شبکه‌های اجتماعی و رمز ارز ها: یک سیستم رمز ارز جدید در راه است؟

برخی از شبکه‌های اجتماعی بزرگ مانند فیسبوک و تلگرام به سراغ صنعت کریپتو رفته و به دنبال طراحی رمز ارز و استیبل کوین ویژه اکوسیستم خود هستند. واکنش‌ها به این موضوع گوناگون بوده است. برخی از این اتفاق استقبال کرده و معتقدند که این موج به پذیرش گسترده و جهانی رمز ارزها منتهی خواهد شد. در مقابل، برخی به دلیل سابقه بد و نه چندان شفاف این شبکه ها در استفاده از اطلاعات کاربران، نسبت به غیر متمرکز و شفاف بودن اکوسیستم رمز ارز این شبکه‌ها بدبین هستند. آیا این شبکه‌ها واقعا می‌توانند یک الگوی جدید کریپتو به جهان معرفی و سیستم کاملا متمرکز خود را متحول کنند؟

0 94

شبکه‌های اجتماعی و رمز ارز ها :فیسبوک شبکه‌‌ی بحث‌‌برانگیزی است. پنجمین شرکت بزرگ دنیا از لحاظ ظرفیت بازار، بزرگ‌‌ترین شبکه‌‌ی اجتماعی با یک حاشیه امن. علی رغم این واقعیت که بیشتر ما از آن استفاده می‌‌کنیم، بسیار به آن شکاکیم و نمی‌‌دانیم که با داده‌‌های شخصی ما چه کار می‌‌کند. از وقتی که رسوایی Analytica در دانشگاه کمبریج به بار آمد (و احتمالا خیلی قبل‌‌تر از آن)، ترس از امن نبودن داده‌‌های شخصی، بر زندگی بسیاری از افراد سایه انداخته است. به همین دلیل در سال گذشته کمپین #DeleteFacebook تکرار شد و جهان به سمت جدا شدن از این شبکه پیش رفت.

در همین زمان، آن‌‌هایی که به رمز ارز‌‌ها علاقه داشتند، از این اتفاق استقبال کردند و خواهان اضافه شدن کریپتو به اینگونه شبکه‌‌ها و دریافت حمایت از چند شرکت بزرگ شدند. به همین دلیل اخبار اخیر فیسبوک، نشان می‌‌داد که ظاهرا این شبکه برنامه دارد از رمز ارز‌‌ خودش رونمایی کند و این قرص تلخ و شیرین را ببلعد. در مورد این که آیا ارتقای یک رمز ارز توسط یکی از بزرگ‌‌ترین شرکت‌‌های جهان، موجب شهرت و ترویج کریپتو می‌‌شود یا خیر، تردید وجود دارد. با توجه به شهرتی که فیسبوک دارد، به سختی می‌‌توان تصور کرد که مارک زاکربرگ و همکارانش رمز ارز‌‌ی در خور ذائقه‌‌ غیر متمرکز جهان نسازند.

با این وجود، حتی اگر فیسبوک و دیگر شبکه‌‌های اجتماعی، بیت کوین یا مونروی جدیدی نسازند، سروکار داشتنشان با بلاک چین می‌‌تواند بازی را نه تنها به نفع کریپتو، بلکه به نفع دیگر صنایع، تغییر دهد. امور مالی می‌‌توانند به طور الزامی تغییر کنند، همان طور که بانک‌‌ها و دیگر موسسات مالی در استفاده از رمز ارزها با هم رقابت می‌‌کنند. به طور مشابه، یک اکوسیستم جدید از خدمات و پلتفرم‌‌های مربوط به کریپتو نیز می‌‌تواند با استفاده از لایک‌‌های فیسبوک، پول دیجیتال جدیدی بسازد.

فیسبوک، توئیتر و تلگرام

شایعات مربوط به رمز ارز فیسبوک از ماه می گذشته، در همه جا پخش شده است. ولی منابع ناشناس، به وبسایت رسانه‌‌ای Cheddar گفته اند که رسانه‌‌های اجتماعی در مورد رمز ارزهای درون-برنامه‌‌ای “بسیار جدی” هستند. درست است که این ادعاها تایید نشده ولی گزارش‌‌های چند ماه اخیر، این شایعات را تقویت کرده اند. مقاله‌‌ای که در ماه فوریه در نیویورک تایمز منتشر شد، ادعا کرد که فیسبوک کوین جدیدش را به زودی به چند صرافی کریپتویی معرفی خواهد کرد.

نیویورک تایمز گزارش کرد که نامه‌‌ای که در دسامبر از بلومبرگ به دستش رسیده و در آن، منابع ناشناس نزدیک گفته اند که رمز ارز‌‌هایی که در واتس اپ به کار گرفته خواهند شد، استیبل کوین‌‌های تثبیت‌‌شده با فیات هستند. این استیبل کوین‌‌ها بر انتقال پول تمرکز دارند. فارغ از اینکه این کوین در واتس اپ استفاده شود یا در فیسبوک یا در اینستاگرام (همه‌‌ی این‌‌ها تحت اختیار فیسبوک هستند)، واضح است که فیسبوک بر روی پروژه‌‌های مرتبط با کریپتوی متعددی دارد کار می‌‌کند. این پروژه‌‌ها، با تشکیل یک گروه بلاک چینی زیر نظر دیوید مارکوس (یکی از اعضای بورد کوین بیس) از می 2018 آغاز شده اند و چگونگی بکارگیری کریپتو در پلتفرم‌‌ها را بررسی می‌‌کنند.

حتی اگر فیسبوک هم به این مقوله وارد نمی‌‌شد، بالاخره زمان رقابت در فضای رمز ارز‌‌ و بلاک چین فرا می‌‌رسید. آن‌‌هایی که با کریپتو کار می‌‌کنند، این اتفاقات را حاوی تاثیرات مثبتی بر صنعت کرپتو می‌‌دانند. نیگل گرین (Nigel Green) مدیر عامل گروه deVere، به کوین تلگراف گفته است که

ورود فیسبوک به این فضا نشان‌‌دهنده‌‌ی این است که پول دیجیتال، به عنوان یک مفهوم، بسیار فراگیر شده و خواه ناخواه، جهان به این سمت خواهد رفت. این چیزی است که علی رغم اعتراضات از سوی افرادی مانند وارن بافت (Warren Buffett)، مدت زیادی است بر سر آن بحث کرده ایم.

گرین اضافه کرد که جایگاه کریپتو در بین عموم ثابت شده است، زیرا مدتی است فیسبوک و دیگر شبکه‌‌های اجتماعی به دنبال به‌‌کارگیری رمز ارز‌‌ها هستند. در واقع، به جز فیسبوک، توئیتر نیز به کریپتو علاقه نشان داده است. با این که هیچ نشانه‌‌ قابل اعتمادی از برنامه‌‌ توئیتر برای ساخت رمز ارز‌‌ خودش در دست نیست، در ماه‌‌های اخیر این پلتفرم به شدت از بیت کوین حمایت کرده است. اما در عین حال، توئیتر در مارس 2018 به طور موقت آگهی‌‌های مربوط به کریپتو را مسدود کرده بود (درست مثل فیسبوک). برای مثال، جک دورسی (Jack Dorsey) مدیر عامل توئیتر در چند بیانیه از ماه فوریه اظهار کرد که معتقد است بیت کوین قرار است به “ارز بومی” اینترنت تبدیل شود و بیت کوین تنها رمز ارز‌‌ی است که او نگه می‌‌دارد.

به علاوه، توئیتر از تعدادی از پروژه‌‌های مربوط به شبکه‌‌ی لایتنینگ ، مانند Lightning Troch (با نام LN Trust Chain)، پروژه‌‌ای با هدف افزایش آگاهی شبکه و آزمایش قابلیت‌‌های آن، حمایت کرده است. با در نظر گرفتن این که دورسی موسس و مدیر عامل Square حامی بیت کوین است، احتمالا توئیتر خواه ناخواه رمز ارز‌‌های خود را در این پلتفرم توسعه خواهد داد.

هم چنین احتمال این که تلگرام که برنامه‌‌ای روسی هست نیز به طرز اجتناب‌‌ناپذیری حداکثر تا ماه اکتبر، رمز ارز‌‌ خود با نام GRAM را منتشر کند. این شبکه‌‌ پیامرسان محبوب، می‌‌خواهد TON) Telegram Open Network) را راه‌‌اندازی کند؛ یک پلتفرم بلاک چینی که می‌‌خواهد با اتریوم و EOS در توسعه‌‌ی اپلیکیشن‌‌های غیر متمرکز، رقابت کند. در سال قبل، تلگرام ماهانه بیش از 200 میلیون کاربر فعال داشته است، پس به نظر می‌‌رسد تعداد زیادی از مردم شانس تجربه کردن کریپتو را در TON به دست می‌‌آورند.

متمرکز یا غیر متمرکز؟

تقریبا همین موضوع در مورد VK Coin در Vkontakte صدق می‌کند؛ دیگر شبکه‌‌ی اجتماعی و سومین وبسایت پرطرفدار در روسیه. این طراحی‌‌ها به همراه تلگرام، توئیتر و فیسبوک، شبکه‌‌های اجتماعی پرطرفدار در جهان را به بزرگترین بازیگران در صنعت کریپتو تبدیل می‌‌کند. مطابق گفته‌‌های گرین، این حقیقت، رمز ارز‌‌ها و پلتفرم‌‌های موجود را نگران کرده است.

فیسبوک و توئیتر نفوذ، منابع و دسترسی بسیار زیادی دارند و این می‌‌تواند سهام بازار بسیاری از رمز ارز‌‌های کنونی را از آن‌‌ها بگیرد.

اگرچه به نظر می‌رسد که فیسبوک (و دیگر شبکه‌‌های اجتماعی بزرگ) به فضای رمز ارز‌‌ هجوم خواهند آورد، ولی معلوم نیست که رمز ارزی که فیسبوک به دنبال آن است واقعا یک رمز ارز‌‌ غیر متمرکز باشد. با توجه به اینکه مدل کسب‌‌وکار فیسبوک حول محور کنترل داده‌‌هایی که کاربرانش تولید می‌‌کنند میچرخد، برخی استدلال می‌کنند که این شبکه نظارت‌‌ بر عملیات و اعتبارسنجی رمز ارز خود را را به یک شبکه‌‌ پراکنده از کاربران نخواهد سپرد، خصوصا به توجه به اینکه این ارز، یک استیبل کوین ویژه برای اکوسیستم فیسبوک خواهد بود.

آرتوز هیز (Arthur Hayes) مدیر عامل و موسس بیت مکس به کوین تلگراف می‌‌گوید:

کوین فیسبوک یا توئیتر یک رمز ارز‌‌ نیست. این‌‌ها توکن‌‌هایی هستند که در این فضاها به کار می‌‌افتند. کاربران ممکن است به عملکرد این شبکه‌‌ها در حفاظت از حریم خصوصی‌‌شان اطمینان داشته باشند. تنها چیزی که این توکن‌‌ها را شبیه به بیت کوین می‌‌کند، واژه‌‌ی کوین است که احتمالا برای اسمشان به کار گرفته می‌‌شود. تاثیر این کوین‌‌ها بر بیت کوین و دیگر رمز ارز‌‌هایی که در یک شبکه‌‌ی همتا-به-همتا کار می‌‌کنند، تقریبا ناچیز است.

اقبال وی. گندمن (Iqbal V. Gandman) مدیر عامل eToro United Kingdom معتقد است که کوین فیسبوک بیشتر متمرکز خواهد بود. البته این امر کیفیت آن به عنوان یک رمز ارز‌‌ واقعی را زیر سوال نمی‌‌برد. او به کوین تلگراف گفته:

رمز ارز‌‌ها می‌‌توانند متمرکز یا غیر متمرکز باشند. ذات پلتفرم‌‌هایی مثل فیسبوک و واتس اپ، و بالتبع رمز ارز‌‌هایشان، متمرکز است. فیسبوک و واتس اپ مثل بوستان‌‌های دیوارکشی‌‌شده هستند؛ یعنی، باید برای دسترسی به آن‌‌ها login شوید. در نتیجه، من فکر می‌‌کنم مردم فقط قادر خواهند بود که از کوین‌‌هایشان در همان پلتفرم‌‌ها استفاده کنند و این کوین‌‌ها در جای دیگری کاربرد ندارند.

لو کرنر (Lou Kerner) از کریپتواوراکل با این ارزیابی‌‌ها به شدت موافق است. او به کوین تلگراف گفته: “فیسبوک هم مولفه‌‌های متمرکز و هم مولفه‌‌های غیر متمرکز دارد ولی به ظاهر متمرکز است و یک سیستم حکمرانی غیر متمرکزی ندارد.” ولی افراد دیگری که در کریپتو دست دارند، این شک و تردیدها را بی‌‌مورد می‌‌دانند، زیرا اخیرا فیسبوک تصویر کدر خود را جلا داده است.

گرین می‌‌گوید:

تا آن جا که می‌‌توانم بگویم، این رمز ارز‌‌ها غیر متمرکز خواهند بود زیرا فیسبوک در حال سرمایه‌‌گذاری در کریپتو است. اخیرا شاهد حفاظت شدید فیسبوک از اطلاعات کاربرانش بودیم، پس می‌‌توانیم انتظار داشته باشیم این تلاش‌‌ها را دوبرابر کنند زیرا از این پس رفتارشان بیشتر زیر نظر گرفته خواهد شد.

البته، هنوز بحث زیادی در مورد واژه‌‌ی غیر متمرکز وجود دارد و این بحث ادامه نیز خواهد داشت. به نظر می‌‌رسد کوین فیسبوک کاملا متمرکز نیست. این امر نه تنها هدف از راه‌‌اندازی یک رمز ارز‌‌ را بر باد می‌‌دهد (بر عکس بعضی سیستم‌‌هایی که اعتبار یا سندهای دیجیتال دارند)، بلکه گزارش‌‌های فوق‌‌الذکر که خبر از مذاکرات فیسبوک با صرافی‌‌های کریپتو می‌‌داد را هم نقض می‌‌کند. اگر فیسبوک بخواهد کوینش را در صرافی‌‌ها بگذارد، قابل معامله‌‌بودنش را تایید کرده است و می‌‌خواهد از قلمروی خود فراتر برود.

تجربه‌‌ی کاربر = پذیرش

به جز غیر متمرکز بودن، یکی دیگر از بزرگ‌‌ترین سوالاتی که در مورد رمز ارز‌‌های رسانه‌‌های اجتماعی وجود دارد این است که آیا ممکن است تجربه‌‌ی کاربر را پیچیده کنند یا خیر؟ پلتفرم‌‌هایی مثل فیسبوک، واتس اپ و تلگرام، به دلیل سادگی کار با آن‌‌ها، بسیار محبوب هستند. معرفی رمز ارز‌‌ و پرداخت کریپتویی برای کسب‌‌وکارهاست و بسیاری از مردم حتی هنوز نمی‌‌دانند کریپتو چگونه کار می‌‌کند.

این ترس و تردیدها بسیار منطقی هستند ولی بی‌‌نتیجه اند. مدیر عامل eTor می‌‌گوید:

شرکت‌‌هایی مثل فیسبوک و توئیتر می‌‌دانند که کلید تولید یک محصول خوب، داشتن رابط کاربرپسند است. معرفی رمز ارز‌‌ها شاید باعث شود این رابط برای کاربرها پیچیده شود و آن‌ها به سراغ خدمات دیگری بروند.

بقیه‌‌ی افراد هم همین نظر را دارند. لو کرنر می‌‌گوید:

با این کار تمام تلاش‌‌های فیسبوک و واتس اپ بر باد می‌‌رود. آن‌‌ها به خاطر همین تلاش‌‌ها فیسبوک و واتس اپ شده اند.

در واقع، احتمالا کاربری کوین فیسبوک و واتس اپ بسیار ساده خواهد بود و نه تنها مردم را از توئیتر یا فیسبوک دور نمی‌‌کند، بلکه آن‌‌ها را به رمز ارز‌‌ها علاقمندتر می‌‌کند و به آن‌‌ها می‌‌فهماند که کریپتو آنقدرها هم پیچیده نیست. گندمن می‌‌گوید:

تاثیری که این گونه پلتفرم‌‌ها بر صنعت کریپتو می‌‌گذارند بسیار زیاد است. آن‌‌ها سودمندی کریپتو را یک قدم جلو می‌‌برند. همان طور که Paypal با همکاری‌‌اش با eBay به آگاهی در این زمینه رسید.

و از آن جایی که کریپتو و بلاک چین هم اکنون نیز موجی از پذیرش را با خود به همراه آورده اند، احتمالا این دو فرآیند نیز با این موج همراه می‌‌شوند و بازخورد مثبتی از جامعه می‌‌گیرند و پذیرش عمومی را افزایش می‌‌دهند. گرین معتقد است کریپتو رابط کاربری واتس اپ و فیسبوک را پیچیده نمی‌‌کند. او می‌‌گوید:

مردم هر چه بیشتر از کریپتو استفاده می‌‌کنند و پذیرش عمده صورت می‌‌گیرد. من فکر نمی‌‌کنم این ایرادی داشته باشد. کریپتو تجربه‌‌ی کاربری از فیسبوک و دیگر پلتفرم‌‌ها را بهبود می‌‌دهد.

اقتصاد جدید

حالا که در مورد به‌‌کارگیری کریپتو توسط فیسبوک و رسانه‌‌های اجتماعی اجماع همگانی وجود دارد، و این ارزها برای پلتفرم‌‌هایی که به فکر راحتی کاربرانشان هستند آماده است، سوال اینجاست که این کوین‌‌ها چه پیامدهایی خواهند داشت؟

از همه مهم‌‌تر این است که احتمالا این کوین‌‌ها در بانکداری و امور مالی افراد تاثیر بزرگی خواهند گذاشت؛ به خصوص اینکه فیسبوک کوین قرار است یک استیبل کوین تثبیت‌‌شده با ارزهای فیات باشد. گرین می‌‌گوید:

همه‌‌ی رمز ارز‌‌ها و راهکارهای دیگرِ فین تک، راه خود را از بانک‌‌های سنتی جدا کرده اند. آن‌‌ها فاصله‌‌ی بین بانکداری سنتی و تغییرات سریع جهانی را پر می‌‌کنند و بین‌‌المللی و دیجیتالی می‌‌شوند.

هنوز معلوم نیست فیسبوک کوین دقیقا چگونه کار می‌‌کند. ولی این که شایعات می‌‌گویند این کوین قابلیت انتقال پول را دارد، کاملا درست است. زمانی می‌‌رسد که لایک‌‌های فیسبوک با بانک‌‌ها و دیگر موسسات مالی رقابت خواهند کرد. و به دلیل این که استیبل کوینی که با فیات حمایت می‌‌شود باید نسبت معینی را با دلار حفظ کند (یا هر ارز دیگری)، ورود فیسبوک به دنیای کریپتو آن را به یک بانک تبدیل می‌‌کند که باید ذخایر مالی خود را ثابت نگه دارد. این تغییر نه تنها فضای کریپتو، بلکه خود فیسبوک را نیز تحت تاثیر قرار می‌‌دهد و آن را به چیزی بزرگتر و بانفوذتر از یک شبکه‌‌ی اجتماعی تبدیل می‌‌کند.

تاثیرات این اتفاق بر بانکداری (و بر خود فیسبوک) بسیار بزرگ است و به کاربردی که فیسبوک می‌‌خواهد از آن کوین بگیرد بستگی دارد. با بیش از 2 میلیارد کاربر فعال ماهانه، این شبکه‌‌ی اجتماعی می‌‌تواند 1/7 میلیارد انسان بدون بانک در جهان را تامین کند (دو سوم افرادی که موبایل دارند) و به آن‌‌ها خدمات مالی ارائه دهد. تعداد بی‌‌شماری از شرکت‌‌ها در این راه موفق نبوده اند و هنوز هم تعدادی از متخصصان در مورد موفقیت فیسبوک و دیگر شبکه‌‌ها در این کار مطمئن نیستند. بعضی‌‌ها فکر می‌‌کنند هدف شبکه‌‌های اجتماعی از جمع کردن این همه کاربر و داده‌‌های مالی‌‌شان، مالی‌‌کردنِ رسانه‌‌های اجتماعی است.

هیز می‌‌گوید:

شرکت‌‌های رسانه اجتماعی با تعداد کاربران زیاد و توزیع محصولات مالی، جای بانک‌‌های سنتی را می‌‌گیرند. آن‌‌ها توجه جوان‌‌ترها را به خود جلب می‌‌کنند و با داده‌‌های آن‌‌ها، درک عمیقی از رفتارشان به دست می‌‌آورند. این رسانه‌‌ها می‌‌توانند وام، کارت اعتباری و محصولات سرمایه‌‌گذاری ارائه دهند. نیازی نیست که به یک بانک چارتر تبدیل شوند، بلکه می‌‌توانند از پایپ‌‌های تنظیم‌‌شده‌‌ی یک بانک‌‌ سنتی استفاده کنند و از کارمزدهای بالای احداثشان یک جریان درآمد بسازند.

علی رغم این نظریه های افراطی، بعضی از نظردهندگان انتظار ندارند که فیسبوک و دیگر شبکه‌‌ها به این زودی جای بانک‌‌ها را بگیرند. گندمن می‌‌گوید: “با روی کار آمدن کاربردهای جدید، کاربردهای قبلی حذف نمی‌‌شوند. با اینکه بانکداری دیجیتال آغاز شده ولی پول نقد هنوز حذف نشده است. به همین ترتیب، گمان نمی‌‌کنم کریپتو جای فیات را بگیرد. بانکداری، به جز انتقال و ذخیره‌‌ پول، خدمات دیگری نیز فراهم می‌‌کند.”

ولی حتی اگر رمز ارز‌‌ رسانه‌‌های اجتماعی بانکداری دیجیتال را حذف نکنند، حداقل بر دیگر زمینه‌‌ها تاثیر می‌‌گذارند. برای مثال، آن‌‌ها یک اکوسیستم جدید از خدمات و محصولات می‌‌سازند که در آن، می‌‌توان بر یک شکل جدید از پول سرمایه‌‌گذاری کرد. علاوه بر این، سودمندی و کاربردپذیری شبکه‌‌های اجتماعی نیز دستخوش تغییر می‌‌شود.

مکس تساریک (Max Tsaryk) مدیر عامل مانفکس به کوین تلگراف می‌‌گوید:

تبلیغات آخرین سنگر فیسبوک و دیگر شبکه‌‌های اجتماعی نیست، یک رمز ارز‌‌ بومی توانایی ساخت یک اقتصاد جدید را دارد که در آن، کاربران می‌‌توانند ارزش خود را ذخیره کنند و در ازای خدمات و کالاها پول بپردازند. ما معتقدیم که فیسبوک و تلگرام به جهان نشان می‌‌دهند که رمز ارز‌‌ها یک مدل کاربردی جدید خواهند ساخت که بسیار متفاوت از وضعیت فعلی است.

منبع

شاید از این مطالب هم خوشتان بیاید.

ارسال پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.