بازار بلاکچین هنوز هم پتانسیل زیادی دارد
علیرغم آن که بازار رمز ارزها در سال ۲۰۱۸ افت شدیدی داشت و خیلیها را ناامید کرد، ولی نباید این بازار را معادل دنیای بلاکچین در نظر بگیریم. سال گذشته بالاخره مشخص کرد که بلاکچین یک فناوری کاربردی است، بنابراین چشمانداز خوبی در مقابل این بازار قرار دارد. آیا شما هم سلامت صنعت بلاکچین را بر اساس وضعیت بازار رمز ارزها ارزیابی میکنید؟ اگر پاسختان مثبت است، پس از اصل قضیه غافل ماندهاید.
تعداد عرضههای اولیه کوین (ICO) از ۱۱۳ عدد در ماه دسامبر ۲۰۱۷ به ۳ عدد در دسامبر ۲۰۱۸ رسیده است.
پارسال شرایط بازار صنعت بلاکچین با توجه به صعود بیسابقه و افت شدید رمز ارزها خیلیها را گیج کرد. این اتفاق آنقدرها هم عجیب نیست، چون رمز ارزها اولین و مشهودترین نمونهی کاربردی بلاکچین هستند، و خیلیها فکر میکنند این دو فناوری در اصل یکیاند. استفاده از قیمت یا ارزش بازار یکی از این دو برای دیگری شاید کار راحت و آسانی باشد، ولی درست نیست. فضای بلاکچین وسیع است و صنایع مختلفی را در بر میگیرد که هر یک پیچیدگیها و فرصتهای خاص خودش را دارد. ولی شاخصههای کلیدی این فناوری در حال ظهور در آمار و ارقام اعلامی به خوبی دیده نمیشود. در واقع، تمرکز روی این آمارها باعث میشود از اتفاقی که عملا در این فضا در حال رخ دادن است غافل بمانیم و با ریسک سرمایه گذاری غلط مواجه شویم.
ولی از بین رفتن میلیاردها دلار سرمایه در سال ۲۰۱۸ درس مهمی را به ما یاد داد. اگر واقعا قرار باشد از بلاکچین برای انتقال امن ارزش دیجیتالی از یک نفر به افراد دیگر استفاده کنیم، هنوز باید کارهای زیادی در زمینه اثبات مفهوم انجام دهیم. حتی با وجود آن که خبر هک شدن شرکتهای بزرگ در تمام رسانهها پخش شده بود، باز هم میلیونها نفر در سراسر دنیا میخواستند ببینند این تکنولوژی واقعا میتواند امکان ذخیرهسازی یا انتقال پولهای دیجیتالی را برای آنها فراهم کند یا نه. این اتفاق باعث شد چالشهایی به وجود بیاید (مثلاً نیاز به تکامل مکانیزمهای اجماع و مدیریت، بهبود تجربه کاربری و شفافیت قانونی). ولی علاوه بر اینها، بالاخره فهمیدیم که بله، بلاکچین میتواند روشی ایمن برای انتقال ارزش باشد.
اما واکنش کسب و کارها چیست؟ توجه شرکتها شدیداً نسبت به این فناوری جلب شده و سعی دارند بفهمند که چطور میتوانند از این سیستم در صنعت خود استفاده کنند، و از زیانهای احتمالی آن دوری نمایند. در ادامه به شما خواهیم گفت که در حال حاضر در چه شرایطی قرار داریم و شرکتها در سال ۲۰۱۹ در کدام بخش از این فناوری سرمایه گذاری بیشتری خواهند کرد:
جسیکا گروپمن، تحلیلگر صنعت و سهامدار Kaleido Insights، میگوید:
همان طور که قبلا دو یا سه بار دیگر گفته بودم، به نظر میرسد بازار قبل از رسیدن به شکوفایی در حال ورود به زمستان است. این مدل شوکها نهایتاً اتفاق خوبی است چون باعث ایجاد تمایز میان واقعیت و خیال میشود. علائمی وجود دارد که از زمستانی آرام خبر میدهد. اول، حوزههای مجاور مثل هوش مصنوعی، تکنیکهای رمزنگاری و مدیریت هویت دیجیتال که بر این صنعت اثر میگذارند در حال پیشرفت هستند. دوم، همین الان هم با توجه به اقدامات قانونی، تثبیت وضعیت صرافیها و این حقیقت که تقریباً همهی شرکتهای بزرگ تکنولوژی مشغول تشکیل تیمها و محصولات اختصاصی با تمرکز بر بلاکچین هستند، گامهای خوبی برای حرکت به سوی جریان اصلی برداشته شده است. سوم، سرمایهگذاری با ICO، قراردادهای هوشمند و تبادل اطلاعات راه خودش را از معاملهگری جدا میکند. یکی از مهمترین تاثیرات بلاکچین بر کسب و کارها این بوده که به ما آموخته دربارهی خود بلاکچین فکر کنیم؛ یعنی کارایی پروسههای متمرکز را زیر سوال ببریم و با دید راهبردیتری به سازوکارهای زنجیرهای فکر کنیم
برایان لیو، مدیر عامل شرکت تحقیقات و مشاوره Smith + Crown میگوید:
بازارهای فعلی بازتاب خوبی از شتاب حقیقی و نوع پیشرفتی که هماکنون در حال وقوع است به نمایش نمیگذارند. روزبهروز برندها و شرکتهای چندملیتی بیشتر درمییابند که این فناوری پتانسیلهای مثبت و منفی زیادی دارد. آنها کمکم میفهمند که نباید بگذارند بقیه زودتر از خودشان از این پتانسیلها آگاه شوند. شرکتهای بیشتر و بیشتری متوجه شدهاند که باید خط مقدم خود را آماده کنند تا بتوانند توان این فناوری را درک نمایند و با توجه به صنعت کاری خود برای آیندهای که تحت تاثیر بلاکچین قرار خواهد گرفت بیشتر آماده شوند. این اتفاق فعلا در چند صنعت معدود در حال رخ دادن است. برخی از شرکتها از برنامههای خود به صورت عمومی پردهبرداری کردهاند، ولی خیلیها چیز زیادی از کارهای خود اعلام نکردهاند و بخش عمدهای از فعالیتهایشان پشت درهای بسته انجام میشود
دیوید پُست، مدیر IBM Blockchain Ventures، میگوید:
ما تقریباً مطمئنیم که ۲۰۱۹ همان سالی خواهد بود که شبکههای تجاری بلاکچین، خصوصاً آنهایی که مشغول کار بر روی نمونههای راهبردی مصرف در صنعت هستند، در مقیاسی گسترده شروع به کار خواهند کرد. مدلهای تجاری بلاکچین به رشد خود ادامه میدهند و شرکتها و سرمایهگذاران نیز به شکلگیری آیندهی شبکههای بلاکچین کمک میکنند. گسترهای از مفاهیم جذاب در بخش خدمات مالی، زنجیرهی تامین، رسانه و سرگرمی در حال پیشرفت و تکامل است. و به زودی خواهیم دید که شبکههایی که از نظر راهبردی اهمیت دارند به مرحلهی تولید رسیده، و شرکتها با استارتآپها همکاری میکنند تا با کمک شفافیت و اعتمادی که از بلاکچین به دست میآید بتوانند چالشهای پیچیدهی خود را برطرف کنند
لیندا پاژوک، مدیر شرکت Deloitte Consulting LLP، میگوید:
با ورود به سال ۲۰۱۹، زنجیرهی تامین همچنان یکی از بزرگترین کاربردهای عملی این فناوری خواهد بود. در تحقیقی که به تازگی بر روی مدیران شرکتها انجام دادیم فهمیدیم که ۵۳ درصد از مدیران خواستار استفاده از بلاکچین در زنجیرهی تامین خود هستند. شرکتهای دارویی، تامینکنندگان لجستیک، خردهفروشان، ادارات دولتی و شرکتهای تکنولوژی، همگی سعی دارند با استفاده از فناوری بلاکچین شفافیت شبکهی لجستیک خود را بهبود ببخشند. علاوه بر این، در بخش ثبت دیجیتال، هویت دیجیتال و IoT نیز شاهد سرمایهگذاریهای بیشتری هستیم. در همان تحقیق، بیش از ۴۴ درصد از مدیران مدعی بودند که مشغول کار بر روی نمونهای کاربردی از بلاکچین در حداقل یکی از حوزههای مزبور هستند
لو کرنر، سهامدار و مشاور شرکت سرمایه گذاری CryptoOracle، میگوید:
شوکهای بازار بخشی طبیعی از هر سیستم اقتصادی است. اقتصادهایی که شوک و تکانه نداشته باشند، اقتصادهای سالمی نیستند. ما هنوز در فاز زیرساختی سرمایهگذاری در بازار هستیم که صنعت از آن برای رشد اپلیکیشنها و خدمات استفاده میکند و شرکتهایی مثل R3 (بلاکچین تجاری) کوین بیس (پلتفرم معاملاتی) سِرکل (شرکت مالی) و لِجر (کیف پول) هنوز در حال جذب سرمایه برای این کار هستند. طرفداران کریپتو اعتقاد دارند که این فناوری دستاورد مهمی است. پرسش حاضر این نیست که «آیا» کریپتو موفق میشود یا نه، بلکه باید بپرسیم این فناوری «چه زمانی» به موفقیت میرسد. شرکتهایی که امروز در حال جذب بیشترین سرمایه هستند، یا به سرعت در حال رشدند یا تیمهای فوق العادهای بستهاند تا به دنبال فرصتهای بزرگ بروند
نمونههای بالا میتواند در مقابل فضای تاریک و گرفته حال حاضر بازار کریپتو کمی امیدوارکننده باشد. ولی «زمستان کریپتو» بدون شک بر کارآفرینان بلاکچین و شرکتهای کوچک و تازهکار اثرات جبرانناپذیری گذاشته است. سرویس ردیاب ICO از شرکت Smith + Crown میگوید تعداد عرضههای اولیه از ۱۱۳ عدد در دسامبر ۲۰۱۷ به ۳ عدد در دسامبر ۲۰۱۸ رسیده است. مدیریت نادرست سرمایه باعث شد شرکتهایی که پس از ICO سرمایههای خود را در قالب رمز ارز نگه داشته بودند، صدمات شدیدی ببینند. دو نمونه از شرکتهای معروف بازار به نام ConsenSys و Steemit مدتی پیش اعلام کردند که بخشی از کارمندان خود را تعدیل کردهاند، این در حالی است که خیلی از شرکتها بیسروصدا به کار خود پایان میدهند.
ولی با ریزش بازار بخشی از فشارهایی که بر این صنعت وارد میشد از بین رفت. درک غلط از قیمت رمز ارزها به عنوان شاخصی برای نمایش پتانسیلهای بلاکچین باعث شده بود انتظارات عجیب و غریبی از این فناوری به وجود بیاید. ولی حالا در آرامش (نسبی) پس از این سقوط، کارآفرینان بلاکچین با خیال راحتتری میتوانند به سراغ ساختن چیزهایی بروند که واقعی و کارآمد هستند. اگر از بیرون و با توجه به اتفاقات دو سال اخیر نگاه کنیم، شاید چشمانداز این پیشرفت آهسته و پیوسته خستهکننده به نظر برسد. ولی از درون خود این جامعه، اتفاق بسیار جذابی در حال ظهور است. برای مشاهده این اتفاق باید درک بهتری نسبت به این حوزه داشته باشید.