انقلاب فناوری بلاک چین در صنعت سینما

امروزه صنعت فیلم سازی و سینما با مشکلات متعددی همچون عدم رعایت کپی رایت، حق پخش و توزیع فیلم و محتوا، ورود رقبای بزرگی مانند نتفلیکس و پلتفرم‌های پخش آنلاین فیلم و همچنین لو رفتن و انتشار فیلم‌های روی پرده مواجه است. فناوری بلاک چین در این حوزه نیز می‌تواند نقش مهم و تعیین کننده‌ای داشته باشد. از این رو، در این مطلب به بررسی دقیق مشکلات موجود در صنعت فیلم سازی و کاربرد و راه حل های بلاک چین برای ایجاد تغییر در این زمینه‌ها می‌پردازیم.

0 91

کاربرد بلاک چین در صنعت سینما

پایان سده نوزدهم میلادی با تولد پدیده‌‌‌ای همراه بود که از آن هنگام تا کنون بشر را مسحور خود ساخته‌ است؛ سینماتوگرافی. پدیده‌ای چنان ارزشمند که گرچه در آغاز راه رنگی جز سیاه و سفید نداشت ولی توانست خود را در جعبه مدادرنگی هفت رنگ هنر جای دهد.

نخستین کسانی که به تماشای تصاویر شگفت‌آور ناشی از حرکت اسلایدرها روی پرده نشستند، کاملا شوکه شده بودند. شوک ناشی از دیدن فیلم «رسیدن یک قطار» (1896) و‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ماجرای واکنش‌های مملو از شگفتی و حتی ترس بینندگان در سالن‌های سینما، در سراسر دنیا تکرار شد و نخستین رویارویی انسان و سینما را به یک افسانه بدل کرد. از آن پس با گذشت هر دهه، پیشرفت‌ها و نوآوری‌های تازه‌ای به سینما وارد می‌شد. با اختراع هر تکنولوژی، سینما از ایستگاه دیگری گذر می‌کرد و همچنان در مسیر تبدیل شدن به یک صنعت بزرگ و جذاب پیش می‌رفت.

اما در میان همه این اختراعات و تکنولوژی‌ها یکی از همه مهم‌تر بود. اختراعی که نقص بزرگ سینمای دهه‌های نخستین یعنی صامت بودن را برطرف می‌کرد و به آن صدا می‌بخشید. این پیشرفت چنان مهم بود که با آمدن نخستین فیلم صدادار یک تحول عظیم ایجاد شد و بازار سینما در یک چشم به هم زدن زیر و رو شد. اکنون تنها نقطه ضعف بزرگ این صنعت نوپا، محدود بودن آن به رنگ‌های سیاه و سفید بود. گذر زمان این خلاء را هم پر کرد و رنگ‌ها وارد پرده جادویی شدند.

با رنگی شدن فیلم‌ها برخی تصور می‌کردند که سینما دیگر کامل شده و چیزی کم ندارد؛ غافل از اینکه شعبده‌باز زبردست سینما هنوز حقه‌های زیادی در آستین دارد. دهه 1980 با ورود «گرافیک کامپیوتری» به این صنعت مقارن بود. این شیوه نخستین بار در فیلم سای‌فای «ترون» (TRON) استفاده شد. این تکنولوژی در آغاز شکل‌های کارتونی و مضحکی ایجاد می‌کرد ولی با گذشت زمان پیشرفت کرد، تا جایی که امروز به آخرین گونه خود یعنی CGI رسیده است. این تکنولوژی نوین شاهکار خود را در فیلم Alita: Battle Angel ساخته 2019 نشان داد و تحسین منتقدان و کارشناسان را برانگیخت. افکت‌های گرافیکی در این چند دهه به جایی رسیده که به سختی می‌توان در فیلم‌ها تفاوت آن با واقعیت را تشخیص داد.

دوران، دوران 3D و واقعیت مجازی (VR) است. افکت‌های دیداری ساخته شده روز به روز عالی‌تر و طبیعی‌تر می‌شوند. تحول حقیقی همین امروز در حال روی دادن است و فقط به ساخت فیلم‌ها محدود نیست بلکه در پخش محتوا در سراسر جهان شاهد آن هستیم. برخلاف قرن بیستم، امروز کسی از این امر شگفت زده نمی‌شود که می‌توان بهترین فیلم‌های دنیا را در زمان دلخواه و به شیوه دلخواه تماشا کرد. چه روی تلفن همراه باشد یا تبلت، کامپیوتر، OTT یا هر وسیله دیگری.

در این میان شاید بسیاری ندانند که بلاک چین و کریپتو در صنعت سینما پیشگامانی راه‌گشا هستند. در سال 2017 برخی فیلم‌سازان برای تولید فیلم‌های خود از DLT (تکنولوژی دفترثبت یا دفتر کل توزیع شده) و رمز ارز استفاده کردند. سال بعد یعنی در 2018 ، استفاده از ابزارهای کریپتو در کشورهای گوناگون آسان‌تر شد و در تایلند، بزرگ‌ترین سینمای زنجیره‌ای به نام Major Cineplex اعلام کرد که به عنوان هزینه بلیت سینما و هزینه‌‌های جانبی رمز ارز می‌پذیرد.

آنالیز بازار فیلم

آخرین داده‌‌های استاتیستا (Statista) نشان می‌دهد که صنعت فیلم‌سازی در چند سال آینده روند رشد خوب و سالمی خواهد داشت. بر این اساس پیش‌بینی شده که درآمد باکس آفیس در سال 2020 نزدیک به 50 میلیارد دلار افزایش یابد. بر حسب میزان فروش بلیت در سال، امریکا سومین صنعت سینمای بزرگ جهان را دارد و چین و هند بالاتر از آن هستند. بررسی‌هایی که به تازگی انجام شده نشان می‌دهد که 13 درصد از امریکایی‌ها ماهی یک بار به سینما می‌روند، 7 درصد ماهی چند بار این کار را می‌کنند و 31 درصد هم کمتر از سالی یک بار پا به سینما می‌گذارند. به این ترتیب بخش بزرگی از جامعه بزرگسالان امریکا که 52 درصد افراد را شامل می‌شوند، دوست دارند در خانه فیلم تماشا کنند.

سینما در آمریکا یک صنعت بزرگ محسوب می‌شود. پیش‌بینی شده که این صنعت تا پایان سال 2019 نزدیک به 35.3 میلیارد دلار درآمدزایی کند. در سال 2018، 871 فیلم در امریکای شمالی منتشر شد. موفق‌ترین سری‌ فیلم‌های این بخش از جهان تاکنون، دنیای سینمایی مارول (Marvel Cinematic Universe) بوده که تنها در باکس آفیس امریکای شمالی چیزی نزدیک به چهار میلیارد دلار درآمد ایجاد کرده است. فیلم‌هایی مانند Iron Man ، Marvel’s The Avengers ، Spider-Man و The Incredible Hulk تنها شماری از فیلم‌های موفق این فرنچایز هستند. سودآورترین فیلم سه بعدی در امریکای شمالیStar Wars: The Force Awakens است که توانسته در مجموع 937 میلیون دلار نصیب سازندگانش کند.

در این میان غول‌های استریمینگ رسانه (پخش محتوای تصویری در اینترنت) مانند نتفلیکس با تکیه بر جایگاهی که برای خود برگزیده‌اند، در حال در دست گرفتن بازار هستند. براساس پژوهشی که به تازگی انجام شده، تقریبا نیمی از مشترکان پولی تلویزیون (در امریکا کانال‌های با کیفیت تلویزیون پولی هستند، مانند کانال‌هایی که فیلم و سریال پخش می‌کنند) از سرویسی که می‌گیرند خشنود نیستند و 70 درصد از آن‌ها حس می‌کنند آنچه که می‌گیرند ارزش پولی را که می‌دهند ندارد. شمار افرادی که استریم شبکه‌هایی مانند نتفلیکس را روی موبایل و لپ‌تاپ‌های خود می‌بینند از همیشه بیشتر شده و همچنان در حال افزایش است. این افزایش در همه گروه‌های سنی دیده می‌شود. مردم امریکا هر ماه بابت اشتراک سرویس‌های ویدیویی نزدیک به 2 میلیارد دلار پول می‌دهند.

فرصت‌ها : چرا بلاک چین می‌تواند در صنعت سینما سودمند باشد؟

برکسی پوشیده نیست که بخش مستقل صنعت فیلم‌سازی در برابر غول‌های این صنعت بسیار ضعیف است. محتواسازی مستقل معمولا در میان جریان‌های بزرگ هالیوود گم می‌شود و کمتر کسی آن را می‌بیند. بنابراین اگر فرصتی وجود داشته باشد که این بخش به کمک بلاک چین و مکانیزم‌های DLT توانمند گردد‌، این فرصت ارزش زیادی خواهد داشت. افزایش توانمندی بخش مستقل می‌تواند با دسترسی یکراست آن به بیننده و جنبه‌های زندگی وی عملی شود. یکی از مهم‌ترین عواملی که دسترسی بخش مستقل فیلم‌سازی را محدود می‌کند و به آن اجازه عرض اندام نمی‌دهد، پراکنده بودن دستگاه‌ها و بینندگان است. پلتفرم‌های فیلم مبتنی بر بلاک چین می‌توانند این مشکل را حل کنند، زیرا هم به لحاظ هزینه شرایط بسیار بهتری در اختیار مشتری قرار می‌دهند و هم با برخورداری از DLT شفافیت بسیار بالایی در زمینه تراکنش‌های خود دارند. برای استفاده از این پلتفرم‌ها تنها باید هزینه توکن را بپردازیم. این کار به آسانی درآوردن یک اسکناس از جیب است.

اکنون این پرسش وجود دارد که تکنولوژی بلاک چین چگونه می‌تواند این روند را تغییر دهد و بر آن اثر بگذارد؟

بزرگ‌ترین مشکلات امروز بازار فیلم

  • وارد شدن سرویس‌های پخش فیلم اینترنتی به رقابت و گرفتن سهم بخشی از سینمای سنتی

سینمای سنتی امروز در دنیا با رقیب سرسختی روبه‌رو شده است. رقیبی از جنس وب که شانس زیادی هم دارد، زیرا مردم امروز دوست دارند فیلم‌ها را در آسایش و راحتی خانه‌های خود ببینند تا اینکه در ترافیک به سینما بروند. تکیه اصلی بیشتر سرویس‌های پخش وب روی سریال‌ است زیرا امروزه این سریال‌ها به لحاظ سینماتیک چنان قوی شده‌اند که حتی روی یک صفحه کوچک هم تجربه گیرای تماشای فیلم روی پرده سینما را به فرد منتقل می‌کنند.

  • سخت‌تر شدن رقابت میان سالن‌های سینما و تلویزیون

در این میان تلویزیون که از دهه‌ها پیش خود را وارد رقابت با سینما کرده نیز از قافله عقب نمانده و توانسته با بهره‌گیری از تکنولوژی، کار را بیش از همیشه برای رقیب سنتی خود سخت کند. کیفیت تلویزیون‌های امروزی به UHDیا همان رزولوشن 4K رسیده و به همین‌ خاطر بسیاری آن را به پرده سینما که رزولوشن آن 2K است ترجیح می‌دهند. افزون بر این، تلویزیون‌های امروزی به لحاظ فریم ریت و رنج دینامیکی برتر هستند. در مقابل، سینماهایی مانند آیمکس (IMAX) به وجود آمده که کیفیت صدا و تصویر بهتری دارند ولی هزینه‌ی ساخت بالا مانع از فراگیر شدن اینگونه سالن‌های سینما شده است. آینده این سالن‌ها در گرو میزان بهره‌گیری آن‌ها از پیشرفت‌های تکنولوژیک است. از سوی دیگر پلتفرم‌های استریم اینترنتی در زمینه ساخت فیلم و سریال‌های مد نظر خود سرمایه‌گذاری‌های کلانی انجام داده‌اند و از این لحاظ، به تهدید بزرگی برای فیلم‌سازان سنتی تبدیل شده‌اند. پژوهش انجام شده Deloitte نشان می‌دهد که بخش بزرگی از مصرف‌کنندگان امریکایی (55%) به استریم محتوا علاقه دارند و برای عضویت در سرویس‌های استریمینگ ویدیو ماهی 2 میلیارد دلار هزینه می‌کنند.

  • دشواری تولید محتوای اورجینال

امروزه همه به دنبال محتوای اورجینال هستند. ولی تنها آن بخش از محتوای صوتی و تصویری اورجینال که منحصر به فرد است در سطح جهانی مخاطب پیدا می‌کند. برای ساخت یک فیلم باید افراد زیادی از زمینه‌های گوناگون و طبقات مختلف قدرت وارد کار شوند. تنها در این صورت است که محتوای جدید ساخته شده و می‌تواند علاقه مخاطب را برانگیزد.

کاربرد بلاک چین در صنعت سینما

راهکار بلاک چین

در این بخش به توصیف مشکلات موجود پرداخته و راه‌حل‌هایی که در آن از بلاک چین استفاده می‌شود را مطرح می‌کنیم.

مدلی برای نسل آینده شبکه های پخش

مشکل: پخش‌ کننده‌های کلاسیک و شبکه‌های نمایشی رایج، به وسیله شراکت با همتایان بین‌المللی گسترش یافته‌اند و پخش محتوا را به صورت منطقه‌ای کنترل می‌کنند. این روند زمینه انحصار، یک‌جانبه‌گرایی، کلاهبرداری و فرصت‌های پولشویی را به وجود آورده است.

راه‌حل: بلاک چین می‌تواند به عنوان یک راهکار مقیاس پذیر و غیر متمرکز ، پیچیدگی فزاینده مدل‌های پخش دیجیتال و شبکه‌های جهانی را مدیریت کند. در این مورد، قراردادهای هوشمند می‌توانند توزیع سود را خودکار سازند و افزون بر پخش درآمد به دست آمده، همه‌چیز را ثبت و بایگانی کنند. همچنین شبکه‌های نمایش بومی، سازندگان مستقل و مخاطبان نیز می‌توانند برای پرداخت پول بلیت و تقسیم درآمدها، پیش از پایان یافتن نمایش از رمز ارز استفاده کنند.

نمونه: یکی از برجسته‌ترین نمونه‌های استارت آپ بلاک چین در زمینه بازار سینما TaTaTu است. پروژه‌ای که در سال 2018 پس از EOS و تلگرام به سومین ICO بزرگ جهان تبدیل شد. دیتای رسمی این استارت‌آپ نشان می‌دهد که توانسته با توکن‌های TTU مبتنی بر اتریوم ، نزدیک به 575 میلیون دلار سرمایه جذب کند. سازندگان TaTaTu می‌خواهند به درخواست کاربران برای استریم محتوای ویدیویی، یک سرویس توکنی راه‌اندازی کنند. این سرویس می‌تواند با شرکت‌های سرگرمی همچون نتفلیکس رقابت کند.

کپی رایت و حق مالکیت

مشکل: آیین‌نامه‌های قانونی و جریمه‌های موجود از جمله بزرگ‌ترین موانع برای پخش کنندگان و سازندگان مستقل و کوچک هستند و موجودیت آن‌ها را تهدید می‌کنند. در عین حال، ایده‌های داستانی اورجینال معمولا به خاطر خلاء حقوقی یا حقوقی که به ناحق تعریف شده به دست سوداگران کاربلد می‌افتند.

راه‌حل: برای مبارزه با کلاهبرداری در صنعت فیلم سازی باید به دنبال گسترش و پاسداری از کپی رایت رفت. این کار با وجود سختی فراوان، اهمیت زیادی دارد.

بلاک چین به صاحب یک ایده یا نوشته امکان می‌دهد یک کپی از آن را روی بلاک چین ثبت کند و از حقوق تعریف شده در این زمینه برخوردار گردد. ویژگی تغییرناپذیری دارایی در بلاک چین امکان هرگونه تغییر یا پاک کردن ایده، نوشته، کاراکتر و داستان را از بین می‌برد. در این میان قراردادهای هوشمند می‌توانند قوانینی را برای واگذاری حق مالکیت این محتوا به تلویزیون، ایرلاین‌ها، پخش‌ کننده‌های بین‌المللی و مجوزهای تجاری تعیین کنند. به این ترتیب همه سود خواهند برد.

نمونه: Movie Coin قصد دارد خود را به عنوان یک شیوه گزینشی برای پرداخت هزینه محتوا مطرح کند. کریستوفر وودرو (Christopher Woodrow) مدیرعامل این شرکت می‌گوید: «در گذر زمان هدف ما این است که توکن‌های Movie Coin به یک روش رایج برای پرداخت هزینه در حوزه سرگرمی بدل شود و به وسیله ارائه دهندگان محتوا در سراسر جهان به کار گرفته شود.»

پایان دزدی دیجیتال

مشکل: شمار فیلم‌هایی که پیش از انتشار به بیرون درز کرده، در این چند ساله افزایش چشمگیری پیدا کرده‌اند. با گسترش اینترنت، دزدی دیجیتال به معضل بزرگی بدل شده که تاثیر آن روی هزینه‌های استودیوهای فیلم‌سازی کمرشکن است.

راه‌حل: DLT ها در صورت تبدیل شدن به راهکار اصلی برای حل این مشکل قدیمی، می‌توانند جلوی روند لو رفتن فیلم‌ها را بگیرند. تکنولوژی دفترکل توزیع شده در بلاک چین ، یک بایگانی تغییرناپذیر از تراکنش‌های مربوط به تمامی ایده‌ها، کارهای خلاقانه و دارایی‌ها تهیه می‌کند. همچنین می‌توان از قراردادهای هوشمند و توکن‌ها استفاده کرد و در صورت مشاهده محتوایی آنلاینی که بلاک چین در آن نقشی نداشته به صاحبان محتوا، موتورهای جستجو، ISPها و سرویس‌های معتبر پخش و آپلود اطلاع داد.

نمونه: در این مورد پیشگامانی وجود دارد که توانسته‌اند وارد بازار شوند. برای نمونه No Postage Necessary ، یک فیلم کمدی رمانتیک از فیلم‌ساز مستقل است که در ژوئن 2018 بیرون آمد و نخستین فیلمی بود که به کمک تکنولوژی بلاک چین منتشر گردید. پخش این فیلم روی بلاک چین نشانه خوبی است از اینکه بالاخره هالیوود دارد خود را برای ادغام با صنعت کریپتو آماده می‌کند.

تفاوت بلاک چین با پلتفرم های کنونی

پرسش اصلی اینجاست که آیا پلتفرم‌های بلاک چینی تفاوتی با پلتفرم‌های شناخته شده کنونی مانند نتفلیکس دارند؟ نسل مبتنی بر بلاک چین چه مزیتی دارد که ارزش کنار گذاشتن پلتفرم‌های فعلی را داشته باشد؟

پیش از هرچیز، به کارگیری تکنولوژی بلاک چین باعث می‌شود هر آنچه که فیلم‌سازان را به مشتریان ربط می‌دهد کاملا شفاف گردد. از سوی دیگر، نمی‌توان وارد کار با پلتفرم‌هایی مانند نتفلیکس شد مگر اینکه بسیار خلاق باشید و پشتیبانی سازندگان بزرگ را داشته باشد.

در ماه‌های پایانی سال 2018 بازیگر سرشناس هالیوود، تام هنکس به راه‌اندازی پروژه فیلمی که از پشتیبانی فروش توکن مبتنی‌بر بلاک چین برخوردار بود کمک کرد. ایده کار این بود که یک کمپین جذب سرمایه ایجاد شود و با آن از یک طرح تازه در ارتباط با پلتفرم گیمینگ آتاری که در قرن بیستم و البته در میان ایرانیان بسیار محبوب بود پشتیبانی شود. کمپین با موفقیت راه‌اندازی شد و همزمان بازیگران دیگری وارد رقابت شدند. میزان بالای سرمایه گردآوری شده به این خاطر بود که همزمان با بی‌میلی سرمایه‌گذاران موسسه‌ای در زمینه دسترسی به بازارهای کریپتوگرافیک، بازیگران تازه‌ای وارد عرصه شدند.

سرمایه‌گذاران بزرگی در این کمپین شرکت کردند، از جمله شرکت سرمایه گذاری ریسک پذیر بلوک‌ تاور کپیتال (BlockTower Capital)، شاهزاده‌‌‌‌‌‌ فلیکس از لوکزامبورگ و لیدی مونیکا باکاردی (Lady Monica Bacardi). این پول‌ها قرار است برای فیلمی درباره بیوگرافی سازنده اتومبیل فراری (Enzo Ferrari) هزینه شود.

آینده پیش‌رو

ساختن یک خانه بدون ایجاد فوندانسیون امکان ندارد. ساخت یک سرویس و استفاده کارآمد از آن نیز تنها بخشی از کار است. تبدیل ساختارهای غیر متمرکز به بیزنس‌های سودآور بسیار سخت‌تر از این‌ها است. توزیع محصولات سینمایی به وسیله تکنولوژی بلاک چین قطعا انقلابی در زمینه توزیع محتوا ایجاد خواهد کرد و نخستین پروژه‌های موفق در این زمینه باعث اطمینان بازار به تکنولوژی بلاک چین می‌شوند.

مانند میداس (Midas)، بلاک چین نیز به هر صنعتی که وارد شود، شرایط را بهتر خواهد کرد. دیگر نه خبری از واسطه‌ها خواهد بود نه مالیات‌های سنگین و نه کارمزد بالای دلالان. به این ترتیب زمینه پیشرفت برای بخش فیلم سازی مستقل فراهم می‌شود و آستانه ورود به بازار برای بازیگران تازه‌واردی که بودجه‌های سنگین ندارند بهبود می‌یابد. پروژه‌هایی که امکان همکاری فیلم‌ها و تکنولوژی بلاک چین را فراهم کنند، بخش کلیدی این چشم انداز خواهند بود.

هالیوود قطعا تمایلی به تغییر نخواهد داشت ولی اگر بخش علاقمند به تکنولوژی بلاک چین در این صنعت به اندازه کافی فشار وارد کنند، کل مجموعه خود را با این رویه سازگار خواهد کرد. ممکن است در ابتدا نسبت به بلاک چین و رمز ارز بی‌میلی وجود داشته باشد، ولی روزگاری برای کارت‌های اعتباری نیز همین شرایط وجود داشت.

بلاک چین زمینه را فراهم می‌کند تا دوست‌داران فیلم و سینما بتوانند در صنعت سرگرمی نقش داشته باشند. این ویژگی بلاک چین کمک زیادی به فرآیندهای خلاقانه صنعت سینما می‌کند. طرفداران سازندگان فیلم و سریال می‌توانند اشتیاق خود را در غالب پول وارد کار کنند و در به پیش بردن روند ساخت و تولید، نقشی اساسی داشته باشند. امروز از تکنولوژی بلاک چین به عنوان یک کانال توزیع فیلم که نوید دهنده تغییرات مثبت در زمینه اشتراک‌گذاری و مشاهده محتوا است، بیش از پیش در فیلم سازی استفاده می‌شود. پیاده سازی بلاک چین جامعه فیلم سازی را از قید و بند محدودیت‌های ریسکی، کمبود بودجه و بازرسی‌های سختگیرانه رها خواهد کرد. با ورود بلاک چین، دیگر تنها پای عدد و رتبه در میان نخواهد بود و کیفیت نیز اهمیت زیادی پیدا می‌کند.

سرنوشت پلتفرم‌های بلاک چین در صنعت سینما و فیلم سازی به اراده مسئولان بستگی دارد، زیرا در حال حاضر قانون اجازه نمی‌دهد سود حاصل از توزیع فیلم‌ میان توکن‌داران تقسیم شود. آینده‌ای که این مسیر به آن منتهی می‌شود، آینده‌ای با فرصت‌های تازه، نام‌های جدید، بازار دموکراتیک و کاهش نفود بانکداری و انحصار دولت خواهد بود.

منبع

شاید از این مطالب هم خوشتان بیاید.

ارسال پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.