راز و رمزهای ایجاد یک کسب و کار تجارت الکترونیک موفق

در این مقاله با 5 پیشنهاد مهم برای داشتن یک استارتاپ موفق در عرصه تجارت الکترونیک آشنا خواهید شد. وقتی درباره کارآفرینی و استارت‌آپ‌ها صحبت می‌کنیم، آنچه باید دانست این است که به هیچ‌وجه سهل‌الوصول نیست و باید برای مدتی طولانی در این زمینه فعال باشید.

0 99

یکی از بزرگترین اشتباهاتی که کارآفرینان می‌کنند این است که به دلیل کمی رقم‌های حساب بانکی‌شان یا دشواری‌هایی که در طول مراحل پیش‌رونده با آن مواجه می‌شوند، خیلی زود ناامید می‌شوند.

قبل از شروع این چهار سوال اصلی را از خودتان بپرسید:

  • چرا این کار را انجام می‌دهید؟
  • آیا شکافی در بازار هست که سعی دارید آن را پر کنید؟
  • خصوصیت برند شما چیست؟
  • مخاطبین هدف شما چه کسانی هستند و ویژگی آن‌ها چیست؟

هنگامی که به جواب این سوالات رسیدید و آن‌ها را موجه دانستید، بخش عمده‌ی کار را انجام داده‌اید. حواستان باشد که از مسیر خود منحرف نشوید.

در ابتدایی‌ترین سطح، باید بدانید ذیل شامل 5 رهنمود است که به شما در این سفر طولانی به سمت موفقیت استارت‌آپی در تجارت الکترونیک کمک خواهد کرد- این رهنمودها ضامن موفقیت نیستند، چون هیچ چیزی مانند سخت‌کوشی و پشتکار شما را به نتیجه نمی‌رساند.

  1. آن را ساده کنید: نام برند، لوگو، مفهوم و وعده‌ای که می‌خواهید برسانید، تمام این مشخصه‌ها باید درکنار هم به مشتری کمک کنند تا بفهمد برند شما دقیقاً چه چیزی را انجام و ارائه می‌دهد. این نکته یک جنبه اساسی و معمولاً مهم برای هر استارت‌آپی است که می‌خواهد در ایجاد به یادآوری برند در اذهان مصرف‌کنندگان تأثیر طولانی‌مدت بگذارد. درحالیکه شاید ذهن بازار هدف خودتان را درک کنید، ساده نگه‌داشتن چیزها در تمام وسایل ارتباطی به راستی می‌تواند یک استارتاپ را قادر سازد تا درجه بالاتری از پاسخ را بگیرد که این می‌تواند در نهایت سودآوری را در طولانی‌مدت محقق سازد.
  2. یک طرح کسب و کار قابل مقیاس‌ با طرح‌ریزی خوب آماده کنید: یک طرح کسب و کار با تحلیل‌ و مستندسازی خوب، می‌تواند ایده‌‌ی پرورش‌یافته در سر شما را به اینکه آیا آن ایده می‌تواند تقاضاهای نیای واقعی را به روشی که باید برآورده کند یا خیر پیوند دهد. طرح کسب و کار، راهبرد و اقداماتی را که به منظور تحقق رویای خودتان برنامه‌ریزی می‌کنید تا برای پیاده‌سازی دیدگاه خودتان به روشی محاسبه شده برای دست‌یابی به اهداف مطلوب صورت دهید، به تفصیل شرح می‌دهد. طرحی که تنظیم می‌کنید تا به عنوان یک استارت‌آپ موفق به انجام آن شوید، باید مقیاس‌پذیری معتبری نیز داشته باشد تا منافع موردنیاز را برای تشدید رشد این کسب و کار به دست آورد. با اینکه ممکن است فوت و فن‌های برآورد چنین طرح کسب و کاری را بدانید، اما قرار نیست در این نقطه بسیار حساس از امکان مشارکت دادن عقاید یا خدمات متخصصین دیگر باز بمانید حتی یک مربی که هر زمانی که از آن‌ها تقاضا کردید بدون تعصب به شما یک ایده یا خدمات بدهد.
  3. حواستان به قیمت باشد: این چیزی است که یک کسب و کار تجارت الکترونیک باید به آن باور داشته باشد. ایجاد قیمت‌گذاری رقابتی برای بقای یک استارتاپ به ویژه در یک بازار حساس به قیمت مانند هندوستان حیاتی است. زمانی که شرکت راجع به قیمت‌های محصولات و خدماتش تصمیم می‌گیرد، باید گزینه‌های موجود فراهم برای مشتریان خود را در این بازار در نظر بگیرد.

حواستان به این بینش‌ها باشد، به ویژه در شروع کسب و کار یا ترجیحاً در طول مرحله برنامه‌ریزی می‌تواند یک دگرگونی ایجاد کند یا آن را از بین ببرد.

  1. از رسانه‌های اجتماعی بیشترین استفاده را ببرید: یک نقطه اتکای دیگری که برای یک کسب و کار کوچک بسیار مهم است، رسانه‌ی اجتماعی است. در حالیکه کانال‌های زیادی وجود دارند- فیس بوک، توییتر و اینستاگرام، خیلی از برندها به اشتباه تصور می‌کنند از رسانه‌ی اجتماعی صرفاً برای برقراری ارتباط به عنوان یک برند باید استفاده کنند. تمام ارتباطها باید همیشه شخصی باشند. برای برند یک شخصیت ایجاد کنید و به سبک ارتباطی خودتان از این کانال‌ها استفاده کنید. تجربه‌‌ای که یک مشتری ضمن خرید آنلاین یا از طریق وبسایت دریافت می‌کند، رسانه‌های اجتماعی و یا یک اپلیکیشن موبایلی هستند. بنابراین، درک آمیخته‌ی مناسبی از واکنش‌ها و درگیری موردنیاز از طریق کانال‌های اطلاع‌رسانی موجود، مهم می‌شود. این کانال‌ها بهترین فرصت برای شما هستند تا به مشتری بگویید که این برند چقدر حقیقتاً خوب است و اعتماد و ارزشی را که قصد دارید در هر زمان برسانید.
  2. تجربه هر مشتری را به حساب بیاورید: خواه یک برند یا یک فروشگاه تجارت الکترونیک باشید- مشتریان شما بزرگترین مبلغان شما هستند. مردم قدرت تعریف شفاهی را دست کم می‌گیرند. هرکاری که می‌توانید انجام دهید تا هر تجربه را شخصی و هر مشتری را راضی کنید. این تنها زمانی تحقق می‌یابد که این پیام رسانده شود. یک استارت آپ تجارت الکترونیک مابین خرید و تحویل، باید از طریق وسایل ارتباطی مختلفی با مشتری درگیر باشد تا آنها را در این حلقه نگه دارد، زیرا این چرخه تا زمانی پیش می‌رود که ارائه محصول یا خدمات خریداری شده تکمیل شود. برای یک کسب و کار تجارت الکترونیک، این خدمات مشتریان است که به شرکت نسبت به رقبا یک مزیت می‌دهد و به متمایز ساختن آن از بقیه کمک می‌کند. این مهم است که تیمی از کارمندان پشتیبانی کارآزموده که می‌توانند با مشتریان به شیوه‌ای دوستانه اما حرفه‌ای رفتار کنند، آماده باشند تا به تمام مسائل و پرس و جوها رسیدگی کنند. با پیروی از این رهنمودهای ساده، شخص می‌تواند یک مشتری جدید را به یک مشتری وفادار در طولانی‌مدت تبدیل کند.

نتیجه‌ آنکه هرکسی می‌خواهد رئیس خودش باشد- اما بی‌گدار به آب نزنید. عجله نکنید؛ تا زمانی که کاملاً آماده نشدید صبر کنید. اگر نیاز به تجربه دارید در یک زمینه مشابه به یک شرکت ملحق شوید تا بفهمید چه کاری می‌خواهید انجام دهید.

شاید از این مطالب هم خوشتان بیاید.

ارسال پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.