نمودار شمعی ژاپنی Doji چیست؟

دوجی (Doji) یک نمودار شمعی به شیوه‌‌ای ژاپنی است که می‌‌تواند در معاملات بازار به عنوان یک نشان‌‌گر مورد استفاده قرار بگیرد. در ادامه با ویژگی‌ها، نحوه بررسی و مثال‌های آن آشنا خواهید شد.

0 188

Doji‌‌ نام فصلی است که در آن قیمت‌‌های بازگشایی و بسته شدنِ نمودار شمعی یک اوراق بهادار، مولفه‌‌های الگویی برابر داشته باشند. نمودار شمعیِ Doji‌‌ به شکل یک صلیب، صلیب وارونه یا شکل علامت جمع است. نمودارهای شمعیِ Doji‌‌ الگوهایی خنثی هستند که در دسته‌‌ی مهم‌‌ترین الگوها قرار می‌‌گیرند. این حالت وقتی به وجود می‌‌آید که بازگشایی و بسته شدنِ یک اوراق بهادار، در یک بازه‌‌ی زمانی معین به طور مجازی مساوی باشند و در تحلیل‌‌های فنی، نشان‌‌دهنده‌‌ی یک بازگشت هستند. در زبان ژاپنی، Doji‌‌ به معنای خطا یا اشتباه است و به حالتی نادر گفته می‌‌شود که قیمت‌‌های بازگشایی و بسته شدن دقیقا مساوی باشند.

بسته به این که در چه زمانی خطوط بازگشایی و بسته شدن سقوط می‌‌کنند، Doji‌‌ به شکل سنگ قبر (Gravestone)، پادراز (Longlegged) یا سنجاقک (Dragonfly) خواهد بود.

Doji

ویژگی‌‌های کلیدی

  • یک Doji‌‌ به فصلی اطلاق می‌‌شود که در آن قیمت‌‌های بازگشایی و بسته شدن نمودار شمعیِ یک اوراق بهادار، مولفه‌‌های الگویی مساوی داشته باشند.
  • نمودارهای شمعیِ Doji‌‌ الگوهایی خنثی هستند که در دسته‌‌ی مهم‌‌ترین الگوها قرار می‌‌گیرند.
  • Doji‌‌‌‌ها به سه نوع اصلی تقسیم‌‌بندی می‌‌شوند: سنگ قبر، پادراز و سنجاقک.

یک Doji‌‌ به شما چه می‌‌گوید؟

تحلیل‌‌گران فنی می‌‌گویند همه‌‌ اطلاعات موجود در مورد سهام در قیمت آن منعکس می‌‌شود. به همین دلیل گفته می‌‌شود قیمت کافی است. اما عملکرد قیمتی در گذشته هیچ ربطی به قیمت در آینده ندارد و قیمت واقعی سهام نیز هیچ ارتباطی با ارزش ذاتی یا واقعی آن ندارد. در نتیجه، تحلیل‌‌گران فنی با وارسی بسیار، سعی می‌‌کنند بالاترین احتمال معامله‌‌ را پیدا کنند. یک تاجر ژاپنی از شهر ساکاتا به نام هوما (Homma) در قرن هفدهم یک ابزار برای این کار را معرفی کرد و در سال 1900، چارلز دو (Charles Dow) بازتعریفی از آن ارائه داد: نمودارهای شمعی.

هر الگوی شمعی از 4 مجموعه داده برای تعریف شکل خود استفاده می‌‌کند. بسته به شکلی که دارد، تحلیل‌‌گران در مورد فعالیت قیمتی پیش‌‌بینی‌‌هایی می‌‌کنند. هر نمودار شمعی از قیمت بازگشایی، بسته شدن، پایین و بالا تشکیل شده و بازه‌‌ی زمانی مورد استفاده یا تیک اینتروال (tickkinterval) مهم نیست. نوار خالی یا پری که الگوی کندل استیک می‌‌سازد بدنه (body) نام دارد. خطوطی که بیرون از بدنه گسترش می‌‌یابند سایه نام دارند. اگر یک سهام در جایی بالاتر از زمان بازگشایی خود بسته شود، نمودار شمعیِ خالی خواهد داشت. اگر سهام پایین بسته شود، نمودار شمعی پر خواهد داشت. یکی از مهم‌‌ترین انواع مهم نمودار شمعی، Doji‌‌ نام دارد.

Doji‌‌ در هر دو حالت جمع و مفرد خود، وقتی ساخته می‌‌شود که بازگشایی و بسته شدنِ یک سهام به طور مجازی مساوی باشند. Doji‌‌ به شکل یک صلیب یا علامت جمع است و بدنه‌‌ی کوچک دارد یا اصلا بدنه ندارد. از دید تئوری، Doji‌‌ عدم اطمینان از طرف خریدار و فروشنده را نشان می‌‌دهد. بعضی از تحلیل‌‌گران می‌‌گویند این یک نشانه از بازگشت است. اگر چه می‌‌تواند نشان‌‌دهنده‌‌ی زمانی باشد که فروشندگان و خریداران روند سرعتی یافته اند. Doji‌‌ در زمان ادغام رخ می‌‌دهد و به تحلیل‌‌گران در تشخیص احتمال شکست قیمت کمک می‌‌کند.

مثال‌‌هایی از کاربرد Doji‌‌

نمودار زیر یک Doji‌‌ سنگ قبر را برای سهام شرکت سیانوتک در فوریه‌‌ی 2018 نشان می‌‌دهد. این نمودار در حجم معاملات بالای صعودی رسم شده و نشان‌‌گر یک بازگشت خرسی در کوتاه‌‌مدت است.

Doji

مثال‌‌هایی از Doji‌‌ سنگ قبر

در این مثال، Doji‌‌ سنگ قبر سقوط میانگین شناور در بازه‌‌ی 50 یا 200 روزه به قیمت‌‌های 4/16 و 4/08 را نشان می‌‌دهد. تاجران به دیگر نشان‌‌گرهای معامله مانند RSI یا MACD توجه می‌‌کنند تا سقوط احتمالی را تشخیص دهند. تاجران روزانه بالای سایه‌‌ی بالا، نزدیک قیمت 5/10 دلار توقف می‌‌کنند. تاجران میان‌‌مدت نیز در جایی بالاتر توقف می‌‌کنند.

تفاوت Doji‌‌ و فرفره چیست؟

نمودارهای شمعی اطلاعاتی در مورد روند، وضعیت، سرعت و ثبات بازار به ما می‌‌دهند. الگوهایی که در نمودارهای شمعی به کار می‌‌روند نشانه‌‌هایی از کنش‌‌ها و واکنش‌‌های بازار هستند. Doji‌‌ و نمودار شمعی‌‌های فرفره‌‌ای بخشی از یک الگوی بزرگترند. Doji‌‌ و فرفره خنثی بودن قیمت یا وجود فشار بر فروشنده یا خریدار را نشان می‌‌دهند. به عبارت دیگر، آن‌‌ها هر دو یک چیزند ولی در خوانشی که تحلیل‌‌گران از آن‌‌ها دارند، متفاوتند.

فرفره‌‌ها تقریبا شبیه به Doji‌‌‌‌ها هستند ولی بدنه‌‌ی آن‌‌ها بزرگتر است یعنی بازگشایی و بسته شدنشان به هم نزدیک است. اصلی‌‌ترین تفاوت بین فرفره و Doji‌‌ این است که Doji‌‌ به نشان‌‌گرهایی مانند بولینگر بندز (Bollinger Bands) به چشم ابزاری برای شناسایی خنثی بودن روند یا بازگشت قیمت استفاده می‌‌کند.

محدودیت‌‌های Doji‌‌

نمودار شمعی Doji‌‌ یک نشان‌‌گر خنثی است که اطلاعات کمی به ما می‌‌دهد. به علاوه، Doji‌‌ زیاد اتفاق نمی‌‌افتد و در نتیجه ابزار قابل اطمینانی برای تشخیص بازگشت قیمت نیست. حتی وقتی Doji‌‌ اتفاق بیفتد هم نمی‌‌توان به آن مطمئن بود. هیچ اطمینانی نیست که قیمت در جهتی که شمع‌‌های تایید انتظار دارند ادامه پیدا کند.

از اندازه‌‌ی دنباله‌‌ی Doji‌‌ و اندازه‌‌ی شمع تایید، به فاصله‌‌ی نقطه‌‌ی ورود یک معامله و نقطه‌‌ی توقف زیان پی می‌‌بریم. اگر فاصله‌‌ی بین نقطه‌‌ی ورود و نقطه‌‌ی توقف زیاد باشد، تاجران نیاز دارند یک نقطه‌‌ی توقف زیان دیگر پیدا کنند یا از معامله‌‌ی خود صرف نظر کنند؛ زیرا حجم زیاد توقف زیان با سود معامله هم‌‌خوانی ندارد. تخمین سود محتمل یک تجارت با Doji‌‌ نیز مشکل است، زیرا الگوهای شمعی هدف قیمت را نشان نمی‌‌دهند. یک روش دیگر، مثل الگوهای شمعی دیگر، نشان‌‌گرهای دیگر و استراتژی‌‌های دیگر برای شناسایی نقطه‌‌ی خروج از معامله نیاز است.

شاید از این مطالب هم خوشتان بیاید.

ارسال پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.