چرخ بیت کوین (Bitcoin Wheel) چیست؟

چرخ بیت کوین (Bitcoin Wheel) یک ابزار متن‌‌باز برای شناخت بیت کوین است. این ابزار به افراد مختلف با دانش و شخصیت‌‌های متفاوت، تعاریف متفاوتی از بیت کوین ارائه می‌‌دهد درحالی که معنی و مفهوم اصلی آن بدون تغییر باقی می‌‌ماند.

0 106

بیت کوین یک برند است.

بله، بیت کوین یک منبع ذخیره‌‌ی ارزش، یک ارز، یک شبکه‌‌ی همتا-به-همتا و خیلی چیزهای دیگر است ولی قبل از همه‌‌ی این‌‌ها، بیت کوین یک برند است.

تعریف برند، درکی است که مردم از یک محصول به خصوص دارند.

با این که بیت کوین یک دارایی مبتنی بر خرده‌‌فروشی است که در پردازش‌‌های مقبولیت قرار گرفته است، درکی که مردم از بیت کوین دارند در طول زمان تغییر کرده است. وقتی تعداد افرادی که دید مثبتی نسبت به بیت کوین و کاربردهایش دارند افزایش یابد، پذیرش بیت کوین هم افزایش می‌‌یابد.

اگر بیت کوین بخواهد پذیرش بیشتری داشته باشد، دو چالش را باید پشت سر بگذارد:

1- بیت کوین غیر متمرکز است.

این ویژگی بسیار سودمندی است ولی مشکلاتی را در مورد مقبولیت آن ایجاد می‌‌کند. یک شبکه‌‌ی غیر متمرکز از افراد، تضمین می‌‌کند که شبکه، نقطه‌‌ی ضعفی ندارد و مورد هجوم قرار نمی‌‌گیرد. ولی برای کاربرانی که می‌‌خواهند به تازگی به شبکه بپیوندند، پیام خوبی نمی‌‌دهد.

برای مثال، من که بیش از 4 سال است که در این فضا قرار دارم، در این مدت نشنیده ام که دو نفر به طور یکسان بیت کوین را به کاربران جدید معرفی کنند. نتیجه‌‌ی نهایی ناامیدکننده است:

“من که نفهمیدم بیت کوین چیه، نمی‌‌خوام بیت کوین بخرم.”

اگر کسی بخواهد چیزی بخرد و به آن اعتماد کند، ابتدا باید آن را بفهمد. اگر یک شخص تعاریف متعدد و ناهمگون از یک کالا دریافت کند، گیج می‌‌شود.

به همین دلیل است که ترس، عدم قطعیت و شک در مورد بیت کوین زیاد است. ترس به راحتی می‌‌تواند در جامعه نفوذ کند؛ اگر تعامل مثبتی بین آن جامعه و بیت کوین دیده نشود. داستان‌‌هایی در مورد بیت کوین شنیده اید که می‌‌گویند بیت کوین انرژی را هدر می‌‌دهد، راه را برای جنایت‌‌کاران باز می‌‌کند و نقشه‌‌های شوم دارد.

این مشکلات را به این شکل خلاصه می‌‌کنیم:

پیام‌‌های چندپاره= یک برند ناقص و غیر کارآمد که هر لحظه مورد خطر حمله قرار دارد.

پیام‌‌های یکپارچه= یک برند مجاب‌‌کننده که در رقابت برنده شده است.

2- رهبران بیت کوین متخصصان تولید هستند.

از آن جایی که ما فعلا در مراحل اولیه‌‌ی پذیرش بیت کوین قرار داریم، بیشتر رهبران این فضا پیش‌‌زمینه‌‌های فنی یا اقتصادی دارند. طبیعی است که به ویژگی‌‌های عملی آن بیشتر بها می‌‌دهند.

اکثرا ویژگی‌‌های احساسی بیت کوین و جنبه‌‌ای که از آن طریق بتواند تغییر مثبتی در زندگی مردم ایجاد کند تبلیغ نمی‌‌شود. این همان چیزی است که برای جذب کاربران بیشتر نیاز است ولی به آن توجهی نمی‌‌شود. در نتیجه کاربرانی که مشتاق ورود به بیت کوین هستند، ناامید می‌‌شوند:

“من که فایده‌‌ای توی بیت کوین نمی‌‌بینم، پس بیت کوین نمی‌‌خرم.”

این انتقاد بسیار تکرار شده و در مقابل خدمات ارزنده‌‌ای که بیت کوین انجام داده، منصفانه نیست. کسی نمی‌‌گوید این انتقادات باید سرکوب شود ولی به نظر می‌‌رسد پیام‌‌هایی که در بیرون از جامعه‌‌ی بیت کوین ارسال می‌‌شود ویژگی‌‌های واقعی بیت کوین و محصولاتش را بیان نمی‌‌کند.

اگر بیت کوین بخواهد پیشرفت کند، به جذب حداکثری نیاز دارد و باید پیام‌‌های مجاب‌‌کننده به مخاطبان جدیدش ارسال کند.

حل این معضلات با استراتژی‌‌های وابسته به کاربر

درست است که این مشکلات متوجه بیت کوین هستند ولی تنها متضرّر در این داستان، بیت کوین نیست.

پیام‌‌های متناقضی تا سال‌‌های سال در جهان پراکنده می‌‌شد و عملکرد درونی محصولات مختلف را هدف قرار داده بود. به مرور زمان، رهبران بازارهای جهان، شرکت‌‌هایی مثل نایک، کوکا کولا و آمازون چارچوب‌‌های کاری برندهایشان را برای ایستادگی در برابر این چالش‌‌ها بازسازی کردند.

یکی از چارچوب‌‌های اصلی، ابزار چرخ تعیین موقعیت (Positioning Wheel) است. این ابزار به همه‌‌ی برندها از هر جای جهان به نسبت سهمشان از بازار اجازه‌‌ی رشد و پیشرفت می‌‌دهد و هزاران کارمند دارد.

در بین این برندهای جهانی، نام بیت کوین دیده نمی‌‌شد. به همین دلیل من چرخه‌‌ بیت کوین را ساختم تا در آن، گروهی از افراد غیر متمرکز، تعریف دقیق و صادقانه‌‌ای از بیت کوین و مزایایش به مردم ارائه دهند.

Bitcoin Wheel

ویژگی‌‌های عملی: ویژگی‌‌های محصول که ارزش‌‌های عملی تولید می‌‌کند، مثلا نایک کفش و تی‌‌شرت می‌‌سازد.

ویژگی‌‌های شخصیتی: این ویژگی‌‌ها تعهد احساسی با مخاطب ایجاد می‌‌کند و کاربران جدید را جذب می‌‌کند، مثلا شخصیت بارز و چالش‌‌برانگیز نایک در همه‌‌ی همکاری‌‌های این شرکت باید نمود پیدا کند.

کاری که برای مردم می‌‌کند / افراد چگونه آن را توصیف می‌‌کنند / چگونه به دیگران نشان داده می‌‌شود / چه احساسی در دیگران ایجاد می‌‌کند: همه‌‌ی این‌‌ها راه‌‌هایی برای ارتباط برقرار کردن با مردم در جهان واقعی است. این که مردم چه احساسی نسبت به آن دارند و چه چیز ارزشمندی را به آن‌‌ها می‌‌دهد.

اختلافات افراد بر سر این ویژگی‌‌ها در چرخ قابل بحث است ولی این ابزار می‌‌خواهد ویژگی‌‌های اصلی این محصول و از همه مهم‌‌تر، فواید آن برای جامعه را به شکلی ساده و حقیقی، پررنگ کند.

این ابزار به دیگر ابزارها نیز کمک می‌‌کند. پس از شناسایی چرخ، راهنمای “درک سیر تکامل از-به” برای بیت کوین به راحتی ساخته می‌‌شود:

Bitcoin Wheel

این راهنما، مشکلاتی که در درک بیت کوین قرار دارد و پذیرش مردمی را کاهش می‌‌دهد را نشان می‌‌دهد. با همکاری و مشارکت، این اداراکات تغییر می‌‌کنند.

نحوه‌‌ی به اشتراک‌‌گذاری این اطلاعات بین افراد مهم است و به نوع مخاطب بستگی دارد. برای مثال، پیام‌‌هایی که به مدیر مالی شرکت می‌‌دهم متفاوت از اطلاعاتی است که به مادر دوستم می‌‌فرستم. می‌‌خواهم بگویم چرخ تعیین موقعیت جنبه‌‌های مختلفی دارد و بسته به مخاطب، هر کدام از این جنبه‌‌ها را استفاده می‌‌کنم.

این ابزارها اطلاعات و تعاریف از یک محصول یا شرکت را بر اساس شخصیت و علایق هر فرد در اختیارشان می‌‌گذارد و در عین حال، اطلاعات اصلی را نگه داشته است.

جف بزوس (Jeff Bezos) مدیر عامل آمازون می‌‌گوید: “قبل از اینکه چیزی بگویید، به کارهایی که برای مشهور شدنتان باید انجام دهید فکر کنید. کارهایی انسانی، اساسی و قابل فهم.”

نتیجه‌‌گیری

چرخ بیت کوین ارتباط موثر ما با بیت کوین را غیر متمرکزتر می‌‌کند. هر کس وقتی در مورد بیت کوین حرف می‌‌زند، مخاطب خود را می‌‌شناسد در نتیجه می‌‌تواند مدل‌‌هایی مانند چرخ بکشد و پیام خود را به روش خودش منتقل کند. در نتیجه یک ابزار متن‌‌باز برای دریافت ساختارمند، مجاب‌‌کننده و بدون خطای اطلاعات کلیدی در دست خواهیم داشت.

شاید از این مطالب هم خوشتان بیاید.

ارسال پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.