خداحافظی با رفتن مکرر به بانک‌ها

در روزگاری نه چندان دور باید برای انجام کارهای مختلف از جمله یک انتقال وجه کارت‌ به‌ کارت ساده در یک روز چندین و چند بار به بانک مراجعه می‌نمود. اما امروزه با ورود فین‌تک به دنیای بانکداری انتظار می‌رود که دیگر باید با این روند خداحافظی کرده و با استفاده از فین‌تک در مصرف وقت صرفه‌جویی نمود. این مقاله حول محور همین مساله بوده و پیرامون نکات ریز این موضوع بحث‌هایی را انجام داده است.

0 109
banking
banking

وقتی عادت دارید تمام کارهای خود را به صورت دیجیتالی انجام دهید، رفت‌و‌آمد به بانک واقعا از سرعت شما در انجام امور می‌کاهد.

خوشبختانه، این مسئله در حال تغییر است. من بر این باورم که بانک‌های آینده با بانک‌های امروزی بسیار فرق خواهند داشت و نسل جدید نیز در حال سرعت دادن به این روند تغییر است. چه چیزی موجب این تغییر شده است؟پاسخ انتظارات و عدم توانایی برآورده کردن آن‌ها است.

امروزه نیروی کاری آمریکا از سه نسل تشکیل شده است: نسل بیبی بومرها، نسل ایکس و نسل هزاره که در سال ۲۰۱۵، نسل هزاره تبدیل به بزرگ‌ترین گروه شدند. چرا این نسل اینقدر اهمیت دارد؟ زیرا افراد متعلق به نسل هزاره، قدرت خرید زیادی از خود نشان می‌دهند، بنابراین آنچه اهمیت دارد ترجیحات آن‌هاست.

کسی دوست ندارد که عادات خود را متناسب با روش‌های دشواری وفق دهد که امروزه بانک‌ها بر طبق آن‌ها عمل می‌کنند؛ چنین چیزی سبک مورد علاقه هیچ فردی نیست. در عوض انتظار می‌رود که بانک‌ها از سبک زندگی مردم حمایت کنند. اگر هر چیزی در موبایل فردی موجود است، چرا نباید در مورد بانک‌ها نیز چینی چیزی باشد؟ چرا گرفتن یک وام، رهن یا کارت اعتباری نمی‌تواند به آسانی اتصال سرویسی جدید به حساب برنامه‌های گوگل باشد؟

طبق “شاخص اختلالات نسل هزاره” که تحقیقی سه ساله بوده و بیش از ۱۰۰۰۰ فرد از نسل هزاره را مورد بررسی قرار داده است، این نسل به طور کلی از بانک‌های سنتی ناامید شده و حتی یک سوم از آن‌ها فکر می‌کنند که طی پنج سال آینده هیچ نیازی به بانک‌ها نخواهند داشت. این تحقیق همچنین کشف کرده است که تقریبا نیمی از این نسل بر این باورند که استارت‌آپ‌ها، روش کار بانک‌ها را تغییر خواهند داد.

اختلالات فناوری در بخش بانکداری امکان دور از تصوری برای آینده نیست، در واقع این پدیده در حال حاضر نیز در حال رخ دادن است.

شرکت‌های فناوری مالی (فین‌تک) همچون Mint به سرعت در حال پیشرفت هستند. در موبایل خود وارد برنامه‌ی این شرکت شده و بعد از چند دقیقه برای مدیریت قبوض و تحلیل الگوهای مخارج خود کمک دریافت کرده و خواهید فهمید که چه کردیت‌کارتی باید بگیرید. برای افراد نسل هزاره که از این فناوری سر در می‌آورند، سرویس‌هایی از این دست که قدرتمند و در عین حال برای استفاده‌ی کاربر آسان هستند، بسیار جذابند.

دیگر شرکت‌های فین‌تک تمرکزشان بر حیطه‌هایی همچون پرداخت و انتقال پول است. برای مثال، شرکت nTrust به کاربران اجازه می‌دهد که پول خود را به طور مطمئن مدیریت کرده و فورا آن را به کلود (cloud) جا‌به‌جا کنند، چه این دلارها به حساب یک دوست که قبوض را در یک رستوران پرداخت می‌کند بروند، چه به حساب یک عضو از خانواده که به خارج از کشور سفر می‌کند. اگر شما به افراد نسل هزاره این گزینه را بدهید که پول خود را فورا با موبایل خود به صورت رایگان منتقل کنند و همچنین این گزینه را نیز بدهید که برای انتقال پول به یک بانک مراجعه کنند که ساعت‌ها نیز وقت می‌برد، واضح است که آن‌ها کدام گزینه را انتخاب می‌کنند.

در عین اینکه افراد نسل هزاره از سرویس‌های جدید فین‌تک استفاده می‌کنند، بانک‌های سنتی نیز درمی‌یابند که یا باید اینکار را انجام دهند و یا ریسک عقب ماندن از بقیه را بپذیرند. بنابراین هیچ جای تعجبی ندارد که اخیرا نمونه‌هایی از موسسات مالی دیده شده‌اند که با شرکت‌های فین‌تک وارد همکاری شده‌اند.

برای مثال، شرکت Santander UK با دو شرکت فناوری همکاری کرده تا برنامه‌ی KiTTi را بسازد که جمع‌آوری پول با دوستان برای کارهایی مثل تعطیلات بوده و کارمزدهای گروهی را آسان می‌کند. در ماه اکتبر سال ۲۰۱۵، سه بانک بزرگ و مهم در شرکت Kabbage سرمایه‌گذاری کردند؛ Kabbage یک شرکت مستقر در آتلانتا بوده و به تجارت‌های کوچک کمک می‌کند تا برای خود خط اعتبار ایجاد کنند. هیچ‌یک از این همکاری‌ها محدود به اروپا یا ایالات متحده آمریکا نیست: در ماه ژانویه سال ۲۰۱۶، بانک Alterna با یک استارت‌آپ به نام Lendful در ونکوور، بریتیش کلمبیا، همکاری کرده تا دسترسی آنلاین و ساده به وام‌های مصرف‌کنندگان تا سقف ۳۵۰۰۰ دلار را فراهم کنند.

این مشارکت‌ها تنها شامل همکاری شرکت‌های فین‌تک و موسسات مالی برای ارائه‌ی سرویس‌های جدید نیست.

همچنین میتوان گفت که افراد نسل هزاره و شرکت‌هایی دیگر شبیه به آن که با انتظارات مردم بیشتر مطابقت دارند در راس شرکت‌ها قرار خواهند گرفت؛ به عبارت دیگر آن‌ها سریع، دیجیتال و چند بعدی هستند. در عین حال، اگر شرکت‌های فین‌تکی که این سرویس‌ها را به بهترین شکل ارائه می‌کنند بتوانند نوآوری خود را ادامه داده و راه‌ را برای بانک‌های فردا هموار کنند، پیشرفت خواهند کرد.

گمان می‌رود که بانک‌های بزرگ نیز به لطف جیب‌های پر پول خود به سختی می‌توانند از این شرایط دشوار بگذرند، اما نیاز خواهند داشت که یا از طریق مشارکت با شرکت‌های فین‌تک یا تشکیل تیم‌های خود برای ایجاد نوآوری و یا هر دو، بسیار سریع‌تر پیشرفت کنند.

کلمات کلیدی:

 

 

 

شاید از این مطالب هم خوشتان بیاید.

ارسال پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.