تاثیرگذارترین‌‌های عرصه کریپتو در سال 2018 – تام جسوپ

در ادامه بررسی چهره‌های تاثیرگذار، این بار در این مطلب به تام جسوپ و داستان علاقه‌مند شدن او به جهان کریپتوکارنسی پرداخته خواهد شد. او و گروهش در شرکت Fidelity Digital Assets، قصد دارند با کمک تحقیقات و برنامه‌ریزی‌هایی که طی سال‌ها انجام داده‌اند، صنعت رمز ارزها را به بلوغ برسانند.

0 92

همه افراد حاضر در عرصه رمز ارز داستانی از ورودشان به این تونل هزار تو دارند. داستان تام جسوپ (Tom Jessop) در آشپزخانه‌‌اش اتفاق می‌‌افتد.

حدود سال‌‌های 2013 و 2014 بود که جسوپ با دو دهه تجربه در وال‌‌استریت مدیر شرکتGoldman Sachs بود. او به بیت کوین‌‌ علاقه‌‌مند شد که در آن زمان در محافل مالی پدیده‌ای گنگ و مبهم بود.

جسوپ می‌‌گوید:

ایده‌‌ی این دارایی کمیاب، این پول تماماً دیجیتال، اعتماد به سیستم غیر متمرکز به جای اعتماد به نهاد، به نظرم همه‌‌ی این‌‌ها جالب می‌‌آمد.

او به عنوان بخشی از کلاس آموزشی خود، سعی در تشریح این پدیده به همسر و سه پسرش داشت. جسوپ به کوین‌‌دسک گفت: «ما در پایان یکی از ویدیوهای آکادمی خان را در آشپزخانه نگاه کردیم. پسر کوچکم در آن زمان 10 یا 11 ساله بود. هیچکس چیزی از آن نفهمید. پسر کوچکم گفت من فهمیدم. توضیح دادن آن برای من برای یک پسر 11 ساله واقعا شاهکار بود».

او با نگاه به گذشته خود متوجه شده است که چرا اینقدر مردم با مفهوم کشمکش دارند و توضیح می‌‌دهد:

«در نگاه اول دلیل این که خانواده من مفهوم را نفهمید این است: این مفهوم طرز تفکر شما درباره پول را به چالش می‌‌کشد. بسیاری از مردم فکر می‌‌کنند که پول، به‌‌ویژه پول فیات، ارزش ذاتی دارد. پول ارزش ذاتی ندارد. اگر نتوانید این مسئله را متوجه بشوید نمی‌‌توانید به سطح بعدی بروید».

با این حال جسوپ به مرحله بعدی شناخت رسید. حالا، پنج سال بعد از آن جریان، او و تیمش در شرکت Fidelity Digital Assets (FDAS) آماده‌‌ بردن بازار رمز ارز به سمت بلوغ و شاید نهایتا نقدینگی هستند.

شرکت Fidelity به طور رسمی کسب و کار خود که یک پلتفرم معاملاتی ساخته‌‌شده برای سرمایه‌‌گذاران نهادی است را در سه ماهه‌‌ی اول سال 2019 به اجرا در می‌‌آورد. این محصولِ سال‌‌ها تحقیقات، آزمایش و برنامه‌‌ریزی پشت پرده در شرکت FDAS مستقر در بوستون است که یکی از برجسته‌‌ترین حرکت‌‌ها تا به امروز در این عرصه است.

این پلتفرم قرار است مسائل ساختاری بازار را که سرمایه‌‌گذاران ثروتمند کنجکاو درباره کریپتو را از آن دور نگه داشته است، به‌‌ویژه مسائلی مانند حراست از دارایی‌‌ها و کشف قیمت را پوشش دهد. FDAS قصد دارد با ارائه‌‌ی پیشنهاد نگه‌‌داری امن بیت کوین‌‌ و اتر از طرف صندوق‌‌های سرمایه، دفاتر خانوادگی و امثال این‌‌ها و به منظور به هم رساندن پیشنهادهای خرید و فروش با طیفی از ارائه‌‌کنندگان نقدینگی و صرافی‌‌ها، کاری کند که این نهادها و موسسات در بازار کریپتو که به دلیل هک، سرقت و نبود شفافیت چندان خوشنام نیست احساس راحتی داشته باشند.

این ضرورتاً بدان معنا نیست که اجرای FDAS یا بازارهای نهادی آینده مانند بازار بورس نیویورک، بلافاصله قیمت‌‌های کریپتو را پس از این سال نزولی احیا کنند. آنان زیرساخت بااهمیتی را برای رشد بلندمدت این صنعت فراهم می‌‌آورند.

دانیل کاوری (Daniel Cawrey)، مدیر ارشد اجرایی شرکت Pactum Capital که یک شرکت معاملاتی خارج از بورس است می‌‌گوید: «آنچه واقعا تاثیرگذار خواهد بود یک حرکت صعودی شدیدی دیگر است، وقتی که این ابزارهای نهادی در دسترس باشند».

شاید جسوپ با سابقه‌‌ای که داشت، تناسب غیرمعمولی برای رهبری چنین حرکتی را دارا بود. او در بازارهای سنتی مالی کار کرده است اما در استارت‌‌آپ‌‌‌‌های بلاکچین هم سرمایه گذاری کرده و به آنان کمک کرده است تا را‌‌ه بیافتند. او امید بلندمدتی که در شبکه‌‌های باز مالی هست را می‌‌‌‌بیند اما فناوری بلاکچین را به شرکت‌‌‌‌ها دوخته است و می‌‌داند برای اینکه در تعامل با کریپتو راحت باشند و منطبق عمل کنند به چه چیزی نیاز دارند.

جیل کلارسون مشاور بلاکچین و یکی از کهنه‌‌کاران وال استریت که در استارت‌‌آپ چین (Chain) در سال 2017 کار کرده بود می‌‌گوید: «او ترکیب بی‌‌نظیری از مهارت‌‌هایی در همه این حوضه‌‌ها دارد و تجربه خوبی در وارد کردن تکنولوژی‌‌های نوظهور به بازار در اختیار دارد».

جاده‌‌ Fidelity

جسوپ که بسیار آرام و متین است، با کلیشه‌‌ مدیران اجرایی وال استریت که به عنوان «ماهی‌‌های پیرانای انسانی» یا «مالکان جهان» شناخته می‌‌شوند بسیار متفاوت است.

برد لوی (Brad Leby) که در سرمایه گذاری استراتژیک گلدمن با جسوپ کار کرده بود می‌‌گوید: «او انسان خوش‌‌قلبی است اما ساده‌‌لوح هم نیست، این یک ترکیب عالی‌‌ست. او اغلب راهی برای بلندپروازی پیدا می‌‌کند و بدون اینکه در مسیر خود به کسی آسیب بزند به سمت آن حرکت می‌‌کند».

لوی جسوپ را به خاطر کمک به شرکت گلدمن برای بازسازی بازار سهام ایالات متحده در اوایل 2000 از طریق مثلا سرمایه‌‌گذاری در Archipelago (یک پلتفرم الکترونیکی معاملات سهام که در نهایت با بازار بورس نیویورک ادغام شد) تحسین می‌‌کند.

لوی، مدیرعامل جدید MarktSRV و رییس جهانی بخش تسهیلات HIS Markit می‌‌گوید: «تام نقش بزرگی در شکل‌‌گیری چشم‌‌انداز گلدمن ایفا کرد و همزمان به ما و بازار نفع رساند».

جسوپ تا حدود سال 2015 به جمع کردن سرمایه گذاری‌‌های گلدمن در استارت‌‌آپ‌‌های فینتک از جمله یک سهم کوچک اما مهم در یکی از قدیمی‌‌ترین سرویس‌‌های تبادل یعنی Circle Internet Financial مشغول بود. جرمی الایر (Jeremy Allaire) موسس این سرویس می‌‌گوید: «در سال 2015 بازیگران بزرگ بانکی که در شرکت‌‌های فینتک سرمایه گذاری کرد باشند وجود نداشت، پس اشاره به آن ارزشمند است».

کارلسون که در شرکت گلدمن به عنوان معامله‌‌گر اوراق کار می‌‌کرد، اذعان می‌‌کند که داشتن سهم در بیت کوین‌‌ در آن زمان حرکت برجسته‌‌ای بوده است.

او می‌‌گوید: «اکنون فراموش کردن آن آسان است اما چند سال پیش استفاده از کلمه بیت کوین‌‌ یا بلاکچین در یک بانک باعث می‌‌شد ابروها از تعجب بالا برود و به شما شگفت‌‌زده نگاه کنند و مثلا بگویند “این چیه که داری درباره‌‌ش حرف می‌‌زنی؟” حالا اینکه فردی از وال استریت به فضای بیت کوین‌‌ وارد بشود به کلیشه تبدیل شده است، اما وقتی تام به این فضا وارد شد و در سرویس Circle سرمایه‌‌گذاری کرد، دیگر بحث کلیشه و این‌‌ها نبود».

خود جسوپ وقتی این دوره که با افرادی مانند بری سیلبرت (Barry Silbert) موسس گروه Digital Currency دیدار کرده بود و در پنل‌‌هایی مانند Balaji Srinivasan در شرکت سرمایه‌‌ای اندرسن هارویتز صحبت کرد بود را یادآوری می‌‌کند بسیار با فروتنی درباره آن حرف می‌‌زند.

جسوپ به کوین‌‌دسک گفت:

خیلی عجیب بود که همزمان که این مردم که جلوتر رفته بودند و داشتند کارهای جالبی می‌‌کردند بخواهی یاد بگیری.

او در آوریل سال 2017 که دیگر از سرمایه گذاری و یاد گرفتن از استارت‌‌آپ‌‌ها خسته شده بود خودش به یکی از آن‌‌ها پیوست و رییس استارت‌‌آپ چین (Chain) شد.

این شرکت که توسط آدام لودوین (Adam Ludwin) تاسیس شده بود کار خود را در سال 2014 به عنوان تامین‌‌کننده API برای توسعه‌‌دهندگان بیت کوین‌‌ شروع کرد، اما سال بعد از آن خود را به عنوان شرکت سرمایه‌‌ای تکنولوژی بلاکچین معرفی کرد. جسوپ گفت: «ویزا یکی از مشتریان بزرگ ما بود. این خیلی هیجان‌‌انگیز بود چون ویزا محصول تولیدی داشت».

منطق مرسوم در بازار نزولی سال‌‌های 2014 تا 2016 این بود که ارزهای دیجیتالی ک روی شبکه‌‌های عمومی کار می‌‌کنند قرار نیست به این زودی‌‌ها به جایی برسند، اما آن کسب و کار می‌‌تواند از این فناوری برای ساخت نسخه‌‌های خصوصی برای خود بهره ببرند.

اما سالی که او در شرکت چین رییس شد، بازار کریپتو دوباره احیا شد و بار دیگر روحیه‌‌ غالب از بلاکچین‌‌های شرکتی به سمت بلاکچین‌‌های عمومی تغییر یافت که به سکه‌‌ها و توکن‌‌های دیجیتال قدرت بخشید. کارفرمای جدید هم همین کار را کرد.

جسوپ می‌‌گوید: «موسسان تصمیم گرفته بودند که بیشتر در فضایی عمومی فعالیت کنند. در بازه‌‌ی نُه ماه تا یک سال، آنان مدل تجاری خود را کاملا محکم کردند». (تحول به وجود آمده، در سپتامبر 2018 وقتی شرکت چین توسط شرکت لایت‌‌یر که یک شرکت انتفاعی ساخت شده در پروتکل استلار بود خریداری شد، برای افراد بیرون شرکت آشکار شد).

این چیزی نبود که جسوپ به خاطرش به این شرکت وارد شده بود (اگرچه نمی‌‌توان گفت که او مخالف بلاکچین‌‌های عمومی بود). او می‌‌گوید: «تحت هیچ شرایطی من آدمی نیستم که بگویم بلاکچین عمومی یا خصوصی خوب است. هر کاری که در اینجا انجام می‌‌دهیم عمومی است و من عاشق آنم. و من همیشه علاقه‌‌ی خاصی به هردو داشته‌‌ام. اما در چین احساس کردم نمی‌‌توانم به مسیر کسب و کار امیدوار باشم».

با حرکت چین در مسیری جدید، جسوپ با Fidelity صحبت کرد و در ژانویه 2018 به‌‌عنوان رییس بخش توسعه کسب و کار شرکت به آن پیوست. این شبیه شغلی بود که در شرکت گلدمن داشت و مشغول کار بر فرصت‌‌های ادغام و اکتساب، سرمایه ریسک پذیر و شراکت‌‌ بود.

اما خیلی زود Fidelity چالش بزرگ‌‌تری برایش به وجود آورد.

پول پدربزرگت نیست آقای مدیر

برای درک بهتر این چالش باید یادآوری کنیم که Fidelity، چهارمین مدیر سرمایه بزرگ در جهان، خود را به عنوان یک شرکت دوستِ کریپتو جا زده بود.

Fidelity سال‌‌ها بود که درباره بیت کوین‌‌ مطالعه می‌‌کرد. نه فقط بلاکچین که حوضه‌‌ی صحیح علاقه‌‌ی آنان برای موسسات قانونی و مالی بود، بلکه روی خود بیت کوین‌‌ مطالعه داشتند. این کنجکاوی از تمرین بازی جنگی که در سال 2014 رخ داده بود نشات می‌‌گرفت.

کتی چیس (Katie Chase) معاون Fidelity که در مباحثات این سناریو و برنامه‌‌ریزی دخیل بود، می‌‌گوید: «ما سعی می‌‌کردیم بفهمیم که ویژگی‌‌های احتمالی آنان چگونه است که ما هیچ احتمالی در مقابل آن نمی‌‌دهیم و سعی می‌‌کردیم خودمان را برایش آماده کنیم و احتمال آن را متصور شویم. یکی از آنان بازارهای سرمایه‌‌ای بدون خلل و اصطکاک بودند».

بیت کوین‌‌ به عنوان «بدون خلل و اصطکاک» نامیده شد، یا حداقل به عنوان یکی از ابعاد آن شناخته شد. تراکنش به شکل رمز ارز معمولا طی چند دقیقه انجام می‌‌شد و مانند تراکنش بانکی یا معاملات اوراق نبود که چند روز طول بکشد.

درحالی‌‌که خرید یا فروش بیت کوین‌‌ از طریق صرافی‌‌هایی مانند mt. Gox (که حالا کار نمی‌‌کند) برای تازه‌‌کاران سنگین به نظر می‌‌رسید، به محض اینکه راه می‌‌افتادید می‌‌توانستید به سرعت در سراسر جهان دست به انتقال ارزش بزنید. یک اتوبان را در نظر بگیرید، بدون ورودی و خروجی‌‌هایی که سرعت شما را کم کنند.

آیا این همان «فرایند مستقیمی» بود که حرفه‌‌ای‌‌های عرصه مالی مدت‌‌ها رویای آن را در سر می‌‌پروراندند؟ برنامه‌‌ریزان استراتژیک در Fidelity فکر کردند که این حداقل ارزش بررسی کردن دارد.

شرکت در مرکز تکنولوژی خود که یک آزمایشگاه تحقیق و توسعه بود شروع به بررسی کریپتو کرد. بعضی از آزمایشات اولیه آن نتایج ناخوشایندی داشت، مثلا به کارکنان شرکت اجازه می‌‌داد برای خرید غذا از کافه‌‌تریای شرکت از بیت کوین‌‌ استفاده کنند. چیس زمانی را یادآور می‌‌شود که یکی از مدیران ارشد که می‌‌خواست غذای‌‌اش را با رمز ارز پرداخت کند صف درازی پشت سر خود به وجود آورده بود.

او می‌‌گفت: «فروشنده منتظر بود تا پرداخت انجام شود. اگر موز‌‌اش را به او می‌‌داد و فرض می‌‌کرد که تراکنش انجام خواهد شد مدت خیلی کمتری طول می‌‌کشید». در کریپتو، بر خلاف کارت اعتباری، هیچ واسطه‌‌ای وجود ندارد که انجام تراکنش را تضمین کند. پس اگرچه فروشنده برای دیدن پول خود نیازی نیست روزها صبر کند، همان‌‌طور که برای ویزا یا مسترکارت این اتفاق می‌‌افتد، شاید گرفتن تایید انجام تراکنش در بلاکچین حدود20 دقیقه طول بکشد.

جدا از بروز مشکل در زمان فروش، این آزمایش درس دیگری به مرکز تحقیقات Fidelity داد. چیس گفت: «مردم نمی‌‌خواهند بیت کوین‌‌شان را خرج کنند چون با گذشت زمان ارزش پیدا می‌‌کند. همه شما داستان کسانی را شنیده‌‌اید که یکی 1 دلار برای دوستش فرستاده است. بعدا فهمیده‌‌اند که آن 1 دلار به پول امروز خیلی دلار می‌‌شود».

درحالی‌‌که این بر بیت کوین‌‌ به‌‌عنوان یک ارز روزمره دلالت نمی‌‌کرد، بر این دارایی به عنوان «طلای دیجیتال» تاکید می‌‌کرد، انباره ارزشی که خیلی‌‌ها به خاطر نوسان‌‌ها را تحمل می‌‌کنند.

اکتشافات Fidelity ادامه داشت. در سال 2015 یک محیط بلاکچینی در آزمایشگاه تحقیقاتی Fidelity مورد آزمایش قرار گرفت. طبق گفت چیس محققان شروع به استخراج بیت کوین‌‌ کردند، فعالیتی که تا به امروز هم ادامه دارد. بازوی خیریه Fidelity شروع به پذیرفتن کمک‌‌های کریپتو کرد.

حالا وقت مهمانی بود: در ماه مه 2017، ابیگیل جانسون (Abigail Johnson)، رییس و مدیرعامل Fidelity در کنفرانس Consensus 2017 سخنرانی کرد. او اعلا کرد که «من عاشق این چیزها هستم» و با یک سنجاق “ناکاموتو” بازی می‌‌کرد که ارجاعی خنده‌‌دار به سازنده ناشناس بیت کوین‌‌ بود.

این حقیقت که Fidelity یک شرکت خصوصی است (49 درصد آن در تملک خانواده جانسون است) کمک می‌‌کند تا توضیح دهیم که چرا Fidelity می‌‌تواند محدودیت‌‌ها را به این شکل توسعه دهد. جدا از فشاری که برای نشان دادن رشد سود کوتاه‌‌مدت به صورت سه ماهه وجود دارد، او می‌‌تواند در پروژه‌‌های نوآورانه‌‌ای که شاید آنچنان سریع سود نداشته باشد که انتظارات تحلیل‌‌گران وال استریت را برآورده کند سرمایه گذاری داشته باشد.

کریپتو تنها نمونه‌‌ی ماجراجویی Fidelity نیست. جسوپ اشار می‌‌کند که Fidelity یکی از اولین شرکت‌‌هایی بود که در سال 1993 معاملات آنلاین را از طریق اینترنت ارائه کرد که در آن زمان پدیده‌‌ای نوپا بود. او می‌‌گوید «این سرمایه گذاری مجدد در نوآوری است که به نظر من بی‌‌نظیر است».

Fidelity در هیچ‌‌کدام از کنسرسیوم‌‌های شرکتی خصوصی بلاکچین مانند R3 با هایپرلجر که بانک‌‌ها و شرکت‌‌های مالی دیگر به آنان پیوسته‌‌اند شرکت نکرده است.

چیس با اشاره به مسائل مقیاس پذیری و حریم خصوصی می‌‌گوید که «این تکنولوژی تا به امرو به اندازه کافی بالغ نشده است که در فضای اوراق بهادار تاثیرگذار باشد. در نهایت باور ما این است که آینده در دفترکل‌‌های بدون مجوز قرار دارد. درس حال حاضر بلاکچین برای انجام تراکنش‌‌های اوراق بهادار مالی در دفاترکل بدون نیاز به مجوز دسترسی آماده نیست».

با در نظر گرفتن همه این‌‌ها هیج‌‌ جای تعجب نبود که اولین کسب و کاری که از سرویس بلاکچین FCAT بیرون بیاید، یک بازی پشت صحنه‌‌ سازمانی مانند استفاده از یک دفترکل مشترک برای ردگیری رای‌‌ها یا حسابرسی‌‌های واسطه‌‌ای نبود. Fidelity در عوض تصمیم گرفت کسب و کاری حول موفق‌‌ترین کاربرد بلاکچین تاکنون، یعنی معامله‌‌ی کریپتو بسازد.

نوع شرکت

مدت کوتاهی پس از پیوستن جسوپ در سال 2018 به Fidelity، از او خواسته شد تا کسب و کار جدیدی را رهبری کند که شکافی که گروه شناسایی کرده بود را پر می‌‌کرد.

او گفت: «ما هیچ کیفیت نهادی‌‌ که در بازار ارائه شود را شاهد نبودیم. مردم سعی می‌‌کنند نهادی باشند، اما نه به طریقی که نهادها قصد استفاده از آن سرویس را دارند».

علاوه بر این، Fidelity دید که نهادها سرمایه‌‌گذاران بهتری برای ایجاد این تمرکز اولیه هستند. جسوپ می‌‌گوید: «دارایی‌‌ دیجیتال یک دسته دارایی نوظور است که نوسان زیادی دارد. هنوز چیزهای زیادی باید در آن اثبات شود. نهادها بر حسب تفکرشان درباره این چیزها از سطح بالایی برخوردارند».

جسوپ کارکنانی را استخدام کرد و کیف پول و تکنولوژی‌‌های دیگری که شرکت پیشتر برای تولید آماده کرده بود را به دست آورد و در همین حال برنامه‌‌ی کاری آنان در سال 2018 پنهان باقی ماند.

او با آوردن مثالی توضیح داد که: «وقتی به شکل دورنی از چیزی استفاده می‌‌کنید نیازی به خیا‌‌ل‌‌پردازی ندارید، اما وقتی یک مشتری دارید که می‌‌خواهد با سیستم تعامل داشته باشد، باید طراحی UI/UX انجام دهید. پس این تنها محصول‌‌سازی این اجزا و اشیای فنی است که به صورت داخلی استفاده کرده‌‌ایم».

پس از انتشار FDAS در میانه ماه اکتبر، برخی در وال استریت با شگفتی فکر می‌‌کردند که Fidelity که به عنوان یک برند مالی مصرف‌‌کننده شناخته می‌‌شد، دوست نهادهاست. جسوپ گفت: «مردم ما را به عنوان یک مدیر دارایی و یک مدیر ثروت شخصی می‌‌بینند. اما ما یک کسب و کار نهادی داری. ما یک کسب و کار بازار سرمایه داریم. ما به 13000 بانک، کارگزاری، صندوق سرمایه خدمت‌‌رسانی می‌‌کنیم. پس DNA دست ماست».

و FDAS با آن DNA به دنبال آوردن سطحی از کمال به بازار است که پیشتر از سرویس‌‌رسانان کریپتو مشاهده نشده بود. مثلا پیشنهاد حراست سرمایه آنان را در نظر بگیرید.

صنعت بلاکچین پیشتر راه‌‌های نوآورانه‌‌ای مانند ذخیره سرد و کیف پول‌‌های چندامضایی برای محافظت از دارایی‌‌ها توسعه داده بود.

این نوآوری‌‌ها تا حدی از دل ضرورت بیرون آمدند چون کریپتو مانند پول یا جواهرات یک دارایی حامل است. دانستن کلید خصوصی یعنی داشتن کنترل بر دارایی‌‌ها و اگر کلیدی به سرقت برود سارق می‌‌تواند پول را از کیف پول فرد بیرون کشیده و برای همیشه با خود ببرد.

طبق گفته جسوپ، FDAS با فرایندها و روندهایی که مشتریان شرکتی انتظار دارند با روش‌‌های امنیتی کریپتو پیوند می‌‌خورد، چیزی که Fidelity در کسب و کار سنتی حراستی خود انجام می‌‌دهد. او گفت: «شما به یک محافظ دیگر فکر می‌‌کنید که سکه‌‌های شخصی شما را Xapo یا کوین بیس مراقبت کند، تنها یک راه برای ورود وجود دارد. موسسات این را نمی‌‌خواهند. نهادها و موسسات چیزی به اسم “سازنده-بررسی‌‌کننده” می‌‌خواهند (جدایی وظایف که در آن دو فرد در یک سازمان باید یک تراکنش را امضا کنند).

به این یه عنوان شرکت پیشگام کریپتوی چندامضایی فکر کنید. جسوپ می‌‌گوید: «شاید بتوانید بگویید که من می‌‌خواهم به خارج از کیف پولم بیت کوین‌‌ ارسال کنم، اما فرد دیگری در سازمان شما هست که باید پیش از رخ دادن عمل انتقال آن را تایید کند».

یکی از تفاوت‌‌های بالقوه دیگر این است: FDAS با استفاده از روابط بیمه Fidelity، سیاست بیمه‌‌ای خود علیه سرقت یا از دست رفتن دارایی دیجیتال را به دست آورده است. چنین پوششی در حال حاضر بسیار کمیاب است چون صنعت بیمه سوابق چندانی برای متعهد شدن ریسک را ندارد. همان‌‌طور که کاوری از شرکت Pactum می‌‌گوید: «هرگونه سیاست بیمه‌‌ای در کریپتو فرمایشی است».

جسوپ از شغل و اینکه FDAS چه مقدار را پوشش داد است، اما گفت که چشمگیر است. او افزود که: «بسته به دانش شما در آن زمان درباره ظرفیت این صنعت، درخواست بیمه دادیم و از میزان پاسخی که دریافت کردیم متعجب شدیم».

با این حال جسوپ گفت که ترازنامه خود Fidelity مانعی اضافی برای زیان‌‌ها نخواهد بود چون FDAS به طور جداگانه از شرکت مادر تامین سرمایه شده است. این یکی از دلایلی است که FDAS به جای سوار شدن بر شانه مدرک کارگزاری فدرال Fidelity، به دنبال یک مدرک دولتی بوده است.

پروسه زمان‌بر

از نظر معاملاتی، جسوپ تاکید دارد که FDAS یک صرافی نخواهد بود بلکه به عنوان یک کارگزار عمل می‌‌کند و به مشتریان کمک می‌‌کند تا بهترین قیمت ممکن در بازار جهانی را پیدا کنند.

او توضیح می‌‌دهد که «اگر شما موسسه‌‌ای هستید و می‌‌خواهید دارایی دیجیتال معامله کنید، باید در صرافی‌‌های مختلفی حساب باز کنید و به آنان پول واریز کنید. هیچ مفهومی از نوار تلفیقی (سیستم الکترونیکی پرسرعت) وجود ندارد. من باید آن صرافی‌‌ها را به صورت جداگانه بررسی کنم تا ببینم کدام بهترین قیمت را دارد و سپس دست به کار شوم».

FDAS برای حل این مشکل به مشتریان اجازه می‌‌دهد تا سفارش‌‌های خرید یا فروش را ثبت و ارسال کرده و تامین‌‌کنندگان نقدینگی را به رقابت برای کسب و کار خود وامی‌‌دارد.

جسوپ گفت: «هدف ما این است که آن تامین‌‌کنندگان نقدینگی حول یک شاخص مشخص، مظنه بازار را در بیاورند. بدین ترتیب مشتریان می‌‌توانند احساس کنند که از طریق Fidelity بهترین تجربه را دارند».

احتمال دارد که در طول زمان سفارشات را عبور دهد، یعنی سفارش یکی از مشتریان را با سفارش مشتری دیگر مطابقت داده و جفت و جور کند؛ اگرچه این اتفاق تنها زمانی می‌‌افتد که انبوهی از فعالیت معاملاتی در سیستم وجود داشته باشد.

فرضیه‌‌ای غیرمستقیم در آن اعلامیه وجود دارد که حجم انبوه قطعی و مهم در روز اول وجود نخواهد داشت. پس این مسئله تکرار می‌‌شود: هر کسی که انتظار دارد قیمت بیت کوین‌‌ یا اتر در همان اول در نتیجه‌‌ی آنلاین شدن FDAS سر به فلک بکشد ناامید خواهد شد.

Allaire می‌‌گوید که Circle 1000 موسسه مشتری را در سال 2018 ثبت نام کرده است و درحالی که اکثریت آنان شروع به معامله کریپتو کرده‌‌اند، بسیاری هنوز صبر کرده‌‌اند و در حال آماده شدن هستند.

آلایر در ادامه گفت: «ماهیت نهادهایی که امروز در این کار دخیل شده‌‌اند، مانند شرکت‌‌های بلک‌‌راک و صندوق‌‌های بازنشستگی یا مدیران دارایی نیست. بلکه بازیگران این عرصه استخرهای کوچک سرمایه مانند دفاتر خانوادگی بوده‌‌اند».

در حالی که پلتفرم Fidelity قرار است در وارد کردن سرمایه‌‌گذاران بزرگ به این عرصه بسیار مفید واقع شود، کمی از بازار جلوترند. این اصلا شبیه مدیران سرمایه نیست که پاشنه در را از جا در می‌‌آورند تا کمی بیت کوین‌‌ بگیرند.

این هشدارها به کنار، هنوز هم منصفانه است که بگوییم اتصال FDAS نقطه عطفی برای رمز ارزهاست.

کارلسون می‌‌گوید: «Fidelity یکی از واقعی‌‌ترین و هیجان‌‌انگیزترین اعلامیه‌‌های سال 2018 است».

او در ادامه عنوان می‌‌کند که:

این حقیقت که یک پلتفرم بازار مالی بزرگ و رایج در کریپتو به چنین شکل جدی‌‌ وجود دارد، یک قدم بسیار بزرگ است و شاید عهدی باشد که این عرصه دیگر بزرگ شده و به صعنتی تبدیل شده که قرار است اینجا بماند.

حتی کیتلین لانگ (Caitlin Long)، مدیر اجرایی سابق شرکت مورگان استنلی به یکی از طرفدران بیت کوین‌‌ و بلاکچین تبدیل شده و نگرانی‌‌هایی درباره نابود شدن کریپتو توسط از جانب وال استریت با تامین مالی آن از طریق اعمالی توسط رهن‌‌گذاری مجدد ابزار کرده است و گفته که این نگرانی در Fidelity کمتر است.

لانگ گفته: «فدیلتی به احتمال زیادی مراقبت این مسائل خواهد بود چون Fidelity (و دیگر شرکت‌‌های سرمایه مشترک) روی دور ترار این اعمال در بازارهای اوارق بهادار هستند. پس مطمئنم که Fidelity این کار را درست انجام می‌‌دهد».

2019 و پس از آن

FDAS تا ماه دسمابر اولین مشتری سرمایه‌‌گذار خود را ثبت نام کرده است. جسوپ گفته است که این پلتفرم در سه ماهه اول سال 2019 آغاز به کار می‌‌کند و «نیمه اول سال را روی اجرای فرصت‌‌های غنی‌‌تر سپری می‌‌کند، چیزی که ما چند ماه است در حال پرورش آن هستیم و می‌خواهیم مطمئن شویم که همه چیز درست کار می‌‌کند و ایرادات و مشکلات را رفع کرده‌‌ایم».

جسوپ درباره مدل درآمد گفت که FDAS از معاملات بر اساس دارایی تحت محافظت خود کمیسیون و کارمزد دریافت می‌‌کند.

Fidelity در ابتدا معاملات بیت کوین‌‌ و اتر را انجام خواهد داد و سپس به صورت گزینشی بقیه پنج تا هفت سکه برتر از نظر سرمایه بازاری را اضافه می‌‌کند. دلیل دیگری که FDAS به دنبال مجوز کارگزاری نیست، این است که نیازی به آن ندارد، چون اوراق بهادار معامله نخواهد کرد و اشاره می‌‌کند که توکن‌‌های ICOهایی که در ریسک هستند روی پلتفرم پشتیبانی نخواهد شد.

اما این بدان معنا نیست که Fidelity آینده‌‌ نزدیکی برای نمایش اوراق بهادار به عنوان توکن در بلاکچین قائل نیست.

جسوپ می‌‌گوید: «ما روزی را پیش‌‌بینی می‌‌کنیم که مردم اوراق بهادار، اوراق قرضه، املاک و اوراق خصوصی را به شکل توکت معامله می‌‌کنند. مسئله تنها وارد کردن دارایی‌‌های جدید به این جهان موازی نیست، بلکه اجرای تکنولوژی زیرساختی در سیستم هیجان‌‌انگیز مالی است که بسیار قوی است».

او به تراکنش‌‌های اخیری اشاره کرد که که در آن اوراق یک هتل در کلورادو و یک بانک جهانی به شکل توکن درآمد. او گفت: «ما به دقت این روند را نگاه می‌‌کنیم. این کامل‌‌ترین نمود از آنچه ساخته‌‌ایم است و قابلیت خیلی بیشتری نسبت به فقط بیت کوین‌‌، اتر و چیزهای دیگر دارد».

پنج سال پیش او پیش‌‌بینی کرد که «شما ترکیب جالبی از دارایی‌‌های را خواهید داشت که تنها به این دلیل وجود دارند که این تکنولوژی اجازه وجود آنان را داده است و دارایی‌‌های دیگری هم خواهند بود ک بخواهند از این تکنولوژی استفاده کنند. ما از همه این چیزها محافظت خواهیم کرد و انواع سرویس‌‌های دیگری را توسعه می‌‌دهیم که ما را به یک کارگزاری با خدمات کامل برای این نوع از دارایی تبدیل کند. بنابراین تفکر ما این است که این در واقع نوع جدیدی از کسب و کار کارگزاری خواهد بود».

در آن زمان جسوپ به ناظران بلاکچین توصیه کرد که سهام زیادی را در منطقه رکود سال 2018 قرار ندهند.

او گفت:

شاخص‌‌گذاری بیش از حد درباره آنچه در بازار اتفاق می‌‌افتد از دیدگاه قیمت آسان است. اگر به بالا رفتن پروژه لایتنینگ نگاه کنید، اگر به رویکردهای سرمایه‌‌گذاران نهادی در این عرصه نگاه کنید، همه چیز بسیار مستحکم‌‌تر از آنچه یک ناظر می‌‌بیند است.

مثلا او اشاره کرده که سرمایه گذاری ریسک پذیر برای این صنعت در سال 2018 به 3 میلیارد دلار رسیده است، یعنی سه‌‌برابر بیشتر از سال قبل از آن.

او می‌‌گوید «پول هوشمند بیشتری به این عرصه وارد می‌‌شود و افراد زیرک بیشتری از دانشگاه وارد این صنعت می‌‌شوند».

جسوپ با نشان دادن علاقه و شور خود برای سر به فلک کشیدن کریپتو، تعجب خود را از دستاوردهای توسعه‌‌دهندگان نر‌‌م‌‌افزار متن‌‌باز ابراز کرد.

او در نهایت گفت:

«این خیلی شگفت‌‌انگیز است، شبیه قدرت جمعی است. به عبارت دیگر شبیه این نوآوری جمع‌‌سپاری‌‌شده است که در آن پول می‌‌تواند وجود داشته باشد. اگر مدتی به آمار و ارقام بازار توجه نکنید، این پدیده خیلی هیجان‌‌انگیز خواهد بود».

شاید از این مطالب هم خوشتان بیاید.

ارسال پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.