چرا نوآوری در پرداخت برای پیشرفت در فناوری مصرفی ضروری ا‌‌ست؟

بسیاری از فناوری‌‌های تعیین‌‌کننده‌‌ در دهه‌‌ی گذشته، با نوآوری و تحول در لایه‌‌ی پرداختی، خود را گسترش داده و سیستم مالی را دگرگون کرده‌اند. با توجه به نوآوری‌های انقلابی و روزافزون شرکت‌های فینتک، نقش پرداخت‌ها در تجربیات تکنولوژی مصرف‌کنندگان، بیش از پیش کمرنگ خواهد شد. باید منتظر ماند و دید که نسل آینده‌‌ی شرکت‌‌های فینتک مصرفی چگونه این پیشرفت‌‌ها را برای ایجاد بهترین تجربه‌‌ها برای مشتریان تبدیل به سرمایه می‌‌کنند.

0 107

نگاهی به eBay، Uber و Flipkart به عنوان نمونه‌‌هایی از به‌‌کارگیری نوآوری در پرداخت‌‌ها

چرا نوآوری در پرداخت برای پیشرفت در فناوری مصرفی ضروری ا‌‌ست
چرا نوآوری در پرداخت برای پیشرفت در فناوری مصرفی ضروری ا‌‌ست

با افزایش مداوم شمار فناوری‌‌های مصرفی، چندان دور از ذهن نیست که زیرساخت اصلی که امکان تجربه‌‌ای کامل، بدون خلل و جذاب را برای مصرف‌‌کننده فراهم می‌‌کند، فراموش شود.

پرداخت، یک لایه‌‌ی عملیاتی ضروری در شرکت‌‌های فناوری در همه‌‌ی صنایع است. در دو دهه‌‌ی گذشته و حتی قبل‌‌تر، شماری از نوآوری‌‌های تحول‌‌آفرین با پیشرفت در پرداخت‌‌ها همراه بوده‌‌اند که نشان می‌‌دهد پرداخت در راس نوآوری قرار می‌‌گیرد.

در بسیاری از این شرکت‌‌ها، نوآوری پرداخت یک چیز جانبی نیست، بلکه بخش اصلی تجربه‌‌ی مشتری و کلید موفقیت است.

رویکرد اوبر (Uber) برای درخواست سواری با تلفن، بدون پرداخت‌‌های آسان آن اصلا چیز عجیبی نبود؛ پرداخت‌‌هایی که کاری کرده‌اند که هنوز کسانی که از تاکسی استفاده می‌‌کنند، گاهی یادشان می‌‌رود پول راننده تاکسی را بدهند. یا eBay بدون ایجاد راهی آسان برای حراج‌کنندگان در زمینه دریافت پول، اکنون چه جایگاهی داشت؟ فلیپ‌‌کارت (Flipkart) در سوی دیگر جهان دریافت که ساختن یک نسخه‌‌ی هندی از سایت آمازون باعث می‌‌شود آن را به عنوان FedEx یا پی‌‌پال هند نیز بشناسند.

eBay به‌‌اضافه‌‌ی پی‌‌پال

چرا نوآوری در پرداخت برای پیشرفت در فناوری مصرفی ضروری ا‌‌ست
چرا نوآوری در پرداخت برای پیشرفت در فناوری مصرفی ضروری ا‌‌ست

تاریخ eBay و پی‌‌پال، داستان فناوری‌‌های همبسته‌‌ای است که رقیب، خانواده و وابسته‌‌ی پیشین هم شدند. اگرچه این دو شرکت دو سال پیش راه‌‌شان را از هم جدا کردند، اما در روزهای اول به هم نیاز داشتند و هردو در زمینه تغییر رفتار دیجیتال تلاش می‌کردند.

وقتی پییر امیدیار (Pierre Omidyar) در پاییز سال 1995 eBay را تاسیس کرد، تنها می‌‌خواست یک بازار حراج همتا به همتا بسازد که از اینترنت برای وصل کردن مردم بهره ببرد.

امیدیار در سال 2013 در مصاحبه‌‌ای گفت: “من همیشه به بازارها علاقه‌‌مند بودم، به‌‌خصوص این نظریه که در بازارهای مالی، اجناس تنها زمانی با نرخ منصافه معامله می‌‌شوند که همه به اطلاعات یکسانی دسترسی داشته باشند. نقطه قوت این کار این بود که نظریه‌‌ی بازارهای کارآمد روی کاغذ بسیار خوب است. در عمل، مردم عادی از این جریان خارج هستند. من به این فکر کردم که شاید بتوانم از اینترنت برای ارائه قدرت بازارهای مالی به افراد عادی استفاده کنم. البته مردم عادی در خانه‌‌هایشان سهام نمی‌‌فروشند. خرت و پرت می‌‌فروشند.”

و خیلی زود شاهد رشد خوبی بودند. تا سال 1998، یعنی طی سه سال، این شرکت نیم میلیون کاربر و 4.7 میلیون دلار درآمد داشت. این شرکت در ماه سپتامبر نیز عمومی شد. اما موانع موجود در زمینه‌‌ی پرداخت باعث کند شدن این رشد شد. این اتفاق با تئوری اولیه‌‌ی امیدیار مطابقت داشت. برای اینکه همه گرد هم بیایند، همه باید دسترسی کافی به گزینه‌‌های پرداخت داشته باشند. جدا از همه این‌‌ها، فهمیدن روش پرداخت یکی از بزرگ‌‌ترین چالش‌‌هایی است که کسب‌‌وکارهای جدید و فروشندگان با آن روبرو هستند. بیشتر حراج‌‌های eBay در سال‌‌های اول توسط چک یا حواله پول پرداخت می‌‌شد.

در همین هنگام بود که پی‌‌پال خدمت پولی خود را در سال 1999 اجرا و آن را با شرکت بانکداری آنلان X.com در سال 2000 ادغام کرد. در این زمان پرداخت‌‌های آنلاین با کارت اعتباری، برای بیشتر فروشندگان یک چالش به حساب می‌‌آمد و برای افراد عادی که از eBay خرید می‌‌کردند، چالش بزرگتری بود. این درست قبل از آن روزهای بود که Stripe و Square معرفی شوند؛ این دو پردازنده‌‌هایی بودند که پذیرش انواع مختلف پرداخت مانند کارت‌‌های اعتباری به شکل حضوری یا آنلاین را آسان‌‌تر کردند. پی‌‌پال اولین کسی بود که امکان تبادل پول از طریق ایمیل معمولی را به مردم داد، چیزی که با وجود سهولت پول Square هم نو به نظر می‌‌رسید.

در این زمان، eBay تلاش کرده بود تا با همکاری ولز فارگو ،که آن را در سال 1999 خریداری کرده بود، خدمات پرداخت الکترونیک خود با نام Billpoint را بسازد. اما این تلاش‌‌ها به شکل دردناکی بیهوده بودند. Billpoint سالانه 10 تا 15 میلیون دلار زیان می‌‌داد. کاربران هنوز پی‌‌پال را ترجیح می‌‌دادند و آن‌‌هایی هم که از Billpoint استفاده می‌‌کردند از کارت اعتباری برای دسترسی به این خدمت بهره می‌‌گرفتند که برای eBay هم هزینه‌‌ی بیشتری در پی داشت.

پی‌‌پال همان چیزی بود که eBay نیاز داشت: ارتقای سرویس حراج برای به دست آوردن رقیب پرداختی خود با قیمت 1.4 میلیارد دلار.

مگ ویتمن (Meg Whitman)، مدیر اجرای eBay در زمان خرید پی‌‌پال توسط eBay به روزنامه‌‌ی وال‌‌استریت ژورنال گفت “ادغام این دو کار درستی است. ما بازار را در اختیار داریم و او پرداخت‌‌ها را در اختیار دارد.”

در زمان فروش، 70 درصد از حراج‌‌های eBay، پرداخت پی‌‌پال را پذیرفتند و حدود یک‌‌چهارم حراج‌‌ها از سرویس پرداخت داخلی استفاده می‌‌کردند. پی‌‌پال و eBay تنها مکمل هم نبودند بلکه به یکدیگر نیاز داشتند.

ورود اوبر

چرا نوآوری در پرداخت برای پیشرفت در فناوری مصرفی ضروری ا‌‌ستاوبر کاری بیش از تحول صنعت تاکسی‌‌رانی انجام داده است. او پرداخت‌‌های آسان را فراهم کرده که در سال 2015 به چیزی حدود 10 میلیارد دلار رسید.

تاکسی‌‌ها شیوه‌‌ی پرداختی زمان‌‌بر و عجیب و غریب دارند اما اوبر اینطور نیست: کاربر قبل از درخواست اولین سفر اطلاعات پرداخت خود را وارد می‌‌‌‌کند و پس از آن دیگر نگران آن نیستند. اوبر از یک سیستم بدون پول استفاده می‌‌کند که انتقال پول فرد به فرد را حذف کرده است. علاوه بر این، اوبر حداقل بر روی سیستم عامل‌‌های iOS از Card.io برای اسکن کارت اعتباری استفاده می‌‌کند که امکان وارد کردن اطلاعات کارت اعتباری با تنها نگه داشتن کارت جلوی دوربین را فراهم می‌‌کند. حتی می‌‌توانید یک قبض اوبر را در درون اپلیکیشن برای چندین سفر تقسیم کنید.

اگر به اولویت‌‌بندی‌‌های شغلی اوبر نگاه کنید، خواهید دید که آنان عنوان می‌‌کنند که یکی از روش‌‌های افزایش چشمگیر بازار، ارائه‌‌ی پرداخت‌‌های آسانی است که مردم عاشق استفاده از آن هستند.

اوبر با تمرکز بر تجربه‌‌ی پرداخت، این سرویس خود را از هزینه‌‌های اضافی نجات داده است. این کلید ارتقای او بود و با سهولت استفاده باعث نفوذ در ذهن مصرف‌‌کنندگان شد.

اوبر با حرکت به سوی جغرافیاهای جدید با انتظارات پرداختی جدید، به نوآوری خود ادامه می‌‌دهد. مثلا اوبر در همین ماه شراکت خود را با بانک آنلاین مکزیکی Bankaool و MasterCard، برای اجرای کارت‌‌های اعتباری Bankaool به عنوان جایگزینی برای مسافران جهت پرداخت اعلام کرد.

فلیپ‌‌کارت: آمازون، UPS و پی‌‌پال هند

چرا نوآوری در پرداخت برای پیشرفت در فناوری مصرفی ضروری ا‌‌ست
چرا نوآوری در پرداخت برای پیشرفت در فناوری مصرفی ضروری ا‌‌ست

وقتی فلیپ‌‌کارت (Flipkart) در سال 2007 در بانگلور هند توسط ساشین بانسال و بینی بانسال تاسیس شد، در رویای تبدیل شدن به آمازون هند بود. اما او برای تبدیل شدن از یک کتاب‌‌فروش به یک غول تجاری با 75 میلیون مشتری، می‌‌بایست با موارد خاصی در بازار منتخب خود روبرو می‌‌شد.

مثلا هند یک سرویس بسته‌‌بندی جامع جهانی مثل UPS یا FedEx ندارد و امنیت نیز در بالاترین سطح خود قرار ندارد. نفوذ کارت اعتباری در کشور نیز شدیدا کم بوده و هست.

فلیپ‌‌کارت پیش از اینکه حتی بتواند کار خود را شروع کند، باید روش‌‌هایی برای تحویل کالا به وجود می‌‌آورد. فلیپ‌‌کارت برای تحویل می‌‌بایست مسیرهای خود را با استفاده از هر چیزی مثل دوچرخه و اسکوتر و غیره طی می‌کرد تا اجناس را به منزل مشتریان برساند. ساخت آن شبکه‌‌ی لجستیک به فلیپ‌‌کارت مزیت بزرگی دارد و به او کمک کرد خیلی زود پایگاه کاربری خوبی را جمع کند. اما با این حال هنوز توسط پرداخت‌‌های دچار مشکل می‌‌شد.

به این ترتیب در سال 2010 پرداخت در محل نیز به اجرا در آمد. طبق مطالعه‌‌ی سازمان اینترنت و موبایل، انجمن هند و KPMG، پرداخت در محل که به معنای پرداخت مبلغ محصول در هنگام دریافت آن بود، تا سال 2014 بیش از 60 درصد از معاملات را تشکیل می‌‌داد. این به شرکت کمک کرد تا شبکه‌‌ی مورداعتماد تحویل و جمع‌‌آوری خود را بهبود ببخشد. طبق گفته‌‌ی یکی از کارکنان پیشین این شرکت، “اگر بخواهید به یک واسطه برای جمع‌‌آوری پول تکیه کنید که درآمد سالانه‌اش از قیمت موبایل تحویل داده شده کمتر است، خدا به دادتان برسد.”

با این حال تراکنش‌‌های نقدی از دید حسابداری یا پیشگیری از کلاه‌‌برداری ایده‌‌آل نیستند، بنابراین شرکت تحویل با کارت را اجرا کرد و درگاه پرداخت آنلاین خود با نام PayZippy را توسعه داد. بانسال در مصاحبه‌‌ای با سایت گجت‌‌ ناو می‌‌گوید “هدف ما از PayZippy کاهش استفاده‌‌ی پول نقد در معامله بود. البته اگر واقع‌‌بین باشم باید بگویم که پرداخت در محل به این زودی‌‌ها برداشته نمی‌‌شود.”

فلیپ‌‌کارت با دولت هند نیز برای کمک به کاهش مراحل تراکنش‌‌های کارتی و ذخیره‌‌سازی اطلاعات کارت لابی کرده است. فلیپ‌‌کارت نه تنها یک آمازون، بلکه یک پی‌‌پال و UPS نیز در هند درست کرده است.

شاید از این مطالب هم خوشتان بیاید.

ارسال پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.