پیش‌‌بینی غلتان چیست؟

در پیش‌بینی غلتان، برخلاف بودجه ثابت، عملکرد یک کسب و کار در یک دوره پیوسته مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. این روش برای یک فضای کاری که همیشه در حال تغییر است، مزایایی به همراه دارد. در این مقاله با تعریف، مراحل و اهداف این مفهوم مالی آشنا می‌شوید و تفاوت‌های آن را با بودجه ثابت مشاهده خواهید کرد.

0 139

پیش‌‌بینی غلتان چیست؟

پیش‌‌بینی غلتان (rolling forecast) نوعی مدل مالی است که عملکرد آینده یک کسب‌‌وکار در طول یک دوره پیوسته را بر اساس داده‌‌های تاریخی پیش‌‌بینی می‌‌کند. برخلاف بودجه‌‌های ثابت که آینده را برای یک چهارچوب زمانی ثابت، مثلا از ژانویه تا دسامبر، پیش‌‌بینی می‌‌کنند، پیش‌‌بینی غلتان به طور مرتب در طول سال به روز می‌‌شود تا هر تغییری را که به مرور زمان رخ می‌‌دهد، نشان دهد. به این ترتیب، این پیش‌‌بینی به روش پیشنهادی اضافه کردن/کنار گذاشتن (add/drop) تکیه دارد، که در این روش به طور خودکار یک ماه یا دوره را رها می‌‌کند و ماه با دوره جدیدی را انتخاب می‌‌کند. این امر شرکت‌‌ها را قادر می‌‌سازد عملکرد آینده را بر اساس آخرین اعداد و چهارچوب زمانی طرح‌‌ریزی کند که هنگام کار در یک محیط کسب‌‌وکارِ همیشه در حال تغییر، مزیتی را با خود به همراه دارد.

Rolling Forecast diagram

در مورد واحد پیش‌‌بینی جریان نقدی غلتان بیشتر بدانید.

 مقایسه پیش‌‌بینی‌های غلتان و بودجه‌‌های ثابت

در حالیکه اکثر کسب‌‌وکارهای سنتی از بودجه‌‌های ثابت استفاده می‌‌کنند، پیش‌‌بینی غلتان برای شرکت‌‌های در حال رشد سریع و بزرگ مزایایی را فراهم می‌‌کند. با بودجه‌‌های ثابت، بودجه با تکامل کسب‌‌وکار ثابت باقی می‌‌ماند و تغییر نمی‌‌کند. در نتیجه، حتی اگر درآمد بیش از تخمین بودجه باشد، بودجه ثابت تا زمانی که چهارچوب زمانی پیش‌‌بینی شده منقضی شود باقی خواهد ماند.

با پیش‌‌بینی‌‌های غلتان، کسب‌‌و‌‌کار مجموعه‌‌ای از دوره‌ها را مشخص می‌‌کند که بعد از آن پیش‌‌بینی را به روزرسانی کند. به عنوان مثال، اگر شرکت یک دوره را روی یک ماه تنظیم کند، بودجه به طور خودکار پس از گذشت هر ماه، یک ماه را به روزرسانی می‌‌کند. این امر به کسب‌‌وکارها این امکان را می‌‌دهد که با تنظیم بودجه‌‌های خود برای بازتاب روندها و تغییرات اخیر بازار جوابگو باشند.

مراحل ایجاد پیش‌‌بینی‌‌های غلتان

پروسه ایجاد یک پیش‌‌بینی غلتان باید مطابق با دستور ترتیبی زیر انجام شود تا هیچ مرحله‌‌ای از قلم نیفتد. پروسه ایجاد پیش‌‌بینی به شرح زیر است:

1. اهداف را شناسایی کنید

تیمی که وظیفه ایجاد پیش‌‌بینی غلتان را دارد باید در هنگام ساختن طرح‌‌ها، هدف نهایی خود را به ذهن بسپارد. تعیین اهداف نیز شامل شناسایی قابلیت استفاده پیش بینی‌‌ها و افرادی می‌شود که برای تصمیم‌‌گیری به پیش‌‌بینی‌‌ها متکی هستند. روشن نبودن اهداف از ابتدا، مانع تاثیرگذاری پیش‌‌بینی‌‌های غلتان خواهد بود

2.چهارچوب زمانی را در نظر بگیرید

یک کسب‌‌و‌‌کار باید مدت زمان پیش‌‌بینی غلتان را به ذهن بسپارد تا به برنامه‌‌ریزی کمک کند. تصمیم‌‌گیری در مورد اینکه پیش‌‌بینی تا چه زمانی از آینده را مدنظر قرار خواهد داد نیز شامل این برنامه‌ریزی می‌شود. کسب‌‌وکار باید پیش‌‌روی پیش‌‌بینی را از قبل مشخص کند . برای مثال، یک شرکت ممکن است دوره پیش‌‌روی را به صورت هفتگی، ماهانه یا سه ماهه انتخاب کند. اگر مدیریت پیش‌‌روی ماهانه را برای 12 ماه انتخاب کند، پس از اینکه یک ماه معامله بگذرد، این ماه از پیش‌‌بینی کنار گذاشته می‌‌شود و یک ماه اضافی به انتهای پیش‌‌بینی اضافه می‌‌شود. همانطور که در شکل 1 نشان داده شده است، این یعنی کسب‌‌وکار به طور مداوم دوره‌‌های 12 ماهه آینده را پیش‌‌بینی می‌کند.

Rolling Forecast - Sample Time Frame شکل 1

 

3. سطح جزئیات را تعیین کنید

ممکن است طول دوره پیش‌‌بینی تا حدودی تعیین کند که چه مقدار جزئیات باید در پیش‌‌بینی آورده شود. پیش‌‌بینی‌‌های طولانی معمولا جزئیات کمتری خواهند داشت. همچنین، در شرایطی که پیامدهای یک تصمیم بد به طور بالقوه بسیار قابل توجه است، سازندگان پیش‌‌بینی غلتان باید زمان و تلاش بیشتری برای افزایش دقت پیش‌‌بینی‌‌ها صرف کنند.

4. مشارکت‌‌کنندگان پروسه را شناسایی کند

یک شرکت باید مشارکت‌‌کنندگان کلیدی در پروسه ایجاد پیش‌‌بینی‌‌های غلتان را شناسایی کند. شرکت‌‌کنندگان باید افرادی هدفمند، بی‌‌طرف و بینش‌‌آفرین باشند تا مشارکت و همکاری موثری با پروسه داشته باشند. هنگامی که شرکت به اهداف تعیین شده رسید، این افراد باید پاداش دریافت کنند و زمانی که شرکت موفق نشود به عملکرد مورد نظرش برسد، این افرد باید پاسخگو باشند.

5. محرک‌های ارزش را شناسایی کنید

به جای تمرکز بر تمام جنبه‌‌های کسب‌‌و‌‌کار، شرکت باید محرک‌های ارزش را که احتمال بیشتری برای مشارکت در دستیابی به موفقیت دارند، شناسایی کند. تمرکز بر اهداف بسیار زیاد می‌‌تواند مانع از دستیابی شرکت به اهدافی شود که برای موفقیتش مهمند. امکان شناسایی محرک‌های ارزش از موفقیت‌‌های گذشته و از صنعت کسب‌وکار وجود دارد.

6. صحت منبع داده‌‌ها را بررسی کنید

داده‌‌هایی که شرکت در هنگام ایجاد پیش‌‌بینی‌‌های غلتان به آن متکی است، باید قابل اعتماد و معتبر باشد تا رسیدن به اهداف مورد نظر میسر شود . مدیریت باید بررسی کند که کیفیت داده‌‌ها بالاتر از بهای اسمی است و منبع داده قابل اعتماد است.

7. سناریوها و حساسیت‌‌ها را ایجاد کنید

یک گام اساسی در ایجاد پیش‌‌بینی‌‌های غلتان، ارزیابی درآمدهای مالی ممکن با استفاده از فرضیه ها و گرانندگان خاص است. بسته به محرک‌هایی که شرکت از آن‌ها استفاده می‌‌کند، به واسطه این امر شرکت می‌‌تواند نگاهی اجمالی به سناریوهای احتمالی داشته باشد. شرکت ممکن است مجبور باشد خودش را با آن سناریوها تطبیق دهد. همانطور که اطلاعات جدید در دسترس قرار می‌‌گیرند یا روندهای جدیدی ظاهر می شوند، پیش‌‌بینی می‌‌تواند به روز شود و درآمدهای جدید مشخص شوند. داشتن اطلاعات پیشین از سناریوها یا درآمدهای ممکن یا احتمالی به مدیریت شرکت در اتخاذ تصمیمات بهتر کمک می‌‌کند.

8. پیش‌‌بینی‌‌های واقعی و برآورد شده را تخمین بزنید

هنگامی که پیش‌‌بینی غلتان اجرا شد، باید ردیابی شود تا ببینید آیا بین عملکرد واقعی و اهداف تعیین شده اختلافی وجود دارد. اگر اختلافاتی وجود داشته باشد، مشارکت‌‌کنندگان این پروسه باید آنچه را که منجر به بروز اختلافات می‌شود، شناسایی کنند و به برنامه‌‌ریزی واحدهای عملیاتی برای اصلاح وضعیت بپردازند.

rolling forecast model example

در مورد واحد مدل‌‌سازی پیش‌‌بینی غلتانCFI بیشتر بدانید.

مزایای استفاده از پیش‌‌بینی غلتان

شرکتی که به جای بودجه ثابت، از پیش‌‌بینی غلتان استفاده می‌‌کند، مزایای زیر را در اختیار دارد:

1. تحلیل‌‌های ریسک بهبود یافته

شرکت‌ها، محیطی همیشه در حال تغییر هستند که این مسئله به معنی افزایش ریسک‌‌ است. با استفاده از یک پیش‌‌بینی غلتان، یک کسب‌‌وکار می‌‌تواند به طور مداوم با تغییر شرایط اقتصادی و صنعتی سازگار شود، که این امر به کاهش میزان در معرض ریسک‌‌ها قرار گرفتن کمک می‌‌کند. علاوه بر این، شرکت می‌‌تواند مناطقی را که نیاز به توجه بیشتری دارند شناسایی کند و زمان و منابع بیشتری را به آن‌ها اختصاص دهد.

2. افزایش دقت در برنامه‌‌ریزی مالی

کسب‌‌وکارهای بزرگ هنگام تهیه بودجه سالانه اغلب باید تعدادی از متغیرهایی را که روز به روز یا ماه به ماه تغییر می‌کنند، در نظر بگیرند. به عنوان مثال، با اجرای یک سیاست دولتی که به طور مستقیم بر کسب‌‌و‌‌کار تاثیر می‌‌گذارد، شرکت باید موارد مالی خود را تنظیم کند تا خود را با تغییرات تطبیق دهد و این تغییرات را منعکس کند. اگر کسب‌‌و‌‌کار مبتنی بر بودجه ثابت باشد، برای بازتاب این تغییرات باید تا دوره بودجه بندی بعدی منتظر بماند. با این حال، تمرین استفاده از پیش‌‌بینی غلتان، یک شرکت را قادر می‌سازد که سریع‌‌تر به چنین تغییراتی در بازار پاسخ دهد.

 

 

شاید از این مطالب هم خوشتان بیاید.

ارسال پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.