گزارش کامل پنل تخصصی صنعت ماینینگ و مدیریت مصرف برق

پنل تخصصی ” صنعت ماینینگ و مدیریت مصرف برق” به عنوان بخش پایانی سمینار “راهکارهای هوشمندسازی مصرف انرژی” با حضور مدیران وزارت نیرو و نمایندگان صنعت ماینینگ، در تاریخ 11 آذرماه 98 در موسسه مطالعات بهره وری و منابع انسانی برگزار شد. در ادامه با گزارش کامل این رویداد با ما همراه باشید.

0 337

 

 

پنل تخصصی ” صنعت ماینینگ و مدیریت مصرف برق” به عنوان بخش پایانی سمینار “راهکارهای هوشمندسازی مصرف انرژی” با حضور مدیران وزارت نیرو و نمایندگان صنعت ماینینگ، در تاریخ 11 آذرماه 98 در موسسه مطالعات بهره وری و منابع انسانی برگزار شد.

به گزارش فینمگ، این پنل با حضور دکتر بابک اسکندریون رئیس گروه تعرفه برق وزارت نیرو، دکتر ابراهیم نژاد رئیس گروه امنیت شبکه برق کشور، دکتر پویا نجفی رییس اتحادیه در شرف تاسیس استخراج کنندگان رمز ارز و مهندس محمدرضا شرفی مدیر کارگروه ماینینگ انجمن بلاکچین ایران برگزار شد.

مهم‌ترین موضوع مورد بحث در این رویداد، روند قانونگذاری برای صنعت ماینینگ و اتفاقات اخیر در این حوزه بود که انتقادات و واکنش های متفاوتی را از سوی فعالان در این صنعت در پی داشت. در مرداد ماه امسال دستورالعمل کلی استخراج رمز ارزها توسط هیئت وزیران به تصویب رسید و در این مصوبه نرخ متوسط برق صادراتی به عنوان نرخ برق مورد استفاده در این صنعت تعیین شد. در مصوبه وزارت نیرو در تاریخ 18 آبان ماه، این نرخ با عدد 965 تومان به ازای هرکیلووات برق تعیین و ابلاغ شد. در پی انتشار این مصوبه بسیاری آن را ناعادلانه، تبعیض آمیز و پایانی بر صنعت ماینینگ در ایران دانستند.

دکتر کشوری (مدیر پنل):

سمیناری که امروز برگزار شد، در ارتباط با هوشمندسازی مصرف انرژی بود. ما به دنبال تعیین تعرفه، تشویق به مصرف، یا منع مصرف و … نیستیم بلکه به دنبال هوشمند سازی مصرف برق و ارائه راهکارهای فنی و علمی موجود برای هوشمندسازی مصرف در حوزه ماینینگ هستیم.

اگر به طور خلاصه مروری بر روند قانونگذاری این صنعت و به ویژه اتفاقات اخیر در حوزه ماینینگ داشته باشیم، در مرداد ماه امسال ضوابط کلی استخراج رمز ارزها توسط هیئت وزیران به تصویب رسید که در این مصوبه نرخ متوسط برق صادراتی به عنوان نرخ برق مورد استفاده در این صنعت تعیین شد. سپس در مصوبه وزارت نیرو در تاریخ 18 آبان ماه، این نرخ با عدد 965 تومان به ازای هرکیلووات برق تعیین و ابلاغ شد که در 8 ماه سال نصف آن، و در 4 ماه گرم سال دو برابر آن لحاظ می گردد. اولین سوال من برای آغاز بحث این است که علت اینکه ماینینگ در ابتدا به عنوان یک صنعت مورد پذیرش قرار گرفت، اما در قیمت گذاری برای برق مصرفی آن نرخ متوسط صادراتی لحاظ شد چیست و اساساً فلسفه ی نرخ متوسط صادراتی از کجا آمد؟

بابک اسکندریون:

در پاسخ به سوال شما باید عرض کنم که این تعرفه جدید برای ماینینگ، تنها منحصر به ایران نیست. اساساً پدیده استخراج رمز ارزها پدیده جدیدیست و در اغلب کشور های دنیا این موضوع با چالش مواجه است. همانطور که استحضار دارید، نزدیک به 60 درصد از ماینینگ دنیا در دره سیچوان چین، 10 درصد آن در دو ایالت سین کیانگ و مغولستان و 30 درصد مابقی در سایر نقط دنیا انجام می گیرد. در این میان بخش عظیمی از فعالیت های ماینینگ در مناطقی صورت می گیرد که مجهز به انرژی برقابی و سایر انرژی های تجدید پذیر است.

در هر جای دنیا که صحبت از ماینینگ مطرح می‌شود، قانون گذاران و دولت ها نگرانی هایی در ارتباط با تأثیر این فناوری بر تأمین برق سایر مصرف کنندگان آن مناطق دارند. لذا در این خصوص معمولا توجهاتی از حیث محدودیت در تأمین ظرفیت و تعیین تعرفه برق مصارف بسیار سنگین وجود دارد. به عنوان مثال تعرفه برق ماینینگ در یکی از ایالت های امریکا در طول سه سال اخیر، 5 مرتبه بازنگری شده و افزایش یافته است.

در کشور ما نیز از دو سال گذشته نگرانی هایی در خصوص مصرف برق ماینینگ و محدودیت های آن به وجود آمد که جمع بندی مطالعات درنهایت به مصوبه هیئت وزیران انجامید. همانطور که می‌دانید مشخصا در بند چهارم این مصوبه نرخ برق ماینینگ به این صورت تعیین تکلیف شده است:

تأمین برق متقاضیان استخراج رمزارزها صرفاً با دریافت انشعاب برق از شبکه سراسری یا احداث نیروگاه جدید خارج از شبکه سراسری صورت می گیرد. تعرفه برق متقاضیان استخراج فرآورده‌های پردازشی رمزنگاری شده رمزارزها (ماینینگ) با قیمت متوسط ریالی برق صادراتی با نرخ تسعیر سامانه نیما که توسط وزارت نیرو تعیین و اعلام می گردد، محاسبه و اعمال خواهد شد.

بنابراین این مصوبه تکلیف نرخ برق را برای ما به عنوان دستگاه اجرایی مشخص نموده و ما تنها باید با محاسباتی، عدد ریالی نرخ متوسط صادراتی را استخراج و ابلاغ می‌کردیم. در حال حاضر این عدد 965 تومن متوسط کل سال است که در 4 ماه گرم سال این عدد به 1930 تومان و در 8 ماه دیگر سال 482.5 خواهد بود.

ابراهیم نژاد:

 

من در بعضی از جلسات جانبی شورای عالی امنیت ملی و کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی برای ارائه توضیحاتی در زمینه reliability، stability و resiliency شبکه برق کشور حضور یافته ام و امروز برای ارائه توصیحاتی از جنبه های امنیت و پایداری شبکه برق در این جلسه حاضر شده ام؛ بنابراین دیدگاه های من مبتنی بر مباحث فنی و تکنیکال این حوزه است. رشته تحصیلی من در دوره لیسانس و فوق لیسانس، مهندسی برق، و در مقطع دکترا، مدیریت راهبردی فضای سایبری بوده است؛ بنابراین به طور کامل با مباحث بلاک چین و لایه های این فناوری و همچنین موضوع ماینینگ به طور کامل آشنایی دارم.

ما امروز دور هم جمع شدیم تا موضوع ماینینگ را از زوایای مختلف بررسی کنیم. مثالی خدمت شما عرض می کنم. به من خبر دادند که در یکی از روستاهای شمال کشور، تجهیزاتی آورده اند که به قول خودشان “پول چاپ میکرد”… من در این روستا حضور پیدا کردم و دیدم عده ای در کنار مرغداری دستگاه های ماینینگ راه اندازی کرده اند و جالب اینکه مامور برق را در این روستا راه نمی دادند چون معتقد بودند برق باید رایگان باشد و این بار اضافی ماینینگ به شبکه تحمیل می‌شد.

از دیدگاه بنده و از منظر امنیت شبکه برق، بالانس نبودن شبکه، و به هم ریختن فرکانس شبکه، منجر به مشکلات بسیاری برای شبکه برق خواهد شد که رشد نامحدود و کنترل نشده ماینینگ، بر این روند تأثیر منفی دارد.

 

ببینید ما یک شبکه سراسری برق داریم و جایی به اسم دیسپاچینگ برق، که موظف است در تمام طول سال، فرکانس شبکه برق را با تلورانس قابل قبولی ثابت نگه دارد که در غیر این صورت تمامی تجهیزات برقی شما خواهد سوخت و اتفاقات بدتری نیز رخ خواهد داد. بنابراین سراسری بودن شبکه ما را ملزم میدارد که پایداری آن را حفظ کنیم زیرا در هر نقطه ای از شبکه ناپایداری به وجود آید و از کنترل ما خارج شود، منجر به blackout (خاموشی سراسری) خواهد شد.

از دیدگاه من، این بار ثابت خطی که ماینینگ بر شبکه تحمیل می‌کند، نباید به صورت سرطانی و کنترل نشده به شبکه اضافه شود.

 

بنابراین نظر من در آن جلسات این بود که باید با ایجاد مشوق هایی در این حوزه، ماینینگ را به سویی سوق دهیم که به صورت مدیریت شده و کنترل شده و به صورت تجمعی کار کنند. درست شبیه به چیزی که در کشورهای دیگر اتفاق افتاد. به عنوان مثال در روسیه، گرجستان، چین و سایر مناطق، مراکزی برای هتلینگ دستگاه های ماینینگ ایجاد شده است که در آن تعداد و نوع دستگاه ها و حجم مصرف آنها کاملاً مشخص است؛ نه اینکه شاهد این باشیم که در روستاهای کشور در کنار مرغداری ها دستگاه ماینینگ گذاشته اند. این پدیده در تابستان فاجعه به بار خواهد آورد و قدرت کنترل فرکانس شبکه سراسری را از ما می‌گیرد.

حالا جالب اینجاست که من دعوت شدم به کمیسیون فرهنگی مجلس و نمیدانستم موضوع ماینر فرهنگیست یا فرهنگ ماینینگ! بعد از پرس و جو فهمیدیم که جون فضای مجازی ذیل کمیسیون فرهنگی مجلس است و موضوع ماینینگ هم به فضای مجازی مرتبط است، بنابراین رسیدگی این موضوع به کمیسیون فرهنگی مجلس واگذار شده است. در آن جلسه حدود 40 نفر از نمایندگان دستگاه های اجرایی مختلف حضور داشتند و صحبت کردند و حرفشان این بود که این برق اضافی را می‌خواهید چه کنید، این برق را در اختیار ماینینگ بگذارید تا با آن تحریم ها را دور بزنیم و چه و چه.

من خواهشم از عزیزان این است که قبل از اینکه این موضوع را قضاوت کنیم، دانش خود را در خصوص شناخت شبکه برق کشور افزایش دهیم. من نمی‌خواهم یکجانبه صحبت کنم اما مستحضر هستید که ما فصل تابستان را با پیک 80 هزار مگاواتی که هر سال هم 10 درصد به آن افزوده می‌شود، به سختی مدیریت می کنیم تا خاموشی و قطعی پیش نیاید. طبیعتاً در زمستان این عدد تا 30 هزار مگاوات کاهش می‌یابد و به همین میزان تولید ما هم کاهش خواهد یافت. من در آن جلسه هم عرض کردم که توان تولیدی ما در زمستان 30 هزار مگاوات و مصرف زمستان چیزی حدود 27 هزار مگاوات است. در این مدت نیروگاه های ما به ترتیب برای اورهال و سرویس های سالانه و دوره ای آماده می‌شوند. در زمستان حدوداً 3 هزار مگاوات حاشیه امن داریم که از نظر من حاشه امن خوبی نیست. بنابراین از دیدگاه وزارت نیرو، ما مخالف این هستیم که ماینینگ به صورت پخش و گسترده در کشور توسعه پیدا کند.

نجفی:

تشکر می کنم از عزیزانی که از وزارت نیرو اینجا حضور پیدا کردند برای طرح مباحث به صورت کارشناسی؛ البته بعد از اعلام مصوبه که ما به وزارت نیرو مراجعه کردیم خیلی از دوستان گفتند که ما خودمان هم تازه مصوبه را دیده ایم (کنایه به دولت: خودمان هم جمعه صبح فهمیدیم و گفتیم که به ما هم نگویند مصوبه کی اعلام می‌شود)! با این حال از حضور دوستان تشکر می کنم هرچند روال صحیحتر این است که قبل از تصمیم گیری و اعلام مصوبه نظر بخش خصوصی پرسیده شود و مباحث کارشناسی مطرح شود. به هر صورت مسائلی از جانب دوستان مطرح شد که من با یک مثال تاریخی به آن پاسخ میدهم.

زمان ریاست جمهوری کلینتون در امریکا، رکود اقتصادی جدی در امریکا پدید آمد. اقتصاد دان های امریکایی به ایشان گفتند که تنها راه حل موجود برای برون رفت از بحران این است که یا میزان مالیات را افزایش دهیم، یا حجم خدمات را کاهش دهیم. آقای کلینتون گفت من تازه رئیس جمهور شده ام و اگر بخواهم هر کدام از این راهکارها را عملی کنم، کسانی که به من رای داده اند پشیمان خواهند شد. ایشان معتقد بود سیاست گذاری و نحوه مواجهه ما با مردم تا کنون به صورتی بوده که باعث شده هزینه های دولت انقدر بالا باشد. بنابراین تیم متخصصی را برای اصلاح این روند تشکیل داده و سیاست تغییر سازوکار مدیریت را در امریکا در پیش گرفتند. جالب است که تنها در وزارت دفاع موفق شدند هزینه ها را تا 60 درصد کاهش دهند. بعدها کتابی به نام “بازآفرینی دولت (Reinventing Government)” در خصوص تجربیات دولت در این زمینه نوشته شد که اگر این کتاب را بخوانیم دقیقا شرح حال کشور ما در مقطع کنونیست بدین معنی که تمامی مشکلاتی که ما در عرصه سیاست گذاری با آن مواجهیم را آن ها نیز پشت سر گذاشته اند.

دوستان فرمودند ما مخالف رشد سرطانی ماینینگ هستیم؛ اما من شک ندارم با این نرخی که تصویب شده قطعا ماینینگ به صورت سرطانی رشد خواهد کرد. چرا که این مصوبه عملاً بین سالم کار کردن و ناسالم کارکردن، جای انتخاب باقی نمی گذارد. تنها راه فعالان این صنعت برای زنده ماندن این است که غیرسالم کار کنند. همین حالا بیش از 400 مگاوات برق با نرخ صنعتی و کشاورزی و فرهنگی و آموزشی، با هماهنگی مسئولان شرکت توزیع، در حال مصرف برای ماینینگ است که برای شما هم قابل پیگیری نیست. چرا که شما با این نرخ راهی باقی نگذاشته اید که فعالان ماینینگ ریسک های کار غیرقانونی را کنار بگذارند و به صورت قانونی کار کنند. خودتان هم بهتر از من در جریان هستید که همیشه هم پای آقازاده ها و افراد مرتبط در میان است و همه مسیرهایی دارند برای اینکه کار غیر قانونی خود را پیش ببرند.

 

من شک ندارم که با این نرخ، در سال آینده وزارت نیرو 100 ترانس قدرت خود را از دست خواهد داد. اجازه بدهید کمی واقعیت ها را با هم مرور کنیم. من (صنعتگر ماینینگ) در محیط اقتصاد و کسب و کار ایران کار می کنم. وقتی میخواهم دستگاه ماینینگ بخرم، باید به اسم یک سنگاپوری در هنگ کنگ شرکت ثبت کنم و دستگاه بخرم. من از بسیاری از مزیت های رقابتی تجاری و اقتصادی محرومم چون ایرانی هستم و باید بابت سیاست های کشورم (که شخصاً با آن موافقم)، هزینه بدهم. حالا منطقی نیست که بگوییم برق ماینینگ صادراتی باشد، اما محیط کسب و کار ما در رتبه 117 از 120 کشور باشد.

اقتصاد قاعده دارد و این مباحث در تمام دنیا تدریس می‌شود و اصلاً بحثی نیست که من و شما یا وزارت نیرو بخواهیم سرخود برای آن تصمیم بگیریم. در تمام دنیا دولت ها در انتهای ریل صنعت قرار می‌گیرند. مسائل و مشکلات بیمه و مالیات را در نظر می‌گیرند؛ اگر دولت برای کسری بودجه خودش به بخش خصوصی فشار می‌آورد، این را می‎بینند؛ اگر بار دستگاه های ما 6 ماه در گمرک می‌ماند و تکنولوژی آن قدیمی (و عملاً بلااستفاده) می‌شود، این را لحاظ می کنند، و در انتها حساب میکنند آن کسب و کار چقدر سود کسب کرده، بعد سهم دولت را از این سود برمی‌دارند. ‌آورد‌آ

اما در ایران برعکس این موضوع اتفاق می‌افتد. دولت در ابتدای مسیر واقع شده و همان ابتدا یک سهم چاق و چله برای خودش درنظر گرفته است. دوستان بهتر از من می‌دانند که با این نرخ، حتی دستگاه های 7 نانومتری بیت مین هم نمی‌توانند سرمایه اولیه خود را بازگردانند؛ چه رسد به دستگاه هایی که در ایران وجود دارد و چهار ماه است که توقیف شده است.

 

نکته دوم این که این نرخ تصویب شده، به معنی بروز یک فساد سیستماتیک در وزارت نیرو و اتفاقاً تشویق به ایجاد یک غده سرطانی در ساختار شبکه برق سراسری است. نکته سوم اینکه این وضعیت برای هیچ کس سودآور نیست و نکته چهارم در پاسخ به نرخ های کشورهای خارجی که مطرح شد، باید عرض کنم شرکت بیت مین بزرگترین فارم صنعتی دنیا را به تازگی در تگزاس تاسیس کرده است. من با مدیر فروش بیت مین صحبت کردم و نرخ برق لحاظ شده برای این فارم را پرسیدم، گفتند 3.3 سنت.

بنده با شما از مشاهدات اینترنتی صحبت نمی کنم. ما 5 کشور قطر، قزاقستان، گرجستان، روسیه و چین را به صورت میدانی بررسی و مطالعه کرده ایم و با همه آن ها قرارداد داریم که من قبل از اعلام مصوبه، مستندات آن را به آقای رجبی مشهدی هم تقدیم کردم. عدد رقابتی چین برای هاستینگ دستگاه ها (یعنی مکان، فونداسیون، باکس، ترانس، کابل کشی، تابلو برق، تعمیر و نگهداری و … تأمین شده و فقط شما دستگاهتان را در آن مجموعه قرار می‌دهید)، برای 7 ماه از سال که با بارش کمتر مواجهند 4.7 سنت و برای 5 ماه دیگر سال 3.8 سنت است.

شرفی:

 

بسیار ممنونم از همه عزیزانی که در اینجا حضور یافتند و فکر می کنم بسیاری از دوستانی که اینجا حضور دارند تمام زندگی و سرمایه‌شان در گرو این قضیه است. با این حال از بحث ضرر و زیان وارد شده به صنعتگران این حوزه عبور می کنم.

به‌عقیده من یک بازی روانی درباره مسائل مربوط به ماینینگ به راه افتاده و باید عرض کنم که با صحبت‌های آقای دکتر نجفی کاملاً مخالفم. چرا که هیچ دلیلی برای مقایسه ایران با سایر کشورهای دنیا نمی‌بینم. کدام کشور در دنیا شرایط کشور ما را دارد؟ کدام کشور را پیدا می کنید که مانند ما در تحریم همه جانبه باشد؟ ما در یک جنگ علنی اقتصادی هستیم. برق و گاز کشور را نمی‌توانیم صادر کنیم و خیلی مسائل دیگر.

 

اساساً قیاس ما با کشور امریکا که در اقتصاد حرفی برای گفتن دارد، یک قیاس مع الفارغ است. با چین هم همینطور؛ چین صاحب تکنولوژی است و قیمت دستگاه در این کشور 30 درصد ارزانتر از کشور ماست. یعنی ما در ابتدای سرمایه گذاری باید 30 درصد بیشتر هزینه کنیم. شما چرا سطح درآمدی خانوارها و سطح رفاه کشور را با دیگر کشورها مقایسه نمی‌کنید؟ ما با انواع ریسک ها و مشکلات خارجی و داخلی، و روند قانونگذاری فعلی طرف هستیم. ما با 30 دستگاه قانونگذاری طرفیم که هر یک برای خود زیرمجموعه دارند و مدام هم بر این لیست افزوده می‌شود. این وضع کشور ماست و انصافاً در این شرایط مدیریت کسب و کار سخت است. شما کدام صنعت این کشور را با کشورهای دیگر مقایسه کرده‌اید؟ صنعت فولاد؟ صنعت خودروسازی؟ این بدعتی که بر سر ماینینگ ایجاد شده میتواند فراگیر شود و دامن همه ما را بگیرد؛ در همه صنایع و حتی در همه مصارف! این بدعت بدعت اشتباهیست.

یا همه صنایع را به یک چشم ببینید و به آن یارانه بدهید، یا همه صنایع را آزاد کنید تا لااقل شرایط یکسانی داشته باشیم و هر صنعتی که صرفه نداشت تعطیل شود. شما موضوع ماینینگ را به مسیری کاملاً اشتباه هدایت کردید به این دلیل که تعرفه گذاری شما برای این صنعت اشتباه است. فاصله ای که در تعرفه گذاری این صنعت ایجاد شده، هم فساد ایجاد می‌کند و هم رانت. ما در کارگروه ماینینگ انجمن بلاک چین تمامی این مباحث را به صورت مکتوب به مسئولان ارائه دادیم و در آینده هیچکس نمی‌تواند ماینینگ را به ایجاد فساد متهم کند؛ چرا که مشکل از مدیریت ناصحیح است.

ما اینجا قرار است از هوشمند سازی مصرف انرژی صحبت کنیم اما باز هم از انتها وارد موضوع می‌شویم. مصرف نیازمند مدیریت است پس اول باید به مدیریت هوشمند انرژی بپردازیم که اصلا در ایران چنین چیزی نداریم. تمام تصمیمات و برنامه ریزی ها با دید مقطعی و محدود به دوران مسئولیت است. این وضع تعرفه گذاری اساساً جز این حکایت ندارد.

از زمانی که آقای رجبی مشهدی شروع کردند به صحبت درباره ماینینگ ما آمارهای مربوط به مازاد ظرفیت تولید را از سایت وزارت نیرو استخراج کردیم و اولین نشست خبری را برگزار کردیم. اتفاقی که افتاد این بود که یک هفته بعد دسترسی به سایت محدود شد؛ این یعنی آمار اختصاصاً متعلق به یک طرف است و آن طرف هرچه می‌گوید وحی منزل است و همه باید بپذیرند. از دید من این روش صحیحی برای مذاکره نیست.

اینکه می‌گویند ما نگران پایداری شبکه هستیم دروغی بیش نیست. ما در سال گذشته به وزارت نیرو پیشنهاد مکتوب دادیم که اجازه دهید از ظرفیت مازاد نیروگاهی کشور استفاده شود و ماینرها در کنار نیروگاه‌ها مستقر شوند و مدیریتش را خود شما انجام دهید؛ چرا به این پیشنهاد هیچ توجهی نشد؟ ما در کشور نیروگاه هایی داریم که با 50 درصد ظرفیت کار می کنند چرا که زیرساخت انتقال برق مازاد را ندارند. ما هم اکنون 3 نیروگاه سیکل ترکیبی بزرگ در کشور داریم که آماده کار هستند. اگر میخواهید مدیریت را هوشمند کنید، راهش این نیست که فعالیت ماینرها را تعطیل کنید.

 

تصور کنید وزارت نیرو برق را با قیمت 3 سنت از ترکمنستان وارد می‌کند و با قیمت 965 تومان به ماینرها می‌فروشد. برداشت شما از این رفتار چیزی غیر از دلالی‌ست؟ این تعرفه گذاری به معنی این است که هیچ یک از ما کار نکنیم چرا که در حال حاضر عده حتماً در حال ماینینگ هستند و همه ما هم به این موضوع اشراف داریم. به نظر من این صحیح نیست که صنعتی را که مردم آن به اینجا رسانده‌اند را از آنان بگیریم و کارشان را تعطیل کنیم تا عده ای دیگر کار کنند.

من و همه دوستانی که در کارگروه انجمن هستند، نزدیک به 6 ماه است که در حال تلاش برای حل این موضوع هستیم و این درحالیست که طرف مقابل اصلاً علاقه ای به شنیدن حرف ما ندارد. ما بارها اعلام کردیم که سه نیروگاه در کشور داریم که در ایام پیک مصرف هم برق ما را تأمین می‌کنند دیگر چه مشکلی باقیست؟ وزارت نیرو روی شبکه انتقال و توضیع برق 40 درصد یارانه پرداخت می‌کند که درصورتی که ما در نیروگاه ها مستقر شویم این 40 درصد صرفه جویی می‌شود.

متاسفانه وزارت نیرو در پاسخ به این پیشنهادات منطقی فرافکنی می‌کند و با قانون گذاری اشتباه، مردم را به مسیر غیرقانونی سوق می‌دهد تا دوباره با خرج بیت المال آنها را ردیابی کند و فعالیتشان را تعطیل کند که این موضوع به کشور هزینه بسیاری تحمیل می‌کند. بعد از اعلام مصوبه هم آقای رجبی مشهدی اعلام می‌کنند که هیچ کس به این نرخ اعتراضی ندارد و همه راضی هستند؛ این حرف اگر دروغ نیست نامش چیست؟!

یک پیشنهاد دیگر این است که ما با هزینه خودمان ظرفیت اضافی را ایجاد می‌کنیم، و در هنگام پیک مصرف، به شبکه سراسری هم کمک می‌کنیم. همه ما دغدغه کشورمان را داریم و می‌توانیم به این شرایط کمک کنیم. اما موضع گیری وزارت نیرو نسبت به فعالان این صنعت بسیار ناعادلانه بود؛ چرا که در ابتدای کار همه ما را دزد و قاچاقچی دانستند در حالی که بعقیده من این مدیریت افتضاح وزارت نیروست که منابع مملکت را به تاراج می‌برد. چرا وزارت نیرو به نیروگاه ها حق آمادگی پرداخت می‌کند؟ این حق آمادگی از کجا پرداخت می‌شود؟ از جایی غیر از بیت المال؟ ماینینگ می‌توانست کاری کند که این نیروگاه ها با تمام ظرفیت کار کنند و نیازی به حق آمادگی نداشته باشند. در پایان تکرار می کنم که تنها چالش کشور ما مدیریت کشور است و نه چیز دیگر.

ابراهیم نژاد:

من در خصوص تعرفه گذاری مسئولیتی ندارم و صلاحیت نظر دادن درباره آن را هم ندارم اما فرمایش دکتر نجفی را تأیید می‌کنم که با این نرخ فعلی، فساد و برق دزدی افزایش خواهد یافت. مدتی هم هست که اتفاقاً با روش های جدیدی از برق دزدی مواجه هستیم و ما برای پایداری شبکه باید چاره جدیدی بیندیشیم.

در خصوص پیشنهاداتی که مبنی بر مستقر شدن فارم های ماینینگ در کنار نیروگاه ها مطرح شد، باید عرض کنم که ما در حال حاضر برای کنترل فرکانس شبکه، نیروگاهی به نام سد تنظیمی سیابیشه داریم که با ذخیره آب و رها سازی از بالا به پایین و پمپاژ مجدد از پایین به بالا، وظیفه کنترل فرکانس شبکه را انجام می‌دهد. پس وقتی از کنترل فرکانس صحبت می‌کنیم، کار ساده و راحتی نیست چرا که برای این کار مجبور شدیم با هزینه بسیار یک سد بسازیم. با نظر دوستان از این جهت موافقم و به صورت فنی بحث می‌کنم. به طور مثال اگر ما یک نیروگاه 6 واحدی داشته باشیم که بتوانیم یک واحد آن را از شبکه سراسری جدا کنیم، میتوانیم همانجا یک ترانس مستقر کنیم و برق آن را به ماینینگ (در همان منطقه) اختصاص دهیم. پس به لحاظ تکنیکال این طرح امکانپذیر است.

شرفی:

ما در سال گذشته این طرح را با پیشنهاد خود وزارت نیرو ارائه دادیم و اعلام کردیم تمامی ماینرهای کشور را ساماندهی می کنیم و در نیروگاه مفتح همدان مستقر کنیم و با توجه به آورده هرکس در این صنعت، آن را به صورت سهام تقسیم کنیم و همه در کنار هم کار کنیم. بحث هوشمندسازی مصرف انرژی از سوی مردم خود به خود اجرا می‌شود اما مدیریت هوشمند باید توسط مقامات قانون گذار به نحوی اجرا شود که مردم را به بیراهه سوق ندهد.

 

اسکندریون:

ما در جلسه هفته آینده وزارت نیرو می‌توانیم این پیشنهادات را به صورت یک پکیج مورد بررسی قرار دهیم، اما با توجه به مصوبه هیئت وزیران در حال حاضر امکان تغییر این تعرفه وجود ندارد.

نجفی:

بالای ده هزار نفر در حوزه ماینینگ مشغول به کار بودند. در مجموعه بنده نزدیک به 70 نفر در حال استخراج هستند و حتما مسئولان کشور می‌دانند که بیکاری ده هزار نفر، چه تاثیر مخربی بر کشور خواهد داشت. البته یک بحث حاشیه ای هم در اینجا هست که وزیر نیرو اصولا به هیچ پیشنهاد و انتقادی گوش نمی‌دهد اما من مایلم پیشنهاداتی را مطرح کنم. این نکته را هم مد نظر داشته باشید که دشمن ملت نیستیم و اگر قرار است کار ما به بهای خاموشی برق و ضرر و زیان حتی یک نفر تمام شود، حاضریم کارمان را تعطیل کنیم؛ اما بحث من کاملا فنی‌ست.

کشور ما در حال حاضر با سرمایه گذاری که در حوزه گاز انجام داده، 800 میلیون متر مکعب ظرفیت تولید دارد. از طرفی میزان مصرف ما در رکورد مصرف (و نه در پیک مصرف) چهار سال گذشته، 700 میلیون متر مکعب است که 100 میلیون مازاد ظرفیت تولید ماست. اگر بخواهیم یک نیروگاه 1000 مگاواتی احداث کنیم، به چیزی حدود 10 میلیون مترمکعب گاز نیاز دارد. یعنی با صرف تنها ده درصد از مازاد ظرفیت تولید گاز در رکورد مصرف میتوانیم هزار مگاوات به ظرفیت شبکه برق اضافه کنیم. این در حالیست که وزارت نیرو همین امثال اعلام کرد که هزینه احداث و نگهداری نیروگاه هزار مگاواتی را (که چیزی حدود 200 میلیون دلار در سال است) ندارد. حالا ما پیشنهاد مکتوب دادیم که حاضریم از جیب خودمان این هزار مگاوات را ایجاد کنیم و در ساعات پیک مصرف هم به شبکه، برق رایگان بدهیم در صورتی که گاز را به نرخ صنعتی در اختیار ما بگذارند.

 

از بحث گاز عبور کنیم، ما حتی در مدیریت برق موجود هم راهکار ارائه دادیم. اجازه بدهید چند تعریف ساده را بیان کنم. ما مفهومی به نام ظریفت تولید داریم، مفهومی به نام ذخایر گردان، و ذخایر غیرگردان. ذخایر گردان به نیروگاه های روشنی اطلاق می‌شود که فول نود نیست. بلکه باید روشن باشد و هر زمان که لازم شد برای کنترل فرکانس به شبکه وصل شود. ذخایر غیر گردان هم نیروگاه هایی هستند که سالمند، اما روشن نیستند و حق آمادگی دریافت می‌کنند تا در مواقع لزوم روشن شده و به شبکه وصل شوند. عدد میانگین در ده ماه از سال 13 هزار مگاوات است. این درحالیست که کل صنعت ماینینگ 1000 مگاوات مصرف می‌کند و برای درک بهتر 1000 مگاوات باید بگویم که تنها یک انشعاب کارخانه فولاد مبارکه 1000 مگاوات است. بنابراین با اصلاح مدیریت برق هم این نگرانی قابل رفع است.

حتی در صورت لزوم قطع برق ماینینگ، شما در وزارت نیرو سیستمی به نام RTU دارید که به دیسپاچینگ شبکه اجازه میدهد هر زمانی که لازم بود برق ماینینگ را قطع کند. این مزیت ماینینگ است چرا که شما به عنوان مثال برق کارخانه فولاد را نمی‌توانید هر زمان که لازم شد قطع کنید چون خط تولید آن آسیب می‌بیند، اما برق ماینینگ را به راحتی می‌توانید قطع کنید تا به شبکه آسیبی وارد نشود.

کشوری (مدیر پنل):

آقای اسکندریون، طبق تعرفه ای که تصویب شده، 965 تومان، متوسط نرخ برق صادراتیست که در 8 ماه از سال 482 تومان و در 4 ماه از سال 1930 تومان لحاظ می‌شود. حالا که استناد شما به نرخ متوسط صادراتی مصوب هیئت وزیران است، آیا نمی‌شد در 4 ماه گرم سال نرخ بسیار بیشتر و در 8 ماه دیگر سال نرخ بسیار کمتری لحاظ شود تا میانگین آن همچنان 965 تومان باشد؟

اسکندریون:

در خصوص این قیمت ها و ضرایب در وزارت نیرو بحث شد و جمع بندی به این صورت بود که مابع التفاوت قیمت برق در ایام پیک و غیر پیک بیشتر از 4 برابر نباشد اما اگر در خصوص این موضوع استدلال منطقی مطرح شود، در آینده قابل بحث و بررسی خواهد بود.

نجفی:

سوال اینجاست که اصلاً چرا ایام پیک را 4 ماه در نظر گرفته اند؟ ضمن اینکه وقتی در مصوبه وزارت نیرو برای استخرهای داخلی 15 درصد تخفیف لحاظ شده، یعنی عملاً به مصوبه هیئت وزیران عمل نشده است.

شرفی:

این نحوه نرخ گذاری یک نوع بازی با افکار عمومیست. چرا که نرخی که ماینرها میپردازند، عملاً همان 965 تومان است. صنعت ماینینگ یک صنعت نوپاست که اگر آن را با عمر 30 ساله صنعت فولاد مقایسه کنیم، هر یک ماه برای ماینینگ مثل یک سال است. مگر شما می‌توانید به صنعت فولاد بگویید 8 سال کار کن و 4 سال تعطیل باش؟ برای صنعت ماینینگ هم به همین صورت است و فقط برای اینکه افکار عمومی را تلطیف کنند، این ضرایب را برای آن لحاظ کرده اند که حتی همان 482 تومان هم منطقی و به صرفه نیست.

 

ضمن اینکه من به هیچ وجه قبول ندارم که 4 ماه از سال پیک مصرف برق داریم؛ ما تنها 300 ساعت پیک مصرف داریم. پس عملا ما همان 300 ساعت را محدودیت داریم که می‌توانیم با مدیریت هوشمند این 300 ساعت را سپری کنیم.

در بحث قیمت گاز هم من نظر مکتوب نماینده وزارت نفت را دارم و به موقع سند آن را منتشر خواهم کرد. ایشان گفتند در قیمت گذاری برای حامل های فسیلی، هیچ نظری از وزارت نفت خواسته نشده است. پس چه کسی این نرخ را برای گاز درنظر گرفته است؟ ما منابع مشترک گازی که با کشور قطر داریم را باید بهره برداری کنیم به نفع کشور؛ چرا که اگر ما آن را استفاده نکنیم، کشور قطر از آن بهره برداری خواهد کرد ضمن اینکه ما زیرساخت لازم برای ذخیره گاز نداریم و باید آن را مصرف کنیم.

اسکندریون:

هنوز هم باب بحث باز است. هفته بعد جلسه ای خواهیم داشت که از دوستان تقاضا دارم پیشنهاد ها و نقطه نظرات خود را به صورت مستند و کارشناسی شده، با در نظر گرفتن محدودیت ها و مسائل امنیتی شبکه، به اما انتقال دهند تا انشالله مورد بررسی قرار گیرد.

ابراهیم نژاد:

از همه دوستان تشکر می‎کنم، اما بدانید که ما هیچ نقشی در این تعرفه گذاری نداشتیم. ضمن اینکه در تمامی مکاتباتی که با مقامات داشتم، نسبت به پخش شدن سرطانی ماینینگ در کشور هشدار داده ام. ما در آینده جلساتی را در پژوهشگاه نیرو ترتیب خواهیم داد و این قول را می‎دهم، که در وضعیت موجود می‌توانیم با بررسی زوایای مختلف این موضوع به فهم مشترک رسیده و تصمیمات را به سمت بهبود سوق دهیم؛ هرچند که اذعان دارم برای اصلاح قیمت بسیار دیر شده است.

 

شاید از این مطالب هم خوشتان بیاید.

ارسال پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.