بررسی بازی‌های ویدیویی بلاک چین محور

هدف پذیرش بازی‌های ویدیویی بلاک چین یک هدف تحسین برانگیز است، اما گستره امکان پذیری آن تعمق برانگیز است. تقریباً در عرصه صنعت ارز دیجیتال همه تا حدی اصطلاح “پذیرش جمعی” را شنیده‌اند، مخصوصاً در رابطه با بازی‌های ویدیویی. تعداد زیادی از بازی‌های بلاک چین محور وجود دارند که تعدادشان در حال افزایش هستند، اما چه چیز باعث پذیرش جمعی این بازی‌ها می‌شود؟

0 95

در مواجهه با این سؤال معمولاً مقیاس پذیری به ذهن می‌رسد، اگر زیرساخت‌ها نتوانند در درجه اول میزبان تعداد بازیکن‌های بیشتر باشند، داشتن تماشاگر بالا محتمل نخواهد بود. علاوه بر آن، پیشرفت در رندر کردن سرعت و تعداد تراکنش به ایجاد یک محیط بازی پرسرعت که بازیکنان به آن عادت کنند، کمک خواهد کرد.

حتی با وجود یک زیرساخت مقیاس پذیر هم مشخص نیست که چه تعداد بازی ویدیویی بلاک چین محور بتوانند نیروی محرکه یک بازی را ایجاد کنند. بازیکن‌ها برای تهیه بازی مورد نظر خود به شرکت‌هایی مانند سونی، مایکروسافت و نینتندو رجوع می‌کنند.

برخلاف موانع موجود بر سر راه ورود و پذیرش، خالق بازی بلاک چین، MIXMARVEL، بر این مسیر تمرکز کرده است. طبق گفته Yiyi He، یکی از بنیانگذاران MIXMARVEL، این تیم درگاهی را توسعه می‌دهند که کابران سنتی بازی‌ها را هدف قرار می‌دهد.

اولین پروژه مهم این شرکت HyperDragons است، یک بازی نبرد استراتژیک که بازیکن‌ها می‌توانند اژدهای خاص خود (که هر کدام ۷۲۱ ERC امتیاز دارند) را به نبرد با یکدیگر دعوت کنند. این بازی همچنین به کاربران اجازه می‌دهد تا قصر اژدهای خود را ساخته و کیف پول دریافت کنند.

این بازی از زمان راه اندازی موفقیت‌هایی داشته و اواخر سپتامبر و اوایل اکتبر، در صدر چارت‌های DappRadar قرار گرفته است. در شلوغ‌ترین لحظات ۸۷۷ کاربر در عرض ۲۴ ساعت از این درگاه استفاده می‌کردند.

شرکت MIXMARVEL علاوه بر خلق HyperDragons، قصد دارد بازی‌های دیگری را نیز به درگاه خود اضافه نماید، از جمله یک بازی تیراندازی اول شخص به نام Ground Hunter و یک بازی کازینویی. او به ETHNews گفت، “مطمئناً برای جلب توجه مخاطب به دانستن درباره بلاک چین به محتوای بیشتر و بیشتر در درگاهمان نیاز داریم.” علاوه بر این، این گروه امیدوار است با کمک درگاه خویش تجربه‌های بازی تعاملی با فضای بلاک چین را در اختیار کاربر قرار دهد.

یکی از اولین گام‌های گسترش این شرکت همکاری آن با سرویس مقیاس پذیری کلی Tenfold Protocol بود، که به کاربر اجازه می‌دهد در HyperDragons از بازیکن‌های بیشتر و نبردهای بزرگتر استفاده کند. علاوه بر این، او اظهار داشت که Tenfold Protocol در کیت توسعه نرم افزاری آینده این شرکت ادغام شده، و به توسعه دهندگان دیگر بازی‌های بلاک چین کمک می‌کند تا پروژه‌های خود را ایجاد کنند.

با این حال، یک بازی مانند تیراندازی اول شخص، با امکان تغییر زمینه‌های بازی، راه اندازی آن روی یک بلاک چین عمومی مانند Ethereum را غیرممکن می‌کند، به همین دلیل است که بازی‌های MIXMARVEL از این زنجیره خارج هستند. اهمیت Tenfold Protocol در همین نهفته است. برای مثال، پس از یک نبرد در HyperDragons، تمام آمار (آمار برد و باخت و کاربران) به تاییدکنندگان Tenfold فرستاده می‌شوند، که براساس یک مکانیزم تأیید نتایج را تأیید کرده و آن‌ها را روی بلاک چین می‌نویسد.

شناسایی نتایج از طریق مکانیزم تأیید بلاک چین محور زمانی مفید است که بازیکن‌ها آمار را دستکاری کرده و اخلاقیات بازی را رعایت نکنند (آیا تا به حال درباره تغییر نتایج در دنیای بازی‌های الکترونیک چیزی شنیده‌اید؟) سیستم تغییرناپذیر تغییرات آماری از بروز چنین مشکلاتی پیشگیری می‌کند.

اما اگر فرد دیگری بازی نمی‌کند تأیید کردن نتایج در بلاک چین اهمیت چندانی نخواهد داشت. بازی Ground Hunter آینده MIXMARVEL ممکن است با پذیرش بیشتری مواجه شود، زیرا بازی‌های تیراندازی اول شخص از جمله محبوب‌ترین بازی‌های ویدیویی جهان محسوب می‌شوند، گرچه در آن صورت هم تأثیر شبکه‌ای گزینه‌های رایج بازی‌ها مشاهده خواهد شد. این شرایط مشابه شبکه‌های اجتماعی بلاک چین محور است، هیچ پروژه‌ای به همین زودی نمی‌تواند جانشین فیسبوک شود، هرچقدر هم که ویژگی‌های خوب داشته یا کیفیت بالایی ارائه دهد.

به زبان دیگر، درصورتی که تنها ۸۷۷ بازیکن از آن استفاده می‌کنند، در حالی که بازی‌های دیگر مخاطب بیشتری دارند و مخاطب بازی‌های ویدیویی سنتی اندک هستند، بنابراین تنوع داده‌های بازی نمی‌تواند تأثیر چندانی داشته باشد.

برای شرکت‌هایی چون MIXMARVEL تحسین برانگیز است که با در نظر داشتن گسترش بیشتر تکنولوژی بلاک چین پیش بروند. بازیکن‌ها به دنبال بازی‌های تاثیرگذار هستند، بنابراین تمرکز MIXMARVEL بر تعامل پذیری و تأثیر آن بر تیراندازی اول شخص (یک ژانر که به دلیل سبک بازی‌اش شناخته می‌شود) در مسیر صحیح قرار دارد. شاید در آینده، پس ازتوزیع این بازی‌ها و انعکاس تجربه کاربران از آن‌ها، به این اطمینان برسیم که بازی‌های مقایس پذیر و خارج از زنجیره مانند Ground Hunter راه حل پذیرش جمعی بلاک چین در هستند.

شاید از این مطالب هم خوشتان بیاید.

ارسال پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.