کارآفرینان چگونه می‌توانند در فین‌تک سهیم باشند؟

استارتاپ‌های فین‌تک با نوآوری و سرمایه‌گذاری‌های بزرگ می‌خواهند که جهان خدمات مالی را دچار تحول کنند. اگر یک کارآفرین هستید یا قصد دارید وارد این عرصه شوید، باید خودتان را برای این تحولات آماده کنید. این مقاله، راه‌هایی برای تغییر تفکرتان متناسب با تحولات فین‌تکی به شما ارائه می‌کند.

0 109

استارتاپ‌های نوآور فین‌تک آماده‌اند تا صنعت خدمات مالی را متحول کنند و سرمایه‌ی زیادی هم برای انجام اینکار کسب می‌کنند. آن‌ها تنها در سه ماهه‌ی اول سال ۲۰۱۶، بیش از ۹ میلیارد دلار به دست آورده‌اند.

رشد تلفن‌های همراه هوشمند و فراوانی داده‌های مربوط به مصرف‌کنندگان محرک‌های این انقلاب هستند و از آن‌جایی که مصرف‌کنندگان کم کم در حال عادت به جمع‌آوری و به اشتراک گذاشته شدن اطلاعاتشان هستند، این موضوع شتاب بیشتری نیز به خود می‌گیرد. تقریبا ۶۰ درصد از مالکان تلفن‌های همراه هوشمند می‌گویند که از دستگاه خود برای بانکداری اینترنتی استفاده می‌کنند و این تازه اول ماجرا است.

به طور خلاصه، حوزه‌ی نوآور فین‌تک در آینده‌ای نزدیک توقف نخواهد کرد و تعداد کسب‌و‌کارهایی که علاقمند به این حوزه هستند (از شرکت‌های علاقمند به انتقال پول تا شرکت‌های فعال در پس‌انداز، وام و بیمه) در حال افزایش هستند.

هیچ صنعتی مستثنی نیست.

نوآوری‌های فین‌تک فرصت بزرگی را در اختیار جمع کثیری از سهامداران در حوزه‌های گوناگون قرار می‌دهد تا در هزینه و زمان صرفه‌جویی کنند. به عنوان مثال شرکت زیرمجموعه‌ی ما پالیسی جینیس یک فرآیند جستجوی شفاف و شهودی را برای محصولات بیمه‌ای مصرفی در اختیار می‌گذارد.

ارائه‌دهندگان سنتی نیز در حال همکاری با استارتاپ‌های مربوط به فناوری هستند تا تجربه‌ی مشتریان خود را بهبود دهند. برای مثال ولز فارگو، آزمایشگاه‌های نوآوری و شتاب‌دهنده‌های استارتاپ را با هدف نوآوری فرآیند‌های خود ایجاد کرده است.

فرصت‌ها آماده‌ی بهره‌برداری هستند

اگر شما یک کارآفرین هستید و قصد دارید تا سهمی از جهان گسترده فین‌تک داشته باشید، موارد زیر راه‌های تازه‌ای برای تفکر درباره‌ی دورنمای در حال تغییر خدمات مالی هستند:

۱. افق‌های (اعتبار) خود را گسترش دهید.

تنها در ایالات متحده‌ی آمریکا، سابقه‌ی اعتباری حدود ۷۰ میلیون نفر  نزدیک به صفر است. وام‌دهندگان سنتی امتیازاتی مانند فیکو (FICO) را جهت ارزیابی قدرت قرض مصرف‌کنندگان ملاک قرار می‌دهند و وام‌دهی همتا به همتا با در نظر گرفتن اطلاعات اجتماعی حتی یک مرحله نیز فراتر می‌رود. کارآفرینان امروز اما، اعداد را تنها بخشی از تصویر کلی می‌دانند.

استارتاپ آلمانی کردیتک (Kreditech) از ۲۰۰۰۰ نقطه‌ی داده، شامل پست‌های فیسبوک، موقعیت جغرافیایی و حتی برخورد مصرف‌کننده هنگامی که وی در حال تکمیل فرم وام است (به عنوان مثال تایپ کردن با حروف بزرگ)، جهت ارزیابی خطر استفاده می‌کنند. این نوع اقدامات در حال تغییرِ تعریف «شایستگی اعتبار» هستند.

با استفاده از داده‌ی بزرگ جهت به دست آوردن تصویری کامل‌تر از وام‌گیرندگان بالقوه، کارآفرینان فین‌تک می‌توانند درب‌های تازه‌ای را برای این دسته از مصرف‌کنندگان بگشایند تا بتوانند مخارج خود را بهتر برنامه‌ریزی کرده و از محصولات بانکی به بهترین نحو استفاده کنند.

۲. با مصرف‌کنندگان خود خیلی خوب آشنا شوید.

هیچ دو مصرف‌کننده‌ای مانند هم نیستند و رفتارهای آن‌ها نیز ثابت نمی‌ماند. افراد کمتری با خود پول نقد حمل می‌کنند. کیف‌پول‌های همراه مانند Apple Pay و Samsung Pay نیز باعث شده‌اند تا خریداران کارت‌های اعتباری خود را کنار بگذارند. پس کسب‌و‌کارها چگونه می‌توانند با مشتریان وفادار خود تعامل داشته و آن‌ها را حفظ کنند؟

یک ایده: برای هر مصرف‌کننده، برنامه‌های پاداش‌دهی شخصی‌سازی شده بسازید.

بستر پاداش‌دهی بلی (Belly) یک نمونه از این ایده است. این بستر به ۱۲۰۰۰ عضو-بازرگان امکان می‌دهد تا داده‌های مربوط به چگونگی خرید کردن مصرف‌کنندگانشان مشاهده کنند. بازرگانان می‌توانند آن خریداران را در هنگام بازگشتِ دوباره‌ی آن‌ها، با پیشنهادهای شخصی‌سازی شده بر اساس سابقه‌ی خرید آن‌ها مخاطب قرار دهند. هرچند صحیح است که هر مشتری با مشتری دیگر تفاوت دارد، اما بِلی می‌گوید که شباهت‌هایی را مشاهده می‌کند. تا ۶۰ درصد از مشتریانی که برای بار اول آمده‌اند روزی باز خواهند گشت.

۳. دنباله‌روی نیروی کار باشید.

نوآوران فین‌تک همچنین باید به یک مدل دیگر از کسب‌و‌کار نوآور توجه داشته باشند: اقتصاد مبتنی بر تقاضا (On-demand). آن‌ها می‌توانند ایجاد ابزارهایی را مد نظر قرار دهند که چالش‌های منحصر به فرد ۱۰۹۹ کارگر را با دنبال کردن عادات خرید آن کارگران و هزینه‌های کاری آن‌ها بررسی می‌کند.

ابزارهایی مانند هاروست (Harvest) ، زمان و بودجه‌ی کارگران آزاد را ثبت می‌کند، فاکتورها را ایجاد و خودکار می‌کند و به کاربران امکان می‌دهد تا به منظور پیگیری مخارج خود از پروژه‌ای به پروژه‌ای دیگر از رسیدها عکسبرداری کنند. محصولات مالی، از ابزارهای آماده‌سازی مالیاتی تا فروشگاه‌های بیمه، در حال پاسخگویی به نیازهای جدید نیروی کار هستند.

۴. به ایجاد عادات سالم کمک کنید.

بیش از ۶۰ درصد  از شهروندان آمریکا کمتر از ۱۰۰۰ دلار پس انداز دارند، اگر اصلا پس‌اندازی داشته باشند. فناوری‌های مالی می‌توانند به مصرف‌کنندگان کمک کنند تا بی‌دردسر اندوخته‌ای برای خود بسازند.

بسیاری از ابزارها می‌توانند ورود و خروج پول کاربر را کنترل کنند. اما برنامه‌هایی مانند دیجیت (Digit) از الگوریتم‌هایی استفاده می‌کنند که مخارج را در پشت صحنه نظارت کرده و تصمیمات هوشمندانه اتخاذ می‌کنند. دیجیت عادات خرید و درآمد کاربران را تحلیل کرده و سپس تعیین می‌کند که آن‌ها چه میزان را می‌توانند به راحتی در حساب پس‌انداز خود ذخیره کنند.

خودکارسازی و بهینه‌سازی پس‌اندازهای شخصی یک ابزار مالی قدرتمند است که مصرف‌کنندگان (و خود کارآفرینان فین‌تک) می‌توانند در سال‌های آتی از آن بهره ببرند.

۵. واسطه را حذف کنید.

ارزهای دیجیتال مانند بیت‌کوین انتقال پول را بی‌دردسر و مقرون به صرفه کرده‌اند. این امر فرصت تراکنش مبالغ کمتر در تعداد بالا را فراهم کرده و ریزبازارهای جدیدی ایجاد می‌کند.

فلوئنت (Fluent)  یک فناوری بلاکچین است که به کاربران امکان می‌دهد تا جهت ایجاد رابطه‌های همتا به همتا ناکارایی‌ها را حذف کنند (مانند طرف‌های ثالث و کارمزدهایی که باید به آن‌ها پرداخت شود). این فناوری می‌تواند مدل کسب‌و‌کار بانک‌ها را به طور کلی دچار تغییر و تحول کرده یا حداقل به صورت بنیادین دگرگون کند.

تلفن‌های هوشمند و تحلیل داده، محرک‌های انقلاب فین‌تک هستند که تاثیر آن بر همه‌ی صنایع توسط میلیون‌ها مصرف‌کننده احساس خواهد شد. کارآفرینان می‌توانند تا با اعمال رویکردهای نوآورانه بر نیازهای بانکی سنتی، مصرف‌کنندگان را به سوی سلامت مالی هدایت کنند.

شاید از این مطالب هم خوشتان بیاید.

ارسال پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.