ICO ( عرضه اولیه سکه) چیست؟ راهنمای جامع و تفصیلی

با افزایش محبوبیت تامین مالی جمعی، عرضه اولیه سکه (ICO) گام بزرگ بعدی در گردآوری سرمایه و پول موردنیاز برای شروع یک کسب و کار است. 2017 سال انفجار محبوبیت ICOها بود و دلیل آن هم احتمالا تسلط ارزهای رمزنگاری شده و بلاکچین بر رسانهها یا فراهم کردن امکانات برای دریافت کمک از طرف سرمایهگذاران برای شروع یک پروژه بود. این مطلب راهنمایی برای آشنایی با عرضه اولیه سکه و اصول آن است. در این مقاله به بررسی تکنولوژی‌های به کارگرفته در ICOها، توکن و قراردادهای هوشمند، برترین عرضه‌های اولیه سکه و مشکلات پیش روی ICOها می‌پردازیم.

0 296

فهرست محتوا

  • 1. تکنولوژی‌‌ که ICO را ممکن می‌‌سازد
  • 2. توکن‌‌ها و قراردادهای هوشمند
  • 3. مسترکوین‌‌، اولین عرضه اولیه سکه
  • 4. موفق‌‌ترین عرضه کل تاریخ
  • 5. تفاوت بین اتریوم و EOS
  • 6. تفاوت بین اتریوم و NEO
  • 7. تفاوت توکن و کوین
  • 8. ارز رمز خود را بسازید
  • 9. ممنوعیت ICO توسط گوگل، فیس‌‌بوک و میل‌‌چیمپ
  • 10. نتیجه

تکنولوژی‌‌ که ICO را ممکن می‌‌سازد

عرضه اولیه سکه یا همان ICO از تکنولوژی بلاک چین بهره می‌‌برد. بلاک چین از این نظر بی‌‌نظیر است که همه‌‌ی بلوک‌‌ها یا گروه‌‌های داده در آن به هم متصل هستند تا یک پایگاه داده عمومی را شکل دهند. پایگاه داده عمومی است زیرا در صدها یا حتی هزاران کامپیوتر تقسیم شده است.

هر تغییری که در پایگاه داده عمومی داده شود، باید به تایید بیش از 51 درصد از کامپیوترهای شبکه برسد. اگر این تغییرات تایید نشوند، قابل انجام نیستند. همین مسئله هک پایگاه داده را بسیار دشوار کرده است، چون هکر باید به طور هم‌‌زمان کنترل بیش از 51 درصد از کامپیوترهای شبکه را در اختیار بگیرد. تعداد زیادی از شرکت‌‌ها و موسسات مختلف این کامپیوترها را در اختیار دارند. علاوه بر این، عدم امکان کنترل یک موسسه واحد بر کل نود‌‌ها را هم عدم تمرکز می‌‌نامند. این یعنی بلاکچین یک پایگاه داده امن‌‌ است که در اختیار یک نهاد واحد قرار ندارد و در صورتی می‌‌توان در آن تغییراتی ایجاد کرد که 51 درصد از مالکان اعتبار آن تغییر را تایید کنند.

تغییرات پایگاه داده مربوط به تراکنش‌‌هایی است که تاکنون انجام شده‌‌اند. در مورد بیت‌‌کوین، این تراکنش‌‌ها افرادی هستند که بیت‌‌کوین خرید و فروش می‌‌کنند و پایگاه داده هم سابقه مقدار بیت‌‌کوینی را که هر فرد دارد ثبت می‌کند. با این حال، بلاک‌‌ چین می‌‌تواند سوابقی فراتر از داده‌‌های تراکنش را نگه دارد. به عنوان مثال، مقدار تراکنش می‌‌تواند نشان‌‌دهنده یک خودرو یا قبض برق باشد. البته هیچ روشی برای قرار دادن فیزیکی این مقادیر در بلاک‌‌ چین وجود ندارد. درعوض، چیزی که ارزش آنان را نشان دهد موردنیاز است. یکی از این ابزارها توکن است.

توکن‌‌ ها و قراردادهای هوشمند

توکن‌‌ ها برای نشان‌‌ دادن ارزش یک چیز ساخته می‌‌شوند. این توکن‌‌ها را نمی‌‌توان به طور مستقیم در بلاکچین به کار برد، زیرا بلاکچین به طور معمول تنها تراکنش‌‌های ارز خود ( مثلا اتر برای بلاکچین اتریوم و بیت‌‌کوین برای بلاکچین بیت‌‌کوین ) را پردازش می‌‌کنند.

تراکنش‌‌های توکنی را باید توسط یک اپلیکیشن پردازش کرد. اپلیکیشن‌‌هایی را که توکن‌‌ها به کار می‌‌برند، قرارداد هوشمند می‌‌نامند. نیک زابو ( رمزنگار ) در سال 1994 قصد انجام یک کار را داشت. او می‌‌خواست با استفاده از کدهای کامپیوتری یک قرارداد بسازد. این قرارداد زمانی که شرایط مشخصی محقق شوند فعال خواهد شد. علاوه بر این، هیچ راهی برای تقلب و عوض کردن این شرایط وجود ندارد، چون همه‌‌ی آن‌‌ها به شکل کد کامپیوتری قید می‌‌شوند.

به این دلیل که در هنگام ایجاد قرارداد نیازی به وجود یک واسطه مورد اعتماد نیست، این قراردادها (یا تراکنش‌‌ها) می‌‌توانند به صورت خودکار بر روی یک شبکه مورداعتماد اجرا شوند. کامپیوترها این شبکه را به طور کامل کنترل می‌‌کنند. ویژگی‌‌های ذاتی یک قرارداد هوشمند در زیر وجود دارند:

1. می‌‌توانند تراکنش‌‌ها را به طور خودکار پردازش کنند

2. تراکنش‌‌ها زمانی شروع می‌‌شوند که شرایط مشخصی به وقوع پیوسته باشند. می‌‌توانید این مثال را در نظر بگیرید: «”هنگامی” که پیتر 100 اتر به قرارداد هوشمند پرداخت کند، “سپس” توکن خانه‌‌ی جان برای پیتر ارسال می‌‌شود».

3. قراردادهای هوشمند از تکنولوژی بلاکچین استفاده می‌‌کنند، بنابراین شرایط قید شده در قرارداد هوشمند قابل‌‌تغییر نیستند.

ICOها نیز هم‌‌اکنون برای تامین مالی جمعی از قراردادهای هوشمند و تکنولوژی بلاکچین استفاده می‌‌کنند. در هنگام ایجاد یک ICO، یک قرارداد هوشمند و یک توکن نیاز است. گام بعدی، شروع شرایط قرارداد هوشمند است. به عنوان مثال، اگر 0.1 اتر به قرارداد هوشمند ارسال شود، سپس قرارداد هوشمند 1 توکن به آدرسی می‌‌فرستد که آن اتر را ارسال کرده است. با این کار اطمینان حاصل خواهد شد که مشارکت‌‌کنندگان در ICO همیشه مقدار دقیقی از توکن دریافت می‌‌کنند. هیچ‌‌گونه دخالت انسانی یا توزیع دستی وجود نخواهد داشت. قراردادهای هوشمند همیشه از نظر عمومی در دسترس هستند، پس همه‌‌ی مشارکت‌‌کنندگان می‌‌توانند شرایط قرارداد هوشمند را بررسی کنند.

دو دلیل عمده‌‌ای که مردم در یک ICO شرکت می‌‌کنند:

1. به محض آماده شدن محصول نهایی، می‌‌توان توکن را استفاده کرد.

2. با افزایش محبوبیت پروژه، قیمت توکن‌‌ها یا سکه‌‌ها هم افزایش پیدا می‌‌کند. با بیشتر شدن تعداد افرادی که طالب استفاده از یک سرویس هستند، تقاضا بالا می‌‌رود.

مسترکوین، اولین عرضه سکه

ICO را مثل نسخه‌‌ی بلاکچینی کیک‌‌استارتر (شرکتی آمریکایی و عام‌المنفعه برای کمک به پروژه‌های نوآورانه است که از استارت‌آپ‌هایی با ایده‌های نوین و خلاقانه استقبال می‌کند) تصور کنید. تفاوت اصلی آنان این است که این یکی فرایند فروش جمعی انبوه را به شیوه‌‌ای امن و بدون واسطه پیش می‌‌برد. با این حال، همه‌‌ی این موارد از اولین ICO توسط مسترکوین (Mastercoin) در ماه ژوییه سال 2013 شروع شد. مسترکوین در سال 2012 معرفی نامه کسب و کار (white paper) خود را به طور عمومی منتشر و عنوان کرده بودند که شبکه کنونی بیت‌‌کوین می‌‌تواند به عنوان یک لایه پروتکل برای پروتکل‌‌های سطح بالاتر به کار گرفته شود. هدف آن فراهم کردن قوانین جدید برای قراردادها بود. این کوین به مردم اجازه می‌‌‌‌داد تا بدون نیاز به یک بلاکچین جدید ارز جدیدی بسازند. این درست مثل همان کاری است که در حال حاضر اتریوم انجام می‌‌دهد، به حدی که اتریوم را به عنوان مسترکوین 2 می‌‌شناسند. اگرچه معرفی نامه آن در ژانویه 2012 انتشار یافت، اما تامین سرمایه برای به واقعیت تبدیل کردن این پروژه در 21 ژوییه 2013 شروع شد. جی‌‌ آر ویلت (J.R. Willet)، مردی که سابقه ابداع ICO را در کارنامه دارد، اولین عرضه سکه تاریخ را آغاز کرد.

15 آگوست تاریخ ثبت اولین تراکنش مسترکوین بود. این شبکه با ارسال 1 مسترکوین آزمایش شد. مسترکوین پس از این آزمایش به روی عموم باز شد و به دریافت موج سرمایه از جانب عموم مردم ادامه داد. با این حال، مهم‌‌ترین موج سرمایه‌‌گذاران که به مسترکوین وارد شدند، در طول دوره‌‌ی نفوذ بیت‌‌آنجلس (BitAngels) بود. بیت‌‌آنجلس اولین شبکه‌‌ی سرمایه‌‌ گذاری بود که به طور خاص برای سرمایه‌‌ گذاری در استارت‌‌آپ‌‌های رمز ارزها ایجاد شد. بیت‌‌آنجلس به مسترکوین علاقه‌‌مند بود و به این پروژه وارد شد.

مسترکوین در طول دوره تامین سرمایه، یک آدرس بیت‌‌کوین درست کرد و اگر کسی قبل از تاریخ 31 آگوست به این آدرس بیت‌‌کوین ارسال می‌‌کرد، 100 برابر آن مسترکوین دریافت می‌‌کرد. پس اگر کسی 0.01 بیت‌‌کوین به این آدرس می‌‌فرستاد، 1 مسترکوین پس می‌‌گرفت. در پایان ICO، مسترکوین حدود 4700 بیت‌‌کوین دریافت کرد که در آن زمان چیزی حدود 500 هزار دلار بود. آن 4700 بیت‌‌کوین با قیمت حال حاضر چیزی حدود 30 میلیون دلار است. مسترکوین در بالاترین قیمت خود معادل 0.25 بیت‌‌کوین قیمت داشت.

Initial Coin Offering
ICO

با این حال، مسترکوین در سال 2015 نام خود را به اومنی (Omni) تغییر داد و برند خود را بازسازی کرد. هدف آنان زدودن اخبار بد، انتقادات و نظرات منفی عمومی بود که مسترکوین در زمان آغاز خود دریافت کرده بود. در نتیجه‌‌ی بازسازی برند، بسیاری از رهبران باقی‌‌مانده‌‌ی مسترکوین از جمله معمار ارشد جی ار ویلت (J.R. Willet)، مدیر ارشد فناوری کریگ سلرز (Craig Sellars) و عضو هیئت مدیره و موسس بیت‌‌آنجلس دیوید جانستون (David Johnston) به اومنی کوچ کردند. متاسفانه پروژه جذابیت خود را از دست داد و مردم را ناراضی رها کرد. امروزه 1 اومنی تنها 0.0041 بیت‌‌کوین ارزش دارند. با این حال، این موضوع مردم را از کمک به عرضه سکه بازنداشته است.

این روش تامین سرمایه یک راه موثر برای تامین مالی جمعی یک پروژه است. مسترکوین به جای رو کردن به سرمایه‌‌گذاران خصوصی که مقادیر زیادی پول را اهدا می‌‌کردند، موفق شد با جمع‌‌آوری سرمایه از بیش از 500 سرمایه‌‌گذار کوچک از همه نقاط جهان به هدف خود برسد.

موفق‌‌ترین عرضه سکه تاریخ

تا سال 2017، شرکت‌‌های کمی بودند که در طول دوره عرضه خود میلیون‌‌ها دلار جمع‌‌ کنند. اتریوم دومین ارز برتر سال 2018 به دلیل قراردادهای هوشمند ابتکاری خود، در سال 2015 حدود 18 میلیون دلار سرمایه‌‌ جمع کرد. نقطه عطف چشم‌‌گیر بعدی برای ICO در سال 2016 اتفاق افتاد. DAO در چند دقیقه 150 میلیون دلار جمع‌‌آوری کرد، اما بعدا دچار مشکلات امنیتی شد و 50 میلیون دلار آن هک شد. از زمان مسترکوین، اتریوم و ICOهای دیگر، این مفهوم جذابیت دیگری پیدا کرده است. عرضه اولیه سکه در سال 2017 و 2018 روی هم رفته باعث جمع شدن سرمایه‌‌ای بالغ بر 10 میلیارد دلار شد. سرعت رشد بازار رمز ارزهای در پایان سال 2017 رو به کاهش گذاشت. ماه دسامبر فعال‌‌ترین ماه در سال 2017 بود و بیش از 1 تریلیون دلار درآمدزایی داشت. با این حال سال 2018 شروع خیلی خوبی برای ICO ها بود و تاکنون ماه مارس فعال‌‌ترین ماه بوده است. در ماه مارس 2018 بیش از 2.9 میلیارد دلار از ICO های مختلف جمع‌‌آوری شد.

Initial Coin Offering

در ماه آگوست سال 2017، ICO فایل‌‌کوین ( Filecoin ) از بیش از 2100 سرمایه‌‌گذار مبلغی معادل 257 میلیون دلار جمع کرد و فایل‌‌کوین را به بزر‌‌‌‌گ‌‌ترین ICO سال 2017 تبدیل کرد. فایل‌‌کوین به کاربران خود امکان اجاره‌‌ی فضای خالی هاردهای کامپیوترشان را می‌‌دهد. کاربران هم در ازای آن فایل‌‌کوین دریافت می‌‌کنند که می‌‌توان آن را با دلار، اتریوم، بیت‌‌کوین و دیگر ارزها معاوضه کرد. موفقیت فایل‌‌کوین و دیگر ICO ها نشان می‌‌دهد که مدل ICO راه بسیار خوبی برای شروع یک کسب ‌‌و کار است.

ده ICO برتر تاریخ

جایگاه نام پروژه و علامت اختصاری مقدار جمع‌‌شده به دلار
1 EOS) EOS) 4.2 میلیارد
2 تلگرام (GRAM) 1.7 میلیارد
3 دراگون کوین (DRG) 320 میلیون
4 توکن هوبی (HT) 300 میلیون
5 فایل‌‌کوین فیچرز (FIL) 257 میلیون
6 تزوس (XZT) 232 میلیون
7 توکن سیرین لبز (SRN) 158 میلیون
8 بنکور (BNT) 153 میلیون
9 بانکرا (BNK) 152 میلیون
10 پولکادات (DOT) 151 میلیون

1. EOS) EOS) در روز پایانی خود چیزی حدود 7.162.546.39 اتریوم به دست آورد که با قیمت کنونی 586 دلاری اتریوم چیزی حدود 4.2 میلیارد دلار می‌‌شود. عرضه اولیه سکه 350 روز طول کشید و در 1 ژوییه به پایان رسید.

2. تلگرام (GRAM) با 1.7 میلیارد دلار جمع‌‌‌‌آوری سرمایه، به عنوان دومین ICO برتر تاریخ شناخته می‌‌شود. با این حال، می‌‌توان گفت که تلگرام را نمی‌‌توان با دیگر ICOها در یک گروه گذاشت چون آنان ICO نداشتند و رمز ارز آنان هیچوقت در معرض فروش عمومی قرار داده نشد. روش تلگرام برای جمع کردن 1.7 میلیارد دلار، اجرای دو ICO خصوصی بود. تلگرام 81 سرمایه‌‌گذار جذب کرد که جمعا 850 میلیون دلار کمک کردند و در موج دوم نیز 94 سرمایه‌‌گذار جذب کرد که 850 میلیون دلار دیگر کمک کردند. از آنجایی که تلگرام دو عرضه اولیه داشت، دیگر نیازی به تامین مالی جمعی نداشت و ICO آن حتی پیش از آن‌‌که شروع شود تامین مالی شد.

3. دراگون کوین (DRG) طبق آمار سایت Bitrazzi  سیصد و بیست میلیون دلار سرمایه جمع کرد. دراگون (Dragon) یک ارز غیرمتمرکز است که برای قمار به کار گرفته می‌‌شود. دراگون کوین برای استفاده در کازینوها و بهبود صنعت قدیمی بازی تعبیه شده است.

4. توکن هوبی (HT) نیز 300 میلیون دلار سرمایه جمع‌‌آوری کرد. توکن‌‌های هوبی (Houbi) به عنوان یک سیستم مبتنی بر بیت‌‌کوین امتیاز وفاداری فعالیت می‌‌کند. توکن‌‌های هوبی به کاربران امکان گرفتن تخفیف در صرافی هوبی و معامله آن در مقابل دیگر رمز ارزهایی مثل اتریوم و بیت‌‌کوین را می‌‌دهد.

5. فایل‌‌کوین فیچرز (FIL) دویست و پنجاه هفت میلیون دلار دریافت کرد. فایل‌‌کوین (Filecoin) توانست دوام بیاورد و برجسته شود، چون ICO آن با مقررات جدید کمیسیون بورس و اوراق بهادار (SEC) ایالات متحده درباره ICOها مطابقت دارد. این یعنی تنها سرمایه‌‌گذاران معتبر می‌‌توانستند در ICO شرکت کنند. عدم موفقیت در مطابقت با مقررات SEC یا اجرای یکKYC می‌‌تواند باعث جمع‌‌آوری سرمایه‌‌ی زیادی شود، اما هیچ بانکی آن را نمی‌‌پذیرد. یعنی تبادل اتریوم به ارز فیات تقریبا غیرممکن است. فایل‌‌کوین همه‌‌ی تمهیدات لازم برای پیش‌‌گیری از این اتفاق را در نظر گرفته بود.

6. تزوس (XTZ)  دویست و سی و دو میلیون دلار جمع‌‌آوری کرد. تزوس (Tezos) در حال توسعه‌‌ی یک دفتر کل توزیع‌‌شده‌‌ی خود اصلاح‌‌شونده است که برای ایجاد قراردادهای هوشمند به کار گرفته خواهد شد. تزوس به دارندگان توکن خود اجازه می‌‌دهد تا به‌‌روزرسانی‌‌های پروتکل را تایید و تامین مالی کنند. این باعث می‌‌شود که تزوس مشکلات مقیاس‌‌پذیری و توسعه‌‌ را در آینده‌‌ی شبکه‌‌ی خود به حداقل برساند.

7. توکن‌‌ سیرین لبز (SRN) نیز 158 میلیون دلار به دست آورد. سیرین (Sirin) قصد به‌‌کارگیری انبوه تکنولوژی بلاکچین را دارد. آنان بر توسعه‌‌ی سخت‌‌افزار امن و کسب درآمد از منابع اضافی از طریق ریزمعاملات کار می‌‌کنند. سیرین در حال حاضر مشغول ساخت یک اکوسیستم حول بلاکچین است.

8. بنکور (BNT) نیز 153 میلیون دلار جمع‌‌آوری کرد. بنکور (Bancor) پروتکلی است که به مردم امکان صدور رمز ارز خودشان را می‌‌دهد. آنان این رمز ارز را توکن هوشمند می‌‌نامند. منفعت اولیه‌‌ی استفاده از توکن‌‌های هوشمند این است که اگر بخواهید آن‌‌ها را تبدیل کنید، نیازی به طرف دوم نخواهید داشت. بنکور توکن‌‌های هوشمند را به کار گرفته و آنان را به شکل داخلی به توکن‌‌های مختلف ERC20 تبدیل می‌‌کند.

9. بانکرا (BNK) نیز 152 میلیون دلار سرمایه گردآوری کرد. بانکرا (Bankera) بر ساخت بانکی متمرکز شده است که بتواند در عصر بلاکچین فعالیت کند. آنان برای قابلیت بخشیدن به توکن‌‌های بانکرا، در ازای تبادل توکن‌‌های BNK با دیگر ارزها کارمزدی دریافت نمی‌‌کنند. این در ابتدا برای تداوم خرید توکن‌‌های BNK توسط مردم و سپس تبادل آنان با دیگر رمز ارزها بدون دریافت کارمزد انجام شد.

10. Polkadot) DOT) هم موفق به جمع‌‌آوری 151 میلیون دلار سرمایه شد. پولکادات (Polkadot) به دنبال ساختن یک زنجیره‌‌ی چندگانه‌‌ی ناهمگن مقیاس‌‌پذیر است و برخلاف کابردهای پیشین بلاکچین که تنها بر یک زنجیره متمرکز بودند، پولکادات هیچ عملکرد ذاتی‌‌ ندارد. پولکادات زنجیره‌‌ای را ایجاد می‌‌کند که می‌‌تواند میزبان دیگر ساختارهای پویا و قابل تایید داده باشد.

تفاوت‌‌های بین اتریوم و EOS

پروژه‌‌هایی مثل DAO یا فایل‌‌کوین برای سازمان‌‌دهی ICO خود از شبکه اتریوم استفاده کرده‌‌اند. با این حال، جایگزین‌‌هایی هم برای اتریوم وجود دارند. یکی از آنان EOS است.

EOS یکی از جدیدترین پروژه‌‌های بلاکچین است که به بازار رمرز ارزها وارد شده است. هدف EOS ساختن یک شبکه‌‌ی مستحکم است که بتواند میلیون‌‌ها تراکنش را در ثانیه پردازش کند. با این حال، EOS هنوز موفق به اتمام محصول خود نشده است. در این مرحله همه چیز در حد تئوری است. هیجان‌‌انگیزترین بخش EOS است که می‌‌خواهند پلتفرمی بسازند که مثل یک سیستم ‌‌عامل کار کند. از نام آن هم همین برمی‌‌آید (E.OS). توانایی پردازش میلیون‌‌ها تراکنش بر ثانیه مشکل بزرگی را حل خواهد کرد، چون دیگر بلاکچین‌‌ها می‌‌توانند قراردادهای هوشمند را تشخیص دهند، اما هیچ‌‌کدام از آنان نمی‌‌توانند این کار را با سرعت کافی انجام دهند. مثلا حتی اتریوم که محبوب‌‌ترین بلاک‌‌چین قرارداد هوشمند است توانایی انجام تنها 15 تراکنش بر ثانیه را دارد.

عرضه اولیه سکه EOS (مثل بسیاری از بلاکچین‌‌های دیگر قرارداد هوشمند) اغلب به عنوان قاتل اتریوم شناخته می‌‌شود چون می‌‌تواند تمام کارهایی را که اتریوم انجام می‌‌دهد، با سرعت بیشتری انجام دهد. توانایی پردازش سریع‌‌تر داده به EOS کمک می‌‌کند تا مشکل مقیاس‌‌پذیری را که اتریوم با آن مواجه است حل کند. مقیاس‌‌پذیری یکی از مهم‌‌ترین مسائلی است که در هنگام تحلیل پتانسیل یک پروژه پتانسیل در نظر می‌‌گیرند. از آنجایی که اتریوم هنوز تنها توانایی پردازش حدود 15 تراکنش بر ثانیه را داراست، در زمان نیاز به انجام عملیات‌‌های بیشتر به مشکل برمی‌‌خورد. هرچه تراکنش‌‌های بیشتری در صف قرار بگیرند، زمان تکمیل هر تراکنش بالاتر می‌‌رود.

حقیقت جالب

عرضه اولیه سکه‌‌ی EOS قصد دارد تا پروژه‌‌‌‌ای را که در 26 ژوئن 2017 شروع شد، تامین مالی کند. زمان پایان آن 1 ژوئن 2018 تنظیم شده است. این باعث شد عرضه اولیه سکه‌‌ی EOS تا 350 روز طول بکشد که تاکنون طولانی‌‌ترین ICO بوده است.

ICO
Eos

EOS در طول دوره‌‌ی 350 روزه‌‌ی ICO خود موفق با جمع‌‌آوری 7.162.546.39 اتریوم شد. این مبلغ با قیمت کنونی 586 دلاری اتریوم معادل 4.2 میلیارد دلار است.

مقدار جمع‌‌آوری شده توسط EOS آن را نه تنها به طولانی‌‌ترین ICO بلکه به یکی از موفق‌‌ترین ICOهای تاریخ بدل کرده است. به محض اتمام ICO EOS، تعداد 700 میلیون توکن‌‌ خود را منشتر کردند که معادل 70 درصد عرضه کل توکن‌‌های آن است. EOS اعضای باتجربه‌‌ای از جمله دنیل لاریمر (Daniel Larimer) را در اختیار دارد که موسس بیت‌‌شیرز و استیم نیز است. پروژه‌‌ی رمز ارز لاریمر میلیاردها دلار ارزش دارد.

کسب و کارها با استفاده از مدل عرضه اولیه سکه امکان مشارکت جهانی را فراهم می‌‌کند و سهولت سرمایه ‌‌گذاری نیز این اطمینان را ایجاد می‌‌کند که افرادی که پیشتر اصلا به سرمایه‌‌ گذاری فکر نمی‌‌کردند اکنون این کار را انجام دهند. تامین مالی از طریق عرضه اولیه سکه نشان می‌‌دهد که بازار سرمایه ‌‌گذاری درصورت وجود شرایط مناسب، از آنچه شرکت‌‌های طالب سرمایه فکر می‌‌کردند بزرگ‌‌تر است. جذابیت اصلی عرضه اولیه سکه این است سرمایه‌‌گذاران می‌‌توانند نتایج سرمایه ‌‌گذاری خود را در دنیای واقعی ببیند، چون یک ارز را با ارز دیگر تبادل می‌‌کنند و همه‌‌ی داده‌‌ها عمومی است. آنان به عنوان سرمایه ‌‌گذار می‌‌توانند قیمت سرمایه‌‌ گذاری خود را پیگیری کنند و بر اساس باور عمومی یا پیشرفت تیم پروژه تصمیم بگیرند.

تفاوت بین اتریوم و NEO

رمز ارز دیگری که برای جایگاه 1 مبارزه می‌‌کند NEO است. NEO در حال شکوفا شدن و تلاش برای رسیدن به اتریوم است. با این حال، در حالی که EOS تلاش می‌‌کند تا تعداد پردازش تراکنش‌‌ها را افزایش دهد، NEO کار بیشتری انجام می‌‌دهد. تفاوت‌‌های اصلی بیت NEO و اتریوم را می‌‌توان در موارد زیر خلاصه کرد:

1. NEO بین جامعه توسعه‌‌دهندگان پشتیبانی خوبی دریافت کرده است، چون از برنامه‌‌نویسی با زبان‌‌هایی مثل #C++، C و جاوا پشتیبانی می‌‌کند. از سوی دیگر یک زبان تقریبا جدید برای توسعه‌‌ی قراردادهای هوشمند ساخت شده است که Solidity نام دارد و باید از آن استفاده کرد.

2. سرعت تراکنش. NEO می‌‌تواند 10 هزار تراکنش بر ثانیه انجام دهد، در حالی که اتریوم به 15 تراکنش بر ثانیه محدود است.

3. بلاکچین NEO دو سکه‌‌ی متفاوت به نام‌‌های NEO و GAS دارد. اتریوم تنها اتر را دارد. هرکس که در کیف پول خود NEO نگه دارد، GAS پاداش می‌‌گیرد. می‌‌توانید NEO را به عنوان اوراق یک شرکت و GAS را به عنوان سود آن در نظر بگیرید.

4. اتریوم (اتر) را می‌‌توان به واحدهای کوچک‌‌تر (GAS) تقسیم کرد، اما NEO قابل تقسیم نیست. پس ارسال 10.5 NEO یا 1.5 NEO ممکن نیست و تنها با اعداد صحیح امکان‌‌پذیر است.

5. NEO اولین و مهم‌‌ترین رمز ارز چینی است و توسط دولت چین پشتیبانی می‌‌شود. از سوی دیگر، اتریوم توسط دولت چین حمایتی دریافت نکرده است. NEO فرصت بی‌‌نظیری برای در دست گرفتن بازار بزرگ چین و دیگر بازار‌‌های آسیایی دارد.

تفاوت توکن و کوین

در صحبت درمورد NEO، اتریوم و EOS باید به تفاوت توکن با سکه هم اشاره کرد. بهترین راه برای تمایز کوین و توکن، تحلیل خود رمز ارز است. سکه‌‌ها متعلق به بلاکچین مخصوص به خود هستند. توکن‌‌ها بر روی یک بلاکچین دیگر ساخته می‌‌شوند. پس اتر یک سکه است چون یک بلاکچین مخصوص دارد. با این حال اگر شبکه اتریوم برای ساخت یک رمز ارز جدید به کار گرفته شود، این رمز ارز یک توکن قلمداد می‌‌شود. خلاصه این‌‌که تفاوت سکه با توکن در داشتن یک بلاکچین است.

رمز ارز خودتان را بسازید

وقتی می‌‌خواهید رمز ارز خودتان را بسازید، باید تصمیم بگیرید که آیا به یک بلاکچین جدا نیاز دارید یا نه، چون این تصمیم فرایند ساخت رمز ارز را کاملا تغییر می‌‌دهد. اگر بخواهید رمز ارز خود را با یک بلاکچین جداگانه بسازید، زمان و هزینه‌‌ی بیشتری نیاز خواهید داشت. با این حال اگر نیازی به یک بلاکچین جدید نداشته باشید، یک اپلیکیشن می‌‌سازید. این اپلیکیشن بر یک بلاکچین دیگر مثل اتریوم یا NEO ساخته می‌‌شود. قبل از ساختن یک رمز ارز باید مواردی را در نظر داشته باشید:

1. ایده؛ پروژه چه مسئله‌‌ای را حل می‌‌کند و تفاوت‌‌ آن با راه‌‌حل‌‌های کنونی چیست؟

2. توسعه‌‌دهندگان؛ اگر یک توکن ERC20 (بر شبکه‌‌ی اتریوم) می‌‌سازید، به توسعه‌‌دهندگانی که در زبان Solidity مهارت دارد نیاز پیدا خواهید کرد. اگر یک توکن NEP-5 می‌‌سازید به برنامه‌‌نویسانی نیاز دارید که در زبان‌‌های C++ و جاوا مهارت دارند. علاوه بر این، اگر برای تامین مالی جمعی یک ICO را سازمان‌‌دهی می‌‌کنید، توسعه‌‌دهندگان باید قرارداد هوشمندی را بسازند.

3. حسابرسی کد که توسط حرفه‌‌ای‌‌ها انجام شود. اگر در میانه‌‌ی راه پروژه به مشکلات امنیتی برخورد کردید، می‌‌تواند پایان پروژه باشد. انجام بررسی و آزمایش باعث کاهش خطر هک شدن شود.

4. خلاصه‌‌ی اطلاعاتی پروژه؛ داشتن یک معرفی نامه کسب و کار، نقشه‌‌ی راه یا مجموعه‌‌ی گفتگوها به سرمایه‌‌گذاران کمک می‌‌کند آشنایی بهتری با فرصت‌‌های پیش روی پروژه پیدا کنند.

معرفی نامه یا وایت‌‌پیپرها باید زبانی ساده داشته باشند، دقیق باشند و همه‌‌ی نکات اصلی پروژه را پوشش دهند. وایت‌‌پیپر همان جایی ا‌‌ست که سرمایه‌‌گذاران می‌‌توانند همه‌‌ی اطلاعات موردنیاز در مورد پروژه را بگیرند. وقتی یک سرمایه ‌‌گذار بالقوه معرفی نامه را مطالعه می‌‌کند، باید هیچ سوالی در ذهنش باقی نماند. بهترین وایت‌‌پیپرها دارای اصالت هستند، خواندن آنان ساده است و نکات اصلی را به صورت مدون و به‌‌ترتیب آورده‌‌اند. بعضی از بهترین وایت‌‌پیپرها شامل شکل، نمودار و جدول هستند که به سرمایه‌‌گذار کمک می‌‌کند تا درک بهتری از مسئله و روش حل آن توسط پروژه پیدا کند.

معرفی نامه اغلب باید به شکل PDF منتشر شود تا از سهولت انتشار آن اطمینان حاصل شود و ویرایش آن نیز دشوار باشد. ویرایش معرفی نامه اغلب به مذاق جامعه ارز رمزها خوش نمی‌‌آید چون احساس خواهند کرد که تیم پروژه در هنگام نوشتن اهداف و عملیات خود دقت کافی را نداشته‌‌اند یا می‌‌خواهند محصول خود را تغییر دهند.

از اغراق و زیاده گویی دوری کنید. معرفی نامه‌های طولانی لزوما بهتر نیستند. از آنجایی که سرمایه‌‌گذاران بالقوه برای خواندن معرفی نامه زمان و انرژی صرف می‌‌کنند، باید مطالب مربوط را در آن گنجاند. همه‌‌ی نکات مهم را در حداقل تعداد صفحاتی که می‌‌توانید تشریح کنید.

از نگرش مثبت جهانی به عرضه اولیه سکه هم بهره ببرید، معرفی نامه باید این را منعکس کند. ترجمه‌‌ی معرفی‌‌نامه به چندین زبان می‌‌تواند آوازه پروژه را به سرمایه‌‌گذاران کشورهای غیرانگلیسی ‌‌زبان برساند تا بتوانند طرح را بهتر بفهمند.

داشتن یک معرفی نامه بی نقص کار ساده‌‌ای نیست. با این حال یک تیم نخبه نباید در جمع‌‌آوری اطلاعات موردنیاز برای ایجاد یک معرفی نامه به مشکل بر بخورد. معرفی نامه‌ها به نهایی کردن بینش و کار بر جزییات پیش‌‌رو کمک خواهند کرد.

ممنوعیت عرضه اولیه سکه توسط گوگل، فیس‌‌بوک و Mailchimp

ICOها از زمان شروع به کار خود در تابستان 2013 تا به اینجا راه درازی طی کرده‌‌اند. جمع‌‌آوری این حجم از سرمایه که ردگیری یا بازیابی آن به دلیل ناشناس بودن تراکنش‌‌ها بسیار دشوار است، بدون مشکل هم نبوده است. گوگل، فیس‌‌بوک و میل‌‌چیمپ (Mailchimp) هم پیشتر تبلیغات عرضه اولیه سکه را ممنوع کرده‌‌اند.

این ممنوعیت پس از این اعمال شد که ICOهای متقلب پروژه‌‌های خود را تامین مالی کردند و با آن همه پول فرار کردند. وجود این ICO های کلاه‌‌بردار دلیل تلاش برای محافظت از کاربران کم‌‌تر آگاه است. این ممنوعیت تبلیغ نیز تاثیر مستقیمی بر تلاش‌‌های بازاریابی برای عرضه اولیه سکه داشته است و راه را برای پلتفرم‌‌های جدید برای افزایش محبوبیت خود برای تبلیغات باز کرده است. تبلیغات پولی نیز مانند LinkedIn ممنوع است، اما جوامع رمز ارزها هنوز وجود دارند. برقراری رابطه با این جوامع و انجمن‌‌ها باعث ایجاد اشتیاق برای پشتیبانی از پروژه‌‌تان می‌‌شود. کانال‌‌های دیگر مثل تلگرام که امکان ایجاد گروه‌‌های تا 100 هزار نفری و پیام‌‌رسانی را به کاربران خود می‌‌دهد، در جوامع ارزهای رمزنگاری ‌‌شده چشمگیر بوده‌‌اند. علاوه بر این، شرکت فعال در مباحثات Reddit می‌‌تواند یکی از بزرگ‌‌ترین مخاطبان را برای پروژه در سطج جهانی ایجاد کند. در نتیجه، ممنوعیت رسانه‌‌های اجتماعی به شیوه‌‌هایی بر بازار رمز ارزها تاثیر گذاشته‌‌ است. با این حال فیس‌‌بوک و توییتر جایی نیستند که مشتاقان رمز ارزها در آن فعالیت زیادی داشته باشند، بلکه تنها برای هدف قرار دادن مشتریان جدید به کار گرفته می‌‌شوند.

نتیجه

هرکس که تصمیم دارد در عرضه اولیه سکه شرکت کند، باید حتما در این مورد تحقیق کند و مراقب باشد. حوزه رمز ارزها دیگر جایگاه خاص برای عده‌‌ای خاص نیست، بلکه صنعتی چندمیلیاردی است که در آن سرمایه‌‌گذاران می‌‌توانند مقادیر زیادی پول را طی چند هفته به دست آورند یا از دست بدهند. پتانسیل زیادی در استفاده از تکنولوژی بلاکچین در پروژه‌‌های آینده وجود دارد. پس سازمان‌‌دهی یک عرضه اولیه سکه شاید آسان‌‌ترین راه برای تامین مالی باشد. با این حال هیچ چیزی بی خطر نیست. سازمان‌‌دهی یک عرضه اولیه موفق نیاز به فکر کردن درباره پروژه و داشتن یک تیم مجرب و متعهد برای ایجاد ستادهای بازاریابی و جذب حمایت عمومی دارد.

شاید از این مطالب هم خوشتان بیاید.

ارسال پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.