زندگی پس از گوگل ؛ افول کلان دادهها و ظهور اقتصاد بلاک چین
پس از ماهها تلاش جمعی، در نهایت کتاب زندگی پس از گوگل (life after google) توسط تیم فینمگ ترجمه شده و اکنون در مرحله چاپ و انتشار است. فینمگ با همکاری پلتفرم تأمین مالی جمعی همبودگاه، بر آنست که این کتاب را با یاری مخاطبان فرهیخته خود به مرحله چاپ رسانده و نقش کوچکی را در اشاعه فرهنگ بلاک چین ایفا کند.
کمپین تأمین مالی جمعی کتاب زندگی پس از گوگل آغاز شد. زندگی پس از گوگل، از معدود کتابهاییست که با نگاهی جستجوگرانه، به واکاوی تاریخ فناوری اطلاعات، و فرهنگ تمرکززدایی از اقتصاد، سیاست و صنعت میپردازد. جورج گیلدر نویسنده خوشآوازه این کتاب، با بیانی ساده، صریح و طنزگونه، آغاز و سرانجام فناوریهایی همچون هوش مصنوعی، کلان داده، رمزنگاری، بلاکچین و رمز ارزها را همچون قطعات یک پازل عظیم در کنار هم میچیند، و در نهایت تصویری جامع از آینده اقتصاد و فناوری به دست میدهد. از این رهگذر، کتاب حاضر در تمایزی آشکار با سایر کتابهای این حوزه، برای مطالعه عموم افراد جامعه مناسب بوده و محدود به قشر برنامه نویسان یا کارآفرینان نمیشود.
جورج گیلدر؛ ذهن جستجوگر تاریخ فناوری
جرج گیلدر سرمایهگذار، نویسنده، اقتصاددان و همبنیانگذار موسسه دیسکاوری است. از جمله کتابهای او می توان به فقر و ثروت (۱۹۸۱)، زندگی پس از تلویزیون (۱۹۹۰)، و دانش و قدرت (۲۰۱۳) اشاره کرد. وی بیش از ۱۵ کتاب در زمینههای اقتصاد، فناوری و فرهنگ دارد. گیلدر در کتاب زندگی پس از تلوزیون، آیندهای را پیش بینی میکند که شرح حال زندگی امروز ماست. دنیایی مملو از کامپیوترهای خانگی و جیبی؛ دنیایی که در آن رسانههای متمرکزی همچون تلوزیون به حاشیه رفته و اینترنت و شبکههای اجتماعی جایگزین آن شدهاند. اکنون آخرین کتاب گیلدر (زندگی پس از گوگل) درست در نقطه عطفی مشابه قرار دارد.
درباره کتاب
کتاب زندگی پس از گوگل در سال ۲۰۱۸ توسط انتشارات «گیت وی ادیشنز» منتشر شده است. درونمایه این کتاب که مورد اقبال منتقدان و نشریات تخصصی همچون فایننشال تایمز واقع شده و در فروشگاه آمازون امتیازات بالایی (۴.۵ از پنج) را به خود اختصاص داده، انتقاد از شیوه نگاه امروزی سیلیکون ولی به عنوان قطب تکنولوژی جهان، به اقتصاد و انسان است و در صدر این انتقادات، گوگل را نه به عنوان با ارزشترین شرکت حال حاضر جهان، بلکه به عنوان مظهر تمرکزگرایی در فناوری اطلاعات و مبلغ فرهنگ «جهان رایگان»، مورد حمله قرار میدهد.
پایان جهان رایگان
از نگاه گیلدر، در جهانی که منابع آن محدود هستند، زمان نایابترین کالای هستی بوده و اطلاعات، به منزله ارزشمندترین دارایی انسان به شمار میرود. در این میان، گوگل همچون تبهکاریست که با وعده استفاده رایگان از همه چیز (از سیستم عامل اندروید گرفته تا موتور جستجو، ابزارهای ترجمه، ایمیل، نقشهها، کتابها و دهها خدمت دیگر)، مردم را مسحور جهان رایگان خود ساخته تا بتواند از خصوصی ترین اطلاعات کاربران خود، در جهت فریب آنها بهره گیری نماید. جانمایه این کتاب، در یک جمله خلاصه میشود: «اگر محصولی رایگان است، شما خود محصول آن هستید.»
گیلدر در فصول ابتدایی کتاب، به بیان تاریخچه شکل گیری ابرقدرتهای فناوری اطلاعات، و مشکلات و کاستی های دنیای دیجیتال امروز میپردازد و در ادامه بخشهایی از کتاب را به موضوع اختراع بیت کوین، بلاکچین، سازنده مرموز آن (ساتوشی ناکاموتو)، و فرصت های بالقوه این فناوری اختصاص میدهد. گیلدر سپس به بررسی بلاکچینهایی با کاربریهای فراتر از خدمات مالی مانند Blockstack و مرورگر Brave میپردازد که رویای ساخت اینترنتی توزیع شده، و غیرمتمرکز را در سر پرورانده و قصد دارند هویت و حریم خصوصی کاربران اینترنت را به عنوان ارزشمندترین دارایی آنان، تحت کنترل خودشان قرار دهند. یکی دیگر از جنبههای مثبت این کتاب، نکاتیست که گیلدر به واسطه سالها فعالیت در اقتصاد، رسانه و تکنولوژی، و همنشینی با بزرگان این عرصه همچون برندن آیک، لیمن برد و پیتر ثیل بیان میکند. با وجود طرفداری گیلدر از بلاکچین و رمزارزها، بخش پایانی کتاب به بررسی برخی نقاط ضعف و کاستی های فعلی رمز ارزها و بلاکچین اختصاص دارد. گیلدر تلاش کرده است تا با طرح این مسائل، فعالان این صنعت را به سوی حل مشکلات سوق دهد و در عین حال، موضع بیطرف کتاب را حفظ کند.
همکاری فینمگ و همبودگاه
این کتاب در ماههای اخیر توسط تیم ترجمه و ویرایش رسانه فینمگ ترجمه شده و اکنون با همکاری پلتفرم تأمین مالی جمعی همبودگاه، آماده چاپ است. همبودگاه پلتفرمی است که در بستر خود امکان همکاری نویسندگان/مترجمان، ناشران و سازمان ها را جهت همکاری در امر تولید دانش فراهم نموده است. شما عزیزان میتوانید با پیش خرید (همراه با تخفیف) این کتاب، به چاپ آن کمک نموده و سهمی در اشاعه فرهنگ و فناوری بلاک چین در کشور عزیزمان داشته باشید. همچنین سازمانها و شرکتها میتوانند با پیش خرید ۱۰۰ نسخه از این کتاب، حامی اساسی انتشار آن باشند که در نهایت، لوگوی این سازمانها بر روی جلد کتاب درج خواهد شد؛ همچنین یک صفحه در انتهای کتاب به معرفی سازمان خریدار کتاب اختصاص خواهد یافت.
برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص نحوه کارکرد دقیق پلتفرم همبودگاه، و همچنین برای شرکت در کمپین زندگی پس از گوگل، میتوانید به وبسایت همبودگاه مراجعه نمایید.