پرچمداران سیستم پرداخت رمز ارز در صنعت خرده فروشی‌‌

استفاده از رمز ارزها در کشورهایی که از لحاظ اقتصادی ناپایدارند، مثل ونزوئلا و هند رشد ناگهانی داشته است و مردم برای رهایی از ارز بی‌‌ارزش کشور خود، به رمز ارزهایی مثل بیت کوین و دش (Dash) رو آورده‌اند. این اتفاقات پیشرفت‌‌های امیدوارکننده‌‌ای هستند و در ماه‌‌های اخیر، با پیوستن خرده‌‌فروشان برتر به سیستم پرداخت کریپتو، بیشتر هم شده‌اند. Kroger، Starbucks و Rakuten، نام‌‌های بزرگی هستند که از بیت کوین و شبکه‌‌ لایتنینگ (Lightning) آن، به عنوان کانال پرداخت خود استفاده کرده‌اند. این اتفاق در حالی رخ داده است که تسلط سیستم‌‌های پرداخت قدیمی بر بازار رو به افول است و این نوید را می‌دهد که به زودی شرکت‌‌های بزرگ‌‌تری به پرداخت با کریپتو روی می‌‌آورند.

0 93

بسیاری از رسانه‌‌ها رمز ارز ها را راهی امن برای سیستم پرداخت نمی‌‌دانند. از نظر منتقدان، بیت کوین یک سیستم پرداخت بسیار بد است. علی رغم بدبینی‌‌هایی که نسبت به رمز ارزها وجود داشته، سیستم پرداخت رمز ارز در سال گذشته رشد چشم‌‌گیری داشته است. پردازنده‌‌ پرداخت بیت پِی (Bitpay) گزارش داده است که در سال 2018، 1 میلیارد دلار تراکنش با عملیات بنگاه به بنگاه (B2B) صورت گرفته که این واقعیت، رشد 255 درصدی نسبت به سال گذشته را نشان می‌‌دهد.

در حالی که همه چیز به نفع کریپتو است، متخصصان می‌‌گویند برای پذیرش رمز ارزها در مقیاس بزرگ، به چیزی بیش از این مثال‌‌های خاص نیاز داریم. به علاوه، سیستم‌‌های پرداخت هم باید بهبود یابند و رابط کاربرپسندتری داشته باشند. این کار تنها با پذیرش عمومی رمز ارزها به عنوان پول رایج جهانی امکان‌‌پذیر است.

آیا رعد شبکه لایتنینگ به Kroger خورده است؟!

در آغاز ماه مارس، Kroger، غول بازار سرمایه، 17مین شرکت بزرگ در ایالات متحده، اعلام کرد که در فروشگاه خود دیگر از کارت‌‌های اعتباری ویزا حمایت نمی‌‌کند. مایک اسکلات من (Mike Schlotman)، نایب رییس اجرایی Kroger می‌‌گوید:

ویزا مدت زیادی است که از موقعیت خود سوء استفاده کرده و به خرده‌‌فروشان کارمزدهای اضافی اختصاص داده است

خرده‌‌فروشان Kroger نیز ادعا کرده بودند از بین تمام کارت‌‌های اعتباری‌‌ که Kroger قبول می‌‌کند، که ویزا بیشترین کارمزد را دارد.

چیزی که در مورد این موضوع جالب است این است که اعضای جامعه‌‌ کریپتو سریعا وارد عمل شده و راه را برای ورود Kroger به شبکه‌‌ پرداخت لایتنینگ هموار کردند. آنتونی پمپ پمپلیانو (Anthony Pomp Pompliano) موسس مورگان کریک دیجیتال (Morgan Creek Digital) که در تاریخ 2 مارس به رهبری تیم خرده‌‌فروشان این تیم دست یافت، در توئیتر عنوان کرد:

تیم مورگان کریک دیجیتال با پیشنهاد شبکه‌‌ی لایتنینگ، می‌‌خواهد به Kroger بپیوندد..

پمپ در 3 مارس توییت کرد:

همین الان اولین تماس خود با یکی از اعضای Kroger را قطع کرده‌‌ام و هواداران باید منتظر خبرهای بعدی باشند.

نمی‌‌توان تخمین زد که Kroger با پیشنهاد پمپ چه قدر جلو می‌‌افتد، ولی پذیرش بیت کوین و شبکه‌‌ی لایتنینگش توسط Kroger، یک اتفاق تاریخی در صنعت کریپتو خواهد بود.

ویلیوس سمناس (Vilius Semenas)، مدیر ارشد تبلیغاتی در پردازنده‌‌ پرداخت با کریپتویِ کوین گِیت (CoinGate) می‌‌گوید:

پذیرفتن شبکه‌‌ی لایتنینگ توسط یک شرکت بزرگ برای کریپتو یک اتفاق مهم است. داشتن کاربران واقعی در چنین مقیاسی، راه را برای پذیرش بیت کوین در آینده هموارتر می‌‌کند.

سمناس به کوین تلگراف می‌‌گوید سلیقه‌‌ی هر شرکت خرده فروشی‌‌ برای انتخاب سیستم پرداخت، فرق دارد:

سیستم‌‌های پرداخت کارتی مانند ویزا و مسترکارت، این صنعت را قبضه کرده اند. به همین دلیل، پذیرش یک صنعت نوآورانه در این فضا کمی زمان‌‌بر است، زیرا بازار دو وجهی است و علاوه بر پذیرش خرده‌‌فروشان، به پذیرش مصرف‌‌کنندگان نیز نیاز دارد. خرده‌‌فروشان به طور ذاتی ضربه خورده اند و تاثیر کمی بر پرداخت‌‌های کارتی دارند و به نشانه‌‌ی اعتراض، از سیستم‌‌های پرداخت جدید استقبال خواهند کرد.

CoinGate  تنها پردازنده‌‌ی پرداخت با کریپتویی نیست که معتقد است خرده‌‌فروشان جهان مانند Kroger  از سیستم‌‌های پرداخت کارآمد و کم‌‌هزینه استقبال خواهند کرد. شان رولند (Sean Rolland) مدیر محصولات بیت پی نیز همین سخنان را به کوین تلگراف گفته است: ”

هیچ شرکتی کارمزدهای بالا را دوست ندارد. سیستم‌‌های پرداخت قدیمی به این زودی‌‌ها از بین نمی‌‌روند، ولی خرده‌‌فروشان باید راه حل‌‌های بهتر را ارزیابی کنند.

Starbucks، Rakuten و Birks Group وارد عمل می‌‌شوند

علاوه بر Kroger، نشانه‌‌هایی از ورود دیگر شرکت‌‌های بزرگ به شبکه‌‌ی لایتنینگی و پرداخت با کریپتو دیده می‌‌شود. شایعات می‌‌گویند Starbucks تا پایان سال 2019، بیت کوین را به عنوان سامانه‌‌ی پرداخت در ایالات متحده انتخاب می‌‌کند. این پذیرش با تعامل با بکت (Bakkt) به دست آمده است. بکت یک صرافی رمز ارز و پلتفرمی برای پرداخت است و در همین سال صرافی بین قاره‌‌ای خود را راه‌‌اندازی می‌‌کند.

در ماه آگوست، غول قهوه (Starbucks) در کنار مایکروسافت و BCG، به یکی از شرکای کلیدی بکت تبدیل شد. مطبوعات عنوان کردند که Starbucks می‌‌خواهد با کمک بکت پلتفرم خود را بسازد و کریپتو را به عنوان سامانه‌‌ی پرداخت در پلتفرم خود بپذیرد. به عبارت دیگر، علی رغم اینکه پذیرش زودهنگام کریپتو توسط Starbucks در اخبار تایید نشده، ماریا اسمیت (Maria Smith) نایب رییس شراکت و پرداخت Starbucks اعلام می‌‌کند که مدتی است که این توافق صورت گرفته و به زودی اجرا خواهد شد.

اسمیت در همایش معرفی بکت گفت:

پرچم‌‌دار خرده‌‌فروشان، Starbucks، در توسعه‌‌ی کاربردهای عملی، قابل اطمینان و تنظیم‌‌شده برای مصرف‌‌کنندگانی که می‌‌خواهند با دارایی‌‌های دیجیتالشان از Starbucks خرید کنند، نقشی کلیدی ایفا می‌‌کند. Starbucks می‌‌خواهد به عنوان یک پیشگام در ارائه‌‌ی پرداخت با موبایل به بیش از 15 میلیون عضو در Starbucks Rewards، در خدمات خود نوآوری داشته باشد و گزینه‌‌های پرداخت خود را برای مشتریان، بهبود دهد.

این برنامه‌‌ای است که تا انتهای سال باید انجام بگیرد. شایعات می‌‌گویند Starbucks پرداخت با بیت کوین را در سطح آمریکا پذیرفته و طبق گزارشی که در آگوست منتشر شد، آن‌‌ها را سریعا به فیات تبدیل می‌‌کند. با اینکه تاریخ دقیق راه‌‌اندازی مشخص نیست، تاثیر چشم‌‌گیری بر بیت کوین و پرداخت با کریپتو گذاشته است. انتظار می‌‌رود دیگر شرکت‌‌ها نیز با تبعیت از Starbucks بیت کوین را بپذیرند.

در حال حاضر، هیچ نشانه‌‌ی قطعی‌‌ مبنی بر پذیرش بیت کوین و پرداخت با آن، توسط دیگر خرده‌‌فروشان مطرح نشده است و به زودی نیز مطرح نخواهد شد. اگر چه، شرکت‌‌های آمریکایی دیگری (نه به بزرگیِ Starbucks) این کار را کرده اند.

در ماه نوامبر، گروه برکس، یکی از بزرگ‌‌ترین و قدیمی‌‌ترین خرده‌‌فروشان زیورآلات در کانادا، اعلام کرد که در 8 فروشگاه از 30 فروشگاه خود در کانادا، بیت کوین را پذیرفته است. انتظار می‌‌رود در ژانویه و فوریه، Rakuten، بزرگ‌‌ترین وبسایت تبلیغات ژاپن، کریپتو را بپذیرد. آن‌‌ها عنوان کردند که به زودی اپلیکیشن Rakuten Pay را به‌‌روزرسانی می‌‌کنند و در این به‌‌روزرسانی، پرداخت با رمز ارز ممکن می‌‌شود.

شرکت‌‌هایی که کریپتو را به عنوان سیستم پرداخت خود پذیرفته اند، از تعداد انگشتان دو دست بیشتر نمی‌‌شود. اما با توجه به عظمت آن‌‌ها، می‌‌توان انتظار داشت رقبای آن‌‌ها نیز به این مسیر بپیوندند. رولاند می‌‌گوید: “هر چه خرده‌‌فروشان بیشتری بیت کوین را بپذیرند، بهتر است.”

پرچمداران سیستم پرداخت رمز ارز در صنعت خرده فروشی‌‌

موانع موجود

علی رغم شروع یک حرکت در مسیر پرداخت با کریپتو، یک سری موانع بر سر راه پذیرش جهانی وجود دارد. شاید سخت‌‌ترین آن‌‌ها، مسئله‌‌ی مرغ و تخم مرغ است: آیا باید شرکت‌‌های بزرگ کریپتو را بپذیرند تا کاربرانشان از کریپتو استفاده کنند؟ یا اینکه مردم باید کرپیتو را بپذیرند تا شرکت‌‌های بزرگ هم این نظر را داشته باشند؟ کدام یک مقدم است؟

بیشتر خرده‌‌فروشان به دنبال کانال‌‌های پرداخت جدیدند. ویلیس سمناس هشدار داده که کوین گیت از کانال‌‌هایی که کاربران را راضی نکرده است، دیگر استفاده نمی‌‌کند:

مشکل این است که یک سیستم پرداختِ به حد کافی جامع و گسترده نداریم که همه‌‌ی مشتریان از آن راضی باشند. هم چنین به نظر غیر ممکن است که بخواهیم کاربران را به پرداخت با چیزی به غیر از پول متقاعد کنیم.

این که چرا شرکت‌‌های دیگر از کریپتو استقبال نکرده اند منطقی است. زیرا تنها 5 درصد از آمریکایی‌‌ها حداقل یک نوع رمز ارز در اختیار دارند. پس نباید از تصمیم Kroger یا Starbucks زیاد هیجان‌‌زده شویم، زیرا جمعیت افرادی که می‌‌توانند با کریپتو پرداخت انجام دهند کم است و همین مساله، شرکت‌‌های دیگر را نیز جلب نمی‌‌کند. این نکته‌‌ای بود که سمناس مطرح کرد و گفت این مثال‌‌های خاص، شرکت‌‌های دیگر را به همراهی با این موج ترغیب نمی‌‌کند:

اگر چه پذیرش این فعالیت‌‌ها یک نقطه‌‌ی شروع به حساب می‌‌آید ولی منجر به این نمی‌‌شود که دیگر خرده‌‌فروشان نیز به طور قطع به یقین از آن پیروی کنند. مثلا چند ماه پیش، اوهایو پرداخت مالیات با بیت کوین را پذیرفت ولی دیگر ایالت‌‌ها هنوز این کار را انجام نداده اند. این‌‌ها همه به نتیجه‌‌ی آزمایش بستگی دارد.

مشکل دیگر این است که سیستم‌‌هایی مثل شبکه‌‌ی لایتنینگ برای اجرا در مقیاس بزرگ هنوز آماده نیستند. شبکه‌‌ی لایتنینگ در نسخه‌‌ی بتای خود قرار دارد و این که شرکت‌‌هایی مثل Kroger از آن استقبال کرده اند، جای تعجب دارد. همان طور که ویلیوس سمناس گفت، استفاده از بسیاری از کانال‌‌های پرداخت با کریپتو مثل شبکه‌‌ی لایتنینگ آسان نیست و کاربران از رابط کاربری آن راضی نخواهند بود:

در یک دنیای ایده‌‌آل، شبکه‌‌ لایتنینگ بهترین راه حل برای خرده‌‌فروش‌‌هایی مثل Kroger خواهد بود و پرداخت‌‌های مشتریانش را به ارزان‌‌ترین و امن‌‌ترین وجه ممکن انجام خواهد داد. در واقع این ممکن است در آینده تنها راه حل برای یک سیستم پرداخت جهانی و بزرگ‌‌مقیاس (مانند ویزا و مسترکارت در حال حاضر) باشد. اصلی‌‌ترین مانع برای این مسیر، کاربرپسند نبودن، نبود رابط کاربری مناسب برای انتقال پول و گنجایش کم شبکه‌‌ لایتنینگ است.

سمناس قاطعانه اعتقاد دارد که احتمالا این فقط مشکلی کوتاه‌‌مدت است و اپلیکیشن‌‌های کاربرپسندتری به بازار خواهند آمد. این را هم در نظر بگیرید که شبکه‌‌ لایتنینگی در سال 2016 منتشر و در ماه مارس نسخه‌‌ی بتای آن راه‌‌اندازی شده و راه زیادی برای پیشرفت دارد. این شبکه، بیت کوین و دیگر رمز ارزها راه خود را در آینده پیدا خواهند کرد.

منبع

شاید از این مطالب هم خوشتان بیاید.

ارسال پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.