بلاکچین به شفاف شدن و اعتمادپذیری صنعت تبلیغات چه کمکی میکند؟
یکی از مشکلاتی که در صنعت تبلیغات وجود دارد، عدم شفافیت قراردادها و امکان تقلب کردن در آنهاست. بلاکچین به عنوان یک تکنولوژی غیرمتمرکز و به دلیل شفافیت دادههای ورودی، میتواند کمک شایانی به این صنعت بکند. اما این کمک هنوز جای بحث دارد زیرا تا زمان نگارش این متن، بلاکچین به جز در صنعت ارزهای دیجیتال در جای دیگری امتحان خود را پس نداده است.
یکی از دغدغههای همیشگی در صنعت تبلیغات دیجیتال نبود شفافیت در مورد هزینههایی است که در این صنعت انجام میشود. اینجاست که تکنولوژی بلاکچین به کمک میآید: نبود شفافیت و توافقهای پشت پرده. وقتی در بلاکچین معاملهای صورت میگیرد، باید مراحلی را برای معتبر شدن طی کند؛ یعنی، هر یک از دفترکلهای شبکه بر سر انجام آن معامله توافق میکنند سپس معامله صورت میگیرد. این دفترکلها توزیعیافته هستند و اطلاعات هر معامله را ذخیره میکنند. با این تفاسیر، بلاکچین میتواند به کمک صنعت تبلیغات بیاید.
(IAB) Interactive Advertising Bureau صنایع بازار و رسانهها را قادر میسازد در بستر اقتصاد دیجیتال رشد کنند. این سازمان از مزایای بلاکچین (به غیر از ارزهای رمزنگاری شده) استفاده میکند. کارایی بیشتر، اعتمادپذیری و دادههای باکیفیت مزایای این تکنولوژی در قسمت تامین سازمان به شمار میرود. شبکهی بلاکچین میتواند به دلیل غیرمتمرکز بودن هزینههای معاملات را به طور قابل توجهی کاهش دهد؛ زیرا به واسطهای برای نظارت یا لغو یک قرارداد تجاری بزرگ وجود ندارد. همچنین با استفاده از تکنیکهای رمزنگاری، امکان دستبرد یا سانسور دادهها وجود ندارد و با این روش ایمنی و امنیت تامین میشود. مهمترین ویژگی این تکنولوژی داشتن یک پایگاه داده یا دفترکل غیر قابل نفوذ و قابل اعتماد است که شفافیت و اعتماد را برای فرایندهای رسانهای و تبلیغاتی به ارمغان میآورد.
یکی دیگر از کمکهایی که بلاکچین به ما میکند، تعامل بهتر تبلیغکنندگان و زنجیرهی تامین است. شما یک پخشکننده و یک تبلیغکننده دارید که باید بدون واسطه با یکدیگر معامله کنند؛ یا اگر هم واسطهای هست باید در همه حال غیر قابل نفوذ بماند. مکانیزم اجماع، بلاکچین را به شکل غیر جانبدارانهای قابل اعتماد میکند. البته بلاکچین در حالت خصوصی به شکل متمرکز و مجوزدار نیز برای تبلیغکنندگان قابل استفاده است که همان اعتماد و شفافیت را به شکل مناسبتری فراهم میکند.
یک قرارداد هوشمند اعتماد و شفافیت بیشتری را بین پخشکننده و تبلیغکننده ایجاد میکند. با شبکهی اتروم میتوان قرارداد هوشمندی ساخت که در آن هر معامله در بلاکچین، یک امضای دیجیتال دارد. پخشکننده به محض اجرای شروط قرارداد هوشمند پول دریافت میکند و به همین شکل همهی معاملات شفاف، غیرقابل تغییر و غیرقابل دستکاری خواهند بود.
تدارک رسانه یا خرید رسانه باید بروزرسانی شود. با توجه به ورود صنایع دیجیتال به همهی عرصهها، فضای تبلیغاتی نیز دچار تغییر شده است. عدم کنترل کیفیت، امنیت و شفافیت مالی بین طرفین قراردادها به معضلی در صنعت تبلیغات تبدیل شده است. بلاکچین میتواند یک راه حل مبتنی بر اعتماد برای مشکلاتی که تقلب و دستکاری در این صنعت ایجاد میکنند، ارائه دهد. در بلاکچین دادهها تغییرپذیر نیستند و معاملات تضمینشده، قابل اعتماد و جامع هستند. این ویژگیها صحت و عدم دستکاریشدن دادهها را تضمین میکند.
IBM گفته است:
بلاکچین تنها اعتماد و شفافیت را تضمین نمیکند بلکه هزینههای کمتر، کارایی بیشتر، قراردادهای سادهتر و صورتحسابهای سریعتر نیز از دستاوردهای بلاکچین است.
یکی از بزرگترین تبلیغکنندگان اجناس در دنیا به نام Unilever، به همراه IBM در حال کار برروی یک پروژهی بلاکچین برای صنعت است. یکی از اهداف این پروژه افزایش شفافیت در تبلیغات است.
شرکتها میتوانند اطلاعات شغلی خود را فاش کنند. به دلیل اینکه معاملات در دسترس عموم قرار میگیرد و منابع مالی هر تبلیغات مشخص است، دیگر امکان تقلب وجود ندارد. از آنجایی که معاملات دیجیتال و اتوماتیک میشوند، هر شخصی میتواند تبلیغات خود را بدون نیاز به اعتماد انجام دهد.
IBM، غول تکنولوژی که در سرویسهای خود برای اولین بار از بلاکچین استفاده کرده است (منبع: IBM).
مشکلی که در صنعت وجود دارد، عدم نظارت شخص واسطه روی معاملات است. به همین دلیل است که شرکتهای تبلیغات بیشتر به دنبال یافتن تقلبها در تبلیغاتها و نظارت کامل بر هزینههای مصرفشده هستند. آنها میخواهند از اینکه پولهایشان به هدر نرفته و اشخاص مناسب آنها را دیده اند مطمئن شوند. شناخت و برطرف کردن مشکلات موجود در قراردادها اولین گام این پروژه است. با استفاده از قراردادهای هوشمند رقم مورد توافق معتبر خواهد بود، مشکلات موجود بلافاصله روشن خواهند شد و پس از چند هفته، در صورت خریداری شدن توسط رسانهها، جزئیات قرارداد پاک خواهد شد.
یکی از بزرگترین مشکلات در صنعت تبلیغات هدررفتهای سالیانه است. به خاطر فروش غیر مجاز موجودی، هم پخشکننده هم تبلیغکننده بیلیونها دلار ضرر میکنند. اینجاست که پروژههایی مثل Ads.txt وارد عمل میشوند. عبارت Ads مخفف Authorized Digital Sellers (فروشندههای دیجیتال مجاز) است که پخشکنندگان را موظف میکند خریدارانشان را با جزئیات مشخص کنند. این توانایی با پرتکل ادچین در بلاکچین اتریوم امکانپذیر میشود. این پرتکل برای ثبت وظایف پخشکنندگان معتبر در یک قرارداد هوشمند ساخته شده است.
مثالی از کاربرد ads.txt در IAB Tech Lab
در ادامه تنها چند کاربرد از بلاکچین در صنعت ذکر میشود:
- فروش آگهی بازرگانی به تلویزیون
- جلوگیری از تقلب در هزینههای تبلیغات
- تهیهی لیست از فروشندگان مجاز تبلیغات
- استفاده از قراردادهای هوشمند برای نمایش بهتر داراییها
- معتبرسازی دادههای تبلیغاتی
دیدیم که با سخت شدن رقابت و کاهش بودجه، حصول بهترین کیفیت و اعتبار با کمترین هزینه در تبلیغات اهمیت بیشتری مییابد. برای جلوگیری از فساد مانند آنچه در تبلیغات فیسبوک اتفاق افتاد –تبلیغاتی که در قالب یک فعالیت قانونی به دستکاری شبکه پرداخت- شرکت تبلیغکننده میتواند از اعتمادپذیری و شفافیت بلاکچین بهره ببرد. این تکنولوژی به خریدار و فروشنده امکان شناخت یکدیگر را میدهد و این موجب کاهش آمار تقلب میشود.
چالشهای زیادی پیش روی ما هستند زیرا تا زمان نگارش این متن هیچ کاربرد استانداردی از بلاکچین (به جز ارزهای دیجیتال) دیده نشده است. در حال حاضر استفاده از کلمهی بلاکچین به هر پروژهای اعتبار میدهد بدون اینکه حتی کسی بداند بلاکچین چیست. پروژه های جدید در سراسر جهان رشد می کنند، اما بلاکچین کامل نیست. هنوز چیزهایی وجود دارد که باید بهبود یابند و یکی از آنها سرعت بلاکچین است. سرعت معاملات با استفاده از بلاکچین در مقایسه با موسسات دیگر مانند ویزا، هنوز هم کم است. با بزرگ شدن این مشکلات توسعهدهندگان به سختی میتوانند کار کنند. علی رغم این موانع، پتانسیل بلاکچین در کمک به صنعت تبلیغات غیر قابل انکار است. زیرا حداقل میتواند با حسابرسی درست معاملات باعث آرامش ذهنی طرفین قرارداد شود.