توسعه شبکه‌های بین المللی پرداخت

ویزا (Visa) طی اقدامی برنامه‌ریزی‌شده، مالکیت شرکت Earthport را در اختیار گرفت تا پس از در دست گرفتن اپراتور انگلیسی Vocalink توسط شرکت Mastercard و خرید اپراتور سوئیسی Six Payement Services توسط شرکت Worldline، بتواند یک سیستم یکپارچه را در روند پرداخت ‌های بین‌المللی ایجاد کند. این مساله باعث می‌شود تا هر دو شرکت بزرگ ویزا و مستر کارت بتوانند ازاین‌پس به‌راحتی پرداخت‌های بینابین خود را به شیوه‌های ساده‌تر کنترل کنند.

0 105

در گذشته جریان پرداخت‌های انجام شده درون ویزا و مستر کارت ، بیشتر به‌صورت مشتری به عمده‌فروشان بوده است. با برنامه‌ریزی‌های انجام شده، هر دو شرکت رشدی سریع‌تر به سوی سیستم B2B خواهند داشت، به طور مثال ویزا اعلام کرده که به دلیل جهانی‌تر شدن و افزایش معاملات تجارت الکترونیک (e-commerce) از نظر معاملات و پرداخت‌ه‌ای B2B حدود 12 درصد رشد داشته است. در حال حاضر سیستم B2B در شرکت ویزا حدود 11 درصد از کل درآمدهای آن را تامین می‌کند.

به‌طورکلی هر کشور دارای سیستم پرداخت مخصوص به خود است تا بتواند پول یا ارز داخلی را جابه‌جا کند. برای انتقال‌های بین‌المللی ، سیستم سوئیفت راه‌اندازی شده تا تمامی انتقال‌ها طی یک چارچوب استاندارد انجام شود. در اوایل سال 2017 میلادی، سوئیفت به منظور افزایش سرعت پرداخته‌ای بین‌المللی و همچنین شفاف‌سازی روند انجام آن‌ها، سیستم نوآوری پرداخت جهانی  (Global Payment Innovation) را راه‌اندازی کرد. طی این روند بیش از 50 درصد پرداخت ها در عرض نیم ساعت انجام می‌شوند و تمامی تراکنش‌ها تا 24 ساعت تکمیل خواهند شد.

در سال 2018 ، تراکنش‌های انجام شده در قالب سوئیفت بیش از 11.4 درصد رشد پیدا کرد و به میزان 11.9 میلیارد تراکنش رسید درحالی‌که نیمی از تراکنش‌ها توسط سیستم نوآوری پرداخت جهانی(GPI) حسابرسی می‌شد. دستیابی به سیستمی برای پرداخت‌های سریع‌تر همان نقطه‌ای است که چه مردم و چه شرکت‌ها انتظارش را می‌کشیدند. همه ما دوست داریم پول یا ارز همین الان به حساب ما بیاید، نه در آینده!

سیستم جدید پرداخت‌های بین‌المللی به بیش از 40 کشور معرفی شد درحالی‌که تمامی عملیات این سیستم برای پرداخت‌های به هنگام برنامه‌ریزی‌ شده و درعین‌حال راه‌اندازی آن نیز توسط سوئیفت و VokaLink صورت پذیرفته است. برای این که بتوان پرداخت‌های بین‌المللی در این سیستم جدید روی هر ساعت جغرافیایی به طور دقیق عمل کند، روش جایگزین استفاده از خطوط فعلی و هماهنگ کردن روش‌های پرداختی اعمال می‌شود.

انتقال ناگهانی از دستگاه‌های پرداخت پول نقد به پرداخت‌های بدون تماس (contactless payments) فشار زیادی را روی خطوط پرداختی وارد می‌کند. کشور انگلستان بیشترین میزان پرداخت غیر نقدی را با 108 تریلیون یورو در میان کشورهای اتحادیه اروپا تا سال 2018 داشته است. همچنین این کشور توانسته 15 درصد از میزان پرداخت‌های نقدی را کاهش دهد.

دستگاه‌های پرداخت داخلی در کشورها، توسط بانک‌های محلی و قوانین مخصوص به خود مدیریت می‌شوند، اما تکنولوژی به کسب‌وکار و مصرف‌کنندگان این اجازه را می‌دهد که بتوانند خدمات و محصولات خود را از هر مکانی تهیه کنند. برای سیستم جهانی امروز، پرداخت‌های یکپارچه حرف اول را می‌زنند.

مستر کارت و ویزا هردو، کار خود را زیر نظر بانک ایالات متحده امریکا در کالیفرنیا شروع کردند و حالا هر دو شرکت کاملا شناخته‌شده و مستقل هستند. نشانه و لوگوی آن‌ها نیز مثل لوگوهای معروف اپل و نایک بدون نام بردن از اسمشان، قابل‌شناسایی است. Bass Breweryاولین شرکت تولید و پخت شیرینی بود که در سال 1875 میلادی با یک لوگوی بدون اسم شناخته می‌شد، این لوگو تنها از یک مثلث قرمز رنگ تشکیل شده است و از اولین لوگوهای به ثبت رسیده در انگلستان به شمار می‌آید. مستر کارت نیز با برداشتن نام خود از انتهای لوگو، به جمع شرکت‌هایی پیوسته که آرم و نشان آن بدون اسم شناخته می‌شود.

پرداخت‌های بین‌المللی به دلیل ساختار هزینه ارز خارجی، وجود پیام‌های تراکنش و رشد دو رقمی این نوع پرداخت‌ها، مورد استفاده قرار می‌گیرند. تغییر از حالت محلی بودن و شکل‌گیری پرداخت‌های به هنگام، واژه زیرساخت‌های متصل بین‌المللی را بیشتر به واقعیت تبدیل کرده است . بانک‌ها نیز که اغلب به خطوط متعلق به کنسرسیوم‌ها تبدیل می‌شوند، در حال حاضر دارایی‌های ارزشمندی در اختیار دارند. باید به این نکته نیز اشاره کرد که تاثیر مستقیم مصرف‌کنندگان، امنیت بیشتر خرده‌فروشی‌ها و شرکت‌ها، شفافیت و پیگیری بیشتر و همچنین پرداخت‌های سریع ازاین‌پس قابل دستیابی خواهند بود. تثبیت خطوط پرداخت، همچنان در حال پیشرفت است.

شاید از این مطالب هم خوشتان بیاید.

ارسال پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.