برنامه‌‌ریزی استارت‌‌آپ کسب و کار

داشتن یک برنامه کسب و کار، بهترین دارایی است. روش‌های قدیمی و طولانی برای ارائه برنامه‌ای برای استارتاپ کسب و کار کنار رفته و جای آن‌ها را روش‌های مدرن‌تر، مختصر و مفیدتر گرفته‌اند. در این مقاله با این روش‌ها، شامل ارائه آسانسوری، ارائه اسلایدی، چکیده اجرایی و موارد دیگر، آشنا خواهید شد.

0 170

دوره ارائه پروژه‌های 60 صفحه‌ای درمورد طرح برنامه یک کسب و کار گذشته است، هرچند معمولا از استارت‌‌آپ‌‌ها انتظار می‌‌رود که دارایی‌‌های مجاب‌‌کننده کلیدی مفیدی داشته باشند. بسیاری از آن‌‌ها بر اساس محتوای اساسی مشابه ساخته شده‌‌اند اما برای شرایط مختلف و به صورت متفاوت ارائه می‌‌شوند.

این دارایی‌‌ها به دنبال پاسخی برای سوالات کلیدی پیرامون کسب و کار شما هستند. حتی اگر شما مجبور به نوشتن یک برنامه کسب و کاری طولانی باشید، سرمایه‌‌ گذار احتمالا فقط به این واقعیت که شما فعالیت خود را انجام داده و پایگاه‌‌های خود را تقویت کرده‌‌اید توجه خواهد کرد. مشابه این موضوع در تمام این ارائه دارایی‌‌ها صدق می‌‌کند؛ آن‌‌ها فعالیت می‌‌کنند تا نشان دهند که شما با تلاش برای شناخت کل کسب و کار و بازار، انجام وظیفه کرده‌‌اید. اگر نتوانید این موضوع را نشان دهید، به دردسر افتاده‌‌اید.

هیچ اشتباهی انجام ندهید، داشتن یک برنامه کسب و کار، بهترین دارایی است و اگر شما آن را در اختیار دارید، مطمئن شوید که استفاده از آن برای سرمایه‌‌ گذاران آسان خواهد بود. هرچند ساخت این برنامه یک پروسه زمان‌‌بر بوده و ضروری نیست. اگر شما این برنامه را در دست دارید، توصیه می‌‌شود با ارائه آسانسوری، چکیده اجرایی و ارائه اسلایدی خود آغاز کنید تا قبل از ارائه بیانیه کاملتان، علاقه او را جلب کنید.

در ادامه فصل، ما روی دارایی‌‌های مجاب‌‌کننده کلیدی و برنامه استارت‌‌آپ کسب و کار شما صحبت خواهیم کرد.

ارائه آسانسوری

ارائه آسانسوری (Elevator Pitch) شما یک چکیده کوتاه و جامع از کسب و کارتان محسوب می‌‌شود. خلاصه کردن کسب و کار شما در چند جمله سخت خواهد بود اما معمولا شما به اندازه همین چند جمله زمان دارید. واژه ارائه آسانسوری از ایده ملاقات با یک غریبه در آسانسور حاصل می‌‌شود؛ آیا می‌‌توانید کسب و کار خود را در چنین زمان کوتاهی و در آسانسور به این فرد غریبه بقبولانید؟

شاید از میزان کار و فکری که برای سر هم کردن فقط چند جمله صورت می‌‌گیرد، تعجب کنید. اما به یاد داشته باشید این چند جمله شاید برای چند روز، چند ماه و یا حتی چند سالِ آینده، مهمترین جملات مرتبط با شما باشند.

یک ارائه آسانسوری خوب شامل چند بخش ساده می‌‌شود: مشکلی که حل می‌‌کنید، راه‌‌حلی که ارائه می‌‌کنید و افرادی که این کار را برای آن‌‌ها انجام می‌‌دهید. برای آندر آرمور (Under Armour) این مسئله، چیزی شبیه به این جمله است: “ما لباسی تولید می‌‌کنیم که ورزشکاران را در سخت‌ترین شرایط، خنک، خشک و سبک نگه می‌دارد.”

دیو مک کلور (Dave McClure) سرمایه‌‌ گذار 500 استارت‌‌آپ هم می‌‌گوید روش X برای Y بیشترین اثربخشی را دارد.

بنابراین جملات معرفی Slideshare شاید به این نحو باشد که ما در زمینه ارائه‌‌های پاور پوینتی، مانند یوتیوب هستیم. هر دوی این برندها شناخته شده هستند، بنابراین ما از عبارتی منطقی استفاده کرده‌ایم. اما اگر بخش‌‌هایی از منابع ما مبهم باشند، آن‌‌ها ممکن است آن را درک نکنند.

دیو مک کلور موسس 500 استارت‌‌آپ

در ساخت ارائه آسانسوری خود دقت زیادی به خرج دهید؛ از این عبارت باید در ایمیل‌‌ها، ارائه‌‌ها و حتی در پروازها استفاده کنید. آن را با خود تمرین کنید تا بتوانید با اثربخشی و سرعت کافی آن را به زبان بیاورید.

چکیده اجرایی

حد فاصل بین ارائه آسانسوری و برنامه‌‌ریزی کامل کسب و کار، چکیده اجرایی قرار دارد. چکیده اجرایی (Executive Summary)، ارائه قوی‌‌تری برای کسب و کار شما است و تمام مسائل کلیدی کسب و کار شما را به سرعت به یک یا دو پاراگراف خلاصه می‌‌کند.

دو راه کلی برای نوشتن یک چکیده اجرایی وجود دارد. اولین روش نوشتن کل برنامه کسب و کار و پس خلاصه کردن آن به نکات کلیدی است. این روش منطقی به نظر می‌‌رسد و به سادگی انجام خواهد شد؛ البته با فرض این که شما تمام برنامه‌‌های خود را نوشته باشید. مشکل این است که بسیاری از موسسان استارت‌‌آپ‌‌ها یا برنامه کاملی برای کسب و کار خود ندارند و یا قصد نوشتن آن را ندارند.

روش دوم برای نوشتن چکیده اجرایی، نگاه کردن به بخش‌‌های کلیدی برنامه کسب و کار و سپس نوشتن نکات کلیدی برای هر مورد است (تیم مدیریتی، راهنمای بازاریابی، موارد اقتصادی و غیره).

هرچند وقتی که تصمیم می‌‌گیرید چکیده اجرایی خود را بنویسید، باید بدانید که در حال نوشتن یک دارایی کلیدی برای سرمایه‌‌ گذاران خود هستید و می‌‌توانید درباره کسب و کارتان اطلاعات بیشتری به آن‌‌ها ارائه کنید.

ارائه اسلایدی یا ارائه کوتاه

ارائه اسلایدی یا ارائه کوتاه (Pitch Deck)، نسخه نوین یک برنامه کسب و کار است. معمولا از پاورپوینت (PowerPoint)، کی‌‌نوت (Keynote)، پرزی (Prezi) یا برخی نرم‌‌افزارهای ارائه دیگر برای آماده کردن تعدادی اسلاید و بیان داستان کسب و کار استفاده می‌‌شود. بر خلاف چکیده اجرایی، اسلاید کوتاه نوعی توضیح بصری برای کسب و کار شما بوده و معمولا نیازمند نمودارها و دیگر موارد تصویری برای بیان داستان و ارزش‌‌های کسب و کارتان می‌‌باشد.

فِرِد ویلسون توصیه می‌‌کند که با تلاش زیاد، ارائه کوتاه خود را فقط به شش اسلاید کوبنده تبدیل کنید.

اسلایدهای کوبنده (کشنده) نیاز به چند گلوله ندارند. آن‌‌ها شش نکته قدرتمند هستند که با هم ترکیب شده تا درون‌‌مایه داستان شما را بازگو کنند. بنابراین وقتی شما می‌‌نشینید و شروع به ساخت ارائه کوتاه خود می‌‌کنید، به شش اسلایدی فکر کنید که تاثیرگذار و الهام‌‌بخش بوده و مواردی را برای تخیل و تصور باز می‌‌گذارند. بهترین بخش این شش اسلاید این است که شما هنگامی آن را به پایان می‌‌رسانید، همچنان برای صحبت رو در رو درباره کسب و کارتان زمان خواهید داشت.

فرد ویلسون رییس Union Square Ventures

ارائه‌‌های اسلایدی معمولا برای سرمایه‌‌ گذاران ارائه می‌‌شوند و ممکن است قبل از آغاز صحبت درباره کسب و کار شما ضروری باشند، زیرا سرمایه‌‌ گذار می‌‌خواهد قبل از اینکه با شما صحبتی را آغاز کند، اطلاعاتی درباره کسب و کارتان داشته باشد. از این رو، آماده کردن ارائه اسلایدی قبل از تماس با سرمایه‌‌ گذاران بالقوه عاقلانه خواهد بود.

اسناد مالی

چند سند مالی ضروری وجود دارد که تولید آن‌‌ها از شما درخواست خواهد شد. در هر حال هدف سرمایه‌‌ گذاری در شرکت شما طبیعتا کسب سود و درآمد است. سرمایه‌‌ گذاران می‌‌خواهند بدانند سودها چگونه خواهد بود و در چه زمانی حاصل می‌‌شود.

پیچیدگی چنین سندهایی متفاوت است. با حرکت سریع بین مسائل مختلف، برنامه‌‌ریزی برای مسائل مالی سخت‌‌تر و سخت‌‌تر می‌‌شود و این موضوع علی‌‌الخصوص برای شرکت‌‌های فناوری بیشتر رخ می‌‌دهد. این اسناد مالی ممکن است از یک کاغذ تا چندین سند کلان و خروجی‌‌های در حال تغییر متفاوت باشند.

مارک سوستر برای 24 ماه اول، برنامه ماهانه و برای سال سوم تا پنجم برنامه‌‌های سالانه توصیه می‌‌کند.

وقتی درباره برنامه کسب و کار صحبت می‌‌کنم، منظورم یک سند 40 صفحه‌‌ای نرم‌‌افزار ورد برای بیان روش‌‌های بازاری‌‌تان نیست. این موضوع با پیشرفت نرم‌‌افزار آبشار از بین رفت. منظور من حتی ارائه 12 صفحه‌‌ای پاورپوینت برای افزایش سرمایه یا صحبت با شرکای بالقوه هم نیست. من درباره برگه گسترده مالی شما صحبت می‌‌کنم.

مارک سوستر؛ سرمایه‌‌ گذار Upfront Ventures

سه سند مالی اساسی وجود دارد که شما باید آماده کنید:

  • طرح‌‌های بازدهی: بازدهی شما از آن‌‌ها و در چه زمانی حاصل می‌‌شود.
  • هزینه‌‌های عملیاتی: هزینه‌‌های شما از کجا هستند و با رشد مورد انتظار به کجا خواهند رسید. به کارکنان، هزینه محصول، بازاریابی و دیگر موارد دقت کنید.
  •  گردش مالی: این اطلاعات بسته به ماهیت کسب و کار متفاوت خواهد بود. به عنوان مثال کسب و کارهای فصلی، گردش مالی ویژه‌‌ای بسته به طول دوره زمانی خواهند داشت. گردش مالی شما باید اطلاعات دقیقی برای ورود و خروج پول به کسب و کار شما ارائه دهند.

برنامه‌‌ریزی برای این سه مورد بسیار سخت خواهد بود، مخصوصا اگر تازه‌‌کار باشید. نکته کلیدی این است که فرضیات شما وارد برنامه‌‌ریزی می‌‌شود و برای همین دست به ایجاد فرضیات می‌‌زنید.

وبسایت

وبسایت برای تمام کسب و کار ها ضروری و حیاتی نیست و از این رو ممکن است یکی از دارایی‌‌های مجاب‌‌کننده شما به حساب نیاید. هرچند شدیدا توصیه می‌‌شود حداقل نوعی صفحه ورودی برای کسب و کار خود ایجاد کنید تا مردم بدانند چگونه به شما دسترسی داشته باشند یا از موارد دیگر مطلع شوند. به وبسایت خود به عنوان یک بروشور الکترونیکی برای کسب و کارتان نگاه کنید و از چند مورد بصری برای برنامه‌‌ریزی ایده خود استفاده کنید. این یک روش عالی برای ارائه اعتبار، جذب کشش و حتی کسب اطلاعات تماس برای مشتریان بالقوه می‌‌باشد.

شما می‌‌توانید کمی بیشتر پیشروی کرده و برخی از دارایی‌‌های مجاب‌‌کننده کلیدی خود را به صورت آنلاین و برای دانلود قرار دهید، مثل ارائه آسانسوری یا موارد دیگر بصری از ارائه اسلایدی. ما توصیه نمی‌‌کنیم که اطلاعات مالی خود را در اختیار عموم قرار دهید و باید این موارد را برای مکالمات خصوصی نگه دارید.

ماموریت مهم برای وبسایت شما، ارائه یک برند ظاهرا حرفه‌‌ای برای کسب و کار شما و به منظور کسب مشروعیت است و این وبسایت باید به افراد، دورنمایی از چیزی که واقعا هستید و می‌‌خواهید انجام دهید ارائه کند.

چکیده

افزایش سرمایه بدون داشتن یک برنامه‌‌ریزی استارت‌‌آپی کسب و کار هم ممکن است. هرچند شانس شما بدون داشتن چنین برنامه‌‌ای شدیدا کاهش می‌‌یابد و معمولا شما فقط یک شانس خواهید داشت. آماده بودن و بیان اینکه شما فعالیت خود را به خوبی انجام داده و فرصت‌‌های کسب و کاری را کاملا تحلیل کرده‌‌اید، در ملاقات با سرمایه‌‌ گذاران نقشی کلیدی بازی می‌‌کند. می‌‌توانید برای ساخت چنین دارایی‌‌های کلیدی، منابع بیشتری را در بخش ابزار استارت‌‌آپ و منابع پیدا کنید.

شاید از این مطالب هم خوشتان بیاید.

ارسال پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.