چگونه فین‌تک و نوآوری‌های پرداختی، تجارت الکترونیک جهانی را دگرگون خواهند کرد

ظهور و رشد سریع تجارت آنلاین و گوشی‌های همراه، تغییرات زیادی در نحوه پرداخت‌ها و تجارت الکترونیک ایجاد کرده است. این مقاله به بررسی این تحولات بزرگ و تاثیر نوآوری‌های فناوری‌های مالی بر آینده تجارت الکترونیک جهانی می‌پردازد.

0 124

حرکت امن پول از این سو به آن سوی مرزها تاثیری انقلابی بر چگونگی فعالیت کسب‌و‌کارها و مکان آن‌ها دارد

چشم‌انداز جهانی پرداخت‌ها در دهه‌ی گذشته به شکل قابل توجهی تغییر کرده است. ظهور و انقلاب سریع تجارت الکترونیک و گوشی همراه، منجر به رشد موجی از روش‌های پرداخت نوین شده است. کیف‌پول‌های الکترونیکی، خریدهای درون‌برنامه‌ای و پرداخت‌های همتا به همتا، همگی محصولِ عادتِ رو به رشد مصرف‌کنندگان به تجارت دیجیتال است.

در بسیاری از بازارهای در حال توسعه، روش‌های قدیمی‌تر پرداخت مانند چک و پرداخت در محل، در حال جایگزین شدن با روش‌هایی است که تراکنش‌های آنلاین و همراه را ساده می‌کنند و بنابرین ذائقه‌ی مصرف‌کنندگان را به طرف خرید آنلاین سوق می‌دهند.

به گزارش ای‌مارکتر تا سال ۲۰۲۰، بخش دیجیتال خرده فروشی جهانی، بدون در نظر گرفتن فروش آنلاین سفر و بلیط، از ۱٫۹ تریلیون دلار به ۴ تریلیون می‌رسد.

با رشد بسترهای جهانی تجارت الکترونیک مانند شاپیفای (Shopify) و مجنتو (Magento) و بسترهای پرداخت مانند پی‌پال (PayPal) و استرایپ (Stripe)، موانع سر راه تجارت الکترونیک در حال فروپاشی هستند و کسب‌و‌کارهای جدید متولد شده، جریان‌های درآمدی تازه‌ای برای بازیگران تثبیت‌شده شکل می‌گیرد، تبادل اقتصادی تسهیل می‌شود و پیشرفت تکنولوژی در سرتاسر جهان شتاب می‌گیرد. با جهانی شدن روزافزون اقتصاد، به لطف رشد پوشش اینترنت در جهان و سطوح بالاتر نفوذ تلفن همراه، روش‌هایی که مصرف‌کنندگان برای پرداخت جهت کالاهای دیجیتال و فیزیکی خود استفاده می‌کنند نیز تغییر می‌کند.

شرکت‌های بزرگ فناوری مانند فیسبوک ،گوگل، اپل و مایکروسافت که در عرصه‌ی تجارت بین‌المللی فعالیت می‌کنند و در سطح جهانی خدمات ارائه می‌دهند، باید خدمات خود را روی زیرساخت‌های پرداخت قدیمی و از هم گسیخته ارائه دهند. این موضوع خصوصا در بازارهای نوظهور چالش‌برانگیز است، زیرا هر کشور چهارچوب قانونی، صادر‌کنندگان، دریافت‌کنندگان، پردازش‌کنندگان و درگاه‌های مخصوص به خود را دارد که باعث می‌شود تا روش‌های پرداختی که به ظاهر بسیار به یکدیگر شباهت دارند، در پشت صحنه بسیار متفاوت باشند.

علاوه بر این، مصرف‌کنندگان در بازارهای نوظهور هنوز از سایر روش‌های پرداخت شامل استفاده از پول نقد مانند انتقال بانکی، اقساط و روش‌های مبتنی بر ضامن استفاده می‌کنند. روش‌ پرداخت مورد ترجیح آن‌ها از کشوری به کشور دیگر متفاوت است. شرکت‌هایی که علاقه دارند تا فعالیت خود را به بازارهای در حال رشد سریع مانند آمریکای لاتین گسترش دهند، با این مساله مواجهند که چگونه صدها روش پرداخت را به نحوی اضافه کنند که با عملیات و سیستم‌های فناوری آن‌ها سازگار باشد، یا این که به تنها ۲۰ درصد از مشتریان رضایت دهند که به کارت‌های اعتباری بین‌المللی دسترسی دارند.

این چالش، باعث رشد تعدادی فناوری مهم و شرکت‌های اثرگذار بر عرصه‌ی پرداخت در بازارهای جهان شده است. موضوع صحبت در اینجا Apple Pay، Android Pay یا پِی‌پال نیست؛ خدمات ارزشمند آن‌ها پیش از این صدها بار مورد بحث قرار گرفته است. استرایپ و شرکت‌هایی مانند بلو اسنپ (BlueSnap) و پایونیر (Payoneer) مستحق ستایش بسیاری هستند. این شرکت‌ها هستند که نسل جدید کسب‌و‌کارها مانند بازارها، شرکت‌های تولید محتوا و شبکه‌های تبلیغات و همچنین خرده فروشان و بازرگانان سنتی آنلاین را با راهکارهای پرداخت مبتنی بر API تقویت می‌کنند که برای استفاده‌ی جهانی مناسب بوده و اولویت را بر روش‌های گوشی همراه قرار می‌دهند.

از آن‌جا که بازارهای نوظهور بسیار پیچیده و از یکدیگر متفاوت هستند، شرکت‌های تجارت الکترونیک و کالاهای دیجیتال نیز همکاری با شرکت‌های فناوری پرداختِ با تجربه در این بازارها و پوشش‌دهنده‌ی تمامی روندهای پرداخت محلی را آغاز کرده‌اند. در هنگام انتخاب یک شریک برای فناوری پرداخت جهت بازارهای نوظهور، بازرگانان باید اطمینان حاصل کنند که شریک آینده‌ی آنان از موارد زیر برخوردار است:

  • درک کاملی از نکات ظریف مربوط به آن منطقه و زیرساخت بانکی
  • مجموعه‌ای ثابت شده، قوی و انعطاف‌پذیر از فناوری‌های ادغام شده در یک بستر
  • درکی کامل از قوانین و مخاطرات آن منطقه، به همراه توان عملیاتی حصول اطمینان از رعایت قوانین و جلوگیری از تقلب

این موضوع برای آینده‌ی پرداخت‌ها و تجارت الکترونیک جهانی چه معنایی دارد؟

در حالی که بانکداری دیجیتال و فناوری در حال حرکت به سوی دربرگرفتنِ پرداخت‌ها هستند، نیازهای مصرف‌کنندگان نیز در حال تکامل می‌باشند (البته با سرعتی متفاوت و با انتخاب‌هایی متفاوت، بسته به کشور و منطقه). بازرگانان و ارائه‌دهندگان خدمات پرداخت از فرصت استفاده کرده تا این چالش‌ها را پاسخ گفته و سهم جهانی خود را قوی‌تر کنند. کشورها و دولت‌ها نیز نقش خود را در خوشامدگویی به تجارت الکترونیک فرامرزی و تشویق نوآوری پرداخت دیجیتال ایفا خواهند کرد.

ما شاهد رشد بیشتری در تسویه‌ از طریق موبایل، تعداد بیشتری از کارت‌های چند ارزی و برنامه‌های پرداخت مرتبط با برندها مانند برنامه‌ی استارباکس (Starbucks) خواهیم بود که تراکنش‌ها را با برنامه‌های وفاداری پیوند می‌دهند. از آن‌جایی که بزرگ‌ترین شرکت‌های فناوری تلاش می‌کنند تا وفاداری مشتریان را در عرصه‌ی پرداخت جلب کنند، ویژگی‌های بیشتری را به رابط‌های دسکتاپ و همراه خود ادغام خواهند کرد. گوگل، اپل و مایکروسافت امکان پرداخت از درون مرورگر را عرضه می‌کنند و فیسبوک و سایر شبکه‌های اجتماعی و نهادهای پیام‌رسان اجتماعی نیز احتمالا بسترهای تجاری و انتقال پول فرامرزی درون برنامه‌ای خود را معرفی خواهند کرد.

چند سال آینده مطمئنا برای افرادی که در حوزه‌ی فین‌تک، فناوری‌های همراه و تجارت الکترونیک فعال هستند هیجان‌انگیز خواهد بود، چراکه با کمک یکدیگر تلاش می‌کنند تا یک تجربه‌ی تجارت بدون مرز واقعی را فارغ از موقعیت جغرافیاییِ مصرف‌کننده ارائه دهند.

شاید از این مطالب هم خوشتان بیاید.

ارسال پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.