تأمین مالی جمعی (Crowdfunding) چیست؟

تأمین مالی جمعی (Crowdfunding) راهکاری برای جذب سرمایه از طریق تلاش جمعی است. در این مطلب به بررسی معنا و مفهوم اصطلاح تامین‌ مالی جمعی و انواع آن، همچنین مزایا و معایب آن می‌پردازیم.

1 363

تأمین مالی جمعی ( Crowdfunding ) راهکاری برای جذب سرمایه از طریق تلاش جمعی دوستان، خانواده، مشتریان و سرمایه‌گذاران شخصی است. این رویکرد از تلاش‌های جمعی ائتلاف وسیعی از اشخاص – در ابتدا افراد آنلاین در رسانه‌های اجتماعی و پلتفرم‌های تأمین مالی جمعی استفاده نموده و شبکه‌های آنان را به عنوان وسیله‌ای برای دسترسی و در معرض دید قرار گرفتن بیشتر مورد استفاده قرار می‌دهد.

تأمین‌مالی‌جمعی ( Crowdfunding ) چه تفاوتی با روش های سنتی دارد؟

تأمین مالی جمعی مخالف رویکرد متداول کنونی برای تأمین مالی کسب و کار است. بطور سنتی، اگر شما بخواهید برای شروع کسب و کار یا راه‌اندازی یک محصول به جذب سرمایه بپردازید، نیاز دارید که طرح کسب و کارتان (business plan / بیزینس‌ پلن‌)، تحقیق روی بازار و پیش‌نمونه‌ها را مهیا نموده و سپس به دنبال خریدار برای ایده‌تان در میان دسته محدودی از اشخاص ثروتمند یا مؤسسات بگردید.

این منابع تأمین بودجه شامل بانک‌ها، سرمایه‌گذاران فرشته (یا Angel investors به آن دسته از سرمایه گذارانی گویند که تمایل به سرمایه گذاری در شرکت‌های استارتآپ یا در شرف تاسیس دارند) و شرکت‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیر هستند که گزینه‌هایتان را به چند بازیگر کلیدی، محدود می‌کنند.

شما می‌توانید این رویکرد جذب سرمایه را به عنوان یک قیف در نظر بگیرید که شما و ایده‌تان در انتهای پهن و سرمایه‌گذاران مخاطب‌تان در انتهای تنگ آن قرار دارند و اگر شما نتوانید در زمان مناسب ایده خود را به سرمایه‌گذار یا شرکت مناسب نشان دهید، وقت و پول خود را هدر داده‌اید.

از سوی دیگر، پلتفرم‌های تأمین مالی جمعی با دادن یک پلتفرم‌ واحد به شما و کارآفرین برای ساختن، به نمایش گذاشتن و به اشتراک گذاشتن منابع ایده‌تان انتهای آن قیف را وارونه می‌نمایند که این رویکرد بطور چشمگیری مدل سنتی را ساده و مؤثر می‌کند.

به طور سنتی، شما باید ماه‌ها از طریق شبکه شخصی‌تان برای وارسی، بررسی دقیق سرمایه‌گذاران بالقوه و هزینه کردن زمان و پول‌ خودتان برای دستیابی به موفقیت در مقابل آنان صرف می‌کردید. با تأمین مالی جمعی ، به دست آوردن فرصت برای قرار دادن خودتان در مقابل اشخاص علاقمند و دادن راه‌های بیشتری به آنها برای کمک به رشد کسب و کارتان بسیار آسانتر است، که این راه‌ها می‌تواند شامل سرمایه گذاری هزاران نفر در بورس به ازای سهم، مشارکت ۲۰ دلاری در عوض محصولی که برای اولین بار تولید می‌شود و پاداش‌های دیگر باشد.

مزایای تأمین‌مالی‌جمعی (Crowdfunding)

تعدادی مزایا برای تأمین مالی جمعی نسبت به روش‌های سنتی (از مورد استفاده قرار دادن ائتلاف گسترده‌تر سرمایه‌گذاران تا گزینه‌های تأمین سرمایه انعطاف‌پذیرتر) وجود دارد. در اینجا فقط تعداد کمی از مزایای احتمالی مورد اشاره قرار گرفته است که بعداً در این راهنما به جزئیات بیشتری خواهیم پرداخت:

  • دسترسی: با استفاده از یک پلتفرم‌ تأمین مالی جمعی ، شما به هزاران سرمایه‌گذار مجاز که می‌توانند کمپین تأمین سرمایه‌ جمعی‌تان را دیده، با آن ارتباط برقرار نموده و آن را به اشتراک بگذارند، دسترسی داشته باشید.
  • ارائه- با ایجاد یک کمپین تأمین مالی جمعی ، شما از فرایند نگاه به کسب و کارتان از سطح بالا –پیشینه‌‌اش، کشش، پیشنهادات، بازار مورد نظر، پیشنهاد ارزش و ساده کردن آن به یک بسته‌ی بی‌عیب و نقص و قابل هضم عبور می‌نمایید.
  • روابط عمومی (Public Relation یا اصطلاحاً PR) و بازاریابی: از راه‌اندازی تا بسته شدن تأمین مالی جمعی ، شما می‌توانید کمپین‌تان را به واسطه‌ رسانه‌های اجتماعی، خبرنامه‌های ایمیلی و تاکتیک‌های دیگر بازاریابی آنلاین به اشتراک گذاشته و تبلیغ نمایید. به همان اندازه که دیگر رسانه‌ها پیشرفت کمپین جذب سرمایه‌تان را پوشش می‌دهند، شما می‌توانید با هدایت ترافیک به وب‌سایت‌تان و منابع دیگر شرکت‌تان بازدهی آن را به حداکثر برسانید.
  • اعتبارسنجی ایده: ارائه ایده یا طرح کسب و کارتان به گروه های مختلف یک فرصت عالی برای اعتبارسنجی و پالایش ایده‌تان به دست می‌دهد. هنگامی‌که سرمایه‌گذاران بالقوه شروع به ابراز علاقه و پرسیدن سؤالات می‌نمایند، شما به سرعت خواهید دید که آیا چیز مورد نیازی برای ارائه وجود دارد که سبب احتمال بیشتر خرید توسط آنان شود.
  • کارآیی: یکی از بهترین ویژگی های تأمین مالی جمعی ، متمرکز کردن و ساده‌سازی تلاش‌های شما برای جذب سرمایه است. با ایجاد یک پروفایل جامع که به شما امکان متمرکز نمودن سرمایه‌گذاران بالقوه‌تان را در یک مکان دهد، نیاز به پیگیری شخصی هر یک از سرمایه‌گذاران را حذف می‌کنید. بنابراین بجای تلاش‌های تکراری مانند چاپ اسناد، روی هم انباشتن زونکن‌ها و انجام به‌روز‌رسانی هر یک بطور دستی، شما می‌توانید هر چیزی را در یک فرمت بسیار قابل دسترس‌تر بطور آنلاین ارائه دهید که این کار زمان بیشتری را برای مدیریت کسب و کارتان بجای اختصاص دادن آن برای جذب سرمایه در اختیارتان قرار می‌دهد.

انواع Crowdfunding

انواع مختلفی از روش‌های تأمین مالی جمعی وجود دارد. اینکه کدام روش را انتخاب کنید، به نوع محصول یا سرویسی که ارائه می‌دهید و اهدافتان برای رشد بستگی دارد. سه نوع اصلی تأمین مالی جمعی ، مبتنی بر اهداء، مبتنی بر پاداش و مبتنی بر تخصیص سهام هستند (این راهنما بیشتر بر تأمین مالی جمعی مبتنی بر پاداش و تخصیص سهام تمرکز خواهد داشت).

تأمین‌مالی‌جمعی مبتنی بر اهداء

بطور کلی، شما می‌توانید هر کمپین تأمین مالی جمعی که در آن هیچ بازگشت مالی به سرمایه‌گذاران یا مشارکت کنندگان وجود ندارد، به عنوان تأمین مالی جمعی مبتنی بر اهداء در نظر بگیرید.  ابتکارات متداول تأمین مالی جمعی مبتنی بر اهداء شامل جذب سرمایه برای کمک به بلایای طبیعی، مؤسسات خیریه، مؤسسات غیر انتفاعی و صورت‌حساب‌های پزشکی هستند.

تأمین‌مالی‌جمعی مبتنی بر پاداش

تأمین مالی جمعی ( Crowdfunding ) مبتنی بر پاداش شامل مشارکت در تأمین مالی کسب و کارتان در عوض یک “پاداش” است که معمولاً نوعی از محصول یا خدمتی است که شرکت‌تان ارائه می‌دهد. هرچند که این روش به پشتیبانان، پاداش ارائه می‌دهد، ولی هنوز هم به عنوان زیر مجموعه‌ای از تأمین مالی جمعی مبتنی بر اهداء در نظر گرفته می‌شود زیرا هیچ بازگشت مالی یا تخصیص سهم وجود ندارد. این رویکرد یک گزینه‌ی محبوب در Fundable و همچنین دیگر پلتفرم‌های محبوب مانند Kickstarter و Indiegogo است. این گزینه به صاحبان کسب و کار اجازه می‌دهد مشارکت کننده‌‌شان را بدون متحمل شدن هزینه‌ی زیاد یا فروش سهام مالکیتی تشویق کنند.

تأمین‌مالی‌جمعی مبتنی بر تخصیص سهام

برخلاف روش‌های مبتنی بر اهداء و پاداش، تأمین مالی جمعی مبتنی بر تخصیص سهام به مشارکت کنندگان اجازه می‌دهد با مبادله سرمایه به ازای سهام، شرکای شرکت‌تان شوند. مشارکت‌کنندگان‌ به عنوان مالکان سهام، بازگشت مالی برای سرمایه‌گذاری‌شان دریافت نموده و نهایتاً سهمی از سود شرکت را در شکل تقسیم شده یا توزیع شده دریافت می‌نمایند.

از آنجایی که ما در این راهنما بیشتر با تأمین مالی جمعی مبتنی بر پاداش و تخصیص سهام سر و کار خواهیم داشت، اینجا یک راهنمای تصویری سریع برای کمک به درک بهتر وجود دارد.

تأمین مالی جمعی ( Crowdfunding ) مبتنی بر پاداش و تخصیص سهام
پاداشسهام
جذب سرمایه‌ مبتنی بر پاداش‌ به شرکت‌های استارت‌آپ‌ اجازه می‌دهد یک آیتم از ارزش در مقابل یک تعهد سرمایه ارائه دهند. برای مثال اگر یک پشتیبان ۵۰ دلار تعهد می‌نماید، شرکت استارت‌آپ یک نسخه از محصول هنگامی که تولید شود به وی ارائه می‌دهد.شرکت‌ها ممکن است سهام شرکت را مستقیماً به سرمایه‌گذاران مجاز در عوض تعهدات تأمین مالی ارائه دهند. این ممکن است شامل گزینه‌هایی برای بدهی قابل تبدیل و همچین تأمین مالی بدهی باشد.
پیش‌سفارش‌ها و مشوق‌های سفارشی ارائه می‌دهندسهام شرکت را ارائه می‌دهند
به طور معمول کمتر از ۵۰ هزار دلار جذب می‌نمایندبطور معمول ۵۰ هزار تا ۱۰ میلیون دلار جذب می‌نمایند
هر کسی می‌تواند از شما پشتیبانی نمایدتنها برای سرمایه‌گذاران مجاز در دسترس است
هیچ انتشار سهام وجود نداردبایستی سهام شرکت را منتشر نمایند

 

منبع

شاید از این مطالب هم خوشتان بیاید.

ارسال پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.