بانکداری باز چیست؟

فناوری‌‌های نوین توانسته‌‌اند در بیشتر صنایع تحولات عظیمی ایجاد کنند. صنعت بانکداری نیز از این موضوع مستثنا نبوده و قابلیت‌‌های جدیدی در آن تعریف شده است. در این مطلب با مفهوم و قابلیت‌‌های یکی از پدیده های جدید در این صنعت به نام بانکداری باز آشنا خواهیم شد.

4 2,581

بانکداری باز (Open Banking) سیستمی است که کاربر را مجهز به یک شبکه مالی از طریق استفاده از رابط برنامه‌‌نویسی کاربردی (API) می‌‌کند. نحوه ایجاد، اشتراک گذاری و دسترسی به داده‌‌های مالی توسط استاندارد بانکداری باز تعریف می‌شود. بانکداری باز با استفاده از شبکه های مختلف به جای تمرکز گرایی، به مشتریان خدمات مالی کمک می‌‌کند تا بتوانند اطلاعات مالی خود را به شکلی کاملا امن و مطمئن، با دیگر موسسات مالی به اشتراک بگذارند. در این روش، انتقال وجوه آسانتر شده و کاربران می‌توانند با مقایسه خدمات ، بهترین و به صرفه ترین گزینه سرویس بانکی را برگزینند. بانکداری باز به عنوان “داده‌‌ بانکی باز” نیز شناخته می‌‌شود.

تعریف بانکداری باز

بانکداری باز به معنای بهبود تجربه بانکی مشتریان به چندین روش است. این نوع بانکداری ، بانک‌‌های بزرگ را ناچار به رقابت با بانک‌‌های کوچک‌‌تر و جدیدتر کرده و در نتیجه منجر به خدمات ارزانتر، ارائه فناوری بهتر و نیز ارائه خدمات بهتر به مشتریان می‌‌شود. براساس مقررات بانکداری باز ، بانک‌‌ها باید به صورت آنلاین یا در شعبه ، اطلاعات دقیق و بی‌‌طرفانه را منتشر کنند تا به مشتریان اجازه دهند کیفیت خدمات ارائه شده را ارزیابی کنند؛ این روش به معنای حرکت به سوی شفافیت از سوی بانک‌‌ها به منظور ارائه بهترین تجربه ممکن به مشتریان است. بانک‌‌ها نیز باید به مشتریان در مورد اضافه برداشت های غیرمنتظره اطلاع دهند و به آنها زمان مناسبی داده شود تا مشکل را حل کنند و از پرداخت جریمه اجتناب کنند.

بانکداری باز و روش های مدرن بانکداری

بانکداری باز منبع اصلی نوآوری در صنعت بانکداری است. برای مثال، رابط‌‌های برنامه‌‌نویسی کاربردی بانکداری باز می‌‌توانند فرایند دشوار تغییر استفاده از سرویس‌‌های حساب‌‌ بانکی (تغییر حساب‌‌ها از بانکی به بانک دیگر) را تسهیل کنند. رابط‌‌های برنامه‌‌نویسی کاربردی همچنین می‌‌توانند داده‌‌های تراکنش مصرف‌‌کننده را برای شناسایی بهترین محصولات و خدمات مالی برای آن‌ها شناسایی کنند. برای مثال یک حساب پس انداز جدید که نرخ بهره بالاتری را نسبت به حساب پس انداز جاری یا کارت اعتباری ارائه می‌‌دهد.

از طریق استفاده از حساب‌‌های شبکه‌‌ای شده، بانکداری باز می‌‌تواند به وام دهندگان کمک کند تا یک تصویر دقیق‌‌ از وضعیت مالی و ریسک موجود مشتری به منظور ارائه شرایط وام مناسب‌‌تر دریافت نمایند. همچنین می‌‌تواند به مشتریان کمک کند قبل از صرف بدهی، تصویری دقیق‌‌تر از منابع مالی خود داشته باشند. یک اپلیکیشن بانکداری باز برای مشتریانی که می‌‌خواهند یک خانه را خریداری کنند، می‌‌توانند به صورت خودکار محاسبه کند که چه تعداد از مشتریان براساس اطلاعات موجود توانایی پرداخت پول را دارند. این برنامه‌‌ها همچنین می‌‌توانند یک تصویر قابل اطمینان‌‌تر از دستورالعمل‌‌های وام دهی ارائه دهند. اپلیکیشن دیگری ممکن است به مشتریان با مشکل بینایی کمک کند تا از طریق دستورالعمل های صوتی، امور مالی خود را به شیوه بهتری مدیریت کنند. بانکداری آزاد همچنین می‌‌تواند به کسب‌‌وکارهای کوچک کمک کند تا از طریق حسابداری آنلاین در هزینه‌‌های خود صرفه‌‌جویی کنند و شرکت‌‌های فعال در زمینه تشخیص کلاهبرداری را قادر به نظارت بیشتر بر حساب‌‌های مشتری و شناسایی مشکلات می‌کند.

بانکداری باز ، تهدیدی برای بانکداری سنتی

بانکداری باز از طریق افزایش رقابت، بانک‌‌های قدیمی را تهدید می‌‌کند. بانک‌‌های مسن‌‌تر ناچار به سرمایه گذاری در زمینه فناوری‌‌های جدید هستند، که این موضوع موجب افزایش هزینه‌‌های آن‌ها خواهد شد. با این حال، بانک‌‌ها می‌‌توانند از فناوری‌‌های جدید برای برقراری روابط با مشتری‌‌های جدید و تقویت روابط با مشتریان قدیمی خود استفاده کنند.

پیش از آن‌‌که بانک‌‌ها به بانکداری باز مجهز شوند، تنها یک گزینه مشابه وجود داشت و آن هم سایت‌‌هایی بودند که اطلاعات حساب کاربران را از همه مؤسسات مالی جمع آوری می‌‌کردند تا آن‌ها بتوانند این اطلاعات را به صورت یکپارچه و در یک مکان داشته باشند. چنین خدماتی نیازمند این بود که کاربران به صورت دستی نام کاربری و رمز عبور هر حساب را وارد کنند و سپس داد‌‌ه‌‌ها از روی صفحه نمایش آن حساب‌‌ها پاک کنند. این عمل دارای خطرات امنیتی است و در برخی موارد پاک کردن و حذف داده‌‌ها کاملا دقیق صورت نمی‌‌گیرد. در برخی مواقع شناسایی کاربران برای انجام تراکنش‌‌ها دشوار است. علاوه بر این، ممکن است برخی از اکانت های کاربران، قابلیت همگام سازی با سرویس‌‌های جمع‌‌آوری اطلاعات حساب ها را نداشته باشند، که این امر مانع دریافت یک تصویر درست و کامل از منابع مالی کاربران خواهد شد.

رابط‌‌های برنامه‌‌نویسی کابردی یک گزینه مطمئن و امن محسوب می‌‌شوند. چراکه آن‌ها بدون نیاز به اشتراک‌‌گذاری داده‌‌های شخصی و حساس، دسترسی اپلیکیشن ها به داده‌‌های مالی را ممکن می‌‌کنند.

البته رابط‌‌های برنامه‌‌نویسی کاربردی بانکداری باز بدون خطرات امنیتی نیز نیستند، برای مثال ممکن است برنامه‌‌های بدافزار دیگری اطلاعات حساب مشتری را پاک کنند.

شاید از این مطالب هم خوشتان بیاید.

ارسال پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

4 نظر
  1. حامد

    بانکداری باز تفاوتش با بانکداری الکترونیکی چیه؟ همونه؟

    1. مدیر سایت

      تفاوت بین این دو نوع سرویس بین مصرف کننده های سرویس هستش، در بانکداری باز تعامل و خدمات بین بانک و کسب و کارهای دیگه غالبا انجام میشه و به سرویس گیرنده API های بانکی داده میشه که بهش سرویس B2B می گن و در بانکداری الکترونیک تعامل بین بانک و مصرف کننده کاربر نهایی انجام میشه مثل نت بانک، عابر بانک و … که سرویس گیرنده صرفا از خدمات استفاده میکنه و هیچ ارزش افزوده جدیدی به خدمات دریافتی اضافه نمی کنه که بهش خدمات B2C میگن

      1. حامد

        یعنی اپ هایی که باهش میشه خرید شارژ ، کارت به کارت ، پرداخت و غیره رو انجام داد جزو بانکداری باز محسوب میشن؟ مثل هفت هشتاد ، ۷۳۳ و از این قبیل

        1. مدیر سایت

          خیر این خدمات جزو بانکداری الکترونیک محسوب میشود. بانکداری باز شامل این خدمات نمیشود وبین بانک و کسب و کارها و شرکت ها و بیزینس ها صورت میگیرد