الگوی پوششی خرسی چیست؟

الگوی پوششی خرسی (Bearish Engulfing Pattern) یکی از الگوهای کندلی در تحلیل تکنیکال است که از دو کندل تشکیل شده. کندل اول مثبت و کندل دوم منفی است اما هر کدام از این کندل‌ها مشخصاتی دارند که با شناسایی آن می‌توانید از شروع روند نزولی آگاه شوید.

0 106

الگوی پوششی خرسی نوعی نموداری تکنیکال است که از پایین آمدن قیمت خبر می‌دهد. این الگو شامل یک کندل مثبت (سفید یا سبز) است که پس از آن یک کندل بزرگ منفی (سیاه یا قرمز) دیده می‌شود و کندل قبلی را می‌پوشاند یا در بر می‌گیرد. این الگو می‌تواند مهم باشد چون نشان می‌دهد که فروشندگان جای خریداران را گرفته‌اند و دارند با قدرت بیشتری نسبت به آن‌ها قیمت را پایین می‌برند.

نکات کلیدی:

  • الگوی پوششی خرسی می‌تواند هر جایی رخ دهد، اما اگر پس از افزایش قیمت یک سهم آن را ببینیم، بر اهمیت این الگو افزوده می‌شود. الگوی پوششی خرسی می‌تواند روندی صعودی یا بازگشتی به حد بالای سهم باشد که در سایه‌ی آن یک روند نزولی بزرگ‌تر وجود دارد.
  • هر دو کندل در حالت ایده‌آل نسبت به سایر کندل‌های پیرامون خود اندازه‌ی بزرگ‌تری دارند. دو کندل بسیار کوچک هم می‌توانند الگوی پوششی را تشکیل دهند اما اهمیت این الگو نسبت به زمانی که کندل‌ها بزرگ هستند بسیار کمتر است.
  • بدنه‌ی کندل‌ها – یعنی فاصله‌ی میان قیمت آغازین و پایانی – اهمیت زیادی دارد. بدنه‌ی کندل منفی باید بدنه‌ی کندل مثبت را بپوشاند.
  • شدت اهمیت این الگو در بازارهای هیجان خیلی کمتر است.

الگوی پوششی خرسی نشان‌گر چیست؟

الگوی پوششی خرسی در انتهای روندهای صعودی مشاهده می‌شود. این الگو زمانی رخ می‌دهد که یک کندل منفی بتواند کندل مثبت قبل از خود را در بر بگیرد. در این حالت احتمال حرکت به سوی قیمت‌های پایین‌تر افزایش می‌یابد. اگر قیمت آغازین کندل پوششی بالاتر از قیمت پایانی کندل اول قرار بگیرد، و قیمت پایانی کندل پوششی پایین‌تر از قیمت آغازین کندل اول مشاهده شود، اعتماد به این الگو راحت‌تر است. اگر کندل دوم اندازه‌ی خیلی بزرگ‌تری داشته باشد، این یعنی قدرت روند نزولی بیشتر از زمانی است که کندل دوم فقط کمی از کندل اول بزرگ‌تر است.

معامله‌گران معمولا پیش از دست زدن به اقدامات عملی، منتظر کامل شدن کندل دوم می‌مانند. این اقدامات شامل خارج شدن از پوزیشن‌های بلند مدت یا ورود به پوزیشن‌های کوتاه مدت است.

اگر می‌خواهید وارد یک پوزیشن کوتاه مدت شوید، می‌توانید حد ضرر خود را بالاتر از سقف کندل‌های این الگو قرار دهید.

معامله‌گران باهوش در هنگام بررسی الگوهای پوششی خرسی، وضعیت کلی سهم و بازار را در نظر می‌گیرند. برای مثال، اگر روند صعودی قوی باشد، ورود به پوزیشن‌های کوتاه مدت‌ها آن قدرها منطقی نیست. چون حتی الگوهای پوششی خرسی هم نمی‌توانند برای متوقف کردن روند صعودی قیمت سهم کافی باشند. اما اگر روند سهم به طور کلی نزولی باشد، و به تازگی بازگشت به یکی از سقف‌های قیمتی را پشت سر گذاشته‌ایم، این الگو می‌تواند نشانه‌ی خوبی برای استفاده از پوزیشن‌های فروش استقراضی باشد.

نمونه‌ای از نحوه استفاده از الگوی پوششی خرسی

نمونه‌ی نمودار بالا الگویی را نشان می‌دهد که در بازار فارکس رخ داده است. اولین الگوی پوششی خرسی در طول برگشت به سقف اما همزمان با یک روند نزولی بزرگ‌تر ظاهر شده است. در ادامه‌ی این الگو قیمت پایین‌تر می‌رود.

دو الگوی پوششی بعدی با توجه به وضعیت کلی سهم آن قدرها حائز اهمیت نیستند. گستره‌ی قیمت این جفت فارکسی شروع به باریک‌تر شدن می‌کند که این خود نشان از معاملات هیجانی دارد. از آن سو، تا قبل از شکل‌گیری این الگو نوسانات صعودی قیمت خیلی کم بوده است. الگوهای پوششی در بازارهای هیجانی زیاد ظاهر می‌شوند ولی معمولا سیگنال‌های خوبی برای معاملات نیستند.

تفاوت میان الگوی پوششی خرسی و الگوی پوششی گاوی

این دو الگو در نقطه‌ی مقابل یکدیگر قرار می‌گیرند. الگوی پوششی گاوی زمانی رخ می‌دهد که قیمت پایین می‌رود و از وقوع روندی صعودی خبر می‌دهد. کندل اول این الگو یک کندل منفی است که پس از آن یک کندل بزرگ مثبت می‌آید که بدنه‌ی کندل قبلی را به طور کامل پوشش می‌دهد.

محدودیت‌های استفاده از الگوی پوششی خرسی

الگوهای پوششی معمولا زمانی بیشترین کاربرد را دارند که قیمت در حال افزایش باشد و این الگو از تغییر روند خبر بدهد. اگر حرکات قیمت هیجانی است، حتی اگر قیمت در حال افزایش باشد، اهمیت الگوی پوششی تقلیل می‌یابد چرا که در این حالت الگوی ما به الگویی نسبتا رایج تبدیل می‌شود.

 

کندل دوم یا پوششی هم می‌تواند بزرگ باشد. اگر کسی می‌خواهد از روی این الگو معامله کند، باید دقت زیادی در انتخاب حد ضرر خود به خرج دهد، چون نسبت ریسک به پاداش این نوع معاملات می‌تواند بسیار پایین باشد.

تعیین پاداش احتمالی در الگوهای پوششی می‌تواند دشوار باشد، زیرا این کندل‌ها هدف قیمت را مشخص نمی‌کنند. به همین خاطر معامله‌گران باید از سایر اندیکاتورهای کمکی یا تحلیل‌های تکنیکال کمک بگیرند تا بتوانند هدف قیمت را مشخص کرده و دریابند که چه زمانی برای ذخیره‌سازی سود در این معاملات بهترین زمان است.

شاید از این مطالب هم خوشتان بیاید.

ارسال پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.