بر اساس گزارش رویترز در روز ۲۸ مه، شرکتهای MSC) Mediterranean Shipping Co) و CMA CGM، از بزرگترین شرکتهای حمل و نقل جهان، به پلتفرم بلاک چینی TradeLens پیوستند.
شرکت سوئیسی MSC، دومین شرکت حمل و نقل بزرگ جهان و همچنین CMA CGM فرانسوی که چهارمین شرکت بزرگ جهانی در عرصه حمل و نقل میباشد، به پلتفرم بلاک چینی توسعه داده شده توسط بزرگترین شرکت لجیستیک جهان یعنی Maersk و همچنین ابرشرکت فناوری IBM ملحق شدند.
همانطور که قبلا نیز گزارش شده است، راهحل بلاک چینی Tradelens قصد دارد کاغذبازی و هزینهها و زمان اضافی موجود در صنعت لجیستیک – با بیش از ۴ تریلیون دلار سرمایه – را کاهش دهد. بیش از ۸۰% محمولههای این صنعت از راه اقیانوس انتقال داده میشوند.
بر اساس گزارش رویترز، شرکتهای MSC و CMA CGM بعد از پیوستن به این پلتفرم بلاک چینی تقریبا ۵۰% از محمولههای ارسالی را با استفاده از فناوری دفترکل توزیع شده (DLT) ارسال خواهند کرد.
وینسنت کلرک، معاون اجرایی Maersk، ورود شرکتهای MSC و CMA به پلتفرم TradeLens را به عنوان یک “عامل تغییردهنده اساسی” در نظر میگیرد. کلرک خاطرنشان کرد که مشتریان باید کاغذبازی زیادی را در مورد فرآیندهایی انجام دهند که به هیچ عنوان با آنها آشنا نیستند. رویترز نیز اضافه کرد که کاغذبازی حدود ۲۰% از هزینههای مربوط به حمل و نقل را دربر میگیرد.
راهحل حمل و نقل بلاک چین TradeLens توسط Maersk و IBM در آوریل ۲۰۱۸ راهاندازی شد. حدود ۱۰۰ سازمان جهانی و ۱۵۴ میلیون محموله در حال حاضر در این پلتفرم ثبت شدهاند. با استفاده از ادغام کردن اینترنت چیزها و دادههای سنسوری، این پلتفرم قادر است محمولهها را ردیابی و در عین حال متغیرهای زیادی مانند کنترل دما و وزن کانتینرها را لحاظ کند.
سازمان World Economic Forum اخیرا با بیش از ۱۰۰ چرخه عرضه جهانی و شرکتهای لجیستیک وارد شراکت شد تا اپلیکیشنهای بلاک چینی را در این صنعت به صورت استاندارد درآورد. این پروژه شامل بیش از ۲۰ دولت و همچنین موسسات ترابری و تامینکنندگان چرخه عرضه شامل Maersk، Hitachi و Mercy Corps است.
بندر تجاری مارسی نیز اخیرا اعلام کرد که در نظر دارد یک برنامه آزمایشی بلاک چینی را برای ترابری محمولهها در ژوئن ۲۰۱۹ راهاندازی کند.
منبع