چه بر سر اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز آمد؟

در سالی که گذشت نه تنها ریزش قیمت‌ها بلکه ظهور پروژه‌های کلاهبرداری ICO باعث شد اعتبار صنعت رمز ارزها تا حد قابل توجه‌ای در میان عامه‌ مردم از دست برود. با این حال، در سال ۲۰۱۹ می‌توانیم با کمک امکاناتی مثل اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز به تولید ابزارهای کارآمد بپردازیم و نام این حوزه را دوباره بر سر زبان‌ها بیندازیم.

0 72

کوسالا هماچاندرا (Kosala Hemachandra)، موسس (MEW (MyEtherWallet است که رابطی متن-باز و سمت کاربر برای ایجاد کیف پول‌های اتریوم و تعامل با بلاکچین آن است.

بیت کوین و اتریوم دو رمز ارز بزرگ موجود از نظر ارزش بازار هستند. اما در سال گذشته، ابتدا در ماه سپتامبر و بعد عمدتا در نوامبر و دسامبر، متوجه شدیم که دومین رمز ارز بزرگ بازار مدام میان XRP و اتریوم در حال جابجا شدن است.

با توجه به این که خیلی از کوین‌ها ارزش خود را نسبت به سال ۲۰۱۷ از دست دادند، شک و تردید بسیاری را به این سوال رساند که آیا اتریوم فصل بعدی را دوام خواهد کرد یا نه. به نظر من بدون شک اتریوم رفتنی نیست، و از آن‌جایی که خیلی از بلاکچین‌های کوچک‌تر از رده خارج شده‌اند، فرصت بیشتری برای عرضه اندام اتریوم ایجاد شده است.

اکنون که در شرف ورود به سال ۲۰۱۹ هستیم، کارهای زیادی باید انجام دهیم. اگر کاربران جامعه‌ رمز ارزها می‌خواهند در سال جدید واقعا چیزی برای آینده‌ی این صنعت خلق کنند، باید پنج سوال زیر را از خودشان بپرسند.

۱. چه بر سر وعده‌ اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز و قراردادهای هوشمند آمد؟

در سال ۲۰۱۴ که شبکه‌ اتریوم فعال شد، بیش از ۲۰۰ رمز ارز وجود داشت. ولی مزیت اصلی اتریوم خلق قراردادهای هوشمند، و به‌خصوص، قراردادهایی مثل ERC-20، بود؛ استانداردی که اجازه می‌داد توکن‌های مختلف در یک بلاکچین وجود داشته باشند.

بدین ترتیب توسعه‌دهندگان می‌توانستند با استفاده از قراردادهای هوشمند در بلاکچین اتریوم اپلیکیشن غیرمتمرکز (dapp) بسازند. dapp برنامه‌ی ساده‌ای است که به طور خودکار با فعال شدن یک معیار خاص عملیات خود را اجرا می‌کند.

تاکنون پروژه‌های فوق العاده‌ زیادی خلق شده‌اند که نشان می‌دهند چقدر می‌توان تجربه‌ کاربری را بهبود بخشید. برای مثال، ENS (سرویس نام اتریوم) راهکاری است که به کاربران اجازه می‌دهد بتوانند آدرس هگزادسیمال کیف پول خود را به نام یک نام دامنه‌ یکتا تبدیل کنند.

یکی از دیگر کاربردهای شگفت‌انگیز این فناوری صرافی‌های غیرمتمرکز متن-باز یا سرویس‌دهندگان نقدینگی مثل Kyber Network است که به وصل شدن به اکوسیستم توکن‌های پراکنده کمک می‌کند. MakerDAO و قرارداد CDP هم نمونه‌ی قابل ملاحظه‌ دیگری است که به کاربران اجازه می‌دهد تا با استفاده از اتریوم به عنوان وثیقه از استیبل کوین‌ها وام بگیرند.

مشاهده‌ نحوه‌ عملکرد همه‌ی این اپلیکیشن‌ها در سیستمی کاملاً غیرمتمرکز و بدون نیاز به اعتماد قابل توجه است. این اپلیکیشن‌ها حالا می‌توانند نیازهایی را برطرف کنند که پیش از این رفع آن‌ها فقط از طریق سیستم‌های متمرکز ممکن بود. با این حال، اگرچه همه در تلاش‌اند تا این خدمات را به پذیرش عمومی برسانند، ولی حداقل پنج سال با ورود dapp به میان عامه‌ی مردم و جریان اصلی فاصله داریم.

به توسعه‌دهندگان اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز پیشنهاد می‌کنیم تمرکز خود را بر ایجاد اکوسیستم‌هایی بگذارند که تجربه‌ی کاربری و پذیرش افراد مبتدی از همان ابتدا در آن لحاظ شده باشد. نمی‌توانیم انکار کنیم که جامعه‌ی اتریوم در سال‌های اخیر از سطح چیرگی فنی به کنجکاوی رمز ارزی رسیده است. این تغییر اتفاق مثبتی است و پلتفرم‌ها و راهکارهای ما باید به سراغ این نکته بروند که چگونه می‌توان تازه‌واردان بیشتری را جذب کرد.

۲. آیا کار عرضه‌های اولیه تمام شده است؟

عرضه‌های اولیه‌ کوین (ICO) بهترین و بدترین اتفاقی بود که می‌توانست برای صنعت رمز ارزها بیفتد. چه خوشتان بیاید چه نیاید، این اتفاق کاتالیزگری بود که توانست توجه مردم را به این صنعت جلب کند. شرکت‌های مختلف در سال ۲۰۱۷ توانستند بیش از ۵.۵ میلیارد دلار از این راه سرمایه جذب کنند. این رقم در سه ماهه‌ی نخست ۲۰۱۸ به ۶.۳ میلیارد دلار رسید.

تزریق چنین سرمایه‌ عظیمی به این حوزه باعث جلب توجه رسانه‌های جریان اصلی به سمت این بازار گردید، و سرانجام این اتفاق موجب شد چهره‌های بیشتر و بیشتری با کنجکاوی به سمت دنیای بلاکچین متمایل شوند.

ولی متاسفانه وقتی قیمت اتریوم ریزش پیدا کرد، این اتفاق باعث شد بسیاری از توسعه‌دهندگان اصلی به دلایل مختلف سرمایه‌ خود را نقد کنند. سایر توسعه‌دهندگانی که به ساخت، راه‌اندازی و حفظ اتریوم کمک کرده بودند در این بازی باقی ماندند، و سعی کردند از راهکارهای خلاقانه استفاده کنند. این رخداد اگرچه ناخوشایند بود ولی باعث شد توسعه‌دهندگانی که فقط به دنبال مسائل مالی بودند از بقیه جدا شوند.

جامعه‌ اتریوم برای خودش قانون‌گذاری نکرد، و نتوانست از کاربرانش محافظت کند. ۸۰ درصد پروژه‌های ICO که در سال ۲۰۱۷ راه‌اندازی شدند کلاهبرداری بودند، در نتیجه موجی از اخبار پیرامون این صنعت به وجود آمد و تاثیر مخربی بر اذهان عمومی گذاشت.

نکته‌ جالب آن که با فروکش کردن موج سرسام‌آور عرضه‌های اولیه، شمار فزاینده‌ای از شرکت‌های کریپتو به جذب سرمایه از بازارهای سنتی و ریسک پذیر روی آورده‌اند تا از این طریق بتوانند زیان‌های خود را جبران کنند.

۳. چطور می‌توانیم مطمئن شویم که جامعه‌ اتریوم به جای تفرقه به هم نزدیک می‌شوند؟

فصل پیش رو صرفا آزمایشی برای ارزیابی استحکام فن‌آوری اتریوم نخواهد بود، بلکه باید نشان دهد که به عنوان یک جامعه چقدر می‌توانیم پیشرفت کنیم. بقای اتریوم از توسعه‌دهندگان مرکزی آن شروع می‌شوند که باید با یکدیگر برای رسیدن به هدفی مشترک به توافق برسند.

شاید بیت کوین در حال حاضر پرکاربردترین رمز ارز بازار باشد، ولی توسعه‌دهندگان آن دائماً با یکدیگر اختلاف نظر دارند و گاهاً با هارد فورک سعی می‌کنند اهداف متفاوت خود را دنبال نمایند. ولی توسعه‌دهندگان اتریوم در تلاش‌اند تا با همکاری یکدیگر به راهکاری که مورد توافق همه‌ی آن‌هاست برسند.

برخی علت این ویژگی را به خاطر رهبری بنیاد اتریوم می‌دانند. برخلاف بیت کوین که سازنده‌ آن فرد ناشناسی با نام مستعار ساتوشی ناکاموتو است، هم‌موسسان اتریوم به صورت فعالانه در این اکوسیستم نقش دارند و با رویدادهایی مثل کنفرانس سالانه‌ی توسعه‌دهندگان اتریوم، موسوم به DevCon، سعی دارند حس رفاقت را میان اعضای خود ایجاد کنند.

آن‌چه که ما به عنوان یک جامعه در کنار یکدیگر ساختیم بدون شک تحسین‌برانگیز است، اما اکنون زمان کنار کشیدن و استراحت کردن نیست.

حالا بیشتر از همیشه، ضروری است که به دنبال استعدادهای ناب این صنعت باشیم. در بحبوحه‌ی بازار پرنوسان فعلی، نمی‌توانیم شاهد فرار مغزها از جامعه‌ی اتریوم باشیم و باید افراد باهوش و متعهد را با اهدافی به سوی این حوزه جذب کنیم که صرفا جنبه‌ی مالی ندارند.

۴. چگونه می‌توانیم اعتماد را به حوزه‌ رمز ارزها برگردانیم؟

به لطف عرضه‌های اولیه، تلاش زیادی باید صورت بگیرد تا تصویر لکه‌دارشده‌ اتریوم و اعتماد ازدست‌رفته‌ فناوری بلاکچین را برگردانیم.

خیلی از تازه‌واردان فرصت این را نداشتند تا چیز زیادی درباره‌ی این فناوری انقلابی یاد بگیرند چون کلاهبرداران خیلی زود از آن‌ها سوء استفاده کردند. اکنون که به عقب نگاه می‌کنیم، می‌دانیم که کل جامعه باید بسیج می‌شد تا با افزایش آگاهی از کاربران خود محافظت می‌کرد.

خیلی از این پروژه‌ها، مثل BitKRX که ادعا می‌کرد شاخه‌ای از بازار بورس کره جنوبی است، با استفاده از اعتبار شرکت‌های بزرگ‌تری توانستند کاربران را فریب بدهند. اگر خبرنگاران تحقیقات دقیق‌تری درباره‌ این پروژه‌ها می‌کردند به راحتی می‌توانستند حقیقت را درباره‌ آن‌ها افشا کنند.

نکته‌ بسیار مهم این است که به کاربران بیاموزیم که چگونه باید پروژه‌های واقعی را از کلاهبرداری‌ها تشخیص دهند. برای انجام این کار می‌توانیم ابزارها و منابع بیشتری را در اختیار تازه‌واردان این حوزه قرار دهیم تا با کمک آن راه خود را در این صنعت پیدا کنند.

چرا که روی هم رفته، انجام یک تراکنش کریپتو به اندازه‌ی انجام همان تراکنش در سیستم بانکداری موجود آسان نیست. نباید فراموش کنیم که اکثر ما با اکوسیستم مالی سنتی بزرگ شده‌ایم، بنابراین به وجود آوردن تجربه‌ای مشابه در دنیای رمز ارز به زمان نیاز دارد.

۵. چگونه می‌توانیم برای ساختن ابزارهای کارآمد آماده شویم؟

شاید مدتی طول بکشد تا اتریوم بتواند به جایگاه واقعی خود برسد، اما این مسئله آن‌قدرها هم بد نیست. در نظر گرفتن زمان برای خلق آهسته‌ یک سیستم شاید لوکس‌تر از آن چیزی باشد که جامعه‌ اتریوم توانایی پذیرشش را دارد، ولی در طول سال‌های آتی این اتفاق باعث تمایز اتریوم می‌شود.

اگر بخواهیم مقایسه‌ای داشته باشیم، نباید فراموش کنیم که حدوداً یک دهه طول کشید تا بیت کوین بتواند توجه عامه‌ مردم را به خود جلب کند.

چیزی که فعلاً به آن نیاز داریم یک رویکرد آهسته و پیوسته است. اگر می‌خواهیم شالوده‌ این صنعت را به خوبی بنا کنیم، تیم‌ها باید ببینند چطور می‌توانند از منابع و سرمایه‌های خود به صورت راهبردی برای ایجاد ابزارهای پشتیبانی و در عین حال پرورش استعدادهای توسعه‌دهندگی استفاده کنند.

فعلا باید شتاب خود را حفظ کنیم و هر چند وقت یک بار دستاوردهایی داشته باشیم که موجب حفظ توجه و انگیزه‌ جامعه‌ کاربران اتریوم شود.

شاید از این مطالب هم خوشتان بیاید.

ارسال پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.