چه چیز در انتظار فین‌تک چین است؟

صنعت فینتک در چین به سرعت در حال رشد است. هر روز به تعداد استارتاپ‌های فینتک اضافه می‌شود و بازارهای سرمایه‌ گذاری به شدت به دنبال صنعت امور مالی اینترنتی هستند و رفتار مصرف‌کننده نیز به صورت چشم‌گیری در حال تغییر است. این مقاله به بررسی عوامل این رشد سریع می‌پردازد و بازیگران بزرگ این عرصه در چین را معرفی می‌کند. همچنین 6 فینتک پرطرفدار در این کشور که پتانسیل بالایی برای آینده دارند، معرفی و بررسی شده‌اند.

0 106

در سال‌های اخیر صنعت امور مالی اینترنتی چین شکوفا شده است. کشور چین از نظر تعداد کل کاربران و اندازه بازار جلوتر از دیگر کشورها است. استارت‌آپ‌های تکنولوژی امور مالی (یا فین‌تک) مانند قارچ از همه جا سر بیرون می‌زنند و همینطور ارزش شرکت‌ها سر به فلک می‌کشد، بازارهای سرمایه‌ گذاری به شدت به دنبال صنعت امور مالی اینترنتی هستند و رفتار مصرف‌کننده نیز به صورت چشم‌گیری در حال تغییر است. در انتهای سال ۲۰۱۵، اندازه بازار بخش امور مالی اینترنتی کشور چین بیش از ۱۲ تریلیون رنمینبی (Renminbi) (۱.۸ تریلیون دلار) بود که تحت کنترل بخش پرداخت‌ها قرار داشت.

نمایش

چهار عامل باعث این رشد سریع هستند. اول اینکه، بخش قانون‌گذاری چین در این زمینه دیدی باز دارد و از آن حمایت می‌کند. در واقع، در سال ۲۰۱۳، بانک خلق چین به طور صریح از شرکت‌های فناوری با هدف ترقی دادن امور مالی اینترنتی، ابراز حمایت کرد. دوم، چین دارای یک بخش تجارت الکترونیکی بسیار پیشرفته است که در آن بیش از ۳۰ درصد از جمعیت چین از سیستم‌های پرداخت اینترنتی استفاده می‌کنند. سوم، تقاضاهای راکد مانده زیادی برای سرمایه‌ گذاری فراگیر وجود دارد. با توجه به حراست تاریخی و قوانین سختگیرانه، بازیکنان سنتی به آرامی به سمت بخش‌های کمتر مورد توجه قرار گرفته حرکت می‌کنند و درب را برای اختلالگران سیستم قدیمی باز می‌کنند. در نهایت، سودآوری شدید بانک‌های سنتی، یک فرهنگ قدرتمند آزمون و خطا را بیمه کرده است که سرمایه‌ گذاری‌های تهاجمی در خدمات دیجیتال خلاقانه را ساده‌تر می‌کند.

رشد هیجانی بخش امور مالی اینترنت در نهایت آهسته خواهد شد. این موضوع به مواجه شدن شرکت‌ها با چالش‌ها و فرصت‌های جدید منجر خواهد شد، مخصوصا اینکه قوانین بلوغ یافته بیشتری اعمال می‌شوند و نوعی ثبات در حال برقرار شدن است. همانطور که در گزارش جدید ما «بهم‌خوردن بازار و ارتباط» آمده است: شکافتن باور اشتباه مداخله امور مالی اینترنتی چین، جهت باقی ماندن و رونق پیدا کردن در این محیط در حال تغییر، نیاز به این است که شرکت‌ها همین حالا اقدام کنند. یعنی نه تنها مسائل روزی که می‌توانند بر این بخش تأثیرگذار باشند بلکه نوع شرکت‌هایی که در این سال‌های اخیر تکامل پیدا کرده‌اند را نیز درک کنند.

سه نوع بازیگر در دنیای فین‌تک چین

بازیگران زیادی از صنایع مختلف به سمت بدست آوردن سهمی از حوزه امور مالی اینترنتی چین هجوم آورده‌اند. سه نوع مشخص از این شرکت‌های پیش‌رو را شناسایی کرده‌ایم که هر کدام ارزش‌های مشخصی را در تملک خود دارند.

  • مهاجمان اینترنتی یا «بربرهایی از خارج». چین دارای دورنمای دیجیتالی رقابتی خاصی است که توسط تعدادی از شرکت‌های دیجیتال کنترل می‌شود که یک اکوسیستم مالی چند لیسانسه فراگیر را ایجاد کرده‌اند. این شرکت‌ها بر اساس کسب‌وکارهای مرکزی یا گروه‌های مورد هدفشان با یکدیگر تفاوت دارند. به عنوان یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های تجارت الکترونیک در سطح جهانی، مثلا علی‌بابا (Alibaba) از تجارت الکترونیک خود به عنوان زیربنایی برای امپراطوری مالی خود استفاده کرد که ابتدا قبل از اینکه به حوزه مالی و مدیریت ثروت توسعه یابد، با تمرکز بر صدها میلیون از افراد و مشتریان تجاری کوچک تا متوسط وارد حوزه پرداخت شد. Tencent مسیر دیگری را انتخاب کرد. از طریق طبیعت اجتماعی قدرتمند پلتفرم WeChat گسترش پیدا کرد تا یک شبکه مالی مشتری‌مدار را ایجاد کند که از پایگاه کاربری عظیمش بهره می‌برد. این مهاجمان کارآفرین از بزرگ‌ترین گروه و بارآورترین و خلاق‌ترین آن‌ها هستند که محصولات محلی را ارائه می‌دهند و با استفاده تمام و کمال از دیدگاه مشتریان که در دسترس آن‌ها قرار دارد، به شدت در حال توسعه یافتن هستند.
  • مؤسسات مالی سنتی. مؤسسات مالی متصدی در حال افزایش فشار برای ورود به حوزه مالی اینترنت هستند. آن‌ها نمی‌خواهند که تنها نظاره‌گر این موج تغییرات به راه افتاده باشند، بلکه می‌خواهند سوار بر این موج پیش بروند. اما وجود قوانین سخت‌گیرانه و منش فکری نسبتاً محافظه‌کارانه به این معنی است که آن‌ها در مقایسه با حمله‌کنندگان اینترنتی هنوز نوعی دنبال‌کننده هستند تا اینکه رهبر باشند. با توجه به آنچه گفته شد مؤسساتی مانند گروه بیمه Ping AN Insurance Group از طریق شرکت‌های تابع مانند Lufax، Pinganfang و Ping An Puhui به صورت استراتژیک در حال ورود به این حوزه می‌باشند. علاوه بر این بانک‌های بزرگ تجاری دست به اقداماتی می‌زنند: مثلا بانک سازندگی چین (China Construction Bank) و بانک صنعت و تجارت چین (Industrial and Commercial Bank of China) در حال ایجاد پلتفرم تجارت الکترونیک خودشان هستند. دیگران نیز از آن‌ها به ناچار تبعیت خواهند کرد. بازیگران سنتی همچنین توانایی‌هایی دارند که نباید دست کم گرفته شوند: یک همکاری استراتژیک موروثی، ارائه فراگیر محصولات، تسلط در مدیریت حرفه‌ای ریسک، و شعبه‌های فیزیکی.
  • شرکت‌های غیر مالی. شرکت‌هایی که تجربه‌ای در امور مالی یا اینترنت ندارند، با وجود تعداد کمشان، در حال پیوستن به این حوزه می‌باشند. شرکت‌های خرده‌فروشی Gome و Suning و گروه املاک Wanda Group از جمله این شرکت‌ها هستند که در حال پیوستن به منابع گسترده آفلاین مانند راهنمایی مشتری با داده‌کاوی برای طراحی محصولات مالی جدید هستند. با این کار آن‌ها را تهدید به از دست دادن تسلطشان بر مشتریان تجاری کلیدی می‌کنند.

شش فین‌تک برتر نو ظهور

بر این باور هستیم که در آینده نزدیک بازیکنان امور مالی اینترنتی چین وارد «مرحله اخطار» (warning stage) می‌شوند که به اتحاد می‌انجامد. قوانین به روز خواهند شد تا شرکت‌ها و محصولات جدید را پوشش دهند و رشد منظم‌تر خواهد شد. طی پنج سال آینده شاهد پتانسیل بالای شش روند در حال رشد خواهیم بود که به تدریج رها خواهند شد. بازیکنان باید به سرعت و محکم عمل کنند و به مهارت‌ها و توانایی‌هایشان قوت ببخشند تا از ظهور جهانی فین‌تک بهره‌مند شوند.

پرداخت با موبایل و مدیریت دارایی

پرداخت بالغ‌ترین بخش در امور مالی اینترنت است، اما آهسته شدن سرعت رشد در صنعت پرداخت‌ها بسیار دور از ذهن است. تعاملات و ارتباطات مصرف کننده در حال افزایش است و پرداخت آنلاین از طریق گوشی‌های هوشمند به صورت آنلاین به یک میدان جنگ جدید تبدیل شده است که در آن شرکت ها شروع به رقابت شدید برای بدست آوردن سهم بیشتری در بازار کرده‌اند. موسسات مالی سنتی در همکاری با تولیدکنندگان سخت‌افزار تلفن همراه نیز شروع به اتخاذ پرداخت ارتباط نزدیک کرده‌اند.

در همین زمان، بازار سرمایه چین در حال شکوفا شدن است. در حالیکه ثروت بیشتری به دست می‌آورند، مصرف‌کنندگان چینی برای به دست آوردن بازده سرمایه‌ گذاری بیشتر شکار می‌کنند، به این معنی که انتظار می‌رود همه محصولات سرمایه‌ گذاری، به جز پس‌انداز، رشد سریع را حفظ کنند. از این طریق فرصت‌هایی برای کسب‌وکارهای مدیریت ثروت مبتنی بر اینترنت فراهم می‌شود.

در حالیکه اقتصاد چین از حالت رهبری سرمایه گذاری به رهبری مصرف‌کننده تکامل پیدا می‌کند، تقاضا برای خدمات امور مالی از طرف خانوارهای چینی رشد خواهد کرد. مصرف‌کنندگان جوان‌تر چینی اختیارکنندگان زودتر از موعد و محرکان مشتاق نوآوری هستند که نسبت به محصولات امور مالی شخصی آنلاین علاقه بیشتری نشان می‌دهند و میل بیشتری به خرج کردن و تحمل بالاتری برای ریسک مالی دارند. حقیقتاً می‌توان گفت که هرچه کاربرد پیشرفته‌تر داده‌ها، تصمیم‌گیری سریع و از راه دور را ممکن می‌کند، کل دامنه محصولات امور مالی مصرف‌کننده مرسوم مانند کارت‌های اعتباری و وام‌های مصرف‌کنندگان می‌تواند از طریق آنلاین انجام شوند که باعث گسترش هر چه بیشتر پتانسیل میدان دید این صنعت می‌گردد.

علاوه بر آن یک فضای بزرگ بین نیاز SMEs و محصولات بانکداری سنتی باقی می‌ماند. SMEs در چین سهم قابل توجهی از GDP و اشتغال (به ترتیب تقریباً ۸۰ درصد و ۶۰ درصد) را به خود اختصاص داده‌اند اما با این وجود توسعه آن‌ها به خاطر کمبود سرمایه‌ گذاری‌ ها با مشکل مواجه شده است. همچنان که اقتصاد کشور آهسته‌تر می‌شود، بانک‌ها برای رسیدگی به این مشکل بی‌میل‌تر می‌شوند که فرصت بزرگی برای بخش فین‌تک کم هزینه و بسیار به صرفه فراهم می‌گردد.

مصرف کننده آنلاین و امور مالی SME

همانطور که اقتصاد چین تلاش میکند از سیستم سرمایه گذاری محور به مصرف کننده محور برسد، تقاضا برای خدمات مالی در میان خانوارهای چینی افزایش می‌یابد. مصرف‌کنندگان چینی جوان اتخاذکنندگان اولیه و محرکان متعهد نوآوری هستند، از محصولات مالی شخصی آنلاین بیشتر استقبال می‌کنند و تمایل بیشتر به خرج کردن و تحمل بیشتر برای ریسک مالی دارند. حقیقتا هر مقدار که کاربرد پیشرفته اطلاعات تصمیم‌گیری سریع و دوردست را امکان‌پذیر می‌سازد، طیف گسترده ای از محصولات مصرف کننده معمولی مانند کارت های اعتباری و وام های مصرف کننده می‌تواند به صورت آنلاین ارائه شود و این امر به افزایش گستره بالقوه این صنعت کمک می‌کند.

علاوه بر این، شکاف بزرگی بین نیازهای SME ها و محصولات بانکی سنتی باقی خواهد ماند. SME‌ ها در چین سهم قابل توجهی از تولید ناخالص داخلی و اشتغال را به خود اختصاص داده اند (تقریبا ۸۰ و ۶۰ درصد)، در عین حال توسعه آن‌ها با کمبود بودجه رو به رو است. با کاهش رونق اقتصاد کشور، بانک‌ها در رابطه با این مسئله بی‌میل‌تر می‌شوند و یک فرصت عظیم برای بخش بسیار کارآمد و ارزان قیمت فین‌تک فراهم می‌شود.

امور مالی اینترنتی کسب ‌و کار به کسب ‌و کار

در پنج سال آینده، اکثر درآمد بانکی در چین را هنوز هم شرکت‌ها به خود اختصاص خواهند داد و زنجیره ارزش کسب‌وکار به کسب‌وکار هم فرصت و هم نوآوری را تولید می‌کند. شرکت‌های چینی از صرفا وام گرفتن به داشتن نیازهای پیچیده‌تر مانند بانک‌داری تراکنش و مدیریت دارایی تغییر می‌کنند.

در بانکداری تراکنش، امور مالی اینترنتی می‌تواند راه حل‌های مالی با زمان‌بندی مناسب را به زنجیره تامین ارائه دهد و سیستم‌های مدیریت پول نقد را دیجیتالی کند تا مدیریت با کیفیت بالای امور مالی شرکتی و وسایل را برای شرکت‌های بزرگ میسر کند.

در مدیریت سرمایه ، امور مالی اینترنتی می‌تواند به نیازهای رو به رشد پیچیده مشتریان از طریق فراهم کردن مطابقت سریع، شخصی‌سازی شده و اختصاصی شده مشتری با محصول، بهتر رسیدگی کند، مخصوصا وقتی که یافتن وسایل باکیفیت کار دشواری باشد.

ابر و زیرساخت امور مالی

برخلاف مدل قدیمی که در آن موسسات مالی، خود مراکز داده‌ها و فناوری اطلاعات خودشان را مدیریت می‌کردند، سرویس‌های ابری این امکان را به مشتریان می‌دهند که بر اساس نیاز و به صورت از راه دور خدمات خود را دریافت کنند و برای آن مقدار استفاده هزینه پرداخت کنند. نقطه قوت این روش به صرفه بودن آن است، چون در این حالت سیستم ابری به مشتریان این امکان را می‌دهد که زیرساخت منعطفی که می‌تواند به سرعت افزایش و یا کاهش یابد را در اختیار داشته باشند.

این حالت مخصوصاً برای بازیگران کوچکتری که نیاز به ایجاد قابلیت‌های فناوری اطلاعات با سرعت زیاد برای خدمت‌رسانی به پایگاه کاربری در حال رشد انفجاری خود و حجم‌های متغیر دارند، مهم می‌باشد. بسیاری از شرکت‌های فناوری اطلاعات مانند علی‌بابا (Alibaba)، هواوی (Huawei) و آی‌بی‌ام (IBM) در حال حاضر پلتفرم‌ها و راه حل‌های ابری را ارائه می‌دهند. ما بر این باور هستیم که نوآوری‌های سیستم‌های ابری در بخش امور مالی اینترنت افزایش پیدا خواهد کرد.

چه چیز در انتظار فین‌تک چین است؟
چه چیز در انتظار فین‌تک چین است؟

کاربرد داده‌های کلان

داده‌های کلان این امکان را برای موسسات مالی فراهم می‌کنند که اطلاعات مربوط به مشتریان را جمع آوری و تحلیل کنند تا محصولات و خدمات اختصاصی‌تری را از طریق یک تجربه بازاریابی شخصی‌سازی شده فراهم کنند. در مدیریت ریسک، داده‌های کلان این امکان را به بازیگران می‌دهند تا از مدل‌های آماری پیشرفته برای فهم بهتر ارتباط بین عوامل و ریسک‌ها بر اساس هر دو اطلاعات داخلی و خارجی بهره ببرند.

ترکیب این مورد با سرویس‌های ابری باعث راحت‌تر شدن بررسی اعتبار در زمان واقعی و هم تصمیم گیری با هزینه کمتر می‌شود. مؤسسات مالی که قابلیت‌های برپایه اطلاعات خود را ارتقا می‌دهند، از افزایش کارایی عملیاتی و عملکرد کسب‌وکارشان لذت می‌برند. بنابراین جای تعجب نیست که نیاز برآورده نشده‌ای برای تحلیل داده‌های کلان در چین وجود دارد و شرکت‌های بیشتری در حال ظهور هستند که به موسسات مالی ناتوان در فراهم کردن این قابلیت‌ها در خانه خود، خدمت‌رسانی می‌کنند.

تکنولوژی برهم زننده

بلاکچین و تکنولوژی‌های برهم زننده مرتبط با آن توجه زیادی را در دنیای امور مالی به خود جلب کرده‌اند. بلاکچین که پایه تکنولوژی بیت‌کوین نیز می‌باشد، در دید همگان به عنوان تکنولوژی امن، واضح و دست نخورده جا افتاده است. اما با این حال بلاکچین قابلیت‌های بسیار بزرگ‌تری نسبت به تنها یک واحد پول دیجیتال بودن دارد. بلاکچین این امکان را فراهم می‌کند که تراکنش‌ها از نقطه‌ای به نقطه دیگر به صورت مستقیم و بدون واسطه تسویه حساب کننده انجام شوند که موجب کاهش زمان و هزینه تراکنش می‌شود.

علاوه بر آن اگر با قراردادهای هوشمند آمیخته شود، بلاکچین این امکان را فراهم می‌کند که به صورت خودکار موارد امنیتی دیجیتال و نشات گرفته از تبادلات مالی گزارش شوند. به صورت گسترده‌تر بخش بیمه هم فرصت‌های جدیدی را برای کاربرد بلاکچین فراهم خواهد کرد.

تمام این صحبت‌ها به این معنا نیست که ریسک‌های مشخص نشده، عدم اطمینان‌ها و چالش‌هایی که با صنعت در حال شکوفایی امور مالی اینترنتی چین آمیخته است وجود ندارند. این مسائل منطق ناصحیح مصرف کننده، نقص محصول، و فعالیت‌های متقلبانه را شامل می‌شوند که نیازمند مانورهای آگاهانه است. بازیگران همچنین باید به صورت مداوم با ریسک اعتبار ضمنی و ریسک قابلیت نقد شدن پول دست و پنجه نرم کنند و از این موضوع آگاه باشند که قانونگذاران مصمم به تقویت مدیریت امور مالی اینترنتی هستند.

ما هنوز باور داریم که بخش فین‌تک چین، ناگزیر رقابت‌های شدیدتر و ادغام بیشتر صنایع را به درون خود پذیرا خواهد شد و برندگان واقعی از طریق انتخاب و حذف ظهور خواهند کرد، در حالی که آن‌ها تِرِندهای در حال گسترش را که توسط ما شناسایی شده‌اند هدایت می‌کنند. اینکه در کدام عنصر از صنعت امور مالی اینترنتی فعال هستند یا مدل کسب و کار آن‌ها کدام است، مهم نیست. بازیگران باید برای باقی ماندن به تکامل خود ادامه دهند و یک بخش مطمئن را بیابند که تحمل رشد در آینده را داشته باشد.

ارسال پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.