سلبریتی ها در دنیای رمز ارز ها

بازاریابی عاشق سلبریتی‌ها است و برای این امر دلیل خوبی دارد، آنها افرادی “مشهور” هستند که مقادیر زیادی از سرمایه‌های فرهنگی (مانند احترام عمومی، حسن نیت و علاقه) را دارا هستند، که در صورت هدایت درست توسط شرکت‌های بازاریابی می‌توانند بر روی محصولات موردنظر منعکس شوند. به همین دلیل است که آنها برای صنعت رمز ارز مهم هستند. اشخاصی مانند لیونل مسی (Lionel Messi)، فلوید می‌ودر جونیور (Floyd Mayweather Jr.) و استیون سیگال (Steven Seagal)، برای جلب توجه عمومی به عرضه اولیه سکه و رمز ارزهای جدید از نفوذ خود استفاده کرده‌اند

0 93

در حالی که افراد مشهور تنها در قبال سودی میلیون دلاری حاضر به تبلیغات در دنیای رمز ارزها هستند، تعدادی از سلبریتی ها ، از رمز ارزها حمایت و پشتیبانی واقعی می‌کنند. افرادی مانند اشتون کوتچر (Ashton Kutcher) تا سرنا ویلیامز (Serena Williams)، عملا رمز ارز خریده اند یا از آنها در سرمایه گذاری برای شروع استارت‌آپ‌ها بهره برده‌اند. بنابراین، به جای اینکه فقط با نام و چهره خود به تبلیغ آلتکوین X یا صرافی Y بپردازند، با ایفای نقشی سازنده در این زمینه حمایت واقعی خود را از ارزهای رمزنگاری شده نشان دادند.

با اینکه خبر سرمایه گذاری سلبریتی‌ها در بازار ارزهای مجازی صحت دارد، این امر به تنهایی برای پذیرش عمومی رمز ارزها کافی نخواهد بود. در عوض، صنعت و جامعه رمز ارز همچنان نیاز به تمرکز بر اصول اولیه دارد و آن ساخت سیستم عامل‌های کاربردی برای شرکت‌ها و مردم است.

سلبریتی‌ها و سرمایه گذاری ریسک پذیر

در تاریخ 17 آوریل، سرنا ویلیامز، قهرمان تنیس، به آخرین سلبریتی سرمایه گذار در دنیای رمز ارزها تبدیل شد. او از طریق حساب Instagram خود نشان داد که در سال 2014 به طور مخفیانه یک شرکت سرمایه گذاری به نام سرنا ونچرز (Serena Ventures) راه اندازی نموده است. و از همه مهمتر اینکه او اعلام کرد که این شرکت در کوین بیس (Coinbase) سرمایه گذاری کرده است. همین امر او را به حامی یکی از بزرگترین بازیگران این صنعت تبدیل می‌کند.

مشخص نیست که شرکت سرنا ونچرز تا چه اندازه در بزرگترین صرافی رمز ارز آمریکا سرمایه گذاری کرده است، با این‌حال ویلیامز در طول حرفه ورزشی اش تقریبا 90 میلیون دلار پول جایزه دریافت کرده است، در حالی که او تنها بین سالهای 2017 تا 2018 از طریق تبلیغات 18 میلیون دلار درآمد داشته است. بنابراین، می‌توان گفت که سرنا ثروت کلانی در اختیار دارد و احتمالا سرمایه گذاری قابل توجهی در کوین بیس داشته است.

ویلیامز تنها سلبریتی نیست که ثروت کلانی را در یک شرکت رمز ارز سرمایه گذاری کرده است. بدون شک فعال‌ترین سلبریتی لیست حاضر، اشتون کوچر، بازیگر و مدل کالوین کلین (Calvin Klein) است که در سال 2010 شرکت سرمایه گذاری خود را به نام ای گرید اینوستمنتس (A-Grade Investments) تاسیس کرده است. مهمتر اینکه در مارس سال 2013 او مبلغ نامعلومی را در پردازشگر تراکنش‌ بیت‌پی (BitPay) سرمایه گذاری کرد، در حالی که در ماه ژوئن سال 2014، شرکتش در یک جذب سرمایه 12 میلیون دلاری برای شرکت امنیت مجازی بلاک چینی BitGo شرکت داشت، و از لحاظ تامین مالی این شرکت را به یکی از بهترین نمونه ها در این صنعت تبدیل کرد.

این سرمایه گذاری‌های متعدد نشان می‌دهد که کوچر به ارزهای مجازی اطمینان کامل دارد، و این موضوع توسط کامنت‌هایش پس از سرمایه گذاری در شرکت BitGo تایید شده است: “درنهایت مردم می‌خواهند درمورد امنیت سرمایه خود احساس اطمینان داشته باشند.”

سایت فوربز به نقل از او نوشت:

بیت کوین ها به خودی خود فوق العاده امن هستند، با این حال ابزاری که بیت کوین‌ها را مبادله و ذخیره می‌کنند، می‌توانند آسیب پذیر باشند. از این نظر BitGo پلتفرمی شگفت انگیز است.

در واقع، نظرات او در مورد بیت کوین در کنفرانس TechCrunch Disrupt در سال 2013 ، بیانگر این است که کوچر بیش از نیم دهه به حمایت از رمز ارزها مشغول بوده است، و نظرات وی در سال‌های اخیر علاقه ی وی به این موضوع را تایید کرده است. در سال 2015 او شرکت سرمایه گذاری جدید را به نام Sound Ventures بنیان نهاد که بعدها در رمز ارز ریپل (Ripple) سرمایه گذاری کرد، سپس در سال 2018 مبلغی معادل 4 میلیون دلار به صورت XPR را به خیریه حیات وحش الن دجنرس (Ellen DeGeneres) اهدا کرد. شرکت Sound Ventures همچنین مقداری نامعلوم را در صرافی رابین‌هود (Robinhood) سرمایه گذاری کرد که در ماه فوریه سال 2018 گسترش یافت و به ارائه معامله رمز ارزها پرداخت.

شاید کوچر متعهدترین و برجسته ترین فرد حاضر در بین سرمایه گذاران مشهور در رمز ارزها باشد، اما او تنها سلبریتی متعهد و فعال در این زمینه نیست. یکی دیگر از سرمایه داران برجسته که کمی از نظرها پنهان است، نصیر بن اولو دارا جونز (Nasir bin Olu Dara Jones) است که بیشتر با نام مستعار رپر “ناس” (Nas) شناخته می‌شود. ناس در سال 2014 شرکت کویینزبریج ونچر پارتنرز (QueensBridge Venture Partners ) را به عنوان بخشی از سرمایه گذاری 20 میلیون دلاری خود در گروه بیت‌فیوری (Bitfury Group) تاسیس کرد. علاوه بر Bitfury ، این شرکت اخیرا در BlockCypher  ، کوین بیس و صرافی رابین‌هود سرمایه گذاری کرده است، این در حالی است که ناس اعلام کرده که “بیت کوین به صنعتی به بزرگی اینترنت تبدیل خواهد شد.”

اشاره به صرافی مجازی رابین‌هود در اینجا درخور توجه است، ، زیرا به نظر می رسد که از آن برای جذب سرمایه گذاری از جانب سلبریتی‌ها استفاده می‌شود. بجز ناس و اشتون کوچر، این صرافی‌ در سال 2014 و 2018 به ترتیب از طرف خواننده رپ اسنوپ داگ (Snoop Dogg)، بازیگر و خواننده جرد لتو (Jared Leto) و خواننده رپ جی-زی (Jay-Z) تأمین مالی شده است. حالا که صحبت از حمایت سلبریتی‌ها از یک پروژه رمز ارز است، جالب است به این نکته اشاره کنیم که BitPay نیز تنها از اشتون کوچر حمایت مالی دریافت نمی‌کرد، بلکه سرمایه گذار، نویسنده، خیر معروف ریچارد برانسون (Richard Branson) نیز در یک دوره تامین مالی سری A 30 میلیون دلاری برای این پلتفرم شرکت کرده است.

چنین فعالیت‌هایی در حمایت از رمز ارزها شاید آنچنان در میان سلبریتی‌ها رایج نباشد، اما این نکته که به جای کارآفرینان و سرمایه گذاران عادی، چنین افراد مشهوری اقدام به سرمایه گذاری در این پروژه ها کرده اند، می‌تواند نشانه خوبی برای این صنعت باشد. این اتفاق خوب است چراکه در چنین مواردی، این شخصیت‌های بسیار محبوب فقط پول خود را در کوین بیس، رابین‌هود و یا بیت‌پی سرمایه گذاری نمی‌کنند، بلکه از اعتبارشان نیز هزینه می‌کنند. بنا به گزارش مجله کوین‌تلگرف (Cointelegraph)، لو کرنر (Lou Kerner) مدیر عامل شرکت کریپتو اوراکل (CryptoOracle) می‌گوید، شهرت سلبریتی‌ها واقعا به افزایش علاقه به رمز ارزها کمک می‌کند، به ویژه اگر سرمایه گذاران در مورد رمز ارزها واقعا مشتاق باشند:

سرمایه گذاری انجام شده توسط فردی مانند سرنا ویلیامز تیتر اخبار می‌شود، بنابراین دارای ارزش است، اما این شهرت کوتاه مدت است. برخی از سلبریتی‌های سرمایه گذار مانند اشتون کوچر، همه دارایی خود را از پول تا اعتبارشان را در این زمینه سرمایه گذاری می‌کنند و شرایط شرکت را بهبود می‌بخشند و ارزش حقیقی تولید می‌کنند.

سایر افراد حاضر در این صنعت با این ارزیابی موافق هستند. آرتم پوپوف (Artem Popov)، از بنیانگذاران خدمات سرمایه گذاری روبی (Roobee) مبتنی بر بلاک چین، تأکید می‌کند تا زمانی که این سرمایه گذاری‌ها از جانب افراد مشهوری باشد که شخصا به فضای رمز ارزها علاقه مند باشند، می‌تواند به افزایش پذیرش عمومی رمز ارزها کمک کند:

سرمایه گذاری از جانب سلبریتی‌ها موجب تحریک افکار عمومی و سرمایه گذاران کوچکتر در مورد شرکت کردن در استارت‌آپ‌های مربوطه می‌شود. اگر اینکار به درستی انجام شود، حضور چنین افرادی می‌تواند مفید باشد، اما من معتقدم که سرمایه گذاری سلبریتی ها باید مورد به مورد بررسی شود و به طور کلی از آن نتیجه گیری نکنیم. به عنوان مثال، در مورد سرنا ویلیامز، او به طور مستقیم و شخصا از بلاک چین یا کوین بیس حمایت نمی‌کند.

سلبریتی‌ها و مالکیت رمز ارزها

همانطور که لو کرنر اشاره کرد، افراد مشهور مانند اشتون کوچر و ناس “استثنا بحساب می‌آیند نه قانون کلی”؛ چرا که بسیاری از افراد مشهور که به دنیای رمز ارزها وارد می‌شوند، در واقع بیشتر برای تبلیغات و درآمدزایی این کار را انجام می‌دهند. در سال‌های اخیر نمونه‌های زیادی از این دست را دیده‌ایم: پاریس هیلتون (Paris Hilton)، فلوید می‌ودر (Floyd Mayweather)، دی جی خالد (DJ Khaled)، استیون سیگال (Steven Seagal)، دگیم (The Game)، تی‌آی (T.I)، هری ردنپ (Harry Redknapp)، گوست‌فیس کیلا (Ghostface Killah)، لیونل مسی (Lionel Messi)، لوئیس سوارز (Luis Suarez)، آکون (Akon)، دنیس رادمن (Dennis Rodman) و شهباز خان (Shahbaz Khan) کسانی هستند که از نام خود برای حمایت از پروژه‌های رمز ارز استفاده نموده‌اند. نکته جالب درباره این موارد این است که همه آنها پروژه‌هایی شکست خورده یا کلاهبرداری بوده‌اند.

به عبارت دیگر تفاوت میان سرمایه گذاری و تبلیغات توسط سلبریتی‌ها، یک قاعده‌ کلی مفید ارائه می‌دهد. به طور کلی، یک شخص مشهور پول خود را در یک پروژه مرتبط با رمز ارز سرمایه گذاری می‌کند، زیرا واقعا معتقد است که ارزشمند است و به عنوان یک کسب و کار موفق خواهد بود. با این حال، درآمدزایی آنها برای تبلیغ یک پروژه نیازی به موفقیت آن طرح ندارد، زیرا دستمزد آنان در هر شرایط پرداخت می‌شود. به همین دلیل است که سرمایه گذاران و معامله گران باید بیشتر به سرمایه گذاری توجه داشته باشند تا تبلیغات.

با اینکه تعداد سلبریتی‌هایی که عملا در پروژه‌های ارزهای رمزنگاری شده سرمایه گذاری کرده‌اند زیاد نیست، افراد مشهور دیگری نیز وجود دارند که مایلند در رمز ارزهایی مانند بیت کوین، اتریوم یا موارد دیگر برای سود شخصی خود سرمایه گذاری کنند. این افراد شامل: مدیر عامل توییتر جک دورسی (Jack Dorsey)، بازیگر هیو لوری (Hugh Laurie)، خواننده‌های رپ مانند فیفتی‌سنت (50 Cent) و اسنوپ داگ (Snoop Dogg)، خواننده مل‌بی (Mel B)، بازیگر درو کری (Drew Carey)، بازیکن فوتبال ریچارد شرمن (Richard Sherman) و خواننده و بازیگر دونالد گلوور (Donald Glover) می‌باشند.

لازم به ذکر است که حضور این افراد با هزاران یا میلیون‌ها نفر هوادار، برای رمز ارزها بسیار مفید است، زیرا شور و شوق آنها نسبت به رمز ارزها ممکن است به طرفدارانشان نیز منتقل شود. همانطور که دیگو موراد (Diego Mourad)، مدیر عامل شرکت غیر متمرکز S4FE ، توضیح می‌دهد:

مردم تمایل دارند نظرات و تصمیمات خود را از افرادی که تحسین می‌کنند الگو برداری کنند، امروزه این افراد مشهور سلبریتی‌ها هستند و لزوما سیاستمداران، دانشمندان و شخصیت‌های آکادمیک را شامل نمی‌شوند. سلبریتی‌ها گاهی میلیون‌ها طرفدار دارند، بنابراین تنها با حمایت یک سلبریتی از رمز ارزها، میلیون‌ها نفر برای شرکت در این فضا انگیزه پیدا می‌کنند.

رمز ارزها باید خودشان را به شیوه درستش اثبات کنند

عجیب نیست که افراد مشهور به سمت رمز ارزها جذب شده اند و پروژه‌های مرتبط با رمز ارزها به حضور سلبریتی‌ها علاقه نشان داده‌اند، زیرا این افراد نه تنها معمولا از طریق تبلیغات درآمد زیادی کسب می‌کنند، بلکه بسیاری از آنان علاقه دارند از طریق برندینگ و همکاری با نا‌م‌های آشنای تجاری و جدیدترین تکنولوژی‌ها، امروزی و به روز باشند. این دلیل اصلی حمایت همه جانبه آنان از رمز ارزها است، همچنین با توجه به این که بسیاری از آنان پول و زمان آزاد زیادی در اختیار دارند، جای تعجب نیست که افراد مشهور موقعیت سرمایه گذاری در این فضا را پیدا کرده‌اند.

با این حال می‌توان گفت حضور افراد مشهور همیشه هم به نفع صنعت رمز ارزها نیست. در برخی موارد، خرید مستقیم رمز ارزها و حتی سرمایه گذاری ریسک پذیر توسط سلبریتی‌ها به اندازه حمایت کارافرینان و سرمایه‌گذاران در رشد این صنعت تاثیرگذار نیست.

آرتم پوپوف گفت:

برای بخش اصلی فضای رمز ارزها، چنین سرمایه گذاران بزرگی، که به اصطلاح

او ادامه داد:

از آنجایی که این افراد مدت زیادی در صنعت رمز ارزها و بلاک چین بوده‌اند و موجب پیشرفت آن شده‌اند، ارزش و اعتبار بیشتری برای این صنعت به همراه دارند.

پوپوف ادعا می‌کند که سرمایه گذاری های پیش از فروش توسط صاحبان بزرگ بیت کوین می‌تواند در حمایت از راه اندازی پروژه و بیش از آنچه سلبریتی‌ها توانسته اند در این زمینه انجام دهند، مفید واقع شود. در حالی که این سرمایه گذاری‌ها ممکن است مورد توجه عموم مردم واقع نشوند، این علاقه‌مندی سرمایه گذاران با تجربه و تلاش جامعه در راستای ایجاد پروژه‌های جدید است که در نهایت موجب جذب اقبال عمومی می‌شود.

دیگو موادر همچنین گفت:

برای برداشتن گام بعدی در سیستم مالی، رمز ارزها باید کاربردی بودن خود را به عموم مردم ثابت کنند. خواه با حضور سلبریتی‌ها یا بدون آنان، این نکته یکی از عواملی است که بر پیشرفت یا نابودی این تکنولوژی تاثیر مستقیم دارد. جامعه ما هنوز به روش‌های پرداختی وجه نقد وابسته است و برای ترغیب آنان به استفاده از تکنولوژی جدید نیاز به متقاعد شدن دارند. سلبریتی‌ها می‌توانند به محقق کردن این هدف کمک کنند، اما این خود تکنولوژی است که باید اثبات کند ارزش این را دارد که به مرحله بعدی از تکامل بشر تبدیل شود یا خیر.

منبع

شاید از این مطالب هم خوشتان بیاید.

ارسال پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.