چگونه یک مهاجر یک بنگاه موفق تبلیغاتی خلق کرد

در اینجا داستان مهاجری از بوسنی به نام دارکو دودیگ را میخوانیم که به همراه خانواده خود و با روحیهی کارآفرینی قوی و نوآوری‌هایی در بازاریابی توانستند در کانادا، مالک یک بنگاه موفق طراحی وب، توسعه و مشاوره‌ی اینترنتی شوند. با مطالعه صحبت‌های دودیگ، با اقدامات و دیدگاههای او به عنوان یک بازاریاب و کارآفرین موفق آشنا می‌شویم.

0 107

روحیه‌ی کارآفرینی بین فرهنگ‌های گوناگون مشترک است.

دارکو دودیگ (Darko Dodig) در بحبوحه‌ی جنگ بوسنی به همراه خانواده‌اش از سارایوو گریخت. هنگامی که آن‌ها در سال ۱۹۹۶ به کانادا رسیدند، او یک کلاس پنجمی بود.

به سال ۲۰۱۷ می‌رویم. دودیگ مالک پرافتخار وایزوو است، یک بنگاه پرکار طراحی وب، توسعه و مشاوره‌ی اینترنتی که در میسیساوگای اونتاریو واقع شده است (Mississauga, Ontario). پشتکار این شرکت در مطرح شدن در چشم‌انداز تجاری کانادا برای بسیاری از شرکت‌های کوچک کاری بسیار سخت به نظر می‌رسد.

هنگامی که خانواده‌ی دودیگ به آمریکای شمالی رسیدند، روحیه‌ی کارآفرینی در آن‌ها قوی بود. پدرش در مدوگوریه (Medugorje) یک رستوران داشت و پدر بزرگش صاحب یک تاکستان بود.

دودیگ می‌گوید: «معتقدم که اگر والدین مایلند تا فرزندانشان به یک کارآفرین تبدیل شوند، باید به آن‌ها آن روحیه‌ی کارآفرینی را با تبدیل شدن به یک الگو نشان بدهند». «وقتی ما به کانادا رسیدیم، دولت تا زمانی که والدینم توانستند کاری پیدا کنند به ما کمک مالی اعطا کرد. در ابتدا پدرم کاری در یک کارخانه پیدا کرد ولی سپس به یک آکادمی رفت تا به یک برنامه‌ریزی مجاز مالی  بدل شود. مادرم در حین یادگیری زبان انگلیسی پاره‌وقت کار می‌کرد و سپس کسب‌و‌کار خود را با نام پرستیژ دکور (Prestige Decor) راه‌اندازی کرد.

از دیدگاه بازاریابی، بزرگترین تفاوت‌های کانادا و بوسنی که شما مشاهده کردید چه هستند؟

«در بوسنی، حرف رایج شکل اصلی تبلیغات بود. در کانادا، بازاریابی آنلاین به استاندارد رشد اقتصادی تبدیل شده است.»

چه چیزی باعث شد که به سمت بازاریابی آنلاین بیایید؟

«در ابتدا اوضاع کسب‌و‌کار مادرم خوب نبود. او بیشتر با استفاده از تراکت و روزنامه‌ها و مجلات تبلیغ می‌کرد. پس از چند سال، دوستش وبسایتی با استفاده از مایکروسافت فرانت پیج (FrontPage) ساخت و به من و برادرم یاد داد تا چگونه آن را مدیریت کنیم. این پروژه باعث شد تا ما عاشق بازاریابی آنلاین شویم. ما به دنبال تحصیل در حوزه‌ی مهندسی رایانه و بازاریابی اقتصادی در کالج هامبر (Humber) رفتیم. پس از پایان دوره در هامبر، به دانشگاه یورک رفتیم تا برای سه سال دیگر در رشته‌ی بازاریابی اقتصادی تحصیل کنیم. در طول تحصیلاتمان، به شدت درگیر توسعه‌ی وب و سئو بودیم.»

چه زمانی تصمیم گرفتید تا وایزوو را آغاز کنید؟

«کمی پس از آن که تحصیل را به پایان رساندیم. ما در تعدادی کلاس آنلاین شرکت می‌کردیم و مقاله‌های بی‌شماری در مورد بازاریابی دیجیتال مطالعه می‌کردیم تا هرچه می‌توانیم بیاموزیم. طی یک سال از اجرای وبسایت مادرمان، کسب‌و‌کار او عالی شده بود. در همین زمان بود که تصمیم گرفتیم wisevu.com را راه‌اندازی کنیم و در آن به سایر کسب‌و‌کارهای محلی که دچار مشکل بودند، همان خدماتی را ارائه دهیم که به موفقیت کسب‌و‌کار مادرمان کمک کرد.»

شگفت‌انگیزترین پروژه‌ی شما چه بود؟

«پروژه‌ی مورد علاقه‌ی ما کسب‌و‌کار مادرمان است: پرستیژ دکور.»

«ما توانستیم تا شرکت در حال تقلای او را به بازار معرفی کنیم. اکنون این شرکت یکی از موفق‌ترین فروشگاه‌های دکوراسیون داخلی و پنجره در منطقه‌ی تورنتوی بزرگ است. تمامی این کارها را در زمانی انجام دادیم که مشغول تحصیل در برنامه‌ی بازاریابی اقتصادی دانشگاه یورک بودیم.

ما از پرسیتژ دکور در تمامی پروژه‌های دانشگاهی که می‌توانستیم استفاده کردیم تا بتوانیم به استراتژی‌هایی برسیم که کسب‌و‌کار مادرمان را به موفقیت برساند. این به ما اجازه داد تا از اساتید باتجربه‌ی خود بازخورد بگیریم و سیستمی را بسازیم که به ما اجازه می‌داد تا علاوه بر کمک به مادرمان، کسب‌و‌کار خودمان را نیز راه‌اندازی کنیم: شرکت وایزوو.»

ایالات متحده‌ی آمریکا و کانادا در ظاهر شبیه به نظر می‌رسند، اما در حقیقت بسیار با هم تفاوت دارند. تفاوت‌های عمده‌ای که شما به عنوان یک بازاریاب آنلاین مشاهده کرده‌اید چه بوده‌ است؟

«ما متوجه شدیم که بازار آنلاین محلی در کانادا که حوزه‌ی تخصص وایزوو است، بسیار از بازارهای مشابه در ایالات متحده رقابتی‌تر است. به علاوه، وبسایت‌های کانادایی از همتایان آمریکایی خود بسیار به‌روزتر هستند. به نظر می‌رسد که کانادا بازار آنلاین را پذیرفته و سرمایه‌گذاری کلان در بازاریابی آنلاین را آغاز کرده است؛ چراکه سرانه‌ی مصرف اینترنت کانادا در جهان چهارم است، در حالی که آمریکا در رتبه‌ی سیزدهم قرار دارد. هرچند این امر به ما انگیزه می‌دهد تا در آمریکا نیز فعالیت کنیم، تخصص وایزوو در بازار محلی کانادا است. این به ما یک مزیت رقابتی در برابر سایر بنگاه‌های اینترنتی اعطا کرده است.»

«به دلیل سقوط شدید دلار کانادا، هزینه‌های وایزوو در سال ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ حدود ۲۵ درصد به نسبت ۲۰۱۵ افزایش یافت. از آنجایی که حدود ۸۰ درصد از صادرات کانادا به مقصد آمریکا انجام می‌گیرد، ما به دلار آمریکا وابسته هستیم. ما ناچار شدیم تا برون‌سپاری به آمریکا و سایر کشورها را متوقف کنیم. همچنین، ما در تلاشیم تا دلار را داخل کانادا نگه داریم، حتی اگر این به معنی پرداخت دستمزد بالاتر به کارگران کانادایی باشد. در وایزوو ما از پی‌پال برای پرداخت‌های متعدد خود استفاده می‌کنیم. همین اواخر، دلار کانادا در پی‌پال معادل ۰٫۷۰ دلار آمریکا بود. برای مقایسه، برای یک تراکنش به مبلغ ۷۰۰۰ دلار آمریکا، ما ۱۰۰۰۰ دلار کانادا پرداخت می‌کردیم. این امر اختلاف بزرگی در درآمد خالص ما ایجاد می‌کند!»

« علی رغم این بلاتکلیفی‌ها در بازار، وایزوو مفتخر است تا اعلام کند که مشتریان ما راضی و وفادار باقی‌مانده‌اند. شرکت به شکلی پایدار هر سال در حال رشد است. این امر به لطف تمرکز ما بر بازار کانادا و همکاری با صاحبان کسب‌و‌کارهای محلی برای اعمال موثرترین استراتژی‌های بازاریابی آنلاین محلی موجود محقق شده است.

شاید از این مطالب هم خوشتان بیاید.

ارسال پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.