10 ترندی که صنعت بازی‌های کریپتو را در سال 2018 شکل دادند

توکن غیر قابل تعویض (Non-fungible tokens) یک کالای دیجیتال بر پایه‌‌ بلاکچین است که به تازگی وارد بازار کریپتو شده است. این توکن‌‌ها در تولید دارایی‌‌های بازی‌‌های دیجیتال کاربرد دارند. در این متن چند ویژگی این کالا و کاربرد آن در نوشتن بازی‌‌های مبتنی بر بلاکچین و آینده‌‌ آن بررسی شده است.

0 75

بازار دارایی‌‌های دیجیتال امسال زیاد پررونق نبود. به همین دلیل مجموعه‌‌ جدیدی از دارایی‌‌ها ظهور کردند: توکن‌‌های غیر قابل تعویض.

توکن‌‌های غیر قابل تعویض (NFTها) کالاهای دیجیتال یگانه و متن‌‌باز هستند. در این متن چند نمونه از سرگذشت توکن‌‌های غیر قابل تعویض 2018 و همچنین پیش‌‌بینی‌‌های سال آینده آمده است:

1- استانداردهای جدید: توکن‌‌های غیر قابل تعویض برای ساختن دارایی‌‌های بازی‌‌های ویدئویی بسیار مناسب هستند. استانداردها باید برای اطمینان از ارتباط توکن‌‌ها با یکدیگر، تغییر کنند و تطبیق پیدا کنند. توکن‌‌های غیر قابل تعویض در اتریوم مطابق با استاندارد ERC-721 تولید شد، ولی در سال گذشته تغییرات زیادی کرد. استاندارد‌‌های انجین مانند ERC-1155 و ERC-998 به توکن‌‌ها امکان مالکیت دیگر توکن‌‌ها و ذخیره‌‌ هزینه‌‌ سوخت یا gas را می‌‌دهد.

2- بازارتوکن‌‌های غیر قابل تعویض: توکن‌‌های غیر قابل تعویض جدید بعد از کریپتوکیتیز ایجاد شدند. در زمستان امسال OpenSea و RareBits به گیمرها امکان فروش دارایی‌‌های بازی‌‌ها را در خارج از محیط بازی داد. ابزارهای جدید مانند FanBits به ساختن دارایی‌‌های دیجیتال شخصی کاربران کمک می‌‌کند. این پلتفرم‌‌های ساخته‌‌ی دست کاربران، خریداران را راضی نکرده است، زیرا به ارزش آن‌‌ها مطمئن نیستند؛ مانند بسیاری از ICOها.

3- بازار هنر دیجیتال: برای پلتفرم‌‌های هنری، بازارهای ساخته شده توسط کاربران از محبوبیت زیادی برخوردارند. پلتفرم‌‌هایی مانند Rare Art Labs، SuperRare و dada.NYC اعتبار و اختیار دیجیتال واقعی را به بازار هنر اضافه کرد. هنرمندان می‌‌توانند از طریق قراردادهای برنامه‌‌نویسی‌‌شده از فروش آثار خود درآمد کسب کنند و حتی آن را بین شرکای خود تقسیم کنند؛ چیزی که در آثار هنری فیزیکی قدیمی امکان‌‌پذیر نیست.

4- فروش بالا: علی‌‌رغم نوسانات بازار، بعضی از NFTها با قیمت‌‌های بسیار بالایی به فروش می‌‌روند. کارت‌‌های Gods Unchained با 60000 دلار، کریپتوکیتی با 170000 دلار و واقعیت مجازی جغرافیایی با 200000 دلار نمونه‌‌های توکن‌‌های غیر قابل تعویض هستند.

5- قابلیت ارتقا توسط کاربران: NFTها برای برنامه‌‌نویسی نیاز به اجازه ندارند و از این لحاظ نسبت به دیگر پلتفرم‌‌ها برتری دارند. کریپتوکیتی‌‌ها با استفاده از KittyVerse به دیگر برنامه‌‌نویسان اجازه‌‌ی ارتقا دادن به برنامه‌‌ها را می‌‌دهد. این محدودیت در کریپتوکیتی علاقه‌‌ی مردم به آن را کم کرده است.

6- اموال هوشمند: در مارس، کریپتوکیتی انتشار “celebrity kitties” را اعلام کرد. بعد از بحث‌‌ها و عدم همکاری‌‌ها با این کریپتو، آکسیوم زن (Axiom Zen) سازنده‌‌ی کریپتوکیتی از NDA برای نقض حقوقشان شکایت کرد. آکسیوم زن انتظار داشت که برنامه‌‌نویسی باز توسط یک واسطه بیشتر روشن شود و ارزش حاصل از NFTها در انتشار NIFTY license حفظ شود.

7- آینده‌‌ی کریپتوکیتی چگونه است؟ : اخیرا تیم کریپتوکیتی 15 میلیون دلار درآمد مازاد کسب کرد. Dapper Labs (هستنده‌‌ی جدید کریپتوکیتی) در حال ساختن بازی‌‌های جدید مبتنی بر بلاکچین و ابزارهای جدید است. Samsung Next، aXiomatic Gaming و William Morris Endeavor تعدادی از سرمایه‌‌گذاران این پروژه هستند. تیم پروژه جزئیات برنامه‌‌ی خود را مطرح نکرده است، اما از اسامی سرمایه‌‌گذاران می‌‌توان همکاری آن با برندهای بزرگ را انتظار داشت. Niantic Labs استودیوی بازی Pokémon Go که 200 میلیون دلار از سری C بازی خود درآمد داشت نیز مانند Dapper Labs با aXiomatic Gaming و Samsung همکاری داشته است. با این تفاسیر می‌‌توان انتظار اتفاقات بزرگی را داشت.

8- ابزارهای کاربری بهتر: بزرگ‌‌ترین مشکل برنامه‌‌های غیر متمرکز (dapps) و توکن‌‌های غیر قابل تعویض نیاز آن‌‌ها به MetaMask و اتریوم برای تکمیل تراکنش‌‌ها است. دیگر اپلیکیشن‌‌ها مانند Bitski جعبه‌‌ابزاری برای کالاهای دیجیتال کاربران ساخته اند و برای استفاده از آن به مدیریت کلید خصوصی‌‌شان نیازی نیست. کیف پول Coinbase، Vault، Opera و Trust Wallet (که از اموال بایننس به شمار می‌‌آیند) نیز برای اجرای بازی‌‌های بلاکچینی روی تلفن‌‌های همراه، مرورگرهای dapp منتشر کرده‌اند.

9- اشتیاق ارتقادهندگان به مقیاس‌‌پذیری: از آنجایی که کاربران از نبود مقیاس‌‌پذیری اتریوم رنج می‌‌برند، EOS و WAX سهام ارتقادهندگان را در اختیار گرفته است. Mythical Games از درآمد 16 میلیون دلاری حاصل از ساخت بازی‌‌های بلاکچین روی EOS به خصوص اولین بازی‌‌شان، Blankos خبر داد. در عین حال، بعضی از استودیوهای بازی‌‌های بلاکچین بر رویBlockade Games  و Loom Network سرمایه‌‌گذاری کردهاند. Blockade Games برای ساخت بازی Neon District on top of Loom’s plasma 13 میلیون دلار هزینه کرده است.

پیش‌‌بینی‌‌های سال 2019

1- استیبل کوین بلاکچین را پنهان می‌‌کند: سال آینده جنگی بین متمرکزسازی و تمرکز زدایی رخ می‌‌دهد. استیبل کوین مانند USD-C و Dai یکی از ارکان محیط بازی‌‌های مبتنی بر بلاکچین اتریوم خواهند شد. پولی که کاربر از پلتفرم کسب می‌‌کند، در استیبل کوین ذخیره می‌‌شود. تمام کالاهای دیجیتال به جای اتریوم یا دیگر ارزها، بر اساس دلار آمریکا قیمت‌‌گذاری می‌‌شوند.

2- تلاقی بازی و شغل: ماینینگ مصرف‌‌کننده و سرویس‌‌های سهام مرز بین کار و بازی را کمرنگ کرده است. کاربران می‌‌دانند در یک بازه‌‌ی زمانی چقدر درآمد دارند. با ورود نقدینگی به بازی‌‌های بلاکچین، کاربران از اینکه از هر زمان بازی چه قدر پول کسب می‌‌کنند دقیقا مطلع می‌‌شوند.

3- افراد مشهور و کالای دیجیتال: مصرف‌‌کنندگان دنیای فن‌‌آوری، امسال از اپلیکیشن‌‌های آواتار استقبال فراوانی کرده اند. اسنپچت Bitmoji را دو برابر کرده است، Genies 10 میلیون دلار درآمد داشته و Zepeto در صدر محصولات اپ‌‌استور قرار گرفته است. افراد مشهور و ورزشکاران برای طرفداران خود کالای دیجیتال اختصاصی تهیه می‌‌کنند و به آن‌‌ها تخفیف و اجازه‌‌ی دسترسی ویژه به محصولات را می‌‌دهند.

کالای دیجیتال مدتی است به بلاکچین وارد شده است، ولی به نظر نمی‌‌رسد در آن دوام بیاورد.

شاید از این مطالب هم خوشتان بیاید.