سوالات متداول استارت‌‌آپ

در این مقاله به سوالات متداول درمورد استارتاپ‌ها پاسخ داده شده است. این پرسش و پاسخ‌ها، مسائلی مانند مشارکت، تقسیم حقوق بین بنیانگذاران، زمان مناسب برای سرمایه گذاری تمام وقت، افزایش سرمایه و موارد دیگر را پوشش می‌دهد.

0 127

از چه نوع مشارکتی برای کسب و کارم استفاده کنم؟

جواب کلی برای این سوال وجود ندارد. این که تمامی ساختارهای در دسترس را بفهمیم و بهترین ساختار برای کسب و کارمان را انتخاب کنیم، حائز اهمیت است. هنگام افزایش سرمایه، معمولا سرمایه‌‌گذاران ساختار C-Corporation را ترجیح می‌‌دهند. شما می‌‌توانید در مورد انواع مختلف ابزار و منابع استارتاپ مطالعه داشته باشید تا انتخاب درستی درمورد شرکت خود داشته باشید.

چگونه مشارکت کنم؟

برای تشکیل یک نهاد قانونی، اصولا شما به تجربه‌‌ یک وکیل و سپس پرونده‌‌ای نیاز دارید که برای شما تعیین کند با چه برنامه‌‌ای کار کنید.

چگونه من و شرکای بنیان‌‌گذار باید حقوق شرکت را تقسیم کنیم؟

این پرسش دیگری است که باید به صورت مورد به مورد به آن پاسخ داد. ما نمی‌‌توانیم به شما قوانین سخت و سریعی بدهیم که چگونه شرکت شما باید حقوق را تقسیم کند، این مسئله اصولا چیزی نیست که بتوان پیشنهادی برای آن داد، چرا که تقریبا نسبت تقسیم، 50/50 است و می‌‌تواند منجر به فقدان کنترل و انگیزش شود. صادق باشید، بحث‌‌های آزاد ترتیب دهید و خودخواه نباشید.

این مکالمه باید هرچه زودتر برگزار شود و به صورت نوشتاری هم ثبت شود. پس از آنکه این مکالمه سخت را انجام دادید، می‌توانید بر روی شروع کارتان تمرکز کنید.

چگونه بفهمید که چه زمانی آماده‌‌ی سرمایه‌‌گذاری تمام‌‌وقت هستید؟

این پرسش سختی برای هر بنیان‌‌گذار است. استارت‌‌آپ‌‌های زیادی در یک سو در پروژه‌‌ای پاره‌‌‌‌وقت در شب‌‌ها و روزهای تعطیل آغاز شدند. به ناچار، این مطلب تعهد زمانی فقط با موفقیت‌‌های شما رشد خواهد کرد.

زمانی‌‌که چگونگی زمان‌‌کاری (تمام وقت یا پاره وقت) را تعیین می‌‌کنید، یک تصمیم شخصی می‌‌گیرید که مقدار کم تا زیادی از ریسک را شامل می‌‌شود. چطور از کسب و کار خود مطمئن هستید؟ تا چه حد جدی و سخت کار خواهید کرد؟ تا چه حد برای ریسک، اشتیاق دارید؟ این ریسک دقیقا چیست؟ آیا شما خانواده‌‌ای برای پشتیبانی دارید؟ اگر این کسب و کار را آغاز کردید، چقدر راه برای شروع کسب درآمد باید بپیمایید؟

ما به شما پیشنهاد می‌دهیم که تمام پرسش‌‌های بالا را در نظر بگیرید. علاوه بر این، زمانی را برای خلق ارزیابی صادقانه‌‌ی «بدترین حالت ممکن» تان اختصاص دهید. اگر همه چیز، به طور دقیق پیش رود، این سوال باقی است که شما اکنون کجای کار هستید؟

چگونه از دیدگاه خود محافظت کنم؟

شما می‌‌توانید برای اختراعات، علائم تجاری و کپی‌‌رایت‌‌ها پرونده تشکیل دهید. اگر چیزی متناسب در مورد شرکت‌تان دارید، باید برای محافظت موقت از یک اختراع در تجارت خود در نخستین دوره رشد آن، پرونده‌‌ای تشکیل دهید تا جریان پیدا کرده و پیشرفت کند.

آیا باید از سرمایه‌‌گذاران یا سایرین در مورد امضای قرارداد با NDA ها پیش از اینکه دیدگاهم را با آن‌‌ها درمیان بگذارم، سوالی بپرسم؟

خیر. سرمایه‌‌گذاران علاقه‌‌ای به امضای قرارداد برای توافقی محرمانه ندارند و اغلب افراد دیگر هم به همین شکل هستند. دلیل این موضوع این است که اگر شما از فردی درخواست امضای قرارداد توافق‌‌نامه داشته باشید، نباید در مورد دیدگاه و ایده‌‌ خود سخن بگویید. آن‌‌ها فقط نیاز به آگاهی از توافق برای مدت قرارداد دارند. غالبا این مورد، کار و فعالیت بیشتر از ارزش ایده‌‌ شما در اغلب اذهان مردم را می‌‌طلبد. روی این مقاله کلیک کنید و آن را بخوانید: چرا سرمایه‌‌گذاران NDA را امضا نمی‌‌کنند؟

در واقعیت، مردم نمی‌‌خواهند ایده‌ها را بدزدند. آن‌‌ها پرمشغله بوده و زندگی خود را دارند. معمولا نمی‌‌خواهند و علاقه ندارند که کار خود را ول کرده و تلاشی برای دزدیدن ایده شما دا‌‌شته باشند. حتی اگر آن‌‌ها مایل به این کار باشند، در این هنگام شما باید چند گام از آن‌‌ها جلوتر باشید.

اندازه ایده‌‌آل تیم چیست؟

تیم‌‌ بنیانگذاران معمولا از 2-3 نفر تشکیل می‌شوند که به طور ایده‌‌آل دست کم، یک هم‌‌بنیان‌‌گذار فنی نیاز دارند. داشتن بنیان‌‌گذاران بیشتر، باعث انحراف و کندی روند کار می‌‌شود.

آیا باید پول را افزایش دهم؟

بستگی دارد. اگر شما می‌‌دانید که نیاز به سرمایه دارید تا ایده‌‌تان به مرحله بعدی برسد، پس بهتر است زمانی را برای افزایش پول درنظر بگیرید. اگر شما در تلاش برای افزایش سرمایه‌‌ هستید تا به بنیان‌‌گذاران بپردازید یا برای استخدام افرادی به منظور فروش هزینه کنید، پس احتمالا پاسخ این سوال برای شما، “خیر” خواهد بود.

تمرین خوبی است تا هزینه‌‌ها را پایین نگه دارید و از افزایش پول، تا حد ممکن جلوگیری کنید، ولی زمانی که 12-18 ماه از آغاز کارتان می‌‌گذرد، باید جست و جو برای سرمایه را آغاز کنید. زمانی که تصمیم می‌‌گیرید زمان افزایش پول فرا رسیده، هرچه زودتر صحبت با سرمایه‌‌گذاران را شروع کنید. این چرخه افزایش هزینه غالبا طولانی‌‌تر از اندیشه کارافرینان است.

چطور بفهمم ایده من ایده‌‌ خوبی است؟

با مشتریان خود صحبت کنید. آیا شما فروش‌‌های خوبی دارید؟ آیا این مشتریان با این ارزشی که شما فراهم کرده‌‌اید، خوشحال هستند؟ پاسخ این سوال‌‌ها به کشش و اعتبارسنجی بازمی‌‌گردد. اگر شما یک ایده معتبر دارید و در حال ایجاد کشش هم هستید، احتمالا کار شما به خوبی پیش می‌‌رود و نباید نگران باشید.

چگونه من یک هم‌‌بنیان‌‌گذار پیدا کنم؟

کار سختی است. بسیاری از سرمایه‌‌گذاران افرادی هستند که مدتی با هم دوست یا هم‌‌دانشگاهی بوده‌‌اند. شما می‌‌توانید به گروه‌‌های علاقه‌‌مندی و ملاقات‌‌ها برای پیدا کردن یک بنیان‌‌گذار بروید یا از دوستان خود برای معرفی کمک بگیرید. “فروشگاه هم‌‌بنیان‌‌گذار” یا مکانی که بروید و در آن یک هم‌‌بنیان‌‌گذار پیدا کنید، وجود ندارد. اگر با دیگران صحبت کنید، خودتان و ایده‌‌تان را معرفی کرده و اشتیاق نشان دهید، قطعا فردی را پیدا خواهید کرد.

چقدر می‌‌توانم برای خودم هزینه کنم؟

به همان اندازه که می‌‌توانید. منابع استارتاپ‌‌های شما ارزشمند و معمولا کوچک هستند. باید تا حد امکان به اندازه ارزشی که دارند، آن‌‌ها را فشرده کنید. این به معنای کاهش پرداخت‌‌های شخصی است. سرمایه‌‌گذارانی که به شما سرمایه‌‌ می‌‌دهند تا روی ایده‌‌تان کار کنید، نمی‌‌خواهند شما را با بی‌‌مسئولیتی و با گرفتن سهم ناعادلانه در حال رسیدگی به پولشان ببینند.

سرمایه‌‌گذاران بهترین فرصت برای موفقیت یک کسب و کار را تشخیص می‌‌دهند و برای آن، بازگشت سرمایه در نظر می‌‌گیرند. بنابراین شما هم باید به این کسب و کار، متعهد شوید. به این معنا که شما نیاز دارید به اندازه کافی برای خودتان هزینه کنید تا زنده بمانید و روی این کسب و کار، بدون کاهش تمرکز حاصل از سایر کارها و مسئولیت‌‌ها فعالیت کنید.

در چه مراکز رشدی باید درخواست بدهم؟

مراکز رشد (incubator) بسیار زیادی در سراسر جهان وجود دارد. نمی‌‌توانیم بگوییم کدام مرکز رشد برای شما بهترین گزینه است، چرا که بخش زیادی از فرایند انکوباسیون (رشد)، مربی‌‌گری است. شما باید مرکز رشدی پیدا کنید که بهترین مربیان برای صنعت استارت‌‌آپ را در اختیار دارد. باید برای ورود به چنین مرکزی تلاش کنید. همچنین بحث مکان، موضوع بزرگی در فرایند تصمیم‌‌گیری است.

شاید از این مطالب هم خوشتان بیاید.

ارسال پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.