چگونه وایت پیپرهایی بنویسیم که مردم آن‌ها را بخوانند؟

وقتی اصطلاح وایت پیپر (White Paper) را می‌شنوید چه چیزی به ذهنتان می‌رسد؟ اگر با این مقوله آشنایی نداشته باشید، شاید یاد برگه‌های سفید A4 بیفتید. این فکر، از لحاظ فنی، بیراه نیست. اما وایت پیپرهایی که امروز می‌خواهیم در موردشان حرف بزنیم فرق می‌کنند. این مقالاتِ مبتنی بر تحقیق (که معمولاً بلندتر از پست‌های وبلاگی اما کوتاه‌تر از کتاب هستند) شالوده‌ی محتوایی کار بازاریابان هستند. اگر وایت پیپرها را درست بنویسید، این مقاله‌ها ابزارهای قدرتمندی برای حل مشکل، اعتباربخشی و تولید مخاطب هدفمند هستند. در ادامه یاد می‌گیرید که چگونه یک وایت پیپر خوب بنویسید. در این مقاله به شما می‌گوییم که طرح‌ریزی، نوشتن، قالب‌بندی و معرفی وایت پیپر خود را چگونه انجام دهید.

246

وایت پیپرها در برخی از چرخه‌های اقتصادی شهرت خوبی ندارند. دلیلش این است که وایت پیپرهای زیادی بدون تفکر و تعمق منتشر شده‌اند. آیا تا به حال شده وایت پیپری دانلود کنید که در واقع چیزی جز یک بروشور ساده و بی‌فایده نبوده باشد؟

در این مطلب یاد می‌گیرید که چگونه یک وایت پیپر خوب بنویسید. در ادامه به شما می‌گوییم که طرح‌ریزی، نوشتن، قالب‌بندی و معرفی وایت پیپر خود را چگونه انجام دهید. وایت پیپری که واقعاً خوانده شود و اهداف کسب و کارتان را در بر داشته باشد، شما را به ستاره‌ی شرکت تبدیل می‌کند. شایان ذکر است که اطلاعات این مطلب به طور کامل بر اساس تجربیات دست اول تنظیم شده است.

جدول محتویات

وایت پیپر دقیقاً چیست؟

وایت پیپر سندی است که به تشریح وضعیتی خاص می‌پردازد یا مشکل مخاطب را برطرف می‌کند. این مقالات در ابتدا در دسته‌ اسناد رسمی دولتی قرار می‌گرفتند. به گفته‌ وبسایت Purdue Owl:

هدف وایت پیپر معمولاً تبیین این موضوع است که یک وضعیت خاص بهترین راه برای دنبال کردن یا یک راهکار خاص بهترین پاسخ به مشکلی خاص است. وقتی از وایت پیپر برای اهداف تجاری استفاده می‌شود، این مسئله می‌تواند بر فرآیندهای تصمیم‌گیری در خصوص مشتریان فعلی و آتی اثر بگذارد.

۷ نمونه از وایت پیپرهای دنیای واقعی

تا این‌جا فهمیدیم وایت پیپر چیست، اما شکل آن چگونه است؟ این مقاله‌ها در حالت عادی در غالب PDF هستند و شبیه کتاب‌های الکترونیکی یا گزارش‌های تحقیقاتی‌اند. به مثال‌های زیر توجه کنید:

  • چگونه در حوزه‌ی سئوی محلی به موفقیت برسیم
  • منابع بازاریابی لینکدین
  • ارزیابی صدمات، تخمین خط زمانی پروژه
  • پلتفرم هوش مصنوعی مایکروسافت: ایجاد نرم‌افزارهای هوشمند
  • وایت پیپر امنیتی گوگل
  • قهوه در آمریکا
  • اپل ProRes

تا این‌جا همه چیز واضح بود.

در این پست می‌خواهیم به تشریح زیر و بم نوشتن وایت پیپرهای خوب بپردازیم. اما پیش از هر چیز باید یک قالب رایگان وایت پیپر (با فرمت ورد) داشته باشید تا بتوانید توضیحات این پست را در قالب خود اعمال کنید.

چگونه نوشتن وایت پیپر را شروع کنیم؟

قبل از این که نوشتن وایت پیپر را شروع کنید، باید کمی طرح و برنامه داشته باشید. این کار باعث می‌شود پروسه‌ کار شما کمی طولانی شود، اما انجام آن برای کسب اطمینان از هدفمند بودن و کارآمدی مقاله‌ی شما ضروری است.

گام نخست: تعیین ایده‌ی وایت پیپر

ابتدا باید ببینید می‌خواهید راجع به چه چیزی بنویسید. این بخش شامل چند گام مختلف است.

  • مشخص کنید برای چه کسی وایت پیپر می‌نویسید
  • چه کسی می‌خواهد وایت پیپر شما را بخواند؟ در حالت ایده‌آل، شرکت شما می‌داند که مخاطب و مشتریانش چه کسانی هستند.
  • شناسایی مشکلاتی که قصد حل آن‌ها را دارید

بعد از این که فهمیدید مخاطبتان کیست، به این فکر کنید که آن‌ها چه اطلاعاتی از شما می‌خواهند. در وهله‌ی بعدی، می‌توانید این اطلاعات را به محصولات یا خدمات خود مرتبط کنید. با این کار می‌توانید برای پیدا کردن راهکار مشکل آماده شوید.

ایده‌پردازی

وقتی فهمیدید چه مشکلاتی را باید حل کنید، هدف وایت پیپر شما مشخص می‌شود. چالش بعدی این است که تصمیم بگیرید درباره‌ی کدام مشکل و از چه دیدگاهی بنویسید. روش طوفان ذهنی (Brain storm) می‌تواند در این زمینه به شما کمک کند.

برای شروع چند سوال ساده از خودتان بپرسید:

کدام مشکلات از اهمیت بیشتری برخوردارند؟ کار خود را با مشکلاتی شروع کنید که فشار بیشتری به شرکت وارد می‌کنند یا از نظر زمانی در مضیقه‌اند. کدام مشکلات به خود کسب و کار مربوط می‌شوند؟ فرض کنید شرکت شما می‌خواهد در زمینه‌ای جدید به شهرت برسد. یا محصول یا سرویسی دارید که قرار است به زودی وارد بازار شود، و می‌خواهید کاری کنید که بهترین گزینه‌ی بازار در آن زمینه باشید. به دنبال ایده‌هایی باشید که با اهداف و مخاطبانتان سازگاری داشته باشد.

در چه زمینه‌ای تخصص دارید؟ اگر درباره‌ یک حوزه‌ خاص اطلاعات یا تخصص دارید، با نوشتن یک وایت پیپر مناسب جایگاه خود را در آن زمینه مستحکم سازید.

ببینید نوشتن وایت پیپر بهترین قالب محتوایی متناسب با شماست یا نه

قبل از این که وارد کار شوید، اطمینان یابید که فرمت دیگری با توجه به اهداف و مخاطبان شما برایتان بهتر نباشد. با کمک تصویر زیر می‌توانید مطمئن شوید که وایت پیپر به درد شما می‌خورد یا نه:

White Paper vs. Case Study vs. Ebook: Which Should You Create?

طرح کلی کار را بنویسید

وایت پیپرها معمولا نسبتاً طولانی هستند. برای تبیین طرح کلی یک وایت پیپر می‌توانید از همان روشی استفاده کنید که برای نوشتن پست‌های وبلاگی آن را به کار می‌برید. منتها شاید لازم باشد آن را کمی طولانی‌تر یا با جزئیات بیشتر طراحی کنید تا در میانه‌ کار در میان افکار خود غرق نشوید.

طرح کلی یک وایت پیپر خوب باید شامل موارد زیر باشد:

  • سربرگ یا عنوان کاری: از همان ابتدا لازم نیست که سربرگ یا عنوان خوبی داشته باشید، اما عبارتی را در نظر بگیرید که موضوع مورد نظر شما را به درستی توصیف کند.
  • چکیده: چکیده توصیف خلاصه‌واری (حدوداً به اندازه‌ی ۲۰۰ کلمه) است که نشان می‌دهد وایت پیپر شما درباره‌ی چیست. این متن باید به گونه‌ای باشد که مخاطب با خواندنش مجاب به مطالعه‌ی ادامه‌ی مقاله شود.
  • معرفی: در این بخش باید به مواردی اشاره کنید که قصد دارید در بدنه‌ی وایت پیپر آن‌ها را بسط دهید.
  • عنوان‌های فرعی: درست مثل عنوان اصلی، این عناوین هم لزوماً قرار نیست نهایی باشند. اما باید به روشنی مشخص باشد که قرار است در هر بخش درباره‌ی چه چیزی صحبت کنید. اگر عنوان اصلی شما مشکلی باشد که می‌خواهید آن را برطرف کنید، عنوان‌های فرعی شبیه نکاتی هستند که در فرآیند حل مشکل به کار می‌آیند.

برای هر عنوان فرعی چند زیرعنوان دیگر تعریف کنید تا مشخص شود که دقیقاً قرار است چه چیزی بنویسید. همه‌ آن چیزی که پیش از نوشتن وایت پیپر خود لازم دارید همین است.

  • نوارهای کناری: وایت پیپرها هم مثل مجلات اغلب شامل نوارهای کناری یا جعبه‌هایی هستند که اطلاعات اضافی یا جداول داده دارند. در هر بخش، فهرستی برای ایده‌های احتمالیِ نوار کناری تهیه کنید. این فهرست می‌تواند شامل تحقیقات یا اطلاعاتی باشد که باید آن‌ها را بیابید.
  • نتیجه‌گیری: خلاصه‌ حرف‌های کلیدی خود را بنویسید. اگر شرایط مناسب باشد، می‌توانید در این بخش یک call-to-action هم قرار دهید.

یک طرح کلی فرضی می‌تواند به شکل زیر باشد:

Example of a white paper outline

تحقیق کنید

وایت پیپرهای خوب وایت پیپرهایی هستند که مبتنی بر حقایق و تحقیقات باشند. هدف این مقالات این نیست که نظرات خود را بدون ارائه‌ی اطلاعاتی که در تایید آن‌ها باشد به دیگران ارائه کنید. بسته به موضوعی که قصد کار بر روی آن را دارید، شاید به چیزی بیشتر از گوگل و نظریات شرکت‌تان نیاز نداشته باشید. اما اگر می‌خواهید یک قدم جلوتر بروید، باید کمی عمیق‌تر تحقیق کنید.

موشکافی در گزارشات تحقیقاتی

گزارشات تحقیقاتیِ صنعتی می‌توانند شالوده‌ اطلاعاتی خوبی برای محتوای شما باشند. به دنبال گروه‌های تحقیقاتی (مثل Forrester) یا شرکت‌هایی باشید که اطلاعات تحقیقاتی دست اول تولید می‌کنند. سپس در میان این اطلاعات آمارها و یافته‌های مناسب را انتخاب نمایید.

ولفرام آلفا را بررسی کنید

ولفرام آلفا (Wolfram Alpha) خودش را «موتور دانش محاسباتی» می‌نامد. اما این به چه معناست؟ ولفرام آلفا موتور جستجویی برای حقایق و اطلاعات با قابلیت درونی محاسبات است. این سرویس ابزاری قدرتمند و کارآمد برای کارهای تحقیقاتی است.

این موتور جستجو توانایی انجام کارهای زیر را دارد:

Screen capture from Wolfram Alpha

هرچند در این مطلب نمی‌توانیم وارد جزئیات نحوه‌ی استفاده از ولفرام آلفا شویم، ولی این موتور جستجو راهنماها و منابع اطلاعاتی بسیاری را در اختیار شما قرار می‌دهد.

از سایت‌های دولتی استفاده کنید

بسته به حوزه‌ای که در آن کار می‌کنید، سایت‌های دولتی بسیاری وجود دارد که می‌توانید در نوشتن وایت پیپر از آن‌ها کمک بگیرید.

خودتان تحقیق کنید

این مورد سخت‌ترین راهکار موجود است، ولی به ارزشمندترین نتایج ممکن منجر می‌شود. اگر شما به اطلاعات عمومی موجود در اینترنت دسترسی دارید، حتماً رقیبتان هم به آن‌ها دسترسی دارد. ولی اگر خودتان دست به انجام تحقیق بزنید، یافته‌ها منحصر به شما خواهد بود.

تحقیقات دست اول مزایایی دارد که عبارت‌اند از:

این تحقیقات شما و شرکت‌تان را به عنوان یک منبع قابل اعتماد معرفی می‌کند. خوب نیست اگر وایت پیپرتان به عنوان یک مرجع اطلاعاتی توسط سایرین استفاده شود؟

این نوع تحقیقات اطلاعاتی به شما می‌دهد که هیچ جای دیگری وجود ندارد. بنابراین نتایج آن نسبت به اطلاعاتی که از گوگل به دست آمده از ارزش بسیار بیشتری برخوردار است.

با این کار درباره‌ مخاطب و صنعت خود اطلاعات بیشتری به دست می‌آورید. ما پارسال روی مخاطبان وبلاگ‌مان تحقیقی انجام دادیم که نتایج آن را در یک مقاله‌ی بیش از ۵ هزار کلمه‌ای منتشر کردیم. طول این مقاله آن قدر زیاد شد که می‌توانستیم آن را به وایت پیپر تبدیل کنیم. این تحقیق اطلاعاتی درباره‌ی مخاطبان وبلاگ در اختیار ما قرار داد که از هیچ راه دیگری نمی‌توانستیم از آن مطلع شویم.

حالا آماده‌ قالب‌بندی و نوشتن وایت پیپر هستید

تا این‌جا کارهای زیادی انجام دادیم. حتی تا حدی دست به قلم شدیم. اما بخش عمده‌ی کار را صرف این کردیم که برای نوشتن اصل مقاله آماده شویم.

نوشتن وایت پیپر کار ساده‌ای نیست. اگر می‌خواهید در زمینه‌ای بنویسید که درباره‌ی آن تخصص ندارید، فرآیند آماده‌سازی از اهمیت بسیار بیشتری برخوردار خواهد شد.

با این حال مطمئن باشید که از پس این کار بر می‌آیید. انگشتان خود را گرم کنید، و آماده شوید که نوشتن را شروع کنید.

نوشتن وایت پیپر چه فرقی با نوشتن سایر انواع داده‌ها دارد؟

کمی قبل‌تر درباره‌ این موضوع صحبت کردیم، اما ذکر مجدد آن خالی از لطف نیست. اگرچه نوشتن وایت پیپر با نوشتن پست‌های وبلاگی، گزارشات تحقیقاتی، فهرست‌های خرید و غیره شباهت‌هایی دارد، ولی جزئیات آن متفاوت است.

وایت پیپرها باید ویژگی‌های زیر را داشته باشند:

  • لحن حرفه‌ای: سبک نوشتن آن‌ها باید رسمی و تقریباً آکادمیک باشد.
  • تمرکز بر یک موضوع: یک موضوع را انتخاب و آن را به طور کامل بررسی کند.
  • حقیقت-محور: ادعاهای تاییدنشده جایی در این مقاله‌ها ندارد.
  • داده-محور: شاید میانه‌ خوبی با ریاضیات نداشته باشید، ولی اگر بدانید اعداد چه نقشی در افزایش اعتبار نوشته‌ی شما دارند، حتماً از آن‌ها استفاده می‌کنید.

White Papers Should Be: Professional. Focused. Factual. Data-backed.

نوشتن عنوان یا سربرگ

سربرگ اولین چیزی است که توجه مخاطب را به وایت پیپر شما جلب می‌کند. در این بخش باید چیزی بنویسید که مخاطب را به کلیک بر روی مقاله‌ی شما مجاب کند. البته باید از روش‌هایی که به دروغ مخاطب را گول می‌زنند تا او روی لینک‌ها کلیک کند اجتناب نمایید.

از این رو، سربرگ باید ویژگی‌های زیر را در بر بگیرد:

به شکلی واضح برای خواننده فایده داشته باشد: چرا مخاطب باید به مطلب شما اهمیت بدهد؟ مطلب شما چه چیزی دارد که باعث شود مخاطب به مطالعه‌ی آن بپردازد؟ ذکر آمارهای جالب یا افعال جذاب می‌تواند در این زمینه به شما کمک کند.

حرفه‌ای به نظر برسد: حتی اگر محتوای وبلاگ یا رسانه‌های اجتماعی شما سرگرم‌کننده و ساده است، وایت پیپر باید لحنی حرفه‌ای داشته باشد. لازم نیست خشک و بی‌روح بنویسید، ولی تا حد ممکن رسمی و تخصصی باشید.

برای مخاطب خود انتظارات واقع‌گرایانه تعریف کنید: اگر سربرگ شما چیزی شبیه «ده راه برای ارسال سریع‌تر مرسولات توسط شرکت‌های حمل و نقل» است، حتماً باید به هر ده مورد اشاره کنید. اگر بدانید چه تعداد وایت پیپر با کنار هم قرار دادن چند پاراگراف و تصویر فکر می‌کنند مقاله‌ی خوبی ارائه کرده‌اند، شگفت‌زده می‌شوید.

اگر می‌خواهید چرندیات تحویل مخاطب بدهید، آن را همان اول کار اعلام کنید. یا اصلاً وایت پیپر ننویسید. یا کیفیت را حفظ کنید یا دست به انجام این کار نزنید.

بیایید با هم پنج نمونه از سربرگ‌های فرضیِ مناسب را بررسی کنیم:

  • شرکت‌های اجاره‌ی نرم‌افزار چگونه می‌توانند در عرض یک سال کاربران خود را ۵۳ درصد افزایش دهند؟
  • تقویم‌های محتوایی برای تیم‌های بازاریابی چه اهمیتی دارد؟
  • ۷ روش برای شرکت‌های کوچک تا بتوانند با شرکت‌های بزرگ رقابت کنند
  • چرا شرکت‌ها باید از روش‌های سریع مدیریت پروژه استفاده کنند
  • شرکت‌های غیرانتفاعی چگونه می‌توانند در جذب سرمایه بهتر عمل کنند

این مثال‌ها شاید آن‌قدرها هم خلاقانه به نظر نرسد، ولی عناوین بالا حداقل یکی از موارد زیر را در خود جای داده‌اند:

  • فایده‌ای مشخص
  • آمار یا فعل‌های جذاب
  • لحن حرفه‌ای

How Should Headlines Be Written?

نوشتن معرفی

معرفی باید طوری باشد که علاوه بر جلب توجه مخاطب، نکات اصلی مقاله‌ی شما را بیان کند. این بخش باید شامل موارد زیر باشد:

  • مشکلی را بیان کند که وایت پیپر شما قصد حل کردن آن را دارد. برای ایجاد اضطرار می‌توان به عواقبی اشاره کرد که در صورت استفاده نکردن از راهکارهای شما گریبان مخاطبان را می‌گیرد.
  • اشاره‌ی خلاصه‌وار به مباحث کلیدی‌ای که وایت پیپر در ادامه به آن‌ها می‌پردازد. به مخاطبان اجازه دهید بدانند که از ابتدا تا انتهای مقاله با چه چیزی روبرو خواهند شد.
  • از مزایای خواندن وایت پیپرتان به آن‌ها بگویید. خواننده‌ی شما بعد از خواندن این مقاله چه اطلاعاتی کسب می‌کند؟

نوشتن زیربخش‌ها

بعد از این که از طریق بخش معرفی توجه مخاطب را جلب کردید، باید او را همراه خود نگه دارید. پس مطمئن شوید که هر بخش دقیقاً مطابق همان چیزی باشد که در بخش معرفی به آن اشاره کرده‌اید.

وقتی می‌خواهید بخش‌های (بسیار) طولانی مقاله را بنویسید، احتمال از دست رفتن رشته‌ کلام زیاد است. به همین خاطر پایبند ماندن به طرح کلی مقاله اهمیت دارد (و امیدواریم وقت کافی برای طراحی آن صرف کرده باشید). اگر به خوبی تحقیق کرده و طرح کلی مناسبی تهیه کرده باشید، نوشتن بدنه‌ی مقاله برایتان راحت‌تر خواهد شد.

بگذارید با هم یک طرح کلی فرضی را بررسی کنیم:

  • چگونه یک دامپزشک انتخاب کنیم؟
  • گزینه‌های موجود در منطقه را پیدا کنید
  • درباره‌ی هر کدام تحقیق کنید
  • با آن‌ها تماس بگیرید

اگر قرار بود در این باره بنویسیم، کار را با یک پاراگراف پیرامون اهمیت انتخاب یک دامپزشک خوب شروع می‌کردیم. سپس یک یا دو پاراگراف به هر زیربخش اختصاص می‌دادیم. بدین ترتیب مطمئن می‌شدیم که نوشته‌ی ما جریان خوبی داشته و به درستی از یک نقطه به نقطه‌ی بعدی منتقل می‌شود.

در هنگام نوشتن هر بخش از فهرست‌های موردی استفاده کنید تا نقشه‌ی راه برایتان مشخص باشد. برای مثال:

این نکته در خصوص موضوع مورد بحث جالب توجه است.

این هم یک موضوع جذاب دیگر است.

در نهایت، نکته‌ی مهم سوم از این قرار است.

آن‌قدر این کار را ادامه دهید تا تک تک بخش‌های نوشته‌ی شما پوشش داده شود.

ویرایش. ویرایش. ویرایش.

پیش‌نویس اولیه‌ی مقاله‌ی طویلی شبیه این هرگز بدون نقص نخواهد بود. پس مهم است که برای ویرایش نوشته‌های خود سازوکار مناسبی داشته باشید. اگر شرکت شما نویسنده یا ویراستار دیگری دارید، از او بخواهید روی پیش‌نویس شما کار کند.

تبیین سازوکاری برای ویرایش

از قبل ببینید ویراستار کار شما کیست و متناسب با آن سازوکاری تبیین کنید. اگر به ویراستار دسترسی ندارید، می‌توانید از ابزارهایی مثل Grammarly و Hemingway استفاده کنید.

Establishing Your Editing Process

ویرایش محتوا (نه فقط دستور زبان)

وقتی می‌خواهید یک وایت پیپر (یا هر چیز دیگری) را ویرایش کنید، مهم آن است که علاوه بر دستور زبان و املا به محتوا هم توجه کنید. این یعنی سوال‌های زیر را از خودتان بپرسید:

  • آیا این محتوا به همه‌ی سوالاتی که ممکن است برای خواننده پیش بیاید پاسخ می‌دهد؟ اگر چیزی از قلم افتاده آن را به نویسنده یادآوری کنید.
  • آیا همه چیز از نظر علمی درست است؟ حقایق، آمارها و منابع را دو بار بررسی کنید.
  • درک نوشتار شما چقدر مشکل است؟ اگر زبان یا اصطلاحی وجود دارد که درک آن برای مخاطب دشوار است، آن را یادداشت کرده و برایش جایگزین در نظر بگیرید. این موارد با مراجعه به یک فرهنگ لغت قابل اصلاح است.

منظور ما از حرف‌های بالا این نیست که تصحیح خطاهای دستوری و املایی اهمیت ندارد. ما می‌گوییم کسب اطمینان از کیفیت اطلاعات ارائه شده نیز (اگر مهم‌تر نباشد) به اندازه‌ی این دو مورد مهم است.

چگونه وایت پیپر خود را قالب‌بندی کنیم؟

اگر آن‌قدر خوش‌شانس باشید که در تیم‌تان طراح داشته باشید، می‌توانید کار طراحی بصری و قالب‌بندی مقاله را به او بسپارید. ولی اگر کسی به جز خود شما در دسترس نیست، نگران نباشید! به همین دلیل است که قالب رایگانی را برای دانلود در این مطلب قرار داده‌ایم. در ادامه به شما می‌گوییم چگونه آن را ویرایش کرده و به شکل دلخواه خود در آورید.

ابتدا عنوان صفحه را بنویسید (شبیه تصویر زیر):

Formatting Your White Paper: Step 1

همین‌قدر کافی است. سپس دستورالعملی که در قالب ذکر شده را دنبال کرده و تک تک بخش‌ها را پر کنید:

Formatting Your White Paper: Step 2

اکنون شاید بخواهید ظاهر فونت‌ها و سربرگ‌ها را تغییر دهید. انجام این کار با کمک مایکروسافت ورد ساده است. تنها کاری که باید بکنید این است که استایل‌ها را ویرایش نمایید.

پس به پنل استایل‌ها بروید و روی موردی که قصد تغییر آن را دارید کلیک راست کنید. بگذارید ابتدا Normal را انتخاب کنیم:

Step 3 in Formatting Your White Paper

بعد روی Modify کلیک می‌کنیم:

Formatting Your White Paper: Step 4

حالا می‌توانیم خصوصیات پاراگراف را تغییر دهیم:

Formatting Your White Paper: Step 5

اگر می‌خواهید استایل‌های Heading خود را عوض کنید، همین مراحل را تکرار نمایید.

کار را به کاردان بسپارید

اگر خودتان طراح هستید که هیچ، وگرنه بهترین کار این است که از یک طراح حرفه‌ای بخواهید گرافیک وایت پیپر شما را طراحی کند. او به احتمال زیاد از شما سوالات زیادی می‌پرسد تا طراحی کار را مطابق نظرتان انجام دهد.

چگونه طراح را از نظر تصویری راهنمایی کنیم؟

در هنگام نوشتن، به تصاویری که می‌خواهید در مقاله‌تان از آن‌ها استفاده شود فکر کنید. در وایت پیپر خود یادداشت‌هایی بنوسید که حاوی اطلاعات زیر باشد:

  • گرافیک سربرگ: [شامل هدر یا عنوانی موجز برای گرافیک شما]
  • گرافیک رونوشت: [شامل رونوشتی توصیفی]
  • گرافیک اطلاعات: [شامل آمار، ارقام، درصدها، واحدها و نظایر آن]
  • گرافیک یادداشت‌ها: [شامل سایر ایده‌ها یا تصاویری که می‌خواهید به طراح پیشنهاد کنید]

این موارد برای راهنمایی طراح در مسیر کار بر روی چیزی که مطلوب نظر شما باشد کافی است.

مقایسه چیدمان یک ستونه و دو ستونه (یا سایر چیدمان‌های خلاقانه)

اگر وایت پیپر شما طویل است، شاید بهتر باشد چیدمان دو ستونه را برای آن انتخاب کنید. چون با این کار خواندن و مرور مطالب آسان‌تر می‌شود.

Example of a two-column layout

اگر طراح‌تان حرفه‌ای است، می‌توانید پا را از این هم فراتر گذاشته و کارهای خلاقانه‌تری انجام دهید. به این مثال از لینکدین توجه کنید:

Example of a creative white paper layout and format

اگر خودتان روی قالب وایت پیپر کار می‌کنید، کافی است متن مورد نظر خود را هایلایت کرده:

Select text

سپس به زبانه‌ی Layout رفته و از بخش Columns گزینه‌ی Two را انتخاب نمایید:

How to Set a Two-Column Width in WordPress

معرفی و تبلیغ وایت پیپر

تا بدین‌جا کارهای زیادی روی وایت پیپرتان انجام داده‌اید. حالا سوال این است که چگونه می‌توانید بقیه را از وجود مقاله‌ی خود مطلع کنید؟ پاسخ این است: از طریق یک طرح تبلیغاتی جامع.

ابتدا مشخص کنید می‌خواهید وایت پیپر شما در چه سایتی میزبانی شود

نخستین کاری که باید بکنید این است که تصمیم بگیرید می‌خواهید وایت پیپر خود را در چه سایتی قرار دهید. وبسایت‌تان؟ وبلاگ‌تان؟ یک صفحه‌ی فرود مخصوص؟ هر کدام از این گزینه‌ها مزایا و معایب خودش را دارد. بگذارید تک تک آن‌ها را بررسی کنیم.

  • صفحات فرود: صفحات فرود برای میزبانی از وایت پیپرها مناسب‌اند چون صفحه‌ای ویژه با طراحی جذاب برای جذب مخاطب هدفمند هستند. برای طراحی آسان صفحات فرود می‌توانید از ابزارهایی مثل Unbounce، Lead Pages یا Instapage استفاده کنید.
  • پست‌های وبلاگی: این روش سریع و ساده است. پست‌های وبلاگی به شما این امکان را می‌دهند تا از فضای قبلی وبلاگ برای وایت پیپر خود بهره بگیرید. علاوه بر این، قرارگیری در صفحه‌ی خانگی وبلاگ باعث می‌شود مقاله‌ شما بیشتر به چشم بیاید.
  • صفحات وبسایت: کتابخانه‌های مرجع نقاط خوبی برای قرار دادن وایت پیپرها هستند. مثلاً می‌توانید ساختن چیزی شبیه کتابخانه‌ی مرجع MailChimp را در نظر بگیرید:

https://coschedule.com/blog/wp-content/uploads/blog_white-papers-09.png

استفاده از روش‌های ترکیبی نیز ممکن است. برای مثال، می‌توانید یک صفحه‌ی فرود بسازید، آن را به پست وبلاگی‌تان وصل کنید و بعد سند مربوطه را در کتابخانه‌ی مرجع خود قرار دهید.

ایجاد کمپین تبلیغاتی در رسانه‌های اجتماعی

اگر می‌خواهید از روش‌های تبلیغات در رسانه‌های اجتماعی استفاده کنید، حواستان به کانال‌های انتخابی باشد. با توجه به این که وایت پیپرها اسنادی حرفه‌ای هستند، به دقت بررسی کنید تا مطمئن شوید که مثلاً فیسبوک (شبکه‌ای که بر روابط دوستانه و خانوادگی تمرکز دارد) مکان مناسبی برای انتشار آن‌هاست یا نه.

با این حساب، از چه شبکه‌ای باید استفاده کنیم؟ ما سرویس‌های زیر را پیشنهاد می‌کنیم:

  • لینکدین: حرفه‌ای‌ترین شبکه‌ی اجتماعی موجود. کافی است چند پست ویژه برای تبلیغ بسازید و اگر در گروه‌های حرفه‌ای خاصی عضو هستید، اشتراک‌گذاری در آن‌ها را هم فراموش نکنید. البته حواستان باشد که زیاده‌روی نکنید و اسپمر نباشید.
  • توئیتر: اگر مخاطبان‌تان مصرف‌کنندگانی هستند که از تحقیق و کارهای علمی خوششان نمی‌آید، از توئیتر صرف‌نظر کنید. اما اگر دنبال‌کنندگان زیادی دارد، حتماً روی این شبکه‌ی اجتماعی حساب کنید.
  • گوگل پلاس: این سرویس دیگر تقریباً به شهر ارواح تبدیل شده است. ولی اگر می‌بینید امکان تبلیغ وایت پیپر خود را دارید، حتماً از این شبکه هم استفاده کنید.

اگر از کاربران CoSchedule هستید، با کمک آن به راحتی می‌توانید کمپین اجتماعی بسازید. پس در تقویم خود کمپین بسازید و برای تهیه‌ی گرافیک‌های تبلیغاتی و انتشار رونوشت‌های گوناگون ازSocial Helpers استفاده کنید.

از فهرست‌های ایمیلی کمک بگیرید

اگر فهرست ایمیلی شما از افرادی تشکیل شده که به تحقیقات موجود در وایت پیپرتان علاقه دارند، مقاله‌ی خود را برای آن‌ها بفرستید و نکات زیر را در نظر داشته باشید:

  • لحن حرفه‌ای خود را حفظ کنید. باید قابل اعتماد به نظر برسید.
  • بر ارزشمندی مخاطب خود تاکید کنید. هر چیزی که می‌نویسید باید با تکیه بر این نکته باشد.
  • لینکی در انتهای ایمیل‌های خود قرار دهید. اگر خبرنامه می‌فرستید، وایت پیپر خود را در این پیام‌ها اضافه کنید.

تغییر کاربری محتوای وایت پیپر

تولید وایت پیپرهای باکیفیت کار و تلاش زیادی می‌طلبد. بنابراین از محتوای آن‌ها در جاهای دیگر هم استفاده کنید. برای انجام این کار می‌توانید از راهکارهای زیر کمک بگیرید.

زیربخش‌ها را به پست‌های وبلاگی تبدیل کنید

حتماً به راحتی می‌توانید از روی زیربخش‌های مقاله‌ی خود چندین پست وبلاگی کامل در بیاورید. با این کار امکان کند و کاو عمیق‌تر در هر بخش از وایت پیپر وجود خواهد داشت. به علاوه، اگر در هر پست به وایت پیپرتان ارجاع دهید، می‌توانید توجه افرادی بیشتری را به مقاله‌ی خود جلب کنید.

با کمک فرآیند زیر می‌توانید یک نکته‌ ساده و کوچک را به یک پست وبلاگی عمیق‌تر و ارزشمندتر تبدیل کنید:

  • یکی از بخش‌های مقاله را که فکر می‌کنید قابلیت بسط دادن دارد انتخاب کنید.
  • عناوینی بسازید که فکر می‌کنید برای یک پست وبلاگی مناسب است.
  • سپس یک طرح کلی تهیه کنید. چه نکات یا اطلاعاتی امکان اضافه شدن به وایت پیپر شما را نداشته است؟ به تحقیق خود برگردید و با جستجوی عمیق‌تر به دنبال جزئیات بیشتر باشید.
  • پست وبلاگی بعدی خود را بنویسید!

همین کار را برای سایر بخش‌های وایت پیپر خود انجام دهید تا به سرعت محتواهای زیادی داشته باشید که وایت پیپر شما را تبلیغ خواهند کرد. این کار به شما کمک می‌کند بهترین خروجی را از زحمات خود بگیرید.

در موقعیت‌های دیگر بر تحقیق خود تکیه کنید

حتماً برای نوشتن تحقیق خود از صدها نکته‌ی آماری و اطلاعاتی استفاده کرده‌اید. پس این اطلاعات را در سایر محتواهایی که می‌نویسید به کار بگیرید. برای مثال به راحتی می‌توانید:

با استفاده از آمارهایی که در تحقیق‌تان وجود دارد برای رسانه‌های اجتماعی خود پست‌های جذاب آماده کنید.

از یافته‌های تحقیق خود در سایر گزارشات یا پست‌های وبلاگی (با یا بدون ارجاع به وایت پیپرتان) استفاده کنید.

در صحبت‌ها یا سخنرانی‌هایتان از اطلاعاتی که در مقاله ذکر شده و طی تحقیق شما به دست آمده کمک بگیرید.

حاضر. آماده. بنویسید.

تا این‌جا همه‌ی مراحلی که برای نوشتن یک وایت پیپر خوب لازم بود را به شما گفتیم. با اطلاعاتی که در این پست ارائه شد، به اضافه‌ی قالب آماده‌ای که در اختیارتان قرار دادیم، هر آن‌چه که برای انجام این کار نیاز است را دارید. اما پیش از پایان بگذارید چیزهایی که گفتیم را مرور کنیم:

در ابتدا گفتیم یک وایت پیپر خوب چه وایت پیپری است. وایت پیپرهای خوب باید ایده‌های منحصر به فرد، با اتکا بر تحقیق و با تمرکز بر یک موضوع خاص را به اطلاع مخاطب برسانند. سعی نکنید با سر هم کردن چند محتوای سطحی و زرق و برق‌دار مقاله بنویسید.

ما همه‌ مراحل لازم برای نوشتن وایت پیپر را به شما گفتیم. از ایده‌پردازی تا طراحی، تک تک مراحل را پوشش دادیم.

علاوه بر این، گفتیم بعد از انتشار وایت پیپر چگونه باید آن را تبلیغ کنید. اگر به اندازه‌ی کافی برای نوشتن وقت بگذارید (مثلاً چند روز یا هفته)، می‌توانید امیدوار باشید که بازخورد کافی را بگیرید. پس از پایان کار این وایت پیپر هم به بخشی از دارایی‌های محتوایی شما تبدیل خواهد شد.

شاید از این مطالب هم خوشتان بیاید.

ارسال دیدگاه مجاز نیست.