اقتصاد خرد (microeconomics) چیست؟

اقتصاد خرد، علم بررسی جزء به جزء اقتصاد است. در این مقاله به طور کامل با مفهوم این شاخه از علم اقتصاد، اهداف، کاربردهای آن و موضوعاتی که توسط اقتصاد خرد پوشش داده می‌‌شود، آشنا خواهید شد.

0 252

اقتصاد خرد (microeconomics)، یک علم اجتماعی است. اقتصاد خرد ، مطالعه واحدهای فردی و مجزای یک اقتصاد است. هنگامی که این واحدهای فردی با هم جمع شوند، کل اقتصاد را تشکیل می‌‌دهند. هر فرد، خانواده، شرکت یا صنعت، یک واحد از اقتصاد است. اقتصاد خرد ، بخشی از علم اقتصاد است که در رابطه با عوامل و اثرات مجزای تصمیمات فردی است.

اقتصاد خرد ، عمدتا به عوامل تأثیرگذار بر انتخاب‌‌های اقتصادی فرد، تأثیر تغییرات در این عوامل بر هر تصمیم‌‌گیرنده و چگونگی تعیین تقاضا و قیمت‌‌ها در بازارهای فردی توجه می‌‌کند.

اقتصاد خرد، متضاد  اقتصاد کلان (macroeconomics) است. اقتصاد کلان، مطالعه پدیده‌‌هایی مانند بیکاری، رشد یا افول GDP (تولید ناخالص داخلی) و تورم است که کل اقتصاد را در بر می‌‌گیرند.

علم اقتصاد، یک علم اجتماعی است که حوزه گسترده‌‌ای را شامل می‌‌‌‌شود. این حوزه‌‌ گسترده می‌‌تواند به چندین قسمت مختلف تجزیه شود. دو شاخه اصلی علم اقتصاد، اقتصاد خرد و اقتصاد کلان هستند.

اقتصاد خرد (microeconomics) چیست؟

اقتصاد خرد بر تصمیمات افراد (مصرف‌‌کنندگان)، خانوار‌‌ها و بنگاه‌‌ها متمرکز می‌‌شود و به بخش‌‌های فردی اقتصاد توجه می‌‌نماید. اقتصاد خرد به جای آنکه تمام واحدهای تشکیل‌‌دهنده‌‌ی کل اقتصاد را هم‌‌زمان بررسی نماید، آن‌‌ها را به صورت مجزا بررسی می‌‌کند.

یکی از اهداف اقتصاد خرد ، تجزیه و تحلیل ساز و کارهای بازار است که تعیین‌‌کننده قیمت‌‌های نسبی محصولات و خدمات و منابع محدود تخصیص‌‌داده‌‌شده به نیازهای بالقوه تغییرپذیر هستند. اقتصاد خرد ، شرایطی را نشان می‌‌دهد که در آن‌‌ها، بازارهای آزاد نهایتا به تخصیص‌‌های مطلوب منجر می‌‌گردند.

به بیان ساده، اقتصاد خرد به معنی مطالعه چگونگی تصمیم‌‌گیری انسان‌‌هاست، چراکه پول و زمان ما برای خرید اقلام و انجام هرکاری محدود است.

همچنین اقتصاد خرد ، چگونگی و چرایی شکست بازار، یعنی عدم موفقیت بازارها در تولید نتایج مؤثر و کارآمد را تجزیه و تحلیل می‌‌کند.

پست های مرتبط

براساس فرهنگ واژگان تجاری فایننشیال‌‌تایمز (Financial Times)، اقتصاد خرد به این معناست:

“مطالعه تمایلات مربوط به بخش‌‌های مختلف (شرکت‌‌ها، صنایع، مصرف‌‌کنندگان و غیره) که اقتصاد را تشکیل می‌‌دهند.”

اقتصاد خرد (microeconomics) چیست؟

اقتصاد خرد، مطالعه بخش‌‌های اقتصاد است، در حالیکه اقتصاد کلان، مطالعه‌‌ کل اقتصاد می‌‌باشد. تفاوت آن‌‌ها مانند تفاوت یک چشم‌‌پزشک و یک پزشک عمومی است. اولی بر یک قسمت از بدن متمرکز می‌‌شود، در حالیکه دومی با کل بدن سروکار دارد.

اقتصاد خرد – کاربردها

یک اقتصاددان در زمینه اقتصاد خرد ، تمایلات اقتصادی را مطالعه می‌‌کند. یعنی بررسی می‌‌کند هنگامی که افراد، انتخاب‌‌های معینی انجام می‌‌دهند یا زمانی‌‌ که در عوامل تولید، تغییراتی به وجود می‌‌آید، احتمالا چه اتفاقی رخ خواهد داد. عوامل تولید شامل نیروی کار، زمین، سرمایه و کارآفرینی می‌‌شود.

واحدهای فردی اقتصاد، عموما به زیرگروه‌‌های اقتصاد خرد شامل صاحبان کسب‌‌وکارها، فروشندگان و خریداران تجزیه می‌‌گردند.

اقتصاد خرد سعی نمی‌‌کند آنچه را که باید در اقتصاد رخ دهد تشریح کند، بلکه این شاخه از اقتصاد بیان می‌‌کند که اگر شرایط معین تغییر کنند، باید انتظار چه چیزی را داشته باشیم.

اگر یک سازنده‌‌ی گوشی هوشمند، قیمت‌‌های خود را افزایش دهد، مطابق تئوری اقتصاد خرد ، مصرف‌‌کنندگان تعداد کمتری از تلفن‌‌های همراه او را خریداری خواهند کرد. اگر کل کارکنان صنعت نفت عربستان سعودی به مدت یک ماه اعتصاب کنند، قیمت نفت به دلیل کاهش قابل‌‌توجه در عرضه جهانی، سریعا افزایش خواهد یافت.

اگر یک سرمایه‌‌گذار هستید، اقتصاد خرد احتمالا به شما در درک علت کاهش قیمت سهام خطوط هوایی آمریکا در اثر افت فروش‌‌ بلیت کمک می‌‌کند. همچنین، اقتصاد خرد توضیح می‌‌دهد که چرا افزایش در حداقل دستمزد، ممکن است رستوران‌‌های فست‌‌فود کم‌‌هزینه را وادار به استخدامِ کارکنان کمتر یا حتی اخراج برخی از آنان کند.

با این وجود، مسائل مربوط به کل اقتصاد، مانند تقاضای کل، پیش‌‌بینی‌‌ GDP یا پیش‌‌بینی‌‌ نرخ تورم، در حوزه اقتصاد کلان قرار می‌‌گیرند. اقتصاد کلان احتمالا آنچه را که ممکن است برای GDP آلمان در سال 2025 رخ دهد، بیان می‌‌کند.

اقتصاد خرد (microeconomics) چیست؟

چارلی مانگر (Charlie Munger)، یک کارآفرین، سرمایه‌‌گذار، وکیل و بشردوست آمریکایی است. او نائب‌‌رئیس شرکت برکشایر هاتاوی (Berkshire Hathaway)، عضو هیئت‌‌مدیره‌‌ی شرکت عمده‌‌فروشی کاستکو (Costco) و رئیس شرکت سهامی دیلی ژورنال (Daily Journal) است. مطابق گزارش مجله فوربز (Forbes)، او دارای ارزش خالص 1.42 میلیارد دلاری است. (منبع تصویر: twitter.com/mungerisms)

اقتصاد خرد شامل چه موضوعاتی می‌‌شود

اقتصاد خرد شامل طیف گسترده‌‌ای از موضوعات می‌‌شود. موضوعات زیر، برخی از رایج‌‌ترین آن‌‌ها هستند.

  • عرضه و تقاضا: ابتدایی‌‌ترین ابزارهای تجزیه و تحلیل اقتصادی. همگی ما در زمستان به گاز بیشتری برای گرم کردن خانه‌‌‌‌های خود نیاز داریم. در نتیجه، تقاضای سراسری گاز بیشتر است، بدان معنی که شرکت‌‌های گاز، در طول زمستان قیمت بیشتری برای سوخت وضع می‌‌کنند.

کاهش عرضه گاز، شاید به دلیل وقوع یک جنگ یا حادثه‌‌ طبیعی در یک منطقه‌‌ کلیدی تولیدکننده‌‌ گاز جهان، موجب افزایش قیمت‌‌ها خواهد شد.

  • کشش (Elasticity): برای کمک به اقتصاددانان در تعیین میزان تمایل افراد به یک کالا، یعنی تقاضای مصرف‌‌کننده، پس از تغییر قیمت یک محصول یا خدمت به کار می‌‌رود.

هنگامی که یک محصول کشش داشته باشد، تقاضای آن، به تغییرات قیمت حساس است. اگر قیمت یک محصول بی‌‌کشش افزایش یا کاهش یابد، تقاضای آن عملا تغییری نمی‌‌کند. سفرهای گران‌‌قیمت، کشش بالایی دارند، یعنی هنگامی که قیمت‌‌ها با درصد معینی افزایش یا کاهش ‌‌یابند، تقاضای آن‌‌ها با درصد بیشتری کاهش یا افزایش می‌‌یابد. تورتیلا در مکزیک، برنج در چین یا نان در اروپا، ایالات متحده آمریکا و کانادا کشش پایینی دارند؛ افزایشی 5 درصدی در قیمت آن‌‌ها، عملا تغییری در تقاضا ایجاد نخواهد کرد.

اقتصاد خرد (microeconomics) چیست؟

J. O’Rourke در سال 1947 در شهر تولدوی ایالت اوهایوی ایالات متحده‌‌ی آمریکا متولد شد. او یک طنزپرداز و روزنامه‌‌نگار سیاسی و همکار تحقیقاتی اچ. ال. منکن (H.L. Mencken) در مؤسسه‌‌ی کاتو (Cato) است. وی خبرنگار دائمی مجله‌‌های ویکلی استاندارد (Weekly Standard)، امریکن اسپکتیتور (American Spectator) و آتلانتیک مانسلی (Atlantic Monthly) است. او از سال 2011 تاکنون، ستون‌‌نویس وب‌‌سایت دیلی بیست (Daily Beast) بوده است. (منبع تصویر: Wikipedia)

  • هزینه فرصت: ارزش بهترین انتخاب جایگزین در هنگام تصمیم‌‌گیری برای موافقت با یک فعالیت خاص. مشاهده و برآورد گزینه‌ای که یک فرد هنگام تصمیم‌‌گیری برای انتخاب گزینه دیگر، باید از آن صرف‌‌نظر کند. مانند اینکه از خود بپرسید: “اگر این گزینه را انتخاب کنم و این کار را انجام دهم، از چه چیزی باید صرف‌‌نظر کنم؟”

اساسا هزینه فرصت، ارزش بکارگیریِ یک جایگزین که رتبه دومِ ارز‌‌ش‌‌گذاری را دارد، برای یک منبع است. اگر شما به تئاتر بروید، زمان خود را برای تماشای اجرا و پولتان را برای خرید بلیط صرف می‌‌کنید. هزینه فرصت، زمان از دست رفته‌‌ای خواهد بود که می‌‌توانستید به تماشای تلویزیون در خانه اختصاص دهید و پولی خواهد بود که می‌‌توانستید برای چیز دیگری خرج کنید.

  • نظریه تولید: یا تئوری تولید، مطالعه تولید یا فرآیند اقتصادی تبدیل ورودی‌‌ها (مواد اولیه) به خروجی‌‌ها (محصولات نهایی) است.

هنگامی که کالاها را تولید می‌‌کنیم یا خدمات‌‌رسانی می‌‌کنیم، از منابع (فرآورده‌‌های) مناسب استفاده می‌‌نماییم.

مدیریت یک شرکت باید درباره‌‌ میزان استفاده از هر فرآورده، میزان تولید و میزان استفاده از نیروی کار و سرمایه‌‌ی‌ ثابت خود تصمیم‌‌گیری کند.

نظریه‌‌ تولید، از یک سو رابطه‌‌ بین قیمت‌‌های مواد اولیه و عوامل مؤثر و از سوی دیگر، مقادیر این مواد و عوامل مؤثر تولیدشده را شرح می‌‌دهد.

  • انحصار یک‌‌جانبه: هنگامی که یک شرکت خاص، عملا تمام سهام بازار را در اختیار دارد؛ این شرکت، تنها عرضه‌‌کننده‌‌ یک محصول یا خدمت خاص است.
  • انحصار چندجانبه: مشابه انحصار یک‌‌جانبه است، اما در این انحصار، حداقل دو عرضه‌‌کننده وجود دارند. با این حال، بازار توسط تعداد بسیارکمی از شرکت‌‌ها کنترل می‌‌شود.

اقتصاد خرد شامل اقتصاد اطلاعات، اقتصاد رفاه، اقتصاد کار، نظریه بازی، ساختار بازار، هزینه‌‌های تولید، بازار رقابت کامل و موضوعات فراوان دیگری نیز می‌‌شود.

منبع

شاید از این مطالب هم خوشتان بیاید.

ارسال پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.