چگونه بلاکچین می‌تواند ارزش برند را در زنجیره‌ تامین جدید و تثبیت شده بهبود دهد

بسیاری از شرکت‌ها امروزه با مشکلاتی مانند محصولات جعلی و انحراف زنجیره تامین روبرو هستند که این مساله باعث می‌شود تا توان آن‌‌ها به جای تمرکز بر ساخت محصولات جدید صرف مبارزه با این مشکلات شود. فناوری بلاکچین می‌تواند برای حل این مشکل به کار گرفته شود؛ البته نحوه اعمال این فناوری در مورد هر زنجیره متفاوت خواهد بود.

0 82

اگر با لپ‌تاپ خود عبارت «فناوری صیانت از برند» را جستجو کنید، به نتایج زیادی می‌رسد که از روش‌ها و استراتژی‌های گوناگون برای زمینه‌های متفاوت استفاده می‌کنند.

راهکارهای بسیاری وجود دارند، که یکی از دلایل آن دست و پنجه نرم کردن برندها با جعل و انحراف از مسیر است.

اما با این وجود بیشتر گزینه‌ها فرض می‌کنند که زنجیره‌های تامین کنونی در همین جایی که هستند باقی می‌مانند.

چرا که فناوری و فرآیند‌هایی که زنجیره‌های تامین جهانی را می‌سازند در طول سال‌ها ریشه پیدا کرده‌اند، تا جایی که ایجاد تغییر در آن‌ها تقریبا غیر ممکن است.

اما به لطف تغییرات در توافقات معاملات جهانی، تغییرات سیاسی، فناوری‌های جدید و مطالبات مصرف‌کنندگان برای تولید محلی، زنجیره‌های تامین غیر قابل تغییر نیستند. و این عدم قطعیت باعث می‌گردد که حفاظت از برند و اموال معنوی برای شرکت‌ها بیش از پیش اهمیت داشته باشد.

یکی از عمده‌ترین محرک‌های تغییر، بلاکچین خواهد بود، اما نحوه اعمال آن برای همه شرکت‌ها یکسان نیست.

همانطور که بنگاه‌های بزرگ و استارتاپ‌ها از نرم‌افزارهای مشخصی برای مدیریت کسب و کار خود استفاده می‌کنند، انواع مختلف شرکت‌ها با ابعاد گوناگون از راهکارهای بلاکچینی منحصر به فرد استفاده خواهند کرد.

شرایط برای شرکت‌های ریشه‌دار و آن‌هایی که تازه کار خود را آغاز کرده‌اند این‌گونه است.

برای همه شرکت‌ها، داستان با درک نکات ظریف فناوری و ارزش برند آغاز می‌شود.

فناوری‌های زیادی امروزه برای رهگیری محصولات و ایجاد ارزش برند وجود دارند.

شرکت‌هایی مانند Arylla از نانوتکنولوژی برای توان‌بخشی به راهکارهایی استفاده می‌کنند که هدف آن‌ها دفاع از توزیع و کاهش کلاهبرداری است. و Systech اثر انگشت منحصر به فردی ایجاد کرده است که از بارکدهای موجود استفاده می‌کند: یک سیستم غیرافزودنی.

فناوری‌گرایان به شکلی قابل درک تمایل دارند تا باور کنند فناوری جدید و بهبود یافته تمام مشکلات را حل می‌کند. اما هر پیشرفت جدید چالش‌های جدیدی را در فضای زنجیره تامین به وجود می‌آورد. بعضا راهکارهایی که به وجود می‌آیند مشکل خاصی را حل نمی‌کنند. و بسیاری از مشکلات غیرقابل رهگیری پابرجا می‌مانند چرا که در بین شرکت‌کنندگان تمایلی برای رفع آن‌ها وجود ندارد.

و بدون درک کامل فناوری حامی ارزش برند و پتانسیل‌ها و هدف آن، شرکت‌ها برای ابداع زنجیره‌های تامین خود با مشکل روبرو خواهند بود.

برای مثال، برندی احساس می‌کند که تقلید نوعی چاپلوسی است. برخی به ظاهر می‌خواهند جلوی جعل را بگیرند، اما فقط در صورتی که محصول آن‌ها نازل‌تر باشد. معمولا بسیاری از محصولات جعلی بسیار به نمونه اصلی شباهت دارند.

اخیرا،‌ شرکت پوشاک لیوایز ناچار شد با بسیاری از موارد جعل روبرو شود که واقعی به نظر می‌رسیدند و در بالای نتایج گوگل ظاهر می‌شدند.

در چنین فضای پیچیده‌ای، بلاکچین می‌تواند به شرکت‌ها کمک کند تا ارزش برند را با افزودن لایه‌ای از اعتماد و امنیت به فناوری‌های موجود تعریف کنند، چه از طریق شناسه میکروچیپ، چه برچسب‌های ریز DNA، و چه بینش ماشینی که می‌تواند ناهماهنگی در محصولات را تشخیص دهد.

اما هیچ دو زنجیره تامین دقیقا به یک شکل نیستند، و بلاکچین نیز چیزی نیست که بتوانید مانند چسب زخم از آن استفاده کنید. موارد کاربرد آن در هر مورد متفاوت است.

شرکت‌های ریشه‌دار می‌توانند بدون تغییر کل زنجیره تامین خود بهبودهایی را اعمال کنند.

هر زنجیره تامین منحصر به فرد است.

برای مثال برند Dove را در نظر بگیرید. فرآیند تولید آن‌ها بسیار پیچیده است و راه‌های بسیاری وجود دارد که محصولات آن‌ها سر از آمازون و یا فروشگاه‌های غیرمجاز برآورند.

زمانی که این اتفاق می‌افتد، Dove یا هر برند بزرگ دیگری، باید به دنبال توزیع‌کننده‌ای بگردد که توزیع را به این شکل هدایت کرده است. اما ابعاد، پیچیدگی و ماهیت زنجیره تامین حقیقتا به آن‌ها اجازه نمی‌دهد تا تغییراتی بنیادی با هدف یافتن مقصر اعمال کنند.

با این حال، بسیاری از شرکت‌های بزرگ می‌توانند از ترکیبی از شناسه‌های منحصر به فرد و فناوری بلاکچین برای یافتن ریشه مشکلات خود استفاده کنند.

زمانی که شناسه منحصر به فرد یک محصول به بلاکچین متصل شده باشد، می‌توان جریان کالاها را از یک طرف به طرف دیگر رهگیری کرد.

البته، رهگیری محصولات مستلزم مشارکت همه شرکت‌کنندگان در زنجیره تامین، از تامین‌کننده تا توزیع‌کننده است.

برای تشویق مشارکت، شرکت‌ها می‌توانند با ارائه کمیسیونی از پیش تعیین شده، توزیع‌کنندگان را همراه کنند. درصدی که با سود آن‌ها از منحرف کردن مسیر توزیع تفاوت چندانی ندارد.

زمانی که همه در یک زنجیره تامین انگیزه داشته باشند تا محصول از مسیر توزیع منحرف نشود، انحراف کاهش خواهد یافت. کاهش نرخ انحراف ارزش برند را افزایش می‌دهد و در نهایت افرادی که از مشارکت در زنجیره تامین اصلاح شده سربازمی‌زدند عقب می‌افتند.

اما این برای همه شرکت‌ها بهترین استراتژی نیست.

شرکت‌های جدید می‌توانند زنجیره‌های تامین مبتنی بر بلاکچین را از ابتدا خلق کنند.

برای شرکت‌های جدید رقابت با رقبای بزرگ‌تر و قدیمی‌تر بسیار سخت است. برخی مانند Warby Parker، Casper یا Harry’s موفق می‌شوند تا به بقا ادامه دهند.

و به نظر من دلیل آن تنها صیانت از برند است.

شرکت‌های کوچک‌تر و جدیدتر محدود به زنجیره تامینی نیستند که در طول سال‌ها رشد کرده و تغییر آن سخت است. آن‌ها گزینه‌ای به جز ساخت راهکارهای بلاکچین در زنجیره تامین خود از صفر ندارند و باید از آن‌ها به شکل‌های جدید و منحصر به فرد استفاده کنند.

این شرکت‌ها فرصت دارند تا از فناوری زنجیره تامین بلاکچین برای دموکراتیزه کردن دسترسی به تولید استفاده کنند.

به عنوان مثال ایجاد محدودیت در تعداد فایل‌های طراحی موجود می‌تواند با مشخص کردن دقیق تعداد محصولات ساخته شده از مالکیت معنوی یک شرکت صیانت کند.

این یعنی برندهایی می‌توانند محصولات نسخه محدود تولید کرده و با اتصال آن‌ها به یک هویت غیرقابل تغییر در بلاکچین اصالت آن‌ها را اثبات کنند. به جای نگرانی در مورد محصولات جعلی، شرکت‌های می‌توانند با تولید تعداد مشخصی از محصولات اصلی که به راحتی شناسایی می‌شوند بر ایجاد ارزش برند تمرکز کنند.

در حال حاضر، بخش زیادی از مباحث در مورد زنجیره تامین به صیانت از برند مربوط است. بلاکچین از موقعیتی منحصر به فرد برای کمک به تبدیل این بحث به یک رویکرد مثبت برخوردار است، رویکردی که در آن شرکت‌ها به جای تلاش برای حفاظت از داشته‌ها، بر افزایش ارزش برند تمرکز می‌کنند.

شاید از این مطالب هم خوشتان بیاید.

ارسال پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.