چه چیزی شرکت تسلا را متمایز می‌‌سازد؟

شرکت تولید خودروهای برقی تسلا در زمان کوتاهی که تاسیس شده است، توانسته موفقیت‌‌های بزرگی را کسب کند. این شرکت امروزه یکی از پیشگامان نوآوری و توسعه در صنعت خودرو سازی است. در این مقاله علت موفقیت این شرکت را بررسی کرده است.

0 259

بازار خودروهای برقی به سرعت در حال رشد است. برخی از دلایل این رشد اقتصادی عبارت‌اند ‌‌از: مقررات جدید در زمینه ایمنی، انتشار خودرو، پیشرفت‌‌های فناورانه، تغییر نیاز و انتظارات مشتریان است. اما بسیاری پذیرش و هیجان اصلی خودروهای برقی را در رابطه با شرکت تسلا موتورز (TSLA) می‌‌دانند. در این مقاله مدل کسب و کار تسلا را بررسی می‌‌کنیم که چگونه توانسته از تولیدکنندگان خودروهای سنتی خود را متمایز کند.

الون ماسک (Elon Musk) مدیر عامل شرکت تسلا، این مجموعه را با هدف راه‌‌اندازی حمل و نقل پایدار و تولید خودروهای برقی در بازار به صورت انبوه ایجاد کرد. این هدف به عنوان پایه و اساسی برای مدل کسب و کار بسیار موفق تسلا عمل کرده است.

از ابتدا

تسلا یک رویکرد منحصر به فرد را برای اولین وسیله نقلیه خود به دست آورد. به جای تلاش برای ساخت یک ماشین نسبتا مقرون به صرفه که بتواند در بازار تولید عمده‌‌ای داشته باشد، به ساخت یک خودرو قانع‌‌کننده روی آورد. مدیر عامل این شرکت الون ماسک در سایت تسلا نوشت: ” اگر ما بخواهیم که تولید گسترده‌‌ای در بازار از اولین محصول داشته باشیم، باید بر تولید مبتنی بر فناوری‌‌های نوین و بدون مقیاس اقتصادی تمرکز کنیم. اولین محصول ما بدون توجه به آنچه که به نظر می‌‌رسید گران قیمت بود، بنابراین تصمیم به ساخت یک ماشین اسپورت گرفتیم، به طوری که به نظر می‌‌رسید که بهترین رقیب برای جایگزینی با خودرو‌‌های بنزینی است”. بنابراین تسلا اولین محصول خود را که خودوریی برقی، قدرتمند، لوکس و اسپورت بود با نام (Tesla Roadster) به بازار عرضه کرد. این مدل توانست تقریبا ۲۵۰۰ فروند تا پیش از پایان ژانویه ۲۰۱۲ در بازار فروش داشته باشد.

گام بعدی

هنگامی که تسلا برند خود را ایجاد کرد و ماشین مفهومی خود را به بازار عرضه کرد، مدل کسب و کار خود را تقویت نمود. مدل کسب و کار تسلا بر اساس یک رویکرد سه جانبه برای فروش، تعمیر، نگهداری شارژ وسایل نقلیه برقی است.

فروش مستقیم: برخلاف سایر تولیدکنندگان خودرو که از طریق نمایندگی‌‌های مجاز اقدام به فروش خودرو می‌‌کنند، تسلا از فروش مستقیم استفاده می‌‌کند. این شبکه بین‌‌المللی شامل نمایشگاه‌‌ها و گالری‌‌ها، عمدتا در مراکز برجسته شهرها در سراسر جهان فعال است. تسلا معتقد است که با داشتن کانال مستقیم فروش می‌‌تواند در پیشرفت محصول خود مزیت ایجاد کند. اما مهمتر از همه، تجربه خرید بهتری برای مشتری ایجاد می‌‌کند. نمایشگاه‌‌های تسلا بر خلاف نمایندگی‌‌های سایر شرکت‌‌ها، منافع متضادی ندارند. همچنین مشتریان فقط با فروشندگان و ارائه‌‌دهندگان خدمات شرکت تسلا مواجه هستند. این خدمات شامل نمایشگاه‌‌های معرفی خودرو، مراکز سرویس پلاس (ترکیبی از مرکز خرده فروشی و خدمات) و ارائه امکانات خدماتی است. تسلا تا ۳۱ اکتبر سال ۲۰۱۷ در ۳۱۸ محل در سراسر جهان قرار دارد. همچنین شرکت تسلا از فروش اینترنتی استفاده می‌‌کند – مشتریان می توانند به صورت آنلاین خودرو مورد نظر خود را سفارش دهند.

خدمات: تسلا بسیاری از مراکز فروش را با مراکز خدماتی ترکیب کرده است. آنها معتقدند که باز کردن یک مرکز خدمات در یک منطقه جدید موجب افزایش تقاضای مشتری خواهد شد. مشتریان می‌‌توانند وسایل نقلیه خود را در مراکز خدماتی یا مکان‌‌های سرویس پلاس شارژ کنند یا خدمات مورد نیاز خود را دریافت کنند. همچنین در مناطق خاصی، کارمندان تسلا که آن‌‌ها را Tesla Rangers می‌‌نامند، در منزل شما اقدام به ارائه خدمات می‌‌کنند. گاهی اوقات هیچ تکنسینی در محل مورد نیاز نیست. مدل S می تواند به صورت بی‌‌سیم داده‌‌ها را بارگذاری کند تا تکنسین‌‌ها بتوانند برخی از مشکلات را به صورت آنلاین و بدون نیاز به لمس کردن خودرو مشاهده و رفع کنند.

شبکه Supercharger تسلا: تسلا شبکه شارژ خودروهای برقی خود را با نام Supercharger ایجاد کرده است، جایی که رانندگان می‌‌توانند به طور رایگان در حدود ۳۰ دقیقه وسایل نقلیه تسلا را شارژ کنند. پیش‌‌فرض ساخت این ایستگاه ها، افزایش سرعت استفاده از وسایل برقی است. بدون نیاز شارژ در زمانی که در حال حرکت هستید (همانند مفهوم گرفتن بنزین در حین رانندگی)، خودروهای برقی با مانع بزرگی برای انطباق با وضعیت فعلی مواجه هستند. تسلا همچنان به شبکه ایستگاه‌‌های Supercharger در ایالات متحده، اروپا و آسیا خواهد افزود و این روند همچنان ادامه خواهد داشت.

سایر محصولات تسلا

همانطور که گفته شد، بخشی از هدف مجموعه تسلا، ” سرعت بخشیدن به ظهور حمل و نقل پایدار است.” به این ترتیب، تسلا سیستم‌‌های رانشگر و قطعات مختلف را به دیگر تولیدکنندگان خودروهای خودران می‌‌فروشد. در آوریل ۲۰۱۵، تسلا خط تولید باتری‌‌های خانگی را به نام Powerwall معرفی کرد، که به عنوان سیستم ذخیره انرژی در خانه‌‌ها و یا محل کار استفاده می‌‌شود. این محصول به منظور اتصال به یک سیستم انرژی خورشیدی است و می‌‌توانند به عنوان قدرت پشتیبان در هنگام قطع برق یا زمانی‌‌که تقاضای مصرف بالا باشد استفاده شود. تسلا پنل‌‌های خورشیدی، سقف خورشیدی کامل (که یک سقف ساخته شده از پنل‌‌های خورشیدی است) و باتری‌‌های خانگی Powerwall را نیز می‌‌فروشد.

همراه با مدل کسب و کار سه جانبه، تسلا خدمات مالی همچون سایر تولیدکنندگان خودرو مانندGeneral Motors ارائه می‌‌دهد. این خدمات شامل وام‌‌ها و اجاره‌‌های استاندارد است. برای بعضی از برنامه‌‌های وام، مقررات مربوط به تضمین ارزش بازپرداخت وجود دارد. این خدمات باعث می‌‌شود برخی از کمبودهای حمایتی در صورتی که مشتری بخواهد آن را به مجددا فروش برساند، جبران شود.

وسایل نقلیه

تسلا با خودروهای اسپورت وارد بازار شد. هنگامی که خودروی سدان مدل S خود را در ژوئین ۲۰۱۲ معرفی کرد، تولید خودروی قبلی خود Roadster را متوقف نمود. اولین مدل SUV خود یعنی مدل X را در سپتامبر ۲۰۱۵ عرضه کرد و اولین مدل ۳ را در دسامبر ۲۰۱۷ آغاز شد.

تسلا همچنین بر روی یک نسخه سوپر شارژ جدید Roadster کار می‌‌کند که ادعا کرده “سریع ترین ماشین در جهان” خواهد بود و قادر است ۰ تا ۶۰ را در ۱.۹ ثانیه طی کند. انتظار می‌‌رود که Roadster جدید تا سال ۲۰۲۰ منتشر شود.

بزرگترین لحظه در سال ۲۰۱۷ برای تسلا زمان معرفی نیمه کامیون کاملا برقی بود. این کامیون تمامی قابلیت‌‌های خودران را دارد و توان مصرفی آن ۲ کیلو وات در هر مایل است. این تاکنون از سوی شرکت‌‌های مختلفی سفارش داده شده است، برای مثال شرکت UPS 125 فروند از این کامیون را شفارش داده است. انتظار می‌‌رود تولید این کامیون از نیمه سال ۲۰۱۹ آغاز شود.

‌‌سخن پایانی

تسلا خودروهای برقی یا حتی خودورهای برقی لوکس را اختراع نکرده است. آنچه که تسلا اختراع کرده یک مدل کسب و کار موفق برای آوردن خودروهای برقی به بازار بود. بخشی از این استراتژی، ایجاد شبکه‌‌ای از ایستگاه‌‌های شارژ برای حل یکی از بزرگترین موانع وسایل نقلیه برقی مانند سوخت‌‌گیری در سفرهای طولانی است. مدل کسب و کار منحصر به فرد تسلا، که شامل کنترل کلی فروش و خدمات می‌‌شود، یکی از دلایلی است که سهام آن از زمان ارائه خدمات اولیه خود، به طور مداوم افزایش یافته است.

شاید از این مطالب هم خوشتان بیاید.

ارسال پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.