تیم سوئینی مغز متفکر Fortnite‌‌ از بزرگ شدن بلاکچین EOS دفاع کرد

تیم سوئینی (Tim Sweeney) یکی از بزرگ‌‌ترین شخصیت‌‌های دنیای گیم است. این روزها او را بیشتر به عنوان بنیان‌‌گذار شرکت بازی مشهور Fortnite‌‌ می‌‌شناسند. او به تازگی در توییتر به حمایت از اندازه‌‌ بلاکچین EOS پرداخت.

0 77

تیم سوئینی در توییتر نوشت:

تیم سوئینی

EOS Weekly ویدئویی تهیه کرده و در آن نگرانی‌‌ خود از اندازه‌‌ی کنونی بلاکچین EOS را بیان نموده است. برای تیم سوئینی جای شگفتی بود که یک بلاکچین 4 ترابایتی چه اشکالی دارد.

EOS

البته، اندازه‌‌ی بلوک‌‌ها و بزرگ شدن بلاکچین درجامعه‌‌ی رمز ارز مساله‌‌ی بسیار مهمی محسوب می‌‌شود. بلاکچین بیت کوین هم‌‌اکنون با 200GB کار می‌‌کند. نگرانی‌‌ها در زمینه‌‌ی متمرکزسازی به یک بحث یک ساله بر سر بالا بردن آستانه‌‌ی اندازه بلوک استاندارد در بیت کوین انجامید. این بحث بالاخره منجر به پیدایش بیت کوین کش شد.

پس از کمی توضیح از سوی دیگران، میلیاردر بازی Fortnite‌‌ باز هم متوجه مشکل نشد.

تیم سوئینی

جای شگفتی نیست که یک سازنده‌‌ی بازی‌‌های ویدئویی اصلا دغدغه‌‌ی اندازه‌‌ی دیتابیس را درک نمی‌‌کند. آپدیت‌‌هایی که برای این بازی‌‌ها در پلتفرم‌‌هایی مانند Xbox منتشر می‌‌شود تا 50GB حجم دارند و دانلود آن‌‌ها ساعت‌‌ها طول می‌‌کشد. هر یک از جنبه‌‌های بازی‌‌های دیجیتالی مدرن به میلیون‌‌ها فایل و میلیون‌‌ها خط کد نیاز دارد.

با این وجود، نگرانی‌‌ از افزایش حجم بلاکچین چندان به خود اندازه برنمی‌‌گردد بلکه بیشتر به خاطر متمرکز شدن فزاینده‌‌ی ماهیت EOS است. تنها شمار محدودی از سازندگان بلوک، تمامی بایگانی بلاکچین EOS را ذخیره می‌‌کنند، در نتیجه آن‌‌ها برای ادامه‌‌ی عملیات شبکه حیاتی می‌‌گردند. چنین شرایطی اگر در بیت کوین وجود داشت، اندک بودن گره‌‌های اجرا کننده باعث ناپایداری شبکه می‌‌شد.

ویدئویی که ساخته شده مدعی است که اگر این روند افسارگسیخته‌‌ی رشد حجم ادامه پیدا کند، گره‌‌های کامل EOS ریزش پیدا خواهند کرد.

این ویدئو به طور دقیق توضیح می‌‌دهد که نبود «گره‌‌های بایگانی» برای EOS مشکل‌‌ آفرین خواهد بود. در ویدئو آمده که ماه نوامبر بلاکچین EOS ابتدا به 1 و سپس به 2 ترابایت افزایش پیدا کرد.

هنگامی که زنجیره‌‌ چنین رشد انبوهی را آغاز کرد، بخشی از بلوک‌‌سازان شروع به بیرون آمدن از شبکه کردند. آن‌‌ها مجبور بودند ارائه‌‌ی بایگانی کامل از شبکه را متوقف کنند. بار انجام این کار به لحاظ فنی بیش از اندازه شده بود و هزینه‌‌ی آن‌‌ هم آنقدر بالا رفته بود که آن‌‌ها دیگر نمی‌‌توانستند ادامه دهند.

کاربر ما می‌‌گوید تخمین 4 ترابایت ممکن است درست نباشد.

تیم سوئینی

ویدئو به گره‌‌های «بایگانی کامل» (full history) اشاره دارد و این درحالی است که یک بلوک معمولی برای EOS در زمان نگارش این مطلب 122 گیگابایت فضا نیاز دارد.

دَن لاریمر (Dan Larimer) خالق EOS می‌‌گوید گره‌‌های «بایگانی کامل» برای ادامه‌‌ی کار شبکه ضروری نمی‌‌باشند.

فروشگاه Fortnite‌‌ کریپتو قبول می‌‌کند، ولی به اشتباه

علاقه‌‌ی تیم سوئینی به بلاکچین در بهترین حالت یک گرایش گذرا است. همان طور که چندی پیش گزارش کردیم، فروشگاه Fortnite‌‌ به اشتباه رمز ارز مونرو (Monero) قبول می‌‌کرد. از سوی دیگر، شرکت سوئینی به دنبال هیچ برنامه‌‌ای برای وارد کردن کریپتو به محصولاتش نرفته است. آن‌‌ها برای بستن قراردادی با یک شرکت بلاکچین اروپایی پرس و جو کردند ولی هنوز آن را پیگیری نکرده‌‌اند.

با این وجود، آگاهی از این مساله که میلیاردر سازنده‌‌ی گیم، اطلاعات بلاکچین را در توییتر دنبال می‌‌کند جالب است. علاقه‌‌ی او به EOS حتی از آن هم جالب‌‌تر است، زیرا تقریبا همه‌‌ی توسعه‌‌دهندگان هنگام تحقیق روی امکان استفاده از قراردادهای هوشمند سراغ اتریوم رفته‌‌اند.

شاید از این مطالب هم خوشتان بیاید.

ارسال پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.