنلاین در دنیا بیشتر می‌شود، تیم‌ها و سازمان‌های ورزشی نیز از رمز ارزها و توکن‌های دیجیتال بهره می‌برند تا از این طریق طرفداران تیم بتوانند با استفاده از فناوری‌های جدید به امکانات و قابلیت‌های بیشتری دسترسی پیدا کنند. مدتیست که گام‌های بسیار مهمی در راستای پذیرش کریپتو در صنعت ورزش برداشته شده است؛ اولین گام این بود که تیم بسکتبال Sacramento Kings در اوایل سال 2014 از بیت کوین برای پرداخت پول بلیط‌ها و وسایل ورزشی استفاده کرد.

از آن زمان به بعد، سازمان‌های ورزشی دیگر نیز کاربرد توکن‌های دیجیتال را مورد بررسی قرار دادند. در این مقاله، نحوه‌ به کارگیری توکن‌های دیجیتال و رمز ارزها را توسط تیم‌های ورزشی بزرگ مورد بررسی قرار می‌دهیم.

فوتبال و کریپتو

تا به امروز فوتبال محبوب‌ترین ورزش بر روی کره‌ زمین بوده است. طبق بررسی‌هایی که فیفا پس از جام جهانی فوتبال 2018 روسیه از اطلاعات تماشاگران به عمل آورد، بیش از 3.5 میلیارد نفر این مسابقات را تماشا کرده بودند، یعنی تقریبا نیمی از جمعیت جهان. این آمار به خوبی نشان‌دهنده‌ محبوبیت بالای این رویداد ورزشی بود و با توجه به این میزان محبوبیت، هر محصول یا تبلیغ مرتبط با برندهای برتر فوتبال قطعا با سود بسیار زیادی مواجه می‌شد.

طرفداران ورزش به جمع کردن عکس بازیکنان، پیراهن ورزشی آنان و حتی برگه‌های امضا‌ شده توسط آن‌ها علاقه بسیار زیادی دارند. تیم‌های مشهور فوتبال نیز پایگاه‌هایی مخصوص دارند که طرفداران در آن می‌توانند به حمایت از تیم مورد علاقه خود بپردازند. بعضی از تیم‌های بزرگ اروپا از راه‌حل مبتنی بر بلاک چین بهره می‌برند و با استفاده از خدمات توکنی امکان ارتباط با تیم را برای طرفداران فراهم می‌آورند. تیم‌های یوونتوس، پاری‌سن‌ژرمن، وستهام و رم همگی از جمله تیم‌هایی هستند که با پلتفرم Socios همکاری می‌کنند؛ Socios یکی از پلتفرم‌های مخصوص طرفداران ورزش و مبتنی بر بلاک چین است.

تیم‌ها با استفاده از این پلتفرم می‌توانند توکن‌هایی مخصوص برای طرفداران خود به وجود آورند و سپس، طرفداران می‌توانند از همان توکن‌ها در این پلتفرم استفاده کنند. طرفداران با استفاده از توکن‌های خود می‌توانند در رای‌گیری‌های مرتبط با تیم، مثل تغییر رنگ پیراهن تیم، شرکت کرده و در عین حال، به مطالب و امکانات بسیار بیشتری دسترسی داشته باشند. پلتفرم Socios از دو نوع روش رای‌گیری برخوردار است: الزام‌آور و غیر الزام‌آور. رای الزام‌آور به این معناست که نتیجه‌ی رای‌گیری هر چه باشد، باشگاه باید آن را اجرا کند. بنابراین، اگر نتیجه‌ رای‌گیری تغییر رنگ پیراهن تیم باشد، باشگاه باید آن را عملی کند. با توجه به این که رای‌گیری بر روی یک پلتفرم بلاک چینی انجام می‌گیرد، امکان تغییر یا حذف نتیجه آن به هیچ عنوان وجود ندارد.

این مورد یکی از کاربردهای بسیار جالب بلاک چین است و پیوستن باشگاه‌های پر سود به آن نیز موجب افزایش شهرت آن خواهد شد. توکن مورد استفاده در سیستم پلتفرم Socios ، توکن چیلیز (Chiliz) است. این پلتفرم اخیرا اعلام کرد که با صرافی بایننس نیز وارد همکاری شده است. این همکاری باعث شد که توکن چیلیز نیز در لیست صرافی‌های کریپتو قرار بگیرد.

این مشارکت به خودی خود نشان می‌دهد که استفاده از بلاک چین و ارزهای رمزنگاری شده در صنعت ورزش بسیار مفید واقع خواهد شد. الکس دریفوس (Alex Dreyfus)، مدیر عامل Socios، نیز خاطر نشان کرد که تعداد تماشاگران ورزش‌های جهانی به 3.5 میلیارد نفر می‌رسد و بنابراین، افراد بسیار زیادی از این طریق می‌توانند با این فضا (بلاک چین و رمز ارزها) آشنا شوند.

باشگاه فوتبال بنفیکا نیز پرداخت به وسیله رمز ارزها و از طریق پلتفرم Utrust را در ماه ژوئن سال 2019 پذیرفت. این اقدام برای برآورده ساختن تقاضای بیش از هفت میلیون طرفدار در رسانه‌های اجتماعی انجام گرفت. بدین ترتیب، طرفداران می‌توانند با استفاده از بیت کوین، اتر و توکن‌های Utrust خرید کنند.

علاوه بر این‌ها، تعدادی از ستاره‌های مشهور فوتبال مثل لیونل مسی نیز به ارتقای پروژه‌های رمز ارز و بلاک چین کمک‌های فراوانی کرده‌اند.

تبلیغات کریپتو در ورزش

تاریخچه‌ ورزش و شرط‌بندی بسیار طولانیست و کاملا به یکدیگر مرتبط هستند. ماهیت رمز ارزها باعث شده که بیشتر به عنوان راهی برای تسهیل شرط‌بندی شناخته شوند. موفقیت شرکت‌های شرط‌بندی به آن‌ها کمک کرد تا بتوانند اسپانسر بسیاری از تیم‌های ورزشی در سراسر جهان باشند. شرکت‌های شرط‌بندی مبتنی بر رمز ارز نیز با اسپانسر دو تیم بزرگ لیگ برتر انگلیس شدن به جایگاه‌های بسیار بالایی دست یافته‌اند.

در سال 2018، تیم آرسنال با یکی از شرکت‌های شرط‌بندی واقع در کالیفرنیا به نام CashBet قراردادی تبلیغاتی امضا کرد و قرار شد که این شرکت در ژانویه سال 2019 رمز ارز بومی خود به نامCashBet Coin را عرضه کند. طبق این قرارداد، در طول بازی‌های آرسنال در لیگ برتر و در ورزشگاه امارات باید تبلیغاتی برای این شرکت شرط‌بندی انجام می‌گرفت. کوین‌تلگراف با باشگاه آرسنال تماس گرفته است تا صحت و سقم این خبر و امکان تداوم این مشارکت در سال 2019 را جویا شود.

یکی دیگر از باشگاه‌های لیگ برتر به نام ولورهمپتون واندررز (Wolverhampton Wanderers) نیز قراردادی تبلیغاتی با صرافی رمز ارز CoinDeal امضا کرده است. لوگوی این شرکت در طول فصل 2019-2018 بر روی آستین پیراهن این تیم ظاهر شد و این دو اکنون می‌خواهند قرارداد دیگری برای فصل جدید با یکدیگر امضا کنند.

در سال 2018، شرکت eToro اسپانسر تبلیغاتی هفت تیم لیگ برتر شد که پول آن تماما با بیت کوین پرداخته می‌شد. این قرارداد باعث شد که تبلیغاتی برای شرکت eToro در تابلوهای تبلیغاتی اطراف زمین و سایر رسانه‌ها قرار بگیرد. باشگاه‌های نیوکاسل، تاتنهام، برایتون، کاردیف، کریستال پالاس، لستر سیتی و ساوت‌همپتون همگی بخشی از قرارداد سال گذشته هستند. در این قرارداد eToro FC نیز عرضه شد که از طریق آن افراد توانستند به مطالب آموزشی، خودآموزها و اخبار جدید دسترسی داشته باشند.

در سال 2019 شاهد قراردادهای بیشتری میان شرکت‌های رمز ارز و تیم‌های ورزشی بوده‌ایم. در ایالات متحده آمریکا تیم بسکتبال کلیولند کاوالیرز (Cleveland Cavaliers) با صرافی UnitedCoin قراردادی بست و طبق آن تبلیغات این شرکت در استادیوم تیم قرار گرفت. همچنین، در پلتفرم‌های رسانه اجتماعی تیم و رقابت‌های آنلاین نیز تبلیغاتی برای این شرکت صورت گرفت.

باشگاه Miami Dolphins نیز با لایت کوین‌‌ به عنوان رمز ارز اصلی تیم مشارکت کرد. طبق قرارداد میان این دو، تبلیغاتی برای لایت کوین‌‌ در استادیوم تیم قرار گرفت. طرفداران این تیم می‌توانستند با استفاده از لایت کوین‌‌ یا بیت کوین بلیط‌های مسابقات را خریداری کنند و نیمی از آن کوین‌ها به خیریه‌های تحت حمایت تیم اهدا می‌شد.

اولین آیتم‌های کلکسیونی کریپتو (Crypto Collectibles)

رشد اتریوم باعث شد تا قابلیت‌های جدیدی از رمز ارزها در قراردادهای هوشمند باز شوند. محبوبیت پروژه‌هایی مثل کریپتوکیتیز (CryptoKitties) نیز به سرعت و به شدت افزایش یافت، زیرا کاربران اتریوم توانستند به آیتم های رمز ارز ارزشمندی دسترسی پیدا کنند.

یکی از تیم‌های برتر لیگ بیسبال به نام لس آنجلس داجرز (Los Angeles Dodgers) نیز این مفهوم را به کار گرفته و در یک رویداد ورزشی در سپتامبر سال 2018 اولین crypto-giveaway (اعطای توکن به تماشاگران) را معرفی و اجرا کرد. 40 هزار طرفدار اولی که برای تماشای مسابقه در مقابل پادرس (Padres) وارد استادیوم می‌شدند یک توکن دریافت کرده و با آن می‌توانستند کاریکاتور دیجیتالی سه بازیکن را دانلود کنند؛ سپس، این توکن‌ها به کیف پول اتریوم کاربران افزوده می‌شدند. این مورد تنها یکی از کاربردهای پلتفرم‌هایی مثل اتریوم است که در آن طرفداران ورزش، توکن و آیتم‌های دیجیتالی دیگر دریافت می‌کنند.

نگاهی به آینده

تاثیر و همگانی بودن ورزش در سراسر دنیا مسئله‌ایست که نمی‌توان آن را انکار کرد. تعداد تماشاگران ورزش‌های محبوب به صدها میلیون نفر می‌رسد و تبلیغ‌کنندگان به خوبی می‌توانند از این تعداد بالا برای تبلیغات خود به نحو احسن بهره ببرند. با توجه به اینکه تنها حدود ده سال از ظهور رمز ارزها و فناوری بلاک چین می‌گذرد، ورود آن‌ها به این صنعت اتفاق قابل توجهی است.

مشارکت با بزرگ‌ترین تیم‌های اروپایی و نفوذ به جمع تماشاگران بسکتبال و فوتبال را نمی‌توان دست کم گرفت؛ تبلیغات نیز باعث آشنایی کاربران جدید با دنیای رمز ارزها و بلاک چین می‌شوند.

در آینده، فروش بلیط و مشارکت طرفداران در امور مربوط به تیم به صورت آنلاین و از طریق پلتفرم‌های توکنیزه‌شده به سادگی انجام خواهد گرفت و تیم‌هایی که اکنون با این فضا آشنایی دارند در آن زمان از مزیت بزرگی نسبت به سایر تیم‌ها برخوردار خواهند بود. ورزش پدیده‌ایست که همیشه افراد را گرد هم آورده و بر زندگی آنان تاثیر فراوان داشته است؛ بنابراین، کمپین‌ها و گروه‌های مختلف باید با پلتفرم‌های مناسب همکاری داشته باشند تا بتوانند در این صنعت به موفقیت دست پیدا کنند.

منبع

شاید از این مطالب هم خوشتان بیاید.

ارسال پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.