انطباق پذیری (Scalability) چیست؟

انطباق پذیری ویژگی یک سیستم، مدل یا عملکردی است که توانایی آن را در انطباق و عملکرد خوب در شرایط کارمیزان (Workload) یا در محدوده زیاد یا وسیع، تعریف می‌کند. سیستمی که به خوبی منطبق می‌شود، می‌تواند سطح عملی یا کارآمدی‌اش را حتی وقتی که توسط تقاضاهای عملیاتی بیشتر و بیشتر محک زده می‌شود، حفظ کرده یا افزایش دهد. در بازار مالی، انطباق‌پذیری مؤسسات مالی، توانایی آن‌ها در مدیریت تقاضاهای زیاد بازار تعریف شده و در محیط شرکتی، شرکتی انطباق‌پذیر است که بتواند با وجود افزایش حجم خرید، ارزش دارایی خالصش را حفظ یا بیشتر کند.

0 284

مفهوم انطباق پذیری شباهت زیادی به اصطلاح مقیاس در اقتصاد دارد؛ که در آن شرکت‌های معینی با گسترش و تولید بیشتر، می‌توانند هزینه‌های تولیدشان را کاهش و سود‌دهی‌شان را افزایش دهند. در شرایطی که افزایش تولید منجر به افزایش هزینه و کاهش سود می‌شود، اصطلاحا فقر اقتصادی در مقیاس گفته می‌شود.

مشخصات انطباق پذیری

انطباق پذیری، چه در زمینه مالی چه یک استراتژی تجارتی، توانایی شرکتی در گسترده شدن بدون مختل شدن توسط ساختار یا منابع موجودش در مواجهه با افزایش تولید، است. ایده انطباق پذیری در سال‌های اخیر که تکنولوژی جذب مشتری و گسترش بازار و مقیاس را آسان تر کرده، بیشتر مطرح می‌شود.

تکنولوژی، انطباق پذیری شرکت‌ها را آسان‌تر می‌کند

برای مثال برخی شرکت‌های تکنولوژیکی توانایی فوق‌العاده‌ای برای انطباق داشته و در نتیجه فرصت‌های زیادی برای پیشرفت دارند. علت آن نبود کالاهای فیزیکی و مدل سرویس نر‌م‌افزاری (SaaS) برای تولید کالا یا ارائه خدمات است. شرکت‌هایی با مخارج عملیاتی پایین و نبود انبارداری و کالا یا مقدار کم آن، هم نیازی به منابع یا زیرساخت‌های زیاد برای رشد سریع ندارند.

حتی شرکت‌هایی که مستقیما به صنعت تکنولوژی مربوط نیستند، می‌توانند با بکارگیری تکنولوژی معینی، توانایی انطباق‌پذیری بالایی داشته باشند. برای مثال، جذب مشتری با استفاده از ابزارهایی مانند بازاریابی دیجیتال، بسیار راحت‌تر شده است. حتی مؤسسات بانکی هم با اعمال استراتژی‌های بازاریابی دیجیتال می‌توانند عضویت مشتریان به خدمات بانکی آنلاین را بیشتر کرده و نتیجتا باعث افزایش مشتریان و درآمد بالقوه‌شان بشوند. تکنولوژی‌های دیگری هم می‌توانند برای انطباق به‌کار بروند؛ از جمله تکنولوژی‌های کاراندوز مانند سیستم‌های مدیریتی انبارداری اتومات که توسط شرکت‌های فروش بزرگ مثل آمازون یا وال مارت استفاده می‌شود.

اجزای یک کسب و کارانطباق پذیر

به طور کلی، کسب و کار منطبق تجارتی است که بر اعمال فرایندهایی که منجر به بهبود عملکرد می‌شوند، تمرکز دارد. جریان کار و ساختار کسب و کار اجازه انطباق را می‌دهند.

همه شرکت‌های انطباق‌پذیر گروه ثابتی از رهبران شامل مدیران اجرایی رده بالا، سرمایه‌گذاران و مشاورانی دارند که استراتژی و جهت را مشخص می‌کنند. همچنین کسب و کار‌های انطباق‌پذیر یک پیام برندینگ ثابتی در همه شعبات و مکان‌ها دارند. گاهی نبود فشار برند در شرکت‌ها باعث از یاد رفتن ارزش‌های اصلی و نهایتا کاهش انطباق پذیری می‌شود. شرکت یاهو Yahoo نمونه‌ای از آن است. پس از اینکه شرکت رشد سریعی کرد، هدف اصلی‌ تجارتش را از یاد برده و دچار لغزش شد.

یک شرکت منطبق، ابزارهای مقیاس کارآمدی دارد که کل تجارت در هر سطحی، قابل سنجش و مدیریت باشد. این نحوه مدیریت منجر به عملکرد مؤثر که پیشتر توضیح دادیم شده و به بودجه‌بندی اصلی هم کمک می‌کند.

شاید از این مطالب هم خوشتان بیاید.

ارسال پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.