مقایسه هج‌ فاند (Hedge Fund) سنتی و غیرمتمرکز شده

غیرمتمرکزسازی می‌تواند در انجام فعالیت‌های رایج اقتصادی بسیار موثر باشد. یکی از فعالیت‌های اقتصادی و سرمایه‌گذاری هج‌ فاندها هستند، که در آن عده‌ای به منظور سرمایه‌گذاری بر روی اوراق بهادار گرد هم آمده و تعدادی از اعضا که مدیران سرمایه نامیده می‌شوند، درمورد نحوه سرمایه‌گذاری تصمیم‌گیری می‌کنند. انجام غیرمتمرکزسازی و ایجاد یک سیستم تصمیم‌گیری غیرمتمرکز می‌تواند باعث پیشرفت هر چه بیشتر هج‌ فاندها و عادلانه شدن توزیع سود در آن‌ها گردد.

0 465

هج فاند چیست؟!

هج‌ فاند (Hedge Fund) یکی از ابزارهای سرمایه‌ گذاری است.

اگر بخش قانونی آن را کنار بگذارید، هج‌ فاند را می‌توانید به عنوان یک استخر دارایی با درجات مختلف در نظر بگیرید که توسط افرادی با نام مدیران سرمایه مدیریت می‌شود. یک هج‌فاند معمول در بازار سهام، برای ایجاد یک استخر کلی اوراق بهادار متنوع را برای شرکت‌های متعددی مدیریت می‌کند و از آنجایی که این استخر متنوع است و هیچ کسی قدرت برتر نسبت به بقیه ندارد، خطر آن کاهش می‌یابد و به زبان دیگر، خطر دقیقا همانند اسم آن یعنی hedged پوشش داده شده است.

آیا تمام هج‌ فاندها مشابه هم هستند؟

اغلب، تمام هج‌فاندها بر پایه یک بینش منحصر به فرد که مدیران سرمایه درباره بازار دارند، ساخته می‌شوند.

این موضوع به آن‌ها اجازه می‌دهد تا یک فرصت مشخص بازاری که هیچ شخص دیگری قبلا از آن استفاده نکرده را امتحان کنند. با ساخت چنین فرصت بازاری، یک Hedge Fund می‌تواند سرمایه‌ گذارانی جذب کند که پول زحمت‌های خود را به دست‌های مدیران سرمایه می‌سپرند.

چیزی که دو هج‌فاند را از یکدیگر مجزا می‌کند، بینش منحصر به فرد هر کدام از آن‌ها و پروسه تصمیم‌گیری برای یک سرمایه است.

آیا بیشتر از یک پروسه برای تصمیم‌گیری وجود دارد؟

بله، دو پروسه سنتی و غیرمتمرکز شده وجود دارد.

استراتژی استاندارد برای تصمیم‌گیری در یک هج‌فاند، استخدام افراد باهوش، قرار دادن آن‌ها در یک اتاق و درخواست از آن‌ها برای شرط‌بندی بر روی بازار می‌باشد.

هر فرد شرط خود را بر روی بازار می‌بندد و بر اساس تصمیم، ارزش سرمایه بالا یا پایین خواهد رفت. انگیزه‌های متنوع برای این تصمیم گیرنده‌ها (یا مدیران سرمایه) با بازگشت سودی که برای سرمایه وجود دارد در تناسب است.

مدیری که همیشه تصمیمات خوب می‌گیرد، پول بیشتری نسبت به مدیری کسب می‌کند که معمولا شرط‌های بدی می‌بندد و این همان راه سنتی برای رسیدن به یک تصمیم در Hedge Fund است. به طور کلی، یک هج‌فاند ۲۰۰ تا ۲۵۰ مدیر سرمایه را به کار می‌گیرد تا مراقب سرمایه و پول سرمایه‌ گذاران باشند و چنین پولی ارزش آن را دارد که ۲۰۰ نفر برای آن استخدام شوند. افراد باهوش در میان ما می‌پرسیدند: “آیا ۲۰۰ نفر کافی است؟ ما می‌توانیم از نیروی هوش افرادمان استفاده کنیم؟” پاسخ به این سوال به شکل‌گیری روندی برای غیرمتمرکزسازی تصمیم‌گیری‌ها انجامید.

تصمیم‌گیری‌های غیر متمرکز چگونه کار می‌کنند؟

غیرمتمرکز شدن، مدیریت هج‌فاندها را هم تحت تاثیر قرار داده است.

بلاکچین به ما آموخته که وجود یک پروتکل یا روش برای هماهنگ کردن تعداد زیادی غریبه امکان‌پذیر است و از آنجایی که ایجاد انگیزه مناسب می‌تواند رفتار مناسبی را در شبکه ایجاد کند، در نتیجه نباید یک نهاد به تعداد کمی‌ از افراد استخدام شده محدود شود.

تصمیم‌گیری‌های غیرمتمرکز در هج‌فاند مثال فوق العاده‌ای برای طراحی چنین پروتکلی هستند و این موضوع به طور خلاصه شبیه این خواهد بود:

Hedgefund
تصمیم گیری غیرمتمرکز در یک هج‌فاند

پروسه با نظر صدها یا حتی هزاران نفر که تحقیقاتی درباره بازار انجام داده‌اند آغاز می‌شود. تمام ایده‌های این افراد به وسیله هج‌فاند و در طی بازه زمانی مشخصی روی بازار زنده اجرا می‌شوند. وقتی که دوره زمانی به پایان رسید، ایده‌ها و سودهایی که به ارمغان آورده‌اند، مورد ارزیابی قرار گرفته و سپس شرکت‌کنندگان به نسبت سودی که از ایده خود ایجاد کرده‌اند، پاداش می‌گیرند.

تصمیم‌گیری غیرمتمرکز ساده به نظر می‌رسد. آیا واقعا همینقدر ساده است؟

علم پایه اقتصاد واقعا همین قدر آسان است.

اگرچه بخش سخت ماجرا هم در جزییات آن نهفته است. همانند تمام Hedge Fund که بر روی یک بینش منحصر به فرد عمل می‌کنند، پروتکل‌های غیرمتمرکز هم باید روی یک بازار منحصر به فرد فعالیت کنند که تکرار آن توسط شخص دیگری سخت باشد.

مثال‌های جذابی برای این مورد وجود دارد، مثل نومرای (Numerai) با یک پروتکل برای هماهنگی داده‌های دانشمندان، یا توکن خدا (God Token) که پروتکل غیرمتمرکز شده‌ای برای هماهنگ کردن هزاران استخراج کننده دارد.

با اینکه در دنیای واقعی، پروتکل‌های غیرمتمرکز ممکن است به این سادگی نباشد، اما هج‌ فاندهای غیرمتمرکز این‌گونه عمل می‌کنند و جدا از بحث تکنولوژی، اقتصاد حرف اول و اصلی در تمام مراحل این چنین پروتکل‌هایی را می‌زند.

اقتصادهایی که باید وارد تصمیم‌گیری غیرمتمرکز شوند چه چیزهایی هستند؟

ما می‌توانیم اقتصادهای مرتبط با این موضوع را در سه قسمت تقسیم کنیم:

  • تاثیرات شبکه
  • شرکت‌کنندگان
  • توزیع پاداش

بیایید هر کدام از این‌ها را باز و روی آن‌ها صحبت کنیم.

تاثیرات شبکه

تنها هدف برای گسترش هر تصمیم‌گیری به کل دنیا، جذب تعداد زیادی از افراد برای کار بر روی آن است. تاثیرات شبکه که به معنای بهتر شدن سیستم با ورود افراد به درون آن است، باید بخشی از کل مدل اقتصادی باشد.

اقتصاد نباید به گونه‌ای طراحی شود که شرکت‌کنندگان یکدیگر را به عنوان رقیب ببینند، چون اگر این موضوع رخ دهد، آن‌ها سعی می‌کنند شرایط را برای کار افراد جدید سخت کنند و هیچکس چنین شرایطی را دوست ندارد و سرمایه‌گذاران هم به همین شکل هستند.

اقتصاد ایده‌آل چنین خواهد بود که شرکت‌کنندگان فعلی، شرکت‌کنندگان بیشتری را به شبکه دعوت می‌کنند و اگر شرایط ایده‌آل نباشد، اقتصادی که اعضا را در مقابل یکدیگر و به صورت رقابتی قرار ندهد هم جواب خواهد داد.

شرکت‌کنندگان

هنگام صحبت کردن از شبکه‌ها، هیچ دو عضوی در شبکه یکسان نیستند. هر عضو به صورت متفاوت فعالیت می‌کند و این همان شرایطی است که باید وجود داشته باشد.

یکی از ایده‌های محبوب، حفظ شهرت هر شرکت‌کننده در شبکه و ارزیابی ایده‌های آن‌ها به واسطه شهرتشان می‌باشد. عضوی که شهرت بالاتری دارد نسبت به شخص با شهرت پایین‌تر، وزن (ارزش) بیشتری برای ایده خود به دست می‌آورد و کسی که شهرت صفر داشته باشد (یا یک آستانه حداقلی)، ارزش خاصی ندارد.

یک ایده محبوب دیگر، دادن مجوز به هر شرکت‌کننده برای شرط بندی با سود خود، به اضافه شرط‌بندی اولیه‌اش می‌باشد. میزان سودهای آن‌ها مستقیما نمایانگر اعتماد به نفس و اعتبار آن‌ها در شرط‌بندی‌هایشان است. اگر یک شرط سود مثبتی داشته باشد، کسی که آن را بسته باشد جایزه خواهد گرفت و اگر منفی باشد، میزانی که شرط‌بندی کرده به طور کلی از بین می‌رود.

شرط‌های با میزان بالاتر ممکن است ارزش بیشتری داشته باشند زیرا به این معنا هستند که شرکت‌کننده فقط به صورت تصادفی حدس نزده است.

پاداش‌ها

دقیقا همانند همین موضوع که هیچ دو عضوی یکسان نیستند، هیچ دو پاداشی هم برابر نیستند. پاداش‌ها ممکن است نشانی از شهرت یک شرکت‌کننده باشند.

شاید از این مطالب هم خوشتان بیاید.

ارسال پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.