درآمد نهایی چیست؟
درآمد نهایی، درآمد کل حاصل از آخرین واحد فروش کالا است که نشان میدهد آخرین واحد فروش کالا چه مقدار به درآمد کل اضافه کرده است. این مقاله، تعریف، منحنی و فرمول درآمد نهایی را از طریق ارائه یک مثال آموزش میدهد. همچنین مثال و توضیحاتی درمورد منحنی درآمد متوسط یا منحنی تقاضا ارائه شده است.
درآمد نهایی (Marginal Revenue)، درآمد حاصل از فروش یک واحد اضافی است. درآمد نهایی، درآمدی است که یک شرکت میتواند برای هر واحد اضافی فروخته شده تولید کند. یک هزینه حاشیهای مربوط به آن نیز وجود دارد که باید برای آن حساب شود.
به عنوان مثال، آقای الف هر روز ۵۰ بسته چیپهای خانگی را به فروش میرساند و متحمل هزینهای برای فروش و تولید آنها میشود. او با اضافه کردن تمام هزینهها و سود خودش، قیمت هر بسته را ۵ دلار تعیین کرده و سود او ۵۰/۱$ دلار برای هر بسته است. حالا آقای الف یک روز به اشتباه ۵۵ بسته تولید کرد و همه آنها را به بازار برد. عجیب نیست که او توانست همه ۵۵ بسته را به قیمت هر بسته ۵ دلار بفروشد. او با فروش ۵۰ بسته، درآمد معمول خود یعنی ۲۵۰ دلار را به دست آورد. علاوه بر این، او ۵ بسته اضافی را هم فروخت. او هر بسته را به قیمت ۵ دلار فروخت و از آنجاییکه ۵ بسته اضافی داشت، یک درآمد نهایی برابر با ۲۵ دلار (۵ دلار × ۵) به دست آورد. این شیوه محاسبه درآمد حاشیهای است. درآمد نهایی بستگی به عرضه و تقاضا و همچنین نوع بازار، مانند رقابت کامل (Perfect Competition) و مونوپولی دارد.
در تصویر بالا می توانید سه منحنی را ببینید: درآمد حاشیه، درآمد متوسط یا تقاضا و هزینههای نهایی.
منحنی درآمد نهایی
اجازه دهید مفهوم درآمد نهایی را با جزئیات بیشتر بررسی کنیم. منحنی هزینه نهایی (Marginal Revenue Curve) یک منحنی U شکل است، زیرا هزینه نهایی برای ۱ تا ۵ واحد اضافی، کمتر بوده و با واحدهای اضافی بیشتر، هزینه نهایی شروع به افزایش میکند. شیب منحنی درآمد نهایی به سمت پایین است، زیرا با به فروش رسیدن یک واحد اضافی، ما درآمدی نزدیک به درآمد طبیعیمان خواهیم داشت، اما همانطور که شروع به فروش بیشتر و بیشتر میکنیم، باید قیمت جنسی که میفروشیم را کم کنیم. در غیر این صورت، نمیتوانیم آن را به فروش برسانیم. این امر به عنوان قانون حاشیه کاهش نیز شناخته میشود. بنابراین، هرچه فروش از حد نرمال بیشتر شود، قیمت کاهش بیشتری خواهد داشت و در نتیجه درآمد نیز کمتر خواهد بود.
منحنی درآمد متوسط
یک منحنی درآمد متوسط (Average Revenue curve) یا منحنی تقاضا (Demand curve) وجود دارد که منحنی تقاضای مصرفکننده نیست بلکه بیشتر منحنی تقاضای تولیدکنندگان است. این منحنی نشاندهنده مقدار متوسط در یک قیمت متوسط است. حالا که درک میکنیم که این منحنیها چیستند و چه عملکردی دارند، به سراغ هزینههای حاشیهای میرویم.
اجازه دهید بگوییم آقای ایکس جعبههای آب نبات میفروشد. او هر روز ۲۵ جعبه را با قیمت هر جعبه ۲ دلار به فروش میرساند و به ازای هر جعبهای که میفروشد ۵۰/۰ دلار سود میکند. در حال حاضر، با توجه به افزایش تقاضا، او توانست ۵ جعبه آب نبات اضافی را با همان قیمت به فروش برساند. او همان مقدار مشخص شده هزینه کرد و همان مقدار سود در این جعبهها به دست آورد که مبلغ این سود برابر با ۵۰/۲ دلار (۵۰/۰ دلار × ۵) شد. آقای ایکس محاسبه کرد که میتوانست حتی جعبههای آب نبات بیشتری را به فروش برساند، بنابراین ۱۰ جعبه دیگر سفارش داد. حالا به دلیل محدودیتهای دولت و تولید محدود، هزینه هر جعبه بعد از جعبه سیام به میزان ۱۰% افزایش یافت. این امر باعث شده که ۵ جعبه اضافی آب نبات، هرکدام ۶۵/۱ دلار هزینه داشته باشند. هزینه کل او = (۳۰ جعبه هر کدام به ارزش ۵۰/۱ دلار و ۵ جعبه هرکدام به ارزش ۶۵/۱ دلار برابر با ۲۵/۸ دلار)، هزینه کل = ( ۵۰/۵۳$ = ۵۰/۸$ + ۴۵$)
حالا او به بازار رفت و سعی کرد که جعبههای آب نبات را با قیمت نرمال هرجعبه ۲ دلار برای برای ۳۰ جعبه اول به فروش برساند و بعد از آن هر جعبه آب نبات را ۱۵/۲ دلار قیمتگذاری کرد. او به راحتی توانست ۳۰ جعبه اول را به فروش برساند و نتوانست ۵ جعبه باقی مانده را با قیمت تعیین شده بفروشد. به منظور فروش جعبههای باقی مانده باید قیمت را به قیمت نرمال کاهش میداد، در غیر این صورت، مردم آنها را از فروشندههای دیگری میخریدند. او ۵ جعبه باقی مانده خود را به قیمت ۲ دلار فروخت و یک بازده حاشیهای نزولی برای این ۵ جعبه داشت.
در بازار رقابتی و یا رقابت کامل، هزینه نهایی، درآمد نهایی و در بازار انحصاری، تقاضا و عرضه تعیینکننده درآمد حاشیه هستند.
فرمول درآمد نهایی
محاسبه درآمد نهایی آسان است. تمام چیزی که باید به خاطر داشته باشید این است که درآمد نهایی، درآمد حاصل از فروش واحد اضافی است. فرمول بالا به دو قسمت تقسیم میشود: یک، تغییر در درآمد که به معنی (کل درآمد – درآمد قدیمی) است و دو، تغییر در مقدار، که به معنی (مقدار کلی – مقدار قدیمی) است.