۴۱ درصد از شرکت‌ها طرفدار پذیرش بلاکچین ظرف سه سال آینده هستند

با وجود این که بلاکچین عملا به یکی از ترندهای بزرگ بازار تبدیل شده و خیلی‌ها به سوی پذیرش این فناوری حرکت کرده‌اند ولی بسیاری از شرکت‌ها هنوز منفعل باقی مانده‌اند. در این مطلب می‌خواهیم به بررسی گزارشی بپردازیم که نظر مستقیم ۷۴۰ مورد از این شرکت‌ها را بررسی کرده است.

0 87

یک نظرسنجی جدید نشان می‌دهد که گرایش به سمت پذیرش بلاکچین میان کسب و کارها در حال افزایش است. KPMG شرکتی است که در زمینه‌ی ارائه‌ی خدمات حسابرسی، مالیات و مشاوره فعالیت می‌کند. این شرکت در گزارش حاصل از نظرسنجی «نوآوری صنعت فناوری» ۲۰۱۹ خود با بررسی ۷۴۰ شرکت بزرگ از ۱۲ کشور دنیا به نتایج جالبی دست یافته است.

بر اساس آمارها، ۴۱ درصد از این شرکت «مایل یا خیلی مایل» به استفاده از فناوری بلاکچین در طول سه سال آینده در شرکت خود هستند، در حالی که ۲۸ درصد اعلام کرده‌اند که «احتمال ندارد یا اصلا ممکن نیست» که از این فناوری در کسب و کار خود استفاده کنند.

۴۸ درصد از این شرکت‌ها باور دارند که «احتمال دارد یا احتمالش بالاست» که بلاکچین نحوه‌ی عملکرد کسب و کار آن‌ها را در همان بازه زمانی تغییر دهد، در حالی که ۲۷ درصد اظهار داشتند که این احتمال کم است یا اصلا چنین احتمالی وجود ندارد.

دیمین دوکورتی، موسس B9lab، درباره‌ی این آمارها می‌گوید فناوری بلاکچین پتانسیل این را دارد تا حداقل چند صنعت را دستخوش تحولات بزرگی کند.

او می‌گوید شرکت‌ها می‌توانند به انتخاب خود جزوی از این تحول احتمالی باشند و این تغییرات را رقم بزنند یا سعی کنند خودشان را با تغییرات پیش رو تطبیق دهند. به نظر می‌رسد که خیلی از شرکت‌ها ترکیبی از این دو حالت را در پیش گرفته‌اند.

اگرچه ۲۳ درصد از شرکت‌ها می‌گویند یکی از مزایای اصلی استفاده از این فناوری بهبود کارایی کسب و کارشان است، اما ۲۴ درصد اعتقاد دارند که چالش اصلی پذیرش بلاکچین به موارد تجاری خاصی برمی‌گردد که هنوز ثابت نشده است. اگرچه شرکت‌ها، رگولاتوری‌ها و فینتک ها ساعت‌ها و هزینه‌های زیادی را صرف آزمایش پتانسیل‌های این تکنولوژی کرده‌اند، ولی خیلی از مزایای این سیستم هنوز در حد همان پتانسیل باقی مانده است.

در ماه ژانویه گزارشی از طرف شرکت McKinsey & Company منتشر شد که می‌گفت بلاکچین هنوز با تبدیل شدن به آن چیزی که همه انتظارش را می‌کشند و می‌تواند تحول‌های بزرگ ایجاد کند فاصله دارد. نویسندگان این گزارش معتقدند که مسیر توسعه‌ی بلاکچین مسیر غیرمنتظره و غافل‌گیرکننده‌ای نیست.

دوکورتی می‌گوید: «قبل از این که مردم بتوانند پتانسیل‌های بلاکچین را درک کنند، باید سرمایه‌گذاری مناسبی در زمینه‌ی کارآمدی و پشتیبانی عملیاتی این فناوری صورت بگیرد. البته موضوع فقط هم به فناوری محدود نیست؛ سوالاتی در زمینه‌ی تقاضا، تامین سرمایه و همچنین فراهم‌سازی بستری عملی برای کارکردها وجود دارد.»

با این حال، هرچند بلاکچین هنوز در ابتدای راه قرار دارد، ولی این حقیقت که توجه بسیاری از شرکت‌ها دارد به این فناوری جلب می‌شود، خودش نشانه‌ی مهمی است. برای مثال JPMorgan، علی‌بابا و بانک جهانی را در نظر بگیرید. این سه شرکت و نهاد از جمله‌ی شرکت‌ها و نهادهایی هستند که مزایای استفاده از بلاکچین را درک کرده‌اند.

طبق آمارهای KPMG، ظرف سه سال آینده، انتظار می‌رود بلاکچین بیشترین تاثیر را با ۲۷ درصد در حوزه‌ی اینترنت اشیا (IoT)، با ۲۲ درصد در حوزه‌ی معاملات، با ۲۰ درصد در حوزه‌ی ریسک‌های سایبری و با ۱۸ درصد در حوزه‌ی قراردادها داشته باشد.

به باور یهان چو، موسس و شریک مدیریتی شرکت Kenetic و هم‌موسس بنیاد سوشال آلفا، این تازه ابتدای راه بلاکچین است و هنوز مسیر زیادی پیش روی این فناوری قرار دارد.

او می‌گوید از 10 سال پیش که بیت کوین برای اولین بار ابداع شد، پروژه‌های بلاکچینی بسیار زیادی به وجود آمده است. ما در سال ۲۰۱۹ شاهد ثمره‌ی اولین موج از این پروژه‌ها هستیم و انتظار داریم که موج بعدی موفقیت این پروژه‌ها بتواند ارزش واقعی و عملی این فناوری را در حوزه‌های مختلف، از پرداخت گرفته تا امنیت اطلاعات و زنجیره‌های تامین، نشان دهد و شرایط را در زمینه‌ی پذیرش انبوه متحول سازد.

شاید از این مطالب هم خوشتان بیاید.

ارسال پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.