BigTech نسبت به فناوری مالی (Fintech)، تهدید بزرگتری برای مؤسسات مالی است

رقابت ناشی از شرکت‌‌های فناوری بزرگ و شناخته‌‌شده (BigTech) و فناوری مالی (FinTech) می‌‌تواند بر سودآوری مؤسسات مالی فشار وارد کند و آنها را به سمت پذیرش ریسک‌‌های بیشتر به منظور حفظ حاشیه سود خود هدایت کند. امروز، هیئت ثبات مالی (FSB)، به عنوان بخشی از بررسی پیوسته‌‌ی خود درباره‌‌ی تأثیر BigTech و FinTech بر مؤسسات مالی، مطلب “فناوری مالی و ساختار بازار در خدمات مالی: دستاوردهای بازار و پیامدهای ثبات مالی احتمالی” را منتشر کرد.

0 100

مجموعه‌‌ای از محققان سراسر جهان، در خلال تجزیه و تحلیل مزایا و تهدیدهای ایجادشده توسط نوآوری فنی رو به رشد در بخش مالی دریافتند که به واسطه‌‌ی این امر که BigTech‌‌ و Fintech، در حال ایجاد رقابت و تنوع بیشتر در اعطای وام، پرداخت‌‌ها، بیمه، معامله و سایر حوزه‌‌های خدمات مالی هستند، ممکن است یک سیستم مالی کارآمدتر و پایدارتر توسعه یابد. با این وجود، اگر مؤسسات مالی، مشکلاتی در رابطه با این رقابت داشته باشند، می‌‌توانند به منظور سودآور باقی ماندن، اعتبار و مواجهه با ریسک بازار خود را افزایش دهند؛ پذیرش ریسک‌‌های بیشتر بدون مدیریت ریسک خوب و سطوح بالای سرمایه می‌‌تواند ثبات مالی جهانی را به خطر اندازد. دقیقا به این علت که ممکن است BigTech‌‌ و Fintech، به وسیله‌‌ی تغییر ساختار بازار در خدمات مالی، بر ثبات مالی تأثیر بگذارند، توجه بیشتری از جانب قانون‌‌گذاران و تحلیلگران مورد نیاز است. ساختار بازار، همانطور که در گزارش FSB به کار برده شد، “به تعامل شرکت‌‌ها در بازاری اشاره می‌‌کند که بر رفتار و توانایی آنها در ایجاد سود اثر می‌‌گذارد.”

براساس تجزیه و تحلیل FSB، نوآوری مالی می‌‌تواند از طرق مختلف، شامل موارد زیر، بر ساختار بازار در خدمات مالی تأثیر بگذارد:

  • پیدایش ارائه‌‌کنندگان خدمات شبه بانکی‌‌ مانند اعتبار یا پرداخت‌‌های Fintech که این امر ممکن است بر بازارها و رفتار بانک تأثیر بگذارد. در آینده ممکن است Fintech، کارآمدی خدمات مالی را افزایش دهد؛ همچنین، شاید فقدان سیستم‌‌های قدیمی، تاحدودی به Fintech کمک نماید.
  • ورود BigTech‌‌ به همراه شبکه‌‌های شناخته‌‌شده و کلان‌‌ داده‌‌ی تجمعی، جایگاه محکمی را در فضای خدمات مالی برخی از حوزه‌‌های قضایی، به خصوص در پرداخت‌‌ها و در بعضی موارد، همچنین در اعتبار، بیمه و مدیریت ثروت به دست آورده است. بازیگران BigTech‌‌ می‌‌توانند خدمات کم‌‌هزینه‌‌تر (یا حتی رایگان) ارائه دهند، زیرا قادرند که داده‌‌های کسب‌‌شده از طریق این خدمات را برای انواع مختلفی از کسب و کارها استفاده نمایند. همچنین، متعاقبا این امر می‌‌تواند گستره‌‌ای از اثرات را بر بازارهای موجود داشته باشد.
  • فراهم‌‌سازی خدمات مهم توسط واسطه‌‌ها. ۷ مؤسسه‌‌ی مالی، برای فراهم‌‌سازی داده‌‌ها، ارتباط فیزیکی و خدمات ابری، متکی به ارائه‌‌کنندگان سرویس واسطه می‌‌باشند. ممکن است اتکاء مؤسسات مالی قدیمی و شرکت‌‌های Fintech به ارائه‌‌کنندگان سرویس واسطه، در طول زمان افزایش یابد. اگر مؤسسات یا بازارهایی که از لحاظ سیستمی بااهمیت هستند، ریسک‌‌های مربوط به برون سپاری واسطه در سطح شرکتی را به طور مناسب مدیریت نکنند، شاید ریسک‌‌های عملیاتی و امنیت مجازی سیستمی پدیدار شوند.

محققان FSB دریافتند که به نظر می‌‌رسد رابطه‌‌ی بین مؤسسات مالی موجود و Fintech، عمدتا تکمیلی و مشارکتی باشد. “به طور کلی، شرکت‌‌های Fintech، دسترسی مطلوب به تأمین مالی کم‌‌هزینه یا پایگاه مشتریان لازم به منظور ایجاد یک تهدید رقابتی جدی برای مؤسسات مالی شناخته‌‌شده در بخش‌‌های بازار مالی بالغ را نداشته اند.” با این وجود، برخی از شرکت‌‌های Fintech، شروع به پیشروی در ارائه‌‌ی خدمات اعتبار و پرداخت‌‌ها نموده‌‌اند. اعتبار Fintech، به سرعت در حال رشد است، اما همچنان، به عنوان بخشی از اعتبار کلی در اکثر حوزه‌‌های قضایی، کوچک می‌‌باشد. “تا زمانی که فناوری، جداسازی فراتر خدمات سودآوری که به طور سنتی، توسط بانک‌‌ها و سایر مؤسسات ارائه می‌‌شوند را می‌‌پذیرد، ممکن است در آینده، سودآوری چنین مؤسساتی، به طور منفی تحت تأثیر قرار گیرد.”

ممکن است اثر رقابتی BigTech‌‌ بر مؤسسات مالی، بیشتر از اثر رقابتی Fintech باشد. با توجه به این که BigTech‌‌، “معمولا دارای شبکه‌‌های مشتری بزرگ و شناخته‌‌شده است و از شناسایی نام و اعتماد بهره‌‌مند می‌‌گردد”، این امر نباید تعجب برانگیز باشد. شرکت‌‌هایی از قبیل علی‌‌بابا (Alibaba)، اپل (Apple)، آمازون (Amazon)، فیس‌‌بوک (Facebook) و میکروسافت (Microsoft) می‌‌توانند از داده‌‌های مشتری اختصاصی‌‌ که از طریق خدماتی مانند رسانه‌‌های اجتماعی ایجاد می‌‌شوند، استفاده نمایند و خود را قادر به سازگار کردن پیشنهادات فروش با ترجیحات مشتریان خاص نمایند. “شرکت‌‌های BigTech‌‌، در ترکیب با وضعیت‌‌های مالی پایدار و دسترسی به تأمین مالی کم‌‌هزینه می‌‌توانند با سرعت بسیاری، در خدمات مالی، به توفیق دست یابند. در قسمت‌‌هایی مانند پرداخت‌‌ها و واریزها، اعطای وام و احتمالا بیمه که اثرات شبکه حضور دارند، این امر، به طور ویژه‌‌ای صادق خواهد بود.” همچنین، FSB بیان نمود که کمک‌‌مالی مشترک می‌‌تواند امکان فعالیت همراه با حاشیه سود پایین‌‌تر و کسب سهم بازار بیشتر را برای شرکت‌‌های BigTech‌‌ فراهم نماید. بنابراین، درحالیکه شرکت‌‌های BigTech‌‌ قادرند که برای مؤسسات مالی موجود، نماینده‌‌ی یک منبع رقابت رو به افزایش باشند، در برخی از موارد، ممکن است در بلند‌‌مدت‌‌تر، مشارکت آنها منجر به یک بازار رقابتی‌‌تر نگردد. “شاید سهم بازار بیشتر BigTech‌‌، مرتبط با تمرکز بدون تغییر یا بیشتر به همراه یک تغییر در ترکیب و خارج نمودن بازیگران سنتی باشد. یک مثال بسیار خوب، بازار پرداخت‌‌های موبایل چین است که در این بازار، دو شرکت، ۹۴% از بازار کل را تشکیل می‌‌دهند.”

BigTech‌‌

FSB: BigTech‌‌ را انتخاب نمایید

به زودی، گزارش FSB اثبات نمود که مؤسسات مالی، برای فعالیت‌‌های اساسی، به ارائه‌‌کنندگان سرویس داده‌‌های واسطه (مثلا فراهم‌‌سازی داده‌‌ها، ذخیره‌‌سازی و تجزیه و تحلیل ابری و ارتباط فیزیکی) متکی نیستند. با این وجود، براساس گزارش FSB ،در پی این روند در سایر صنایع، برخی از تحلیل‌‌گران پیش‌‌بینی می‌‌کنند که اتکاء، پیشرفت را افزایش خواهد داد. به هر حال، قانون‌‌گذاران‌‌، سیاست‌‌گذاران و شرکاء بازار باید مطلع باشند که اگر اتکاء بسیار به همراه درجه‌‌ی بالایی از تمرکز بر ارائه‌‌کنندگان سرویس پدیدار شود، یک شکست عملیاتی، حادثه‌‌ی مجازی یا ورشکستگی می تواند برای مؤسسات مالی متعددی، بسیار ویرانگر باشد. “بنابراین، درحالیکه ممکن است اتکاء فزاینده به ارائه‌‌کنندگان واسطه‌‌ی دارای تخصص در خدمات ابری، ریسک عملیاتی (ریسک غیرسیستماتیک) را در سطح شرکت خصوصی کاهش دهد، این امر، به خصوص اگر در سطح شرکت، ریسک‌‌ها به طور مناسب مدیریت نشوند و چالش‌‌ها و ارتباط متقابل واسطه‌‌ها و استفاده از آنها، همچنان افزایش یابد، می‌‌تواند برای کل سیستم مالی، ریسک‌‌ها و چالش‌‌های جدیدی را نیز ایجاد نماید.” گزارش سال ۲۰۱۷ FSB به G20 (گروه ۲۰) درباره‌‌ی Fintech، این نتیجه‌‌گیری را ایجاد نموده بود و این امر، همچنان یک مسئله‌‌‌‌ی مهم است که قانون‌‌گذاران و سیاست‌‌گذاران باید با آن هماهنگ باشند.

Fintech و BigTech‌‌

Fintech و BigTech‌‌، بیش از پیش، به مجموعه‌‌ی گسترده‌‌ای از مؤسسات مالی مرتبط می‌‌شوند. بلومبرگ نیوز (BLOOMBERG NEWS)

بررسی FSB درباره‌‌ی ارائه‌‌کنندگان سرویس داده‌‌های واسطه، نه تنها برای تمام شرکت‌‌های فناوری و مؤسسات مالی بااهمیت است، بلکه همچنین باید برای قانون‌‌گذاران و نمایندگان سراسر جهان بااهمیت باشد. کمیته‌‌ی بال (BCBS)، سازمان بین‌‌المللی کمیسیون‌‌های اوراق بهادار (IOSCO) و Financial Innovation Network (FIN) FSB، در حال بررسی اثرات BigTech‌‌ و Fintech بر مؤسسات مالی و ثبات مالی می‌‌باشند. FIN، برای مؤسسات مالی، در حال بررسی بازار برای خدمات واسطه شامل چگونگی مدیریت ریسک محبوس شدن و مسائل بین‌‌المللی است. علاوه بر این، FIN، در حال بررسی دقیق فعالیت‌‌های BigTech‌‌ شامل فعالیت‌‌های بین‌‌المللی در امور مالی است.

بانک‌‌ها، برای مدت طولانی‌‌، فشار رقابتی ناشی از شرکت‌‌های فناوری را به طور ویژه‌‌ای تجربه نموده‌‌اند و با ریسک عملیاتی مواجه شده‌‌اند. با این وجود، قانون‌‌گذاران و نمایندگان باید هوشیارتر باشند، زیرا بنا به گفته‌‌ی FSB، به سه دلیل، ممکن است این مسائل حادتر شوند:

  1. تعداد زیاد فناوری‌‌های جدید معرفی‌‌شده در چند سال گذشته و همچنین، محرک ارائه‌‌شده توسط بانکداری باز می‌‌توانند پویایی رقابت را به سرعت تغییر دهند.
  2. ممکن است نسبت به گذشته، تغییرات مدل‌‌های کسب و کار، به طور سریعتری رخ دهند، زیرا شرکت‌‌های BigTech‌‌، به طور فعالانه و موفقیت‌‌آمیزی در خدمات مالی سنتی پیشرفت می‌‌کنند.
  3. مرکز توجه فناوری ارائه‌‌کنندگان و متصدیان جدید، مخصوصا در وضعیتی که آنها کم و بیش در فعالیت‌‌های شرکت‌‌ها یکپارچه می‌‌شوند، ممکن است موجب جنبه‌‌ی جدیدی از ریسک‌‌های عملیاتی شود.

شاید از این مطالب هم خوشتان بیاید.

ارسال پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.