بانکها از حدود دو سال پیش طبق اعلام بانک مرکزی مبنی بر فعالسازی رمز دوم یکبار مصرف کارتهای بانکی خدماتی را به مشتریان ارائه دادند. با اینکه مدت زیادی از ارائه این خدمات نگذشته، اما تحولات زیادی به خود دیده است.
بهطور مثال در ابتدا بانکها به ارائه دستگاه توکن به مشتریانی که درخواست رمز یک بار مصرف داشتند، پرداختند. پس از آنکه بانک مرکزی اعلام کرد قرار است این خدمت تا خرداد ۱۳۹۸ اجباری شود، بسیاری از بانکها اپلیکیشن مربوط به این خدمت را ارائه دادند. اما بهدلیل ناآشنایی برخی شهروندان با شیوه استفاده این اپلیکیشنها و هوشمند نبودن گوشیهای حدود ۲۴ میلیون نفر از شهروندان باعث شد استقبال چندانی از این اپلیکیشنها نشود و این خدمت هم اجباری نشد.
حالا بانک مرکزی باز هم طبق اطلاعیهای اعلام کرده که تا دیماه امسال بانکها باید رمز دوم یکبار مصرف کارتهای خود را اجباری کنند. دراین راستا این نهاد قرار است یک سیستم متمرکز مبتنی بر پیامک راهاندازی کند تا همه بانکها بتوانند به آن متصل شوند.
رسانه راه پرداخت اخیراً با بررسی نحوه ارائه این خدمت در ۳۲ بانک آینده، اقتصاد نوین، انصار، ایرانزمین، پارسیان، پاسارگاد، پستبانک، تجارت، توسعه تعاون، حکمت ایرانیان، خاورمیانه، دی، رفاه کارگران، سپه، سامان، سرمایه، سینا، شهر، صادرات، صنعت و معدن، قرضالحسنه رسالت، قرضالحسنه مهر ایران، قوامین، کشاورزی، گردشگری، مسکن، ملت، ملی، موسسه اعتباری توسعه، موسسه اعتباری کوثر، موسسه اعتباری ملل و موسسه اعتباری نور، اینفوگرافی جامعی از روش های فعالسازی رمز دوم پویا ارائه کرده است که با توجه به فرصت اندک باقیمانده تا اجباری شدن استفاده از رمز دوم پویا، این مطلب را بازنشر و تقدیم شما عزیزان خواهیم نمود.
بسیاری از بانکها از طریق اپلیکیشن و تعداد کمی هم به شیوه مبتنی بر کد یواساسدی و پیامک، رمز دوم یکبار مصرف کارتهای خود را ارائه دادهاند.




