بلاک چین سازمانی با وجود تمام انتقادات رشد میکند

شرکت IBM X-Force Red همزمان با اعلام شروع کار سرویس بررسی امنیت بلاک چین خود بر رشد و افزایش بلاک چین سازمانی تاکید کرد و گفت “سازمان‌ها با استفاده از این بلاک چین توانسته‌اند به بازده حقیقی دست یافته و شاهد کاهش هزینه‌های خود باشند.” این شرکت همچنین بر راهنمای هزینه شرکت IDC در سال 2018 تاکید کرد که طبق پیش‌بینی آن سرمایه گذاری‌ها برای بلاک چین در سراسر دنیا تا سال 2021 به 9.7 میلیارد دلار افزایش خواهند یافت.

0 100

مجله‌ی Forbes در ماه فوریه “چرا سال 2019 سال بلاک چین سازمانی خواهد بود؟” را بررسی و بر تحقیق جهانی مرتبط با بلاک چین شرکت Deloitte در سال 2018 نیز تاکید ‌کرد؛ طبق این تحقیق 95 درصد از شرکت‌ها در سراسر صنعت در حال سرمایه گذاری در پروژه‌های فناوری بلاک چین هستند.

تمامی این‌ها نشان از افزایش بلاک چین ها در آینده دارد. اما برخی از منتقدان معتقدند که هیچ نیازی به بلاک چین سازمانی نبوده و نسبت به تضمینی بودن این سرمایه گذاری‌ها نیز دچار شک و تردید هستند. همین مقاومت‌ها در برابر این فناوری است که بسیاری از شرکت‌ها را در شرایطی پیچیده قرار داده است؛ این شرکت‌ها دچار معضل ترس از عقب ماندن از رقیبان خود هستند، اما نسبت به سرمایه گذاری در فناوری‌ که نیاز به راه‌حل‌های متناسب نداشته باشد نیز محتاط و هوشیارند.

این بحران دوراهی را می‌توان در نظرات متفاوت مطرح‌شده در “بحث بلاک چین عمومی در برابر بلاک چین سازمانی” مشاهده کرد.

مدیر عامل شرکت Cypherium، یعنی اسکای گو (Sky Guo)، به مجله‌ی Forbes گفت که سازمان های مختلف دیگر در مورد اهمیت و اعتبار بلاک چین تردید ندارند، بلکه اکنون به دنبال راه‌های جدید برای وارد کردن این فناوری به سیستم‌های خود هستند. شرکت Cypherium یکی از استارت‌آپ‌های ارائه‌دهنده‌ی راه‌حل‌های مبتنی بر بلاک چین سازمانی است.

لین کمپ (Leanne Kemp)، مدیر عامل و موسس شرکت Everledger که یک دفتر جهانی ثبت دیجیتال برای الماس‌های تامین‌شده توسط پلتفرم بلاک چین سازمانی IBM به حساب می‌آید نیز با این موضوع موافق است. کمپ که در سال 2018 جایزه‌ی Advance Awards مرتبط با فناوری را دریافت کرد، معتقد است که معرفی راه‌حل‌های بلاک چین سازمانی می‌تواند نه تنها تجارت الماس، بلکه زنجیره تامین‌های سنتی را نیز کاملا دچار تحول و دگرگونی کند.

“از آن جایی که ما به فکر جهان سال 2030، 2050 و بعد از آن هستیم، باید در مورد زنجیره‌های تامین تجدید نظر کنیم. باید به تغییر دیدگاهمان نسبت به موضوع محصول در بازار فکر کنیم. ما کار خود را با الماس آغاز کردیم اما دیدگاهمان بسیار فراتر از آن است.”

تفاوت میان بلاک چین سازمانی و بلاک چین عمومی

بلاک چین های سازمانی (یا خصوصی) و بلاک چین های عمومی دارای ویژگی‌ها و مشخصه‌های مشترکی هستند. هر دو دارای شبکه‌ توزیع شده همتا‌ به‌ همتا هستند که در آن مدیریت و حفظ شبکه از طریق پروتکل‌های یکپارچه انجام می‌گیرد. هر دو تا حدی از ثبات شبکه برخوردارند و به همین دلیل می‌توانند از تلاش بدخواهانه‌ی اعضا برای دستکاری داده‌های ذخیره شده در بلاک چین جلوگیری کنند.

این موارد جزو ویژگی‌های مشترک به حساب می‌آید، اما میان این دو تفاوت‌های اساسی نیز وجود دارد.

بزرگ‌ترین تفاوت این است که چه کسی مجاز به شرکت در شبکه است؛ به بیان دیگر، چه کسی می‌تواند عضو شبکه شده، قادر به دیدن اطلاعات موجود در بلاک چین و تغییر آن (مثل راه‌اندازی dAppها، انجام تراکنش‌ها و…) بوده و همچنین در پروتکل یکپارچه‌ی آن مشارکت داشته باشد.

بلاک چین های عمومی برای تمام افراد در دسترس هستند و همه می‌توانند در آن عضو شوند؛ به همین دلیل است که از آن‌ها اغلب به عنوان بلاک چین های غیر انحصاری یاد می‌شود. به همین ترتیب، بلاک چین های عمومی غیرمتمرکزتر هستند و هیچ سازمان یا فردی کنترل کامل شبکه را در دست ندارد. بیشتر پلتفرم‌های رمز ارز در بلاک چین های عمومی فعالیت دارند؛ مثل‌هایی مشهور از این پلتفرم‌ها عبارتند از بیت کوین (BTC) و اتریوم (ETH).

از معایب بلاک چین های عمومی می‌توان به این موضوع اشاره کرد که برای دستیابی به یکپارچگی در شبکه، به خصوص در بلاک چین های اثبات کار، از قدرت محاسباتی زیادی برخوردار بوده و معاملات از هیچ حریم خصوصی برخوردار نیستند.

برای عضویت در بلاک چین های خصوصی به یک فرم یا دعوت‌نامه نیاز دارید. پذیرش در شبکه اغلب به قوانین مختلفی که از طرف سازنده‌ شبکه ایجاد شده بستگی دارد. به همین دلیل، از شبکه‌های خصوصی نیز اغلب به عنوان بلاک چین های انحصاری یاد می‌شود.

این روند کسب پذیرش برای عضویت در شبکه باعث می‌شود که محدودیت‌هایی مبنی بر اینکه چه کسی می‌تواند عضو شبکه شود و تا چه اندازه می‌تواند مشارکت داشته باشد به وجود بیاید.

روند کسب پذیرش نیز در شبکه‌های مختلف با هم متفاوت است. یک تنظیم‌کننده در شبکه می‌تواند برای اعضا مجوز عضویت صادر کند؛ این تنظیم‌کننده ممکن است کنسرسیومی باشد که تصمیم‌گیرنده است یا اینکه اعضای شبکه‌ی فعلی می‌توانند در مورد اعضای آینده با یکدیگر توافق کنند.

ناشناس بودن کاربران در بلاک چین های سازمانی کمتر به چشم می‌خورد و این امر دقیقا مطابق قوانین شناخت مشتری (KYC) است. از طرف دیگر، امکان مشاهده‌ی معاملات در شبکه کمتر است و این امر نیز باعث تامین امنیت و ایجاد حریم شخصی برای اعضا می‌گردد. این بلاک چین ها ارزان‌تر هستند، زیرا شبکه برای بلاک چین های عمومی به قدرت پردازش بالایی احتیاج ندارد و همچنین، لزومی ندارد که برای تایید معاملات هیچ نودی هزینه شود. یکپارچگی و هماهنگی سریع‌تر است، زیرا نودهای بسیار کمتری در شبکه وجود دارند که باید با یکدیگر به توافق برسند و این موضوع باعث مقیاس پذیری بیشتر نیز می‌شود. این‌ها همگی عواملی هستند که برای شرکت‌های بزرگ اهمیت دارند.

به عنوان نمونه‌هایی از شبکه‌های بلاک چین سازمانی می‌توان به R3 Corda، Hashgraph، Everledge و Hyperledgerand Quorum (از JPMorgan Chase) اشاره کرد. از شرکت‌هایی که در شبکه‌های بلاک چین خصوصی سرمایه گذاری کرده‌اند نیز می‌توان به Goldman Sachs، Stantander و RBC (رویال بانک کانادا) اشاره کرد.

بزرگ‌ترین عیب بلاک چین های خصوصی این است تا حد زیادی متمرکزند، زیرا در آن‌ها تعداد اعضای شبکه نسبت به بلاک چین های عمومی بسیار کمتر است. این مسئله باعث می‌شود که ریسک دستکاری شبکه توسط گروه‌های کوچک و حتی یک عضو بدخواه افزایش یابد.

در نتیجه، انتقادهایی نسبت به بلاک چین های خصوصی وجود دارد.

رشد بلاک چین سازمانی با وجود تمام انتقادات

همه طرفدار بلاک چین های سازمانی نیستند

شرکت مشاوره بین‌المللی McKinsey & Company در ژانویه سال 2019 مقاله‌ای منتشر کرد که نسبت به تاثیر بلاک چین تردید داشت و بیان می‌کرد که مدت‌ها وقت لازم است تا این فناوری به آنچه انتظار می‌رود تبدیل شود؛ با وجود میلیاردها دلار سرمایه گذاری و اخبار داغ مرتبط با این فناوری، هنوز تضمینی برای کاربرد مقیاس پذیر و عملی بلاک چین وجود ندارد.

جیمی سونگ (Jimmy Song)، یکی از توسعه‌دهندگان و سرمایه‌گذاران ریسک‌پذیر در Blockchain Capital در مصاحبه‌ای بیان کرد که سیستم‌های خصوصی و متمرکز مثل بلاک چین های سازمانی به هیچ عنوان منطقی نیستند؛ این در حالیست که بیل بارهیدت (Bill Barhydt)، مدیر عامل کیف پول رمز ارز و برنامه‌ی سرمایه گذاری Abra، در اپیزودی از “متعادل ‌سازی لجر” برنامه‌ی Fortune، بلاک چین های سازمانی را “بیهوده” نامید.

“همانطور که مردم فهمیدند اکسترانت چیزی جز اتلاف وقت نیست، در مورد خود اینترنت هم کاملا به همین صورت بود.”

شرکت تحقیقاتی Gartner نشست سالانه‌ی خود را در ماه فوریه برگزار کرد و پیامشان این بود که در حال حاضر باید از بلاک چین فاصله بگیریم.

با اینکه “بلاک چین” عبارتیست که از ژانویه سال 2017 بیشترین جستجو را در سایت Gartner.com داشته است، اما یکی از محققان این شرکت به نام دیوید فرلانگر (David Furlonger) گفت: “هنوز وقت آن نرسیده که بیشتر سازمانیها فناوری بلاک چین را در سطح فعلی آن به کار بگیرند.”

این شرکت بیان کرد که بلاک چین هنوز هم با چالش‌هایی روبه‌روست و سازمانیها پیش از به‌کارگیری گسترده‌ی آن باید بر این چالش‌ها غلبه یابند.

مدیر تحقیقات این شرکت به نام آدریان لو (Adrian Leow) نیز بیان کرد که بیشتر اثبات مفاهیم بلاک چین مبتنی بر اتریوم و سپس مبتنی بر HyperLedger و Corda هستند، اما سازمانی‌ها باید بدانند که در عرض چند سال پلتفرم دیگری جایگزین ‌آن‌ها خواهد شد. او این موضوع را به نوکیا و بلک‌بری تشبیه کرد که پیش از اپل و سامسونگ، برترین‌ها در بازار موبایل به حساب می‌آمدند.

لو گفت: “احتمالا برترین پلتفرم بلاک چین آینده هنوز به وجود نیامده است.”

فرلانگر نیز در پایان مناقشات مرتبط با بلاک چین های عمومی در برابر خصوصی به این موضوع اشاره کرد که بستگی دارد در یک روز مشخص به حرف چه کسی گوش می‌کنید:

“من اغلب خود را در میان طوفان بزرگ‌نمایی‌ها و نظرات موجود در بازار احساس می‌کنم. افراد هر روز حرف‌های مثبت و منفی بسیاری را در مورد بلاک چین می‌زنند.”

منبع: https://cointelegraph.com/news/headline-enterprise-blockchain-on-the-rise-despite-criticisms

شاید از این مطالب هم خوشتان بیاید.

ارسال پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.