بلاکچین چطور می‌تواند به مقابله با کلاهبرداری تبلیغاتی کمک کند؟

کاربرد بلاکچین در فضای تبلیغات آنلاین پتانسیل بالایی دارد، اما این پتانسیل نباید خارج از متن اصلی در نظر گرفته شود. فضای بلاکچین همچنان به صورت آزمایشی و در حال شکوفایی است. برای کل بازار تبلیغاتی، با چنین گستردگی، قابل پیش‌بینی بودن در این تکنولوژی فاجعه‌آمیز خواهد بود. در هر صورت، مورد استفاده قرار دادن این تکنولوژی برای اطمینان از داشتن شفافیت می‌تواند این فضا را کاملا دگرگون کند.

0 78

گسترش قلمرو دیجیتال با تبلیغات دیجیتالی تشدید می‌شود، اما دلیل وجودی این شدت گسترش تعداد رو به ‌افزایش کاربران اینترنتی است. از آنجایی که مردم دنیا به صفحه نمایش‌های کامپیوترشان خیره شده‌اند، برندها، شرکت‌ها و سرویس‌ها با کمک‌های دیجیتالی خود به سمت مرتبط کردن کسب و کار خود با این فضا رفته‌اند.

مشکلی که وجود دارد این است که با وجود اینکه تبلیغات آنلاین می‌توانند به مراتب مناسب‌تر و متمرکزتر باشند، اما امکان گمراه‌کردن و کلاهبرداری نیز وجود دارد. شرکت‌هایی که برای دستیابی به سطوح خاصی از نفوذ تبلیغاتی دیجیتالی هستند، مجبور به پرداخت ارقام قابل ملاحظه‌ای برای رسیدن به اهداف خود می‌باشند.

با این همه، با آنلاین بودن این امکان وجود دارد که روش‌های متفاوتی جهت تحریف این اعداد بوده و به صورت کلاهبردارانه‌ای تعیین شوند. مزرعه‌های تبلیغاتی، عمل فشردن پیکسلی ( به طور مثال زمانی که تبلیغاتی برای بنر 1024 در 480 پیکسلی طراحی شده ولی به صورت پیکسل 1در1 نمایش داده می‌شود)، شبکه‌های بات، پشته‌های تبلیغاتی همه از ابزارهای کلاهبرداران تبلیغاتی هستند که تلاش به سوءاستفاده از سیستمی را دارند که فاقد شفافیت است.

کلمه کلیدی برای مبارزه علیه کلاهبرداری تبلیغاتی همین است: شفافیت. در ابتدا برندها و شرکت‌ها به این دلیل که مشخص بود مردم به چه سمت رفته‌اند، هجوم به آنلاین شدن کردند اما از آنجایی که فهم و درکشان در این فضا افزایش یافته، تقاضاهای حساب و کتاب شده‌ای نیز پیدا کرده‌اند.

رسیدن به ارقام مورد نظر و پرداختی آن‌ها یک قضیه است، اما از سوی دیگر، شرکت‌ها خواستار اطمینان از رسیدن به این ارقام و مورد کلاهبرداری قرار نگرفتن در طول این پروسه هستند. با این حال، استانداردهای شفافیت تبلیغات آنلاین به طور برجسته‌ای غیرکافی به نظر می‌رسند.

تبلیغات کلاهبردارانه بهای تخمینی بین 3 تا 5 میلیون دلار در روز را در پی دارد از تبلیغات کنندگانی که مجبور به باور و قبول این مورد هستند که دقیقا مواردی که منتشرکنندگان به آنها گفته‌اند در سایت‌هایشان وجود دارد.

بدلیل اینکه میل شدیدی برای شفافیت در اکوسیستم تبلیغاتی آنلاین وجود دارد، باید به دنبال راه‌حل‌هایی بود که تکنولوژی بلاکچین می‌تواند برای برطرف‌کردن این مشکلات داشته باشد. در حال حاضر پروژه‌های بیش از حد بلندپروازانه‌ای وجود دارد که خواستار حذف کامل اکوسیستم واسطه از فضای تبلیغاتی هستند، اما محتمل به نظر نمی‌رسند.

البته هیچ شکی وجود ندارد که در آینده نه‌چندان دور، بلاکچین و شفافیتی که با خود به ارمغان می‌آورد، بتواند کمکی به کاهش سطح بالای کلاهبرداری همیشگی دیجیتالی در تبلیغات باشد.

مبارزه در یک نبرد

درآمد کلاهبرداری آنلاینی دارای مقیاس بزرگی است، اما همچنین به خوبی مستندسازی شده است. گوگل اخیرا به کار طرح تبلیغاتی چند میلیون دلاری کلاهبردارانه‌ای پایان داد که از 125 اپ اندروید استفاده می‌کرد.

گوگل از چندین فیلتر و مدل‌های یادگیری ماشینی استفاده می‌کند. گوگل همچنین با تبلیغات‌گران، آژانس‌های تبلیغاتی، منتشرکنندگان، شرکت‌های تکنولوژی تبلیغاتی، موسسات تحقیقاتی، مجریان قانون و دیگر سازمان‌های شخص ثالث همکاری دارد تا تهدیدات را شناسایی کند. اما با وجود تمامی این اقدامات، معمای داستان عدم وجود شفافیت است.

رابطه بین منتشرکنندگان و برندها/شرکت‌ها است که نیاز به بررسی در سطح ریشه‌ای دارد، نه مشکلاتی که بعد از توافقات صورت گرفته و مسئولیت گوگل محسوب می‌شود که آن‌ها را برطرف نماید.

آندا گانسکا (Anda Gansca)، مدیرعامل و بنیان‌گذار پلتفورم تحلیلی ناچ (Knotch) توضیح می‌دهد که “نبود استانداردها و حداقلی‌هایی در خصوص گزارش موجب خرج رسانه‌ای حدس‌زده‌شده 120 میلیارد دلاری به دلیل مشکلات اعتمادی و شفاف‌سازی شده است.”

اطلاعاتی که برندها از منتشرکنندگان دریافت می‌کنند گاها به اشتباه و یا عمدا فریب‌آمیز به دستشان می‌رسد، که گزینه‌ای جز قبول ارقام دریافتی بوسیله منتشرکنندگان را برای شرکت‌ها باقی نمی‌گذارد.

“سه حالت اصلی در به هدررفتن هزینه در تبلیغات نقش دارند” به گفته دنیل تراتمبرگ (Daniel Trahtemberg) بیانگذار و مدیرعامل زینک (Zinc)، شرکت بلاکچین پروتکل تبلیغاتی. “اولین مشکل نبود یک لایه مورد اطمینان و قابل اعتماد میان کسب و کارهای موجود می‌باشد – تبلیغ‌کنندگان، آژانس‌های تبلیغاتی، صرافی‌ها، شبکه‌ها، منتشرکنندگان و غیره – بنابراین هیچ منبع قابل اعتمادی برای هیچ کدام از بازیگران اصلی وجود ندارد که به آن تکیه کنند.”

“مورد دوم نبود کنترل داده کاربر، حریم خصوصی و دقت است. همچنین، سومین مشکل: کلاهبرداران با استفاده از نقوص موجود گفته‌شده بالا خواهان رسیدن به سودی هستند که به صورت افزایشی تاثیرشان را افزایش دهد.”

راه حل بلاکچینی؟

در سیستم حاضر، برندها و شرکت‌ها آگاه به این موضوع هستند که برای برقراری ارتباط با مشتریانشان باید آنلاین شوند، و این کار را تنها با کسانی می‌توانند انجام دهند که در سایت‌هایشان بازار مناسب آن‌ها را در اختیار دارند. تمام این موارد قدرت را در دست منتشرکنندگان برای اتخاذ تصمیمات اصلی می‌گذارد.

کلاهبرداری و ارقام گمراه‌کننده در زمان بودن در قدرت آسان است. به علاوه، این دلیلی است که شفافیت کلید اصلی تغییر این سیستم می‌باشد. گانسکا اضافه می‌کند: “ارتباط کلامی و آموزش مقولات مهمی هستند، اما ما به شدت خواهان قدم‌هایی محکم از طرف برندها هستیم که با آن افسار قیف مارکتینگ محتوا را گرفته و اینترنت را به جایی بهتر تبدیل کند.”

گانسکا می‌گوید:

امسال، انرژی در قبال شفافیت و صداقت و سود تمامی طرفین وجود دارد که من هرگز به مانند آنرا قبلا احساس نکرده‌ام. بازاریاب‌ها آماده و مهیج برای رفتن سمت توازنی کنترل‌شده بین خریدار و فروشنده دیجیتالی هستند.

پس آیا بلاکچین می‌تواند جوابی به این شفافیت مورد نیاز باشد؟ تعداد زیادی از شرکت‌های بلاکچینی اقدامات شتابزده‌ای جهت ساختارشکنی فضای درآمد تبلیغاتی داشته‌اند، اما صراحتا این نمی‌تواند تنها با پشتوانه بلاکچین کار کند.

تراتمبرگ در خصوص ICOها و استارتاپ‌های بیش‌ازحد بلندپروازانه‌‌ای که تلاش برای ورود به این اکوسیستم را دارند گفت: “اکوسیستم تبلیغات دیجیتال از تعدادی کسب و کارهای مختص تکنولوژیکی تشکیل شده که راه‌حل‌هایی در طول زمان ارائه کرده‌اند. تعداد زیادی از شرکت‌هایی که در صنعت تبلیغات آنلاین در حال کار هستند به سمت “حذف شخص واسطه” رفته‌‌اند که به نظر من کاملا متضاد با دید غیرمتمرکز اکوسیستم بلاکچینی دارد.”

“هر اپلیکیشنی که راه‌حلی به قصد تبدیل شدن به تنها مقصد برای تمامی نیازهای تبلیغاتی اتخاذ می‌کند، نیاز دارد تا: از مرحله خرید تبلیغات تا برقراری ارتباط با کاربر، شامل تقاضای کاربر برای محتوای رایگان را در اختیار بگیرد. عملا آنها به شما می‌گویند که در تلاشند تا به انحصاری بزرگتر از مجموع گوگل و فیسبوک تبدیل شوند – طوری که بتوانند به تنها تهیه‌کننده هرچیز مرتبط با تبلیغات آنلاین شوند.”

رویکردی که بلاکچین می‌تواند هر سیستم موجودی را متحول و دوباره‌سازی کند بیش‌ازحد ترویج شده، و بیشتر مواقع، در شرایط کنونی کاملا غلط می‌باشد. تراتمبرگ توضیح می‌دهد که خود سیستم نیازی به تغییر ندارد، اما لایه اضافه‌ای از بلاکچین با طبیعت شفاف خود می‌تواند کمک‌کار بزرگی باشد.

به گفته تراتمبرگ: “من فکر نمی‌کنم که ما نیاز به مدل جدیدی از تبلیغات دیجیتال نیاز داشته باشیم – همانطور که تمام سرویس‌های موجود به صورت جادویی با استفاده از بلاکچین قابل حل شدن نیستند.”

تبلیغ‌کنندگان همچنان به پشتیبانی مالی از آژانس‌های تبلیغاتی برای مدیریت بودجه‌هایشان و تولید واحد‌های تبلیغاتی و خلاق نیاز خواهند داشت؛ پلتفورم‌های سمت تقاضا نیز برای پشتیبانی از سرویس‌های سمت پشتیبان اقدام به ارائه پیشنهادهای خرید به صرافی‌ها خواهند داشت که به منتشرکنندگان و توسعه‌دهندگان اپ کمک کند تا موجودی خود را مدیریت و بهینه نمایند؛ شبکه‌ها به منتشرکنندگان اجازه داشتن لایه تکنولوژیکی برای درآمدزایی از تبلیغات و مدیریت ملک دیجیتال خود بدهند؛ به عبارت دیگر: در حال حاضر، هر تکه در پازل صنعت تبلیغات دیجیتال دارای کارکردی است.

“اگر یکی از این کارکردها منسوخ شود، فقط ناپدید و یا ادغام می‌شود… با استفاده از بلاکچین به عنوان یک لایه زیرساختی این اجازه را خواهد داد که تمامی اپلیکیشن‌ها و سرویس‌ها به طور قابل اطمینان، شفاف و قابل اثباتی به اجرا بپردازند.”

ترویج بیش از حد

بیش از حد هیجان‌زده شدن در قبال پتانسیل بلاکچین با قابلیت‌هایی که می‌تواند به بخش‌های متفاوت دخول کند آسان است – شامل تبلیغات آنلاین. با این وجود هر شخص باید به ساختارهای درونی آن نگاه بیاندازد؛ تمرکززدایی، شفافیت، و تغییرناپذیری، و پی‌بردن به اینکه چگونه می‌توان از این پروسه‌های سودمند بلاکچین استفاده نمود.

همانطور که تراتمبرگ توضیح می‌دهد، هم‌اکنون ساختاری برای تبلیغات آنلاین وجود دارد که کار می‌کند؛ تنها نیاز به چند تغییر کوچک برای بهترشدن دارد. علاوه بر این، همانطور که گانسکا اشاره می‌کند، یکی از این تغییرات نبود شفافیت است.

شاید از این مطالب هم خوشتان بیاید.

ارسال پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.