نحوه پیاده‌‌سازی اولیه فناوری‌‌های نوظهور

در این مقاله با نحوه پیاده‌‌سازی اولیه فناوری‌‌های نوظهور نظیر رسانه اجتماعی، تکنولوژی‌‌های پوشیدنی، اینترنت اشیاء، هوش مصنوعی، آنالیتیک، کریپتو و بلاکچین آشنا خواهید شد. کلید کار، شناخت این نکته است که این فناوری‌‌ها کجا می‌‌توانند بر فرآیندها، محصولات و خدمات کسب و کارتان تأثیرگذار باشند. در فضای رقابتی که باقی رقبا نیز در حال آزمایش این فناوری‌ها هستند، اگر شما به طور مداوم و همیشگی در حال بررسی این نکات مهم نباشید، از بقیه عقب خواهید ماند.

0 84

لیستی از فناوری‌های نوظهور و پرکاربردی که هر کسی باید آن‌ها را دنبال کرده و در کسب‌وکار خود پیاده‌سازی کند:

  • رایانش ابری
  • خدمات مبتنی بر مکان (LBS)
  • واقعیت افزوده، مجازی و ترکیبی
  • تحلیل شبکه‌‌های اجتماعی
  • فناوری‌‌های پوشیدنی
  • اینترنت اشیاء
  • هوش مصنوعی (AI)/ یادگیری ماشینی
  • تحلیل‌‌های افزوده
  • ارزهای رمزنگاری شده (کریپتوکارنسی)
  • بلاکچین

در ماه اکتبر، تمرکز بر روی فناوری‌‌های ذیل بود:

  • رایانش ابری
  • خدمات مبتنی بر مکان (LBS)
  • واقعیت افزوده، مجازی و ترکیبی

و اکنون تمرکز بر روی مابقی فناوری‌‌های نوظهور و پیاده‌‌سازی آزمایشی آن‌هاست.

پیاده‌‌سازی:

پنج گام ساده برای پیاده‌‌سازی فناوری‌‌های نوظهور

1. توصیف فناوری نوظهور با تکیه بر تأثیرات آن روی کسب و کار

2. هدف قرار دادن تأثیرات بالقوه آن در مدل‌‌های ویژه کسب و کار و فرآیندها

3. شناسایی حامیان برای پشتیبانی از پیاده‌‌سازی

4. توسعه طرح‌‌های اولیه پیاده‌‌سازی (با ارزیابی ضریب تأثیر تجربی

5. پیاده‌‌سازی

تحلیل شبکه‌‌های اجتماعی

تحلیل شبکه‌‌های اجتماعی عبارت است از “فرآیند گردآوری داده‌‌ها از تعاملات کاربران در رسانه دیجیتال و پردازش آن به دیدگاه‌‌های ساخت‌‌یافته که به تصمیمات کسب و کار اطلاعات‌‌محور و افزایش محوریت مصرف‌‌کننده برای برندها و کسب و کارها منتهی می‌‌شود… سه گام اصلی در تحلیل شبکه‌‌های اجتماعی وجود دارد: شناسایی داده‌‌ها، تجزیه و تحلیل داده‌‌ها و تفسیر اطلاعات.” تحلیل شبکه‌‌های اجتماعی بر طیف وسیعی از محصولات و خدمات و در کل فاکتورهای مختلف از قبیل رضایت مصرف‌‌کننده، مدیریت برند، نوآوری، تحلیل رقیب و جذب مشتری در هر فرآیندی که از دیدگاه‌‌های بازار، رقیب و مصرف‌‌کننده استفاده می‌‌کند، تأثیرگذار است. تأثیرگذاری چنین فناوری در یک سری از طرح‌‌های پیاده‌‌سازی آزمایشی قابل بررسی و ارزیابی است، اما مطابق معمول، این طرح‌‌ها نیازمند بودجه و حمایت هستند و معیارهای تأثیرگذاری در سیستم‌‌هایی به نمایش درمی‌‌آیند که مشاهده مکان و حد تأثیرگذاری را ساده می‌‌کند.

تکنولوژی پوشیدنی

“تکنولوژی پوشیدنی به ابزارهای الکترونیک اطلاق می‌‌شود که می‌‌توانند بر روی بدن پوشانده شوند، چه به عنوان لوازم جانبی (اکسسوری) یا بخشی از مواد مورد استفاده در پوشش. انواع مختلفی از تکنولوژی پوشیدنی وجود دارد که رایج‌‌ترین آنها شامل ردیاب فعالیت (activity tracker) و ساعت‌‌های هوشمند (smart watches) هستند. یکی از مهم‌‌ترین ویژگی‌‌های تکنولوژی پوشیدنی، توان اتصال آن به اینترنت است که امکان تبادل داده‌‌ها بین یک شبکه و دستگاه الکترونیکی را فراهم می‌‌سازد. قابلیت توأمان ارسال و دریافت داده‌‌ها، تکنولوژی پوشیدنی را به یکی از پیشگامان حوزه اینترنت اشیاء (IoT) تبدیل کرده است.”

تأثیرات تکنولوژی پوشیدنی را می‌‌توان دست کم در دو حوزه مورد بررسی قرار داد. اول شرکت‌‌هایی که چنین فناوری و ابزارهایی را تولید کرده و دوم کسب و کارهایی که از تکنولوژی‌‌های پوشیدنی در راستای محصولات و خدمات‌‌شان استفاده می‌‌کنند برای مثال لباس، ساعت‌‌های هوشمند، ردیاب‌‌ها، کفش‌‌ها و سایر لوازم پوشیدنی بیرونی یا کاشتنی که می‌‌توانند سبب بهبود، توسعه، تغییر یا حتی جایگزینی محصولات و خدمات فعلی شوند. در نتیجه فرضیاتی (که عملاً توصیف‌‌کننده طرح آزمایشی است) را باید تدوین کرد که تأثیر فناوری‌‌های پوشیدنی در این دو حوزه را اندازه‌‌گیری کند.

اینترنت اشیاء (IoT)

“اینترنت اشیاء (IoT) به شبکه‌‌ای متشکل از اشیای فیزیکی با توان گردآوری و به اشتراک‌‌گذاری اطلاعات الکترونیکی اطلاق می‌‌شود. این مفهوم طیف گسترده‌‌ای از لوازم «هوشمند» را دربرگرفته است؛ از ماشین‌‌های صنعتی که اطلاعات پیرامون فرآیند تولید را منتقل می‌‌کنند گرفته تا سنسورهایی که اطلاعات درباره بدن انسان را ردیابی می‌‌نمایند. اغلب این لوازم هوشمند از پروتکل اینترنت (IP) بهره می‌‌گیرند؛ پروتکلی مشابه با آنچه رایانه‌‌ها بر روی شبکه جهانی وب برای شناسایی و ارتباط با یکدیگر به کار می‌‌برند. هدف از این فناوری مدرن، ایجاد قابلیت گزارش خودکار در دستگاه‌ها، در زمان واقعی است که علاوه بر افزایش بازدهی، داده‌های بسیار کارآمدتر و سریع‌تری را  نسبت به سیستم‌های مبتنی بر عوامل انسانی در اختیار شبکه قرار می‌دهد.”

اینرنت اشیا طراحی ‌شده است تا داده‌های مورد نیاز از فرایند‌ها، دستگاه‌ها یا عوامل انسانی را استخراج کرده و فرایند‌هایی هوشمندتر ایجاد کند یا برخی از مشکلات موجود در فرایند‌ها را حل و فصل کند. تأثیرات بالقوه این فرآیند باید بر اساس برخی از اهداف هوشمند خاص مورد ارزیابی قرار گیرد. اینترنت هوشمند امکان ایجاد ساختمان‌‌های هوشمند، شهرهای هوشمند، شبکه‌‌های هوشمند، پوشش هوشمند و هر شیء و فرآیندی که بتوانید تصورش کنید را فراهم می‌‌سازد. فناوری تاثیر‌گذاری که معیار‌های اثربخشی کمی‌ و تجربی آن می‌تواند در سایه پیاده‌سازی در مقیاس پایلوت برآورد ‌شده و برای مقیاس عملی و در بلند مدت اعتبارسنجی شود.

هوش مصنوعی/ یادگیری ماشین

“هوش مصنوعی (AI)، اصطلاحی برای شبیه‌‌سازی هوش انسانی در ماشین‌‌هاست…قابلیت ایده‌‌آل هوش مصنوعی، قدرت تفکر و انجام اقداماتی است که می‌‌توانند شانس رسیدن به یک هدف خاص را به حداکثر برسانند…براساس این ایده که هوش انسانی را می‌‌توان به گونه‌‌ای دقیق تعریف کرد که یک ماشین بتواند از آن تقلید کند… این فناوری می‌‌تواند در زمینه یادگیری، منطق و ادراک از طریق یک رویکرد چندرشته‌‌ای مبتنی بر ریاضیات، علوم رایانه، زبان‌‌شناسی، روانشناسی و … پیاده‌‌سازی شود.” یادگیری ماشین یک شاخه از هوش مصنوعی (AI) است که جریان الگوریتم‌‌های داخلی رایانه را تنظیم می‌‌کند…بخش‌‌های مختلف اقتصاد با مقدار زیادی از داده‌‌های موجود در فرمت‌‌های مختلف از منابع متفرقه در ارتباط هستند… حجم وسیع داده‌‌ها، موسوم به کلان داده‌‌، به دلیل استفاده روزافزون از تکنولوژی به سادگی قابل دستیابی و دسترسی شده است… وقتی داده‌‌های جدید یا اضافی در دسترس قرار می‌‌گیرند، الگوریتم به صورت اتوماتیک پارامترها را تنظیم می‌‌کند تا یک تغییر الگو را چک کند.”

هوش مصنوعی بسیار منحصر به فرد است، چرا که می‌‌تواند یادگیری کرده و سپس به صورت خودکار تکرار شود و به همین دلیل در میان سرمایه‌‌گذاران هوش مصنوعی یک رقابت تسلیحاتی شدید ایجاد شده است. گسترده کسب و کارهای استفاده‌‌کننده از این فناوری بسیار وسیع است از جمله همه صنایع عمودی و تقریباً همه فرآیندهای عملیاتی و خدماتی که از آنها پشتیبانی می‌‌کنند. هوش مصنوعی تأثیرات عمیقی روی حوزه‌‌های سلامت، حمل و نقل، حسابداری، مالی، تولید، خدمات مشتری، هوانوردی، آموزش، فروش، بازاریابی، قانون‌‌گذاری، سرگرمی و رسانه، امنیت، مذاکرات، جنگ و صلح دارد. تأثیرات هوش مصنوعی/ یادگیری ماشینی را می‌‌توان در یک سری از پروژه‌‌های آزمایشی که برای تعمیق و گسترش دیدگاه‌‌ها پیرامون نقش آن در همه مدل‌‌ها و فرآیندهای کسب و کار طراحی شده‌‌اند، مورد ارزیابی قرار داد. مطابق معمول، این طرح‌‌ها مستلزم سرمایه گذاری و حمایت هستند.

تحلیل‌‌های افزوده (augmented analytics)

“فناوری تحلیل‌‌های افزوده با بکارگیری یادگیری ماشین و پردازش زبان طبیعی اقدام به آماده‌‌سازی و اشتراک‌‌گذاری خودکار داده‌‌ها می‌‌کند. این استفاده پیشرفته توأم با دستکاری و انتشار داده‌‌ها باعث ساده‌‌سازی آنها جهت ارائه نتایج روشن و امکان دسترسی به ابزارهای پیچیده می‌‌شود، به نحوی که کاربران می‌‌توانند با اطمینان تصمیمات روزمره را بگیرند. کاربران می‌‌توانند از نظرات و تعصبات قدم فراتر گذاشته تا بینش واقعی پیدا کرده و به سرعت و با دقت بر روی داده‌‌ها کار کنند.”

فناوری تحلیل‌‌های افزوده متکی به سرمایه‌‌گذاری‌‌های جاری در حوزه علوم تحلیل است که در یکی از چهار گروه زیر قرار می‌‌گیرد: توصیف، تفسیر، پیش‌‌بینی و تجوز. تأثیرات فناوری باید بر روی یکی از این چهار حوزه متمرکز شود. در حقیقت باید فرض کرد که شرکت‌‌ها روش‌‌های تحلیلی و ابزارها و تکنیک‌‌های مربوطه را در یکی از این حوزه‌‌های اصلی کاربردی (توصیف، تفسیر، پیش‌‌بینی و تجویز) پیاده‌‌سازی می‌‌کنند. مطابق معمول، این پیاده‌‌سازی مستلزم سرمایه‌‌گذاری و حمایت است. البته نباید فراموش کرد که هوش مصنوعی/یادگیری ماشین و تحلیل‌‌های افزوده ارتباط نزدیکی با یکدیگر دارند. فناوری تحلیل‌‌های افزوده یک حوزه کاربردی “افقی” برای هوش مصنوعی/یادگیری ماشین است و در نتیجه پیاده‌‌سازی در یک حوزه می‌‌تواند بر دیگری تأثیرگذار باشد.

بلاکچین

به گفته فرانسوا زانینوتو (Francois Zanintto)، “بلاکچین‌‌ یک دفتر کلی از حقایق است که در خلال چندین رایانه تکرار شده و در یک شبکه همتا به همتا گردآوری شده است. این حقایق می‌‌تواند شامل هر چیزی، از تراکنش‌‌های مالی گرفته تا امضاهای محتوایی، باشند. اعضای شبکه نیز اشخاصی گمنام به نام گره‌‌ها هستند. کلیه ارتباطات صورت‌‌گرفته در داخل شبکه از رمزنگاری برای شناسایی ایمن فرستنده و گیرنده استفاده می‌‌کنند. زمانی که یکی از گره‌‌ها اقدام به اضافه کردن یک حقیقت به دفتر کل می‌‌کند، اجماعی در شبکه شکل می‌‌گیرد تا تعیین کند این حقیقت کجای دفتر کل باید ظاهر شود؛ این اجماع یک بلوک نامیده می‌‌شود… بلاکچین امکان اشتراک‌‌گذاری و/یا پردازش امن داده‌‌ها بین طرفین متعدد در شبکه‌‌های با همتایان غیرقابل اعتماد را فراهم می‌‌کند. این داده‌‌ها هر چیزی می‌‌توانند باشند، اما جالب‌‌ترین موارد استفاده به اطلاعاتی مربوط است که در حال حاضر برای تبادل نیاز به یک طرف ثالث قابل اعتماد دارند.”

برخی از مهم‌‌ترین حوزه‌‌های کاربردی این فناوری شامل خدمات مالی (از قبیل مدیریت دارایی، پرداخت‌‌های برون‌‌مرزی، پردازش مطالبات بیمه و قراردادهای هوشمند) هستند. بلاکچین‌‌‌‌ها ممکن است مخاطره‌‌آمیز عمل کنند چرا که ماهیت آنها زیرساخت‌‌های تراکنش تهدید می‌‌کند. آنها این عمل را با حذف واسطه طرف‌‌های ثالث و قابل اعتماد نظیر بانک‌‌ها انجام می‌‌دهند. در نتیجه پیدا کردن حامیان پروژه آزمایشی در این حوزه تا حدی نسبت به حامیان سایر فناوری‌‌های نوظهور دشوارتر است.

ارزهای رمزنگاری شده

جیمز رویال (James Royal)، ارز رمزنگاری شده را به این شکل توصیف کرده است: “ارز رمزنگاری شده نوعی از پرداخت است که می‌‌تواند به صورت آنلاین در ازای خدمات و کالاها مبادله شود… ارزهای رمزنگاری شده با استفاده از یک فناوری تحت عنوان بلاکچین‌‌ کار می‌‌کنند…تکنولوژی غیرمتمرکزی که در بین کامپیوترهای متعدد که تراکنش‌‌ها را مدیریت و ثبت می‌‌کنند، توزیع شده است. بخشی از جذابیت این فناوری در امنیت آن نهفته است… حامیان، ارزهای رمزنگاری شده نظیر بیت کوین را به عنوان ارز آینده تلقی می‌‌کنند و برای خرید این ارزها قبل از گسترش بیشتر و احتمالاً بالا رفتن ارزش آنها در رقابت هستند…برخی حامیان نیز دوستدار این واقعیت هستند که ارز رمزنگاری باعث حذف بانک‌‌های مرکزی از مدیریت چرخه پول می‌‌شود، چرا که در گذر زمان این بانک‌‌ها با ایجاد تورم از ارزش پول کاسته‌‌اند… حامیان دیگری نیز فناوری پشت ارزهای رمزنگاری، بلاکچین‌‌ را دوست دارند چرا که به عنوان یک فناوری غیرمتمرکز و سیستم ثبت داده ایمن‌‌تر از سیستم‌‌های سنتی پرداخت عمل می‌‌کند… هرچند که برخی نیز گمنامی شبکه بلاکچین‌‌ را می‌‌پسندند که اجازه هرگونه تراکنشی خارج از محدوده نظارت دولت از جمله فعالیت‌‌های مجرمانه را به کاربران می‌‌دهد.”

پیاده‌‌سازی چنین فناوری چالش‌‌برانگیز است، چرا که می‌‌تواند پروسه‌‌های جاری تراکنش مالی را تهدید کند. ارزهای جایگزین تهدیدی جدی برای منابع مالی تثبیت‌‌شده هستند و بنابراین پیاده‌‌سازی آن‌ها نیازمند حمایت‌‌های ویژه است. تأثیرات این فناوری شاید برخلاف انتظار یا مطلوب ما باشد.

در اینجا شما دارای یک فهرست و یک متد ساده هستید. کلید کار، شناخت این نکته است که این فناوری‌‌ها کجا می‌‌توانند بر فرآیندها، محصولات و خدمات کسب و کارتان تأثیرگذار باشند. این عمل باید یک فرآیند مداوم باشد نه صرفاً کاری که شما در انتهای سال یا انتهای هر فصل انجام می‌‌دهید. این فهرست‌‌ها و احتیاجات شما تغییر می‌‌کنند. مطمئن باشید که رقبای شما در حال آزمایش این فناوری‌‌ها و سایر فناوری‌‌های نوظهور هستند. اگر شما این نبرد را از دست بدهید، شاید جنگ را ببازید.

شاید از این مطالب هم خوشتان بیاید.

ارسال پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.