میانگین متحرک نمایی (Exponential Moving Average) چیست؟

میانگین متحرک نمایی نوعی از میانگین‌‌های متحرک (Moving Average) است که بیشترین تمرکز را بر روی جدیدترین نقاط داده اعمال می‌‌دارد. این میانگین همچنین با نام میانگین متحرک وزن‌‌دار نمایی (Exponentially Weighted moving Average) شناخته می‌‌شود. میانگین متحرک وزن‌‌دار نمایی واکنش بیشتری را در برابر تغییرات قیمت‌‌ها نسبت به میانگین متحرک ساده (Simple Moving Average) نشان می‌‌دهد، که وزن برابری را برای تمامی مشاهدات دوره‌‌ مورد نظر در نظر می‌‌گیرد.

5 1,978

بررسی میانگین متحرک نمایی – EMA

میانگین‌‌های متحرک نمایی 12 و 26 روزه معمولا رایج‌‌ترین میانگین‌‌های کوتاه‌‌مدتی هستند که برای نقل‌‌قول یا تحلیل مورد استفاده قرار می‌‌گیرند. 12 و 26 روز برای ساختن شاخص‌‌هایی مانند میانگین متحرک همگرا واگرا (MACD) و نوسانگر درصد قیمت‌‌ها (PPO) استفاده می‌‌شوند. به صورت کلی، EMAهای 50 و 200 روزه به عنوان سیگنال‌‌هایی برای روند‌‌های بلندمدت تحت استفاده قرار می‌‌گیرند. زمانی که قیمت یک سهم از میانگین متحرک 200 روزه‌‌ی خود می‌‌گذرد، آن را می‌‌توان به عنوان شاخصی فنی برای این نکته در نظر گرفت که حرکت وارونه‌‌ی بازار صورت گرفته است.

میانگین‌‌های متحرک برای تاجرانی که از تحلیل‌‌های فنی استفاده می‌‌کنند بسیار مفید و حائز اهمیت هستند، اما در صورت استفاده‌‌ی نامناسب یا تفسیر غلط ممکن است بسیار فاجعه‌‌بار باشند. تمامی میانگین‌‌های متحرک مورد استفاده در تحلیل‌‌های فنی اصولا شاخص‌‌های تاخیری (Lagging Indicators) هستند. متعاقبا، نتایج به دست آمده پس از به کار بردن میانگین متحرک در یک نمودار بازاری مشخص باید برای تعیین جهت بازار یا قدرت آن مورد استفاده گیرند. بسیاری از اوقات، زمانی که خط شاخص میانگین متحرک تغییر عمده‌‌ای را در روند بازار نشان داده است، نقطه‌‌ی بهینه‌‌ی بازار پیش از این رد شده است. EMA تا حدی می‌‌تواند این مشکل را برطرف کند. از آنجا که محاسبه‌‌ی EMA تمرکز بیشتری را بر روی جدیدترین داده‌‌ها قرار می‌‌دهد، حرکات قیمتی کمی شدیدتر دنبال شده و بنابراین این میانگین عکس‌‌العمل سریعتری دارد. چنین چیزی مخصوصا زمانی مطلوب است که EMA برای استنباط کردن سیگنال‌‌های ورود به معامله استفاده می‌‌شود.

تفسیر EMA

مانند تمامی شاخص‌‌های میانگین متحرک، آن‌ها تناسب بسیار بیشتری با بازارهای جهت‌‌دار دارند. زمانی که بازار به خوبی در حال ترقی است، خط شاخص EMA نیز حرکت رو بالا را نشان می‌‌دهد و برعکس این قضیه نیز صادق می‌‌باشد. یک تاجر گوش به زنگ نه تنها به جهت خط EMA توجه می‌‌کند، بلکه ارتباط نرخ تغییر را از یک ستون به ستون دیگر نیز بررسی می‌‌کند. برای مثال، همانطور که تغییرات قیمتی یک سهم رو به رشد صاف و در نهایت برعکس می‌‌شود، نرخ تغییر EMA از یک ستون به ستون دیگر از بین خواهد رفت، تا زمانی که خط شاخص صاف شده و نرخ تغییرات صفر شود.

به دلیل تاثیر تاخیری تا این نقطه، یا حتی چند ستون قبلی، تغییرات قیمتی باید قبل از این نیز برعکس شده باشند. بنابراین، مشاهده‌‌‌‌ی از بین رفتن دائمی نرخ تغییرات EMA را نیز می‌‌توان به عنوان شاخصی به کار برد که بیش از پیش می‌‌تواند با مشکل به وجود آمده توسط تاثیر تاخیری میانگین‌‌های متحرک مقابله کند.

استفاده‌‌های رایج از میانگین متحرک نمایی

EMAها معمولا به همراه شاخص‌‌های دیگر به کار می‌‌روند تا حرکات مهم بازار را تایید کرده و اعتبار آنها را اندازه‌‌گیری کنند. برای تاجرانی که به صورت روزانه و در بازارهای ناپایدار داد و ستد می‌‌کنند، EMA کاربرد بیشتری دارد. بسیاری از اوقات، تاجران از EMA استفاده می‌‌کنند تا جهت کلی بازار را تعیین کنند. برای مثال، اگر یک EMA بر روی یک نمودار روزانه جهت رو به بالا را نشان دهد، استراتژی یک تاجر روزانه ممکن است این باشد که تنها از طرف طولانی نمودار روزانه اقدام به داد و ستد شود.

محاسبه‌‌ EMA

برای محاسبه کردن EMA، باید اول از هر چیز میانگین متحرک ساده را در طول یک دوره‌‌ی مشخص حساب کنید. محاسبه‌‌ی آن بسیار ساده است: تنها باید مجموع قیمت نهایی سهام را برای تعداد دوره‌‌های مورد نظر حساب کرده و آن را بر همان تعداد دوره تقسیم کنید. بنابراین، برای مثال، یک میانگین متحرک ساده‌‌ی 20 روزه برابر با مجموع قیمت‌‌های نهایی برای 20 روز کاری گذشته تقسیم بر 20 است.

بعد از آن، باید ضریب فزاینده‌‌ را برای وزن‌‌دار کردن EMA محاسبه کنید، که معمولا با استفاده از این فرمول به دست می‌‌آید: [(1+دوره‌‌ی مورد نظر) ÷2]. بنابراین، برای یک میانگین متحرک 20 روزه، ضریب فزاینده برابر با [2/(20+1)]= 0.0952 خواهد بود.

در نهایت، برای محاسبه‌‌ میانگین متحرک نمایی فعلی، فرمول زیر به کار می‌‌رود:

(روز قبل) EMA + ضریب فزاینده x [(روز قبل) EMA – قیمت نهایی]

EMA تمرکز بیشتری را بر روی قیمت‌‌های جدیدتر اعمال می‌‌دارد، در حالی که SMA (میانگین متحرک ساده) تمامی نرخ‌‌ها را به یک چشم نگاه می‌‌کند. وزن داده شده به قیمت‌‌ها برای EMA کوتاه‌‌مدت نسبت به EMA بلندمدت‌‌تر‌‌ بیشتر می‌‌‌‌باشد. برای مثال، ضریب فزاینده‌‌ 18.18% در آخرین داده‌‌ی قیمتی برای یک EMA ده دوره‌‌ای به کار می‌‌رود، در حالی که برای یک EMA 20 دوره‌‌ای، تنها ضریب فزاینده‌‌ 9.52% مورد استفاده قرار می‌‌گیرد. همچنین می‌‌توان با استفاده از قیمت‌‌های باز، بالا، پایین یا متوسط به جای قیمت پایانی انواع مختلفی از EMA را به دست آورد.

SMA

شاید از این مطالب هم خوشتان بیاید.

ارسال پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

5 نظر
  1. ذاکر

    باسلام و تبریک عید. اینجا که نوشتین مثلا ۲۰ روز فرمول و میگم اینجا خود ۲۰ و که قرار نمیدیم میانگینی که قبل اون پیدا کردیم اونو قرار میدیم ؟

    1. مدیر سایت

      بهتر هست سوالتون رو روشن‌تر بیان کنید ولی به طور کلی تعداد دوره زمانی رو لازم داریم در فرمول وارد کنیم و دلیل اون هم این هست که در حال میانگین‌گیری هستیم. به عبارتی اگر میخواید میانگین قیمت در ۲۰ روز گذشته رو داشته باشید باید یک قیمت (معمولا قیمت بسته شدن بازار) رو انتخاب کنید، این قیمت رو در بیست روز گذشته ثبت کرده و با هم جمع کنید و بعد تقسیم بر ۲۰ کنید. درست همونطور که معدل نمرات رو حساب می‌کنید.
      در مورد دوره زمانی حق با شماست. استفاده از میانگین متحرک ۲۰ روزه کمتر متداول هست و دلیل اون هم به روند تاریخی این اندیکاتور و سایر اندیکاتورها برمیگرده که از بورس نشات گرفتن. اما اگر در بازاری مثل بازار کریپتوکارنسی فعالیت می‌کنید که دوره‌های زمانی اهمیت کمتری نسبت به بورس دارن استفاده از این میانگین‌ها هم میتونه به دلیل روش متفاوت کاری مطرح باشه چون بازار کریپتوکارنسی مثل بورس محدوده زمانی معاملات و تعطیلی نداره. البته ترندهای مشابهی به دلیل فعالیت جمعی تریدرها در این بازار هم مشاهده میشه. به طور مثال در اواخر هفته معمولا فعالیت کمتر میشه.

  2. وحید

    سلام
    این طوری که نوشتین برای محاسبه میانگین نمایی امروز باید میانگین نمایی دیروز رو داشت و قاعدتا” برای دیروز هم پریروز رو و همین طور الی آخر، خوب یه جایی به مشکل میخوریم که. این رو چه جوری حل میکنید؟

    1. مدیر سایت

      با سلام. با استفاده از بخش پرسش و پاسخ فینمگ، فینکیو، به دلیل امکانات بیشتر نسبت به کامنت سایت، بهتر میتونید به پاسخ سوالاتتون برسید
      برای محاسبه میانگین متحرک، چه نوع ساده و چه نوع وزن دار مانند میانگین متحرک نمایی، باید حداقل به تعداد روزهایی که تعیین میکنید قیمت داشته باشید و میانگین متحرک هم از روزی شروع میشه که تعداد روزها تعیین میکنه. به طور مثال اگر EMA بیست روزه لازم داشته باشید حداقل بیست روز باید از اولین دوره گذشته باشه. این مساله درست مثل این هست که شما در دانشگاه بخواید میانگین متحرک ۵ ترمی بگیرید. در پایان ترم ششم نمرات ترم های ۶، ۵، ۴، ۳، ۲ برای محاسبه مورد استفاده هستند. در پایان ترم پنجم نمرات ترم های ۵، ۴، ۳، ۲، ۱ و در پایان ترم چهارم شما به طور طبیعی نمیتونید میانگین متحرک ۵ ترمه حساب کنید چون اطلاعات فقط ۴ ترم رو دارید.

  3. احسان

    جناب عذر میخوام، میتونید راهنماییم کنید چطور میتونم اندیکاتور Exponential Moving Average رو روی متاتریدر ۴ نصب کنم؟ تنظیماتش هم این باشه:
    I like to use 13 and 50 EMAs in hourly
    این یه تیکه از متن این مقاله ست:
    https://medium.com/@tradealike/13-ema-golden-cross-50-ema-in-hourly-acc6e6c957b7