نقش سود و سود آوری در اقتصاد

در این مطلب با تعریف سود و نقش آن در بخش‌های مختلف اقتصادی آشنا می‌شویم. همچنین اهمیت و تاثیر سودآوری در سرمایه گذاری، درآمدزایی، کارآفرینی و موارد دیگر ارزیابی خواهد شد.  

0 183

سود در اقتصاد ، بازده مازادی است که بعد از پرداخت همه‌‌ هزینه‌‌ها توسط یک شرکت به دست می‌‌آید. سود را می‌‌توان به عنوان پاداش مالی سهام‌‌داران و مالکین یک کسب‌‌وکار در نظر گرفت. سود در یک اقتصاد سرمایه‌‌داری، نقش مهمی را در ایجاد انگیزه برای کسب‌‌و‌‌کار و کارآفرینان ایفاء می‌‌کند.

پاداش سودِ بالاتر در یک شرکت مقتدر، آن‌ها را ترغیب خواهد کرد تا برای کاهش هزینه‌‌ها و توسعه محصولات جدید تلاش کنند. اگر یک صنعت سودبخش باشد، باعث تمایل شرکت‌‌های جدید برای ورود به آن خواهد شد. اگر یک شرکت سودآوری نداشته باشد، یا باید خود را تطبیق و تغییر دهند یا اینکه کسب‌‌وکار خود را تعطیل کنند. این انگیزه‌‌ حاصل‌‌شده از سود می‌‌تواند به افزایش کارآیی کمک کند، گزینه‌‌های بیشتری را برای مشتریان فراهم آورد و منابع را متناسب با سلایق مصرف‌‌کنندگان تخصیص دهد.

با این حال، سود می‌‌تواند ضرر هم به همراه داشته باشد. برای افزایش سود خود، شرکت‌‌ها ممکن است دست به اقداماتی بزنند که باعث شکست بازار می‌‌شوند. برای مثال، شخصی که دارائی‌‌های یک کسب‌و‌کارِ در حال ورشکستگی را می‌خرد، پس از آن می‌تواند دارائی‌‌های موجود را بفروشد و موجب بیکاری کارکنان شود. از سوی دیگر، شرکت‌‌ها می‌‌توانند سود خود را از طریق دور زدن قوانین زیست‌محیطی افزایش دهند و باعث ایجاد و گسترش آلودگی شوند. همچنین، یک شرکت ممکن است به دنبال بیشینه ساختن سود خود در کوتاه‌‌مدت باشد و در بلندمدت کمتر از حد لازم سرمایه گذاری کند.

اقتصاددانان رفتاری، این نکته را مورد بحث قرار می‌‌دهند که علم اقتصاد اغلب نقش سود را بیش از حد برجسته می‌‌سازد. برای مثال، افراد توسط عوامل زیادی به غیر از سود، مانند غرور کاری، میل به کار در یک شرکت بزرگ‌‌تر، موفق بودن و به دنبال ایده‌‌های خود رفتن ترغیب می‌‌شوند.

نقش سود در اقتصاد
سود باعث می‌‌شود شرکت‌‌ها هزینه‌‌ها را کم کرده و کارآیی را افزایش دهند. کارآیی
سود کارآفرینان را ترغیب می‌‌کند محصولات جدیدی تولید کنند که ممکن است سودبخش باشند. نوآوری
سود بالا به شرکت‌‌ها این ظرفیت را می‌‌دهد تا در بخش پژوهش و توسعه سرمایه گذاری کنند. سرمایه گذاری
سود بالاتر باعث جاری شدن منابع به سمت نواحی سودبخش می‌‌شود. انگیزه
سود بالاتر باعث افزایش حقوق کارکنان می‌‌شود. حقوق
دولت‌‌ها از سود شرکت‌‌ها مالیات می‌‌گیرند تا درآمد کسب کنند. مالیات بر شرکت‌‌ها
نابرابری، سرمایه گذاری کوتاه‌‌مدت، شکست بازار، انحصارطلبی. مشکلات سود

اهمیت سودبخشی

  1. سرمایه گذاری در بخش پژوهش و تحقیق: سود بالاتر، یک شرکت را قادر می‌‌سازد تا بیش از پیش در بخش توسعه و تحقیق پول خرج کند. این امر می‌‌تواند به فناوری بهتر، هزینه‌‌های پایین‌‌تر و کارآیی پویا ختم شود. این سود مخصوصا برای بعضی صنایع مانند صادرات نفت، تحقیق در مورد دارو و ساخت‌‌وساز ماشین، که برای توسعه خود به سرمایه گذاری‌‌های بسیار پرخطر نیاز دارند، بسیار حائز اهمیت است. بدون این سود و سرمایه گذاری ، اقتصاد راکد شده و توانایی رقابت بین‌‌المللی خود را از دست می‌‌دهد و باعث نابودی مشاغل در بخش‌‌های مختلف می‌‌شود.
نقش سود در اقتصاد
نقش سود در اقتصاد

این نمودار کارآیی پویا، کاهش میانگین هزینه‌‌های بلندمدت به خاطر سرمایه گذاری در فناوری‌‌های پربارتر، را نشان می‌‌دهد. این سرمایه گذاری، بدون سودهای فوق‌‌عادی انجام نمی‌شود.

  1. پاداش برای سهام‌‌داران: سهام‌‌داران، سود سهام (Dividend) دریافت می‌‌کنند. سود بالاتر باعث افزایش سود سهام شده و افراد را ترغیب می‌‌کند که سهام جدید بخرند. سهام‌‌داران یک منبع مهم مالی برای شرکت‌‌ها هستند. سود بیشتر برای پاداش‌‌دهی به سهام‌‌داران الزامی است و امید به سودبخشی در آینده، شرکت‌‌ها را قادر می سازد تا دارائی‌‌ خود را از سمت سهام‌‌داران به سوی انبساط مالی هدایت کنند.

سود کم ممکن است یک شرکت را در خطر تصاحب از سوی یک شرکت دیگر قرار دهد. اگر عملکرد یک شرکت کمتر از حد لازم باشد، سهام‌‌داران ممکن است احساس کنند که با فروختن سهام خود به یک شرکت جدید، وضعیت بهتری خواهند داشت.

3 سود بالا باعث جذب شدن شرکت‌‌های جدید به سمت صنعت می‌‌شود: اگر قیمت نفت بالا باشد، مطمئنا سودبخش‌‌تر خواهد بود. این سودها باعث ترغیب شرکت‌‌ها به توسعه‌‌ی حوزه‌‌های جدید نفتی می‌‌شوند. همچنین با سودبخش‌‌تر شدن نرم‌‌افزارهای موبایل، بسیاری از شرکت‌‌ها مایل به سرمایه گذاری در این بخش خواهند بود.

نقش سود در بازارهای رقابتی

نقش سود در اقتصاد
نقش سود در اقتصاد

در این مثال، قیمت P2 سودبخشی فوق‌‌عادی خواهد داشت (AR>ATC). با این وجود، اگر بازار کاملا رقابتی باشد، این سود باعث ترغیب شرکت‌‌های بیشتری برای ورود به آن صنعت خواهد شد. تا زمانی که سود به حالت عادی برسد، عرضه، افزایش و قیمت کاهش خواهد داشت (در P1، جایی که AR=ATC).

نقش سود در اقتصاد
نقش سود در اقتصاد

در بلندمدت، سود به سطح عادی خود برخواهد گشت.

 اقتصادهای ریسک‌‌دار

می‌‌توان سود را پس‌‌انداز کرد و برای رکودهای اقتصادی پیش‌‌بینی‌‌نشده مانند رکود یا افزایش قیمت دارائی در نرخ مبادله استفاده کرد. این امر برای صنایع بی‌‌ثبات مانند محصولات لوکس بسیار حائز اهمیت است. کالاهای لوکس ممکن است در سال‌‌های پررونق بازار بسیار سودبخش باشند، اما در دوران رکود باعث ضرر خواهند شد.

درآمدهای مالیاتی

دولت‌‌ها از سود شرکت‌‌ها مالیات دریافت می‌‌کنند و این باعث فراهم آمدن چندین میلیارد پوند درآمد مالیاتی در هر سال می‌‌شود. در بریتانیا، نرخ مالیات بر شرکت‌‌ها 19% می‌‌باشد.

نقش سود در اقتصاد
نقش سود در اقتصاد

این نمودار، نشان دهنده سطح سود شرکت‌‌ها در ایالات متحده می‌‌باشد که می‌‌توان نزول سودها را در جریان رکود و همچنین افزایش بسیار زیاد سودها را بعد از این دوره مشاهده کرد.

سود و حقوق

به صورت نظری، سودِ بالاتر باعث افزایش حقوق برای همه‌‌ی کارکنان می‌‌شود.

نقش سود در اقتصاد
میانگین حقوق در ایالات متحده

با این وجود، این نمودار نشان می‌‌دهد که بالا رفتن سود ضرورتا به افزایش حقوق نمی‌‌انجامد.

 تاثیر انگیزه

سود بالاتر به عنوان انگیزه‌‌ای برای کارآفرینان، جهت شروع یک کسب‌‌وکار عمل می‌‌کند. بدون پاداش حاصله از سود، سرمایه گذاری کمتری در کار خواهد بود و افراد کمتری مایل به قبول کردن ریسک هستند. در یک اقتصاد دستوری، هیچ انگیزه سودبخشی وجود ندارد، اما همین امر می‌‌تواند به نبود انگیزه‌‌های دیگر ختم شود.

ارزیابی اهمیت سود

اگرچه سود نقش مهمی را در اقتصاد ایفاء می‌‌کند، اما باید این نکات را به خاطر داشته باشیم:

  • تمرکز صرف روی سودآوری ممکن است باعث آسیب به محیط زیست شود.
  • سود بالاتر ممکن است باعث نابرابری بیشتر در جامعه شود. این مسئله به میزان قدرت انحصار خرید شرکت‌‌ها بستگی دارد.
  • دنبال کردن سود کوتاه‌‌مدت می‌‌تواند باعث ترغیب شرکت‌ها به پذیرفتن ریسک و رفتارهای بی‌‌ملاحظه شود. برای مثال، بانک‌‌های تجاری در دهه‌‌ی 1990 و اوایل سده‌‌ی 21 ریسک بیشتری را انجام دادند و همین کار باعث کاهش شدید ارزش پول شد.
  • شرکت‌‌ها می‌توانند به دنبال اهدافی غیر از به حداکثر رساندن سود باشند. این اهداف می‌‌توانند شامل بیشینه ساختن رشد، اهداف فرهنگی/اجتماعی، بیشینه‌‌ ساختن فروش و همچنین رضایت کافی از سودها باشند.

منبع

شاید از این مطالب هم خوشتان بیاید.

ارسال پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.