تحول دیجیتال: راهنمای آنلاین تحول کسب و کار دیجیتال

در این بررسی اجمالی تحول دیجیتال، عمدتا بعد کسب و کار مد نظر قرار گرفته است. این راهنمای آنلاین، ماهیت تحول دیجیتال به عنوان دورنمایی برای طی این مسیر، سیر تکاملی آن و چگونگی حضور آن در طول فرآیندهای تجاری و صنایع مختلف را شرح داده است.

0 108

تحول دیجیتال، تحول اساسی فعالیت‌‌های تجاری و سازمانی، فرآیندها، توانمندی‌‌ها و مدل‌‌های ایجادشده برای به کارگیری کامل تغییرات و فرصت‌‌های آمیزه‌‌ای از فناوری‌‌های دیجیتال و اثر تسریع‌‌کننده‌‌ی آن‌ها بر کل جامعه به شیوه‌‌ای نظام‌‌مند و اولویت‌‌بندی‌‌شده و به وسیله‌‌ی ایجاد تغییرات ذهنیتی در حال و آینده می‌‌باشد.

تحول دیجیتال تنها در رابطه با اختلال یا فناوری نیست.

اگرچه تحول دیجیتال، عمدتا در یک فضای کسب و کار مورداستفاده قرار می‌‌گیرد، اما این تحول به وسیله‌‌ی به کارگیری یکی یا تعداد بیشتری از این فناوری‌‌های موجود و نوظهور، بر سایر سازمان‌‌ها مانند دولت‌‌ها، نهاد‌‌های بخش عمومی و سازمان‌‌های مربوط به مقابله با چالش‌‌های اجتماعی‌‌ مثل آلودگی و پیر شدن جوامع نیز اثر می‌‌گذارد.

در برخی کشورها مانند ژاپن، هدف از تحول دیجیتال در حقیقت، تأثیرگذاری بر تمام جنبه‌‌های زندگی به وسیله‌‌ی طرح جامعه‌‌ی 5.0 (Society 5.0) کشور است. این طرح، از چشم‌‌انداز محدود صنعت 4.0 (Industry 4.0) سایر کشورها بسیار موفق‌‌تر است.

تحول دیجیتال: راهنمای آنلاین تحول کسب و کار دیجیتال
تحول دیجیتال: راهنمای آنلاین تحول کسب و کار دیجیتال

در محدوده‌‌ی این بررسی اجمالی تحول دیجیتال، عمدتا بُعد کسب و کار را بررسی می‌‌نماییم. توسعه‌‌ی مذکور توانمندی‌‌های جدید، بر چابک‌‌تر، مردم‌‌محورتر، نوآورانه‌‌تر، مشتری‌‌محورتر، مؤثرتر، ساده‌‌تر و کارآمدتر بودن ظرفیت‌‌ها و همچنین توانمندتر بودن آن‌ها در ایجاد/به کارگیری فرصت‌‌ها برای تغییر شرایط موجود و بهره بردن از مزایای درآمد اطلاعاتی و خدمت‌‌محور جدید، متمرکز می‌‌باشد. راهبردهای تحول دیجیتال، اغلب در بازارهای دارای درجه‌‌ی بالایی از کالایی شدن، ضروری‌‌تر و در دسترس‌‌تر می‌‌باشند.

تغییر و تحولات کنونی و آینده‌‌ی منجرشونده به لزوم اجرای سریعتر یک راهکار تحول دیجیتال، ممکن است اغلب به طور همزمان توسط عوامل متعددی، بر سطوح رفتار و انتظارات مشتری، حقایق اقتصادی جدید، دگرگونی‌‌های اجتماعی (برای مثال پیرشدن جوامع)، شکست اکوسیستم/صنعت و (به کارگیری و ابداع پرشتاب) فناوری‌‌های دیجیتال در حال ظهور و موجود اعمال شوند. عملا بهبود نقطه ‌‌به نقطه‌‌ی تجربه‌‌ی مشتری، انعطاف‌‌پذیری عملیاتی و نوآوری، به علاوه‌‌ی توسعه‌‌ی منابع درآمدی جدید و اکوسیستم‌‌های ارزش دارای توان اطلاعاتی منجرشونده به تحول مدل کسب و کار و اشکال جدید فرآیندهای دیجیتال، عوامل و اهداف کلیدی تحول دیجیتال می‌‌باشند. با این وجود، پیش از دستیابی به این تحول، حل چالش‌‌های داخلی از جمله چالش‌‌های سطح سامانه‌‌ها‌‌ی موروثی و قطع ارتباط‌‌ها در فرآیندها نیز دارای اهمیت است. به موجب حل این چالش‌‌ها، دستیابی به اهداف داخلی، در مراحل بعدی حتمی است.

تحول دیجیتال، مسیری با اهداف واسطه‌‌ای یکپارچه‌‌ی متعدد است که در پایان، برای دستیابی به بهینه‌‌سازی پیوسته‌‌ در امتداد فرآیندها، بخش‌‌ها و اکوسیستم‌‌های تجاری یک عصر بسیاریکپارچه تلاش می‌‌نماید. در این عصر، ساخت پل‌‌های درست ( بین سیستم‌‌های جلوی صحنه (front end) و پشت صحنه‌‌ی سازمانی (back office)، داده‌‌های اشیاء و تصمیمات، افراد، گروه‌‌ها، فناوری‌‌ها، بازیکنان مختلف اکوسیستم‌‌ها و غیره) در حوزه‌‌ی وظایف این مسیر، کلید موفقیت است.

یک گام به عقب برداشتن و بررسی و موردبحث قرار دادن همه جوانب تغییرات و طرح‌‌های دیجیتال فراوان سطوح متعدد بخش‌‌های مختلف سراسر یک سازمان بزرگ، کلید موفقیت در تحول دیجیتالی است. 

عامل انسانی، در تمام سطوح این تحول، یعنی دقیقا در مراحل تحول (مشارکت، اکوسیستم‌‌ها، مهارت‌‌ها، فرهنگ، توانمندسازی و غیره) و به وضوح در اهداف تحول دیجیتال، یک عامل کلیدی است. از آنجایی که افراد، مایل به ‘دیجیتالی’ بودن تمام امور نیستند و برای انسان و تعاملات رودررو ارزش قائل می‌‌شوند، بسته به شرایط، همواره یک عامل ‘آفلاین’ وجود خواهد داشت. با این حال، در تعاملات و معاملات غیردیجیتالی نیز تحول دیجیتال، در توانمندسازی هر نماینده‌‌ی ارتباط با مشتری نقش دارد.

یک راهبرد تحول دیجیتال، در نظر دارد که ظرفیت‌‌هایی برای به کارگیری کامل سریع‌‌تر، بهتر و خلاقانه‌‌تر امکانات و فرصت‌‌های فناوری‌‌های جدید و اثر آن‌ها در آینده، ایجاد نماید. یک مسیر تحول دیجیتال، نیازمند یک رویکرد مرحله‌‌ای به همراه یک نقشه‌‌ی راه واضح است. این نقشه‌‌ی راه، باید علاوه بر واحدهای مجزا و محدودیت‌‌های داخلی/خارجی، شامل انواع مختلفی از سهامداران نیز باشد. این نقشه‌‌ی راه، در نظر می‌‌گیرد که اهداف نهایی، به پیشروی ادامه خواهند داد، زیرا در واقع تحول دیجیتال، مانند تغییر و نوآوری دیجیتال، یک مسیر پویا است.

در این راهنمای آنلاین، ماهیت تحول دیجیتال به عنوان دورنمایی برای طی این مسیر، سیر تکاملی آن و چگونگی حضور آن در طول فرآیندهای تجاری و صنایع مختلف را شرح می‌‌دهیم.

شاید از این مطالب هم خوشتان بیاید.

ارسال پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.