چالش‌های فعلی تکنولوژی واقعیت مجازی (VR)

تکنولوژی واقعیت مجازی (VR) یکی از جدیدترین تکنولوژی‌های عصر حاضر است که پتانسیل‌های زیادی برای پیشرفت و حضور در عرصه‌های مختلف دارد. در حال حاضر عواملی همچون گران بودن سخت‌افزارهای عکاسی سه بعدی و کم بودن و گران بودن عکس‌های سه بعدی با کیفیت، مانع بزرگی برای رشد صنعت واقعیت مجازی هستند؛ به همین دلیل بلاکچین به کمک این صنعت آمده است و قصد دارد تا با استفاده از تکنولوژی‌های همتا به همتا، صنعت VR را در تامین عکس‌های سه بعدی مورد نیاز کمک کند.

0 121

امروزه واقعیت مجازی (VR) چه میزان محبوب است؟

به نظر می‌‌رسد واقعیت مجازی به زودی در دنیای دیجیتال فراگیر شود. فن‌سالارها (تکنوکرات‌ها) در تمام دنیا در حال پذیرش ارزش واقعیت مجازی هستند و باور دارند که واقعیت مجازی به سلطه بر بازار ادامه خواهد داد و در هر دو بخش عام و خاص جامعه مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

البته محبوبیت واقعیت مجازی به خاطر نبود دسترسی به تصاویر سه بعدی برای سازندگان آن، کمی‌‌ به تعویق افتاده است. منابع تصویری معمولا تصویرهایی را به صورت رایگان در اختیار افراد قرار می‌‌دهند اما این‌ها تصاویری با کیفیت پایین هستند یا اینکه قبلا بارها مورد استفاده قرار گرفته‌اند.

به علاوه، تکنولوژی سه‌بعدی با سرعت در حال پیشرفت است که این موضوع معمولا باعث منسوخ شدن سریع تصاویر می‌‌شود. سازندگان تصاویر باید به سرمایه گذاری روی سخت افزار تولید تصویر ادامه دهند و این موضوع برای حفظ بازار با هزینه‌های زیادی همراه است.

چالش‌های فعلی تکنولوژی واقعیت مجازی (VR)
چالش‌های فعلی تکنولوژی واقعیت مجازی (VR)

واقعیت مجازی در کجا مورد استفاده قرار می‌‌گیرد؟

به نظر می‌‌رسد واقعیت مجازی در مواردی که واقعا در آن مصرف دارد، در حال رشد باشد. واقعیت مجازی بیشتر از پلتفرم‌های بازی یا gimmick، می‌‌تواند در انواعی از نرم‌افزارها و برای کارهایی که در دنیای واقعی در دسترس نیستند به کار گرفته شود.

پلتفرم واقعیت مجازی در حال حاضر برای آموزش دادن به کارمندان مورد استفاده قرار می‌‌گیرد. این مورد زمانی صورت می‌‌گیرد که آموزش واقعی و زنده مثل شرایط در سکوهای نفتی دریایی به شدت خطرناک باشد. شکارچیان ملک (Property hunters) به زودی قادر خواهند بود تا یک تور در واقعیت مجازی داشته باشند؛ توری که درون خانه خواهد بود. در این تور می‌‌توان تمام مناظر را از درون دفتر یک مسئول املاک بررسی کرد.

واقعیت مجازی در تقابل با ترس‌های غیرمنطقی می‌‌تواند بسیار مفید باشد و بیمارانی که مجبور هستند با ترسناک‌ترین ترس‌هایشان رو به رو شوند، می‌‌توانند در اتاق کامپیوتری امن این تجربه را داشته باشند. استفاده‌های بیشماری برای این موارد وجود دارد و پتانسیل رشد این موارد بسیار بالا است.

پتانسیل رشد واقعیت مجازی چقدر بالا است؟

قطعا با استفاده از این‌ها و موارد بسیار بیشتر از آن، پتانسیل رشد واقعیت مجازی در آینده نزدیک و کمی‌‌دورتر، بسیار بالا خواهد بود. تحلیل اخیر نشان داد که تعداد بالای فروش عینک‌های مقوایی گوگل، نمایانگر بزرگ بودن بازار واقعیت مجازی می‌‌باشد.

هرچند از نظر رشد محتمل بازار، واقعیت مجازی با سرعتی که پیش‌بینی‌ها تصور می‌‌کردند هماهنگ نبوده است که علت این موضوع نبود تامین در تولید تصویر و تکنولوژی بوده است.

چالش‌های فعلی که از رشد جلوگیری می‌‌کنند چه چیزهایی هستند؟

چالش‌های زیادی پیش روی رشد واقعیت مجازی وجود دارد. اولین آن‌ها، این است که سخت‌افزارهای ضبط تصاویر سه بعدی، به ندرت در بهترین کیفیت خود قرار دارد و این سخت‌افزارها فقط زمانی با بهترین کیفیت عرضه می‌‌شود که کاربر هزینه‌های بسیار سنگینی برای آن در نظر بگیرد.

به علاوه، دسترسی و کیفیت تصویرهایی که در حال حاضر موجود است، محدود می‌‌باشد و سازندگان مجبور هستند یا از تصاویر با کیفیت پایین استفاده کنند یا خود تصاویر را با هزینه بسیار سرسام‌آور تولید کنند که باعث می‌‌شود توجیه اقتصادی محصول از بین برود.

وقتی که تصاویر با کیفیت وجود داشته باشد، ذخیره‌کنندگان تصویری می‌‌توانند هزینه بیشتری از کاربران بگیرند و از کار سازندگان استفاده بهتر ببرند و به آن ها فشار زیاد هم تحمیل نکنند.

آیا راه حلی هم وجود دارد؟

نیاز اصلی در بازار ذخیره تصویر سه بعدی به گونه‌ای است که به کاربران اجازه بدهد تصاویر خود را با دسترسی همتا به همتا (P2P) بسازند و از آن سرمایه هم به جیب بزنند. یک شرکت به دنبال ساخت چنین اکوسیستمی‌‌است و Cappasity نام دارد.

این شرکت قصد دارد تا پلتفرمی‌‌بسازد که در آن سازندگان تصاویر سه بعدی قادر باشند مطالب خود را ارتقا دهند، آپلود کنند و از آن‌ها سود به دست آورند و در سوی دیگر خریداران به تصاویر دسترسی خواهند داشت و می‌‌توانند حق استفاده را به جای خرید از یک نهاد متمرکز، مستقیم از خود فروشنده بخرند.

Cappasity با فعال بودن معاملات P2P برای شرکت‌کنندگان، پلتفرمی‌‌ساخته که در آن کاربران از محتوای خود به صورت مستقیم و بدون تکیه بر یک شرکت متمرکز شده سودآور، سرمایه کسب کنند. در همین حال، این شرکت به خریداران اجازه می‌‌دهد تا محتوای مورد نظر خود را مستقیما از خریداران تهیه کنند. Cappasity اکنون در حال انجام پروسه انطباق SEC است تا به شهروندان آمریکایی فرصتی برای شرکت در فروش توکن بدهد. فروش جمعی این توکن در ۲۵ اکتبر آغاز می‌‌شود و ۴ هفته طول خواهد کشید.

به علاوه، Cappasity یک سیستم ذخیره تصویر ساخته است که ضبط تصاویر سه بعدی جدید را بسیار ساده‌تر خواهد کرد. این پلتفرم شامل راه‌هایی برای ضبط تصاویر با سخت‌افزاری به سادگی یک تلفن موبایل می‌‌شود. چنین پیشرفت های تکنولوژیکی قطعا به حرکت صنعت واقعیت مجازی کمک می‌‌کند و نرخ فروش را بالاتر خواهد برد.

با وجود چنین فرصت های بزرگی برای رشد بازار واقعیت مجازی، شرکتی همانند Cappasity هم به صنعت و هم به سودآوری خود کمک می‌‌کند.

شاید از این مطالب هم خوشتان بیاید.

ارسال پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.