مقایسه انقلاب اینترنت و انقلاب بلاک چین (بخش ۱) : سرآغاز و سردمداران

در انقلاب اینترنت و بلاک چین‌‌، آن دسته از محصولات اولیه موفق بودند که جزئیات پیچیده فنی را از تکنولوژی حذف و استفاده از آن را برای کاربران آسان کردند. در این بخش از مقایسه انقلاب اینترنت و انقلاب بلاک چین قصد داریم منشأ به وجود آمدن اینترنت و بلاک چین را بررسی و مقایسه کرده و نگاهی داشته باشیم به محصولاتی که توانستند در سال‌های اولیه به سرعت محبوبیت پیدا کنند.

0 247

مقایسه انقلاب اینترنت و انقلاب بلاک چین:

جالب است که در روزهای اولیه به وجود آمدن اینترنت، شرکت‌های بزرگ از جمله مایکروسافت (Microsoft ) و Comcast دیدگاه غلطی نسبت به نحوه کارکرد این پدیده داشتند و بر این باور بودند که آینده از آن تلویزیون و شاهراه اطلاعاتی است. ایده آن‌ها یک تلویزیون هوشمند تعاملی بود که شما به وسیله آن می‌توانستید در حالی که در خانه هستید وسایل موردنیاز خود را بخرید، با یکدیگر از طریق چت ویدئویی ارتباط داشته باشید، فیلم اجاره کنید و غیره، که این موارد همان کارهایی هستند که ما امروزه می‌توانیم بر روی کامپیوتر خودمان انجام دهیم.

مقایسه انقلاب اینترنت و انقلاب بلاک چین (بخش ۱) : سرآغاز و سردمداران
مقایسه انقلاب اینترنت و انقلاب بلاک چین (بخش ۱) : سرآغاز و سردمداران

تصویر: جلد مجله تایم (Time Magazine): شاهراه اطلاعاتی (1993) به زودی به صفحه تلویزیون شما می‌آید

این تصور اشتباه به این دلیل اتفاق افتاد که در آن زمان نرخ پذیرفتن کامپیوترها توسط افراد در مقایسه با تلویزیون‌ها که بیش از ۶۰ سال بود وجود داشتند و در خانه همه حاضر بودند، بسیار کم بود. علاوه بر این، نسخه اولیه وب برای استفاده عموم مردم ساخته نشده بود و نیاز به درک سیستم‌های یونیکس (Unix) و خطوط دستور داشت، زیرا AOL فکر می‌‌کرد پیاده‌‌سازی وب‌سایت‌ها و امید به اینکه مردم از آن‌ها استفاده کنند یک تصور خوش‌بینانه است. در واقع اینترنت به عنوان یک سیستم ارتباطی برای ارتش و در دوره جنگ سرد معرفی شد که می‌توانست در برابر حملات اتمی (ARPANET) دوام بیاورد و بعداً توسط دارپا (DARPA) به عنوان یک پلتفرم برای بحث‌های تحقیقاتی و بازبینی در مراکز تحقیقاتی دانشگاهی استفاده شد. چیزی که مردم متوجه آن نبودند این بود که شاهراه اطلاعاتی در حال ظهور بود اما فقط به جای تلویزیون، بر روی کامپیوتر پیاده‌‌سازی شد و اولین محصولات موفق آن‌هایی بودند که برای مردم عادی یک راه آسان را فراهم کردند تا به فن‌آوری جدید دسترسی داشته باشند.

مقایسه انقلاب اینترنت و انقلاب بلاک چین (بخش ۱) : سرآغاز و سردمداران
مقایسه انقلاب اینترنت و انقلاب بلاک چین (بخش ۱) : سرآغاز و سردمداران

تصویر: موزایک (Mosaic)، اولین مرورگر اینترنتی در سال ۱۹۹۳

در اوایل دهه ۱۹۹۰ یک دانش‌آموز نیمه‌وقت در مرکز ملی برنامه‌های ابر محاسباتی (National Center for Supercomputing Applications ) یا NCSA، به نام مارک اندریسن (Marc Andreessen)، به پتانسیل عرضه اینترنت به عموم مردم پی برد و تلاش کرد تا یک مرورگر ساده‌‌تر و با کاربری راحت‌‌تر ایجاد کند. این مرورگر به کاربران عادی اجازه می‌داد تا به همان راحتی که در کامپیوتر شخصی خود جستجو می‌‌کردند، در وب هم جستجو کنند که نتیجه آن مرورگر موزایک شد. از سال 1993 تا سال 1994 تعداد وب‌سایت‌ها از صدها وب‌سایت به ده‌ها هزار وب‌سایت افزایش یافت و موزایک به سرعت تبدیل به بزرگ‌ترین مرورگر اینترنت با سه میلیون کاربر شد. به نوعی می‌توان استدلال کرد که مرورگر موزایک بصورت یک رابطه مرغ و تخم‌مرغ به پذیرش وب کمک کرد، زیرا تکنولوژی اینترنت را در دسترس عموم مردم قرار داد. مارک اندریسن بعدها نت‌اسکیپ (Netscape) که یک شرکت خصوصی غیرانتفاعی بود را در سال 1994 و به عنوان رقیب مرورگر موزایک ایجاد کرد. نت‌اسکیپ اولین شرکت دات کام (dot-com) بود که در طی ۱۸ ماه عرضه اولیه به 38 میلیون کاربر دست یافت که این موضوع آن را به سریع‌ترین شرکت در حال رشد تاریخ تبدیل کرد. دره سیلیکون و وال‌استریت بلافاصله شیفته موفقیت سریع نت‌اسکیپ شدند و ” انفجار بزرگ اینترنتی” را ایجاد کردند که در آن یک سلسله از شرکت‌های استارتآپی سعی کردند تا مسیری مشابه را دنبال کنند.

مقایسه انقلاب اینترنت و انقلاب بلاک چین (بخش ۱) : سرآغاز و سردمداران
مقایسه انقلاب اینترنت و انقلاب بلاک چین (بخش ۱) : سرآغاز و سردمداران

تصویر: نسخه بتا کوین بیس (Coinbase) در سال 2013

اما در دنیای بلاک چین‌‌، اولین بار از این تکنولوژی در بیت کوین (اولین رمز ارز یا کریپتوکارنسی در جهان که در سال 2008 و توسط شخصی با نام مستعار ساتوشی ناکاموتو خلق شد) به صورت کاربردی استفاده شد و اولین موج کاربران این پدیده نیز بیشتر افرادی بودند که از نظر فنی مهارت بالایی داشتند. در سال‌های اولیه ظهور این رمز ارز، راه ساده‌ای برای دسترسی مردم عادی به بیت کوین و مبادله آن وجود نداشت. سپس در سال ۲۰۱۱ کوین بیس ایجاد شد که سه نقطه‌ضعف عمده را حل کرد: ذخیره‌سازی، ارسال/دریافت و تبادل فیات و رمز ارزها. با دسترسی افراد عادی به رمز ارزها، کوین بیس به سرعت به جریان اصلی برای سرمایه‌گذاران کریپتو تبدیل شد که با بیش از ۱۳ میلیون کاربر تا پایان سال ۲۰۱۷ تبدیل به اولین یونیکورن (Unicorn: استارتاپ‌های مالی با ارزش بیش از 1 میلیارد دلار) در دنیای رمز ارزها شد. موفقیت کوین بیس مشابه موزایک/ نت‌اسکیپ است. کوین بیس نیز از طریق ساخت یک محصول با کاربری ساده‌تر، به دسترسی بهتر و بیشتر یک فناوری جدید در میان مردم کمک کرده و پیچیدگی‌های فنی رمز ارزها را از میان برداشت.

مقایسه انقلاب اینترنت و انقلاب بلاک چین (بخش ۱) : سرآغاز و سردمداران
مقایسه انقلاب اینترنت و انقلاب بلاک چین (بخش ۱) : سرآغاز و سردمداران

تصویر: اولین نسخه یاهو (Yahoo) در سال ۱۹۹۶

همانند موزایک، یاهو (1995) مثالی دیگر از یک شرکت موفق است که به سرعت محبوب شد. دلیل این محبوبیت این بود که این شرکت با ارائه اطلاعاتی مهم، کار کاربران اولیه اینترنت را راحت‌‌تر کرد. زمانی که وب‌سایت‌های جدید شروع به ظهور کردند، دو دانشجوی دکترا در دانشگاه استنفورد (Stanford) جری یانگ (Jerry Yang) و دیوید فیلو (David Filo)، به عنوان یک سرگرمی شروع به جمع‌آوری، معاوضه و نوشتن آدرس وب‌سایت‌های موردعلاقه‌شان در وب‌سایت مدرسه خود کردند. آن‌ها اطلاع نداشتند که این راهنمای عمومی ارزش بسیار زیادی برای کاربران اولیه اینترنت دارد و این راهنما به سرعت بصورت شفاهی محبوب شد و در نهایت نت‌اسکیپ (Netscape) که محبوب‌ترین مرورگر در آن زمان بود صفحه یاهو را به مرورگر خود اضافه کرد. اگر چه ممکن است در صنعت بلاک چین‌‌ یک موتور جستجوی عمومی در مورد تراکنش‌های مختلف بلاک چین‌‌ برای کاربران روزانه مفید نباشد، اما ثابت شده که یک لیست پیشخوان و ردیابی تمامی رمز ارزهای موجود برای پذیرندگان اولیه بسیار مفید هستند. بنابراین در دنیای کریپتو، CoinMarketCap بسیار شبیه به نسخه‌‌های اولیه یاهو است که به کاربران اجازه می‌دهد تا به راحتی محبوب‌‌ترین لینک‌ها / رمز ارزها را پیدا کنند. CoinMarketCap در سال ۲۰۱۳ تنها با هفت کوین و چند صرافی و بازار آغاز شد، اما اکنون بیش از ۲۰۰۰ رمز ارز و ۲۰۰ صرافی را ردیابی می‌کند و به سرعت تبدیل به محبوب‌ترین سایت برای معامله گران بازار کریپتو شده ‌است.

پایین بودن نرخ پذیرش ابتدایی و وجود موانع فنی سبب شد تا پتانسیل اینترنت بصورت پنهان باقی بماند، به طوری که بسیاری از شرکت‌های بزرگ پتانسیل آن را دست‌کم گرفته و به جای آن بر بازار تلویزیون تمرکز کرده بودند. محصولات موفق اولیه در انقلاب‌های اینترنت و بلاک چین‌‌ مواردی بودند که پیچیدگی های فنی را حذف کرده، دسترسی آسان به فن‌آوری جدید را فراهم کرده و کاربری آسان را برای موج اولیه کاربران به ارمغان آوردند.

اطلاعات استفاده‌شده در این مطلب در مورد انقلاب اینترنت بر اساس کتاب ” چگونه اینترنت اتفاق افتاد” نوشته برایان مک‌‌کولوگ (Brian McCullough) است. مارک تواین می‌گوید: ” تاریخ خودش تکرار را نمی‌کند، اما اغلب از یک ریتم و قافیه پیروی می‌‌کند.”

برای داشتن درک بهتری از چرخه‌های حیات فن‌آوری، بررسی شباهت‌های بین انقلاب اینترنت و انقلاب بلاک چین‌‌ کمک بزرگی به کارآفرینان و سرمایه گذاران خواهد کرد.

منبع 

شاید از این مطالب هم خوشتان بیاید.

ارسال پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.